ZonMw tijdlijn E-health https://www.zonmw.nl/ Het laatste nieuws van de tijdlijn van E-health nl-nl Sat, 25 Sep 2021 22:35:58 +0200 Sat, 25 Sep 2021 22:35:58 +0200 TYPO3 news-7339 Wed, 02 Jun 2021 09:56:29 +0200 Blog: 'Het invoeren van een innovatie kóst eerst tijd voordat het tijd oplevert' https://publicaties.zonmw.nl/active-and-assisted-living/blogreeks-zo-dichtbij/zo-dichtbij-schoolvoorbeeld-van-co-creatie/ Waar loop je tegenaan bij het implementeren van een e-healthoplossing? En hoe overwin je die obstakels? In deze nieuwe blogreeks volgen we het project Zo-Dichtbij van idee tot implementatie. In het eerste deel komt Wally Keijzer aan het woord. Zij is bedenker van Zo-Dichtbij, een digitaal kluisje waar cliënten al hun relevante sociale- en zorggegevens in opslaan. news-7242 Thu, 06 May 2021 14:00:07 +0200 Beeldbel-app 123familie wint JAIN Challenge 2021 https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/beeldbel-app-123familie-wint-jain-challenge-2021/ Een app waarmee je supersimpel kunt beeldbellen, ook als je vergeetachtig of niet digitaal vaardig bent. Daarmee heeft YoooM, het bedrijf achter 123familie.nl, dit jaar de JAIN Challenge gewonnen. De prijs wordt uitgereikt aan tech-producten die de kwaliteit van leven en zelfredzaamheid van mensen met dementie en hun omgeving verbeteren én de werkdruk voor professionals, naasten en mantelzorgers verlagen. Simpele opneemfunctie

De genomineerde ICT-oplossingen werden beoordeeld door een jury en een focusgroep van gebruikers, bestaande uit met name mantelzorgers. 123familie.nl, dat voortkomt uit het project Kith&Kin van ZonMw-programma Active & Assisted Living, wordt door de jury van de JAIN Challenge geprezen vanwege zijn gebruikersvriendelijkheid. De slimme opneemfunctie wordt daarbij expliciet genoemd. Deze zorgt ervoor dat iemand met dementie niet zelf hoeft op te nemen als er gebeld wordt; de beller kan op afstand zelf verbinding maken. Overigens kan deze functie ook uitgeschakeld worden als je dat wil.

Andere voordelen van de app zijn dat de privacy geborgd is doordat alleen vrienden en/of familieleden kunnen videobellen met een toegangscode. Ook kan de app op verschillende apparaten gebruikt worden, zoals smartphones, tablets en tv’s. Je hoeft er dus geen speciaal apparaat voor aan te schaffen.

]]>
news-7154 Wed, 14 Apr 2021 16:02:19 +0200 Gezocht: oplossingen die senioren weerbaar maken voor babbeltrucs en oplichting https://starthubs.co/nl/woonzorg/Weerbaar-tegen-babbeltrucs/ Steeds vaker worden ouderen slachtoffer van verkooppraatjes en oplichting door de zogenoemde babbeltrucs. Ouderen blijven steeds langer zelfstandig thuis wonen en de groep kwetsbare, eenzame en verwarde ouderen neemt toe. Zo wordt sociale veiligheid een steeds grotere uitdaging. Wat helpt ouderen zodat ze veilig en makkelijk toegang kunnen blijven verlenen aan legitieme bezoekers zoals zorgverleners, mantelzorgers, bezoekers, bezorgers en de nooddiensten? En tegelijkertijd babbeltrucs en misleiding beter kunnen weren? Heb jij hiervoor dé (deel)oplossing? Dan ontvangt WoonZorg graag jouw pitch! Meedoen kan tot en met 31 mei 2021. news-7097 Wed, 31 Mar 2021 08:49:22 +0200 14-stappenplan maakt gebruiken van technologie in de zorg makkelijker http://zorgvannu.nl/implementatie Het succesvol gebruiken van nieuwe technologie in de zorg staat of valt met goede implementatie. Daarom vind je nu bij Zorg van Nu een uitgebreid stappenplan dat je daarbij helpt. Van oriënteren tot opschalen, in 14 stappen wordt je begeleid bij het hele implementatieproces. Bij elke stap in het plan vind je uitleg, hulp en algemene tips. Deze worden aangevuld met praktische voorbeelden en verhalen zodat je kunt leren van de ervaringen van andere organisaties. news-6952 Wed, 24 Feb 2021 09:42:08 +0100 Beeldbellen toegankelijk voor digibeten https://mediator.zonmw.nl/mediator-45/beeldbellen-toegankelijk-voor-digibeten/ Hoe kunnen apotheek, huisarts en patiënt ook tijdens de lockdown overleggen over medicatie? Apotheker Mark Slager vond een manier om beeldbellen mogelijk te maken voor zelfs de minst digivaardige patiënten (en huisartsen). news-6941 Fri, 19 Feb 2021 07:35:52 +0100 E-health in de wijkverpleging https://www.zonmw.nl/nl/redirect/redirect-project/ontwikkeling-kwaliteitsstandaarden-vv-knelpuntenanalyse-ehealth/ Of het nou e-health of Slimme Zorg heet, het zijn – net als de douchestoel en de druppelbril – gewoon hulpmiddelen waardoor ouderen gezond, veilig en redelijk zelfstandig thuis kunnen blijven wonen. En ze helpen zorgmedewerkers om ‘alle ballen in de lucht te houden’. 'Maar mijn eigen zintuigen zijn niet voor 100% te vervangen door het scherm', zegt wijkverpleegkundige Lisa Lammers. news-6572 Thu, 26 Nov 2020 07:34:53 +0100 Zo helpt videobellen eenzaamheid onder ouderen te doorbreken https://www.deondernemer.nl/innovatie/groei/videobellen-eenzaamheid-ouderen~2636805 Corona heeft de wereld snel de mogelijkheden van videobellen laten ontdekken. Er is echter een grote groep, vooral ouderen - die achterblijft. Met een donkere winter op komst is het tijd voor een oplossing. ,,Dat kan met digitale hulpmiddelen,” zo zegt Robbert Smit, oprichter van YoooM.com. news-6423 Thu, 29 Oct 2020 17:48:49 +0100 Uitnodiging European Week of Active and Healthy Ageing https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/uitnodiging-european-week-of-active-and-healthy-ageing/ De registratie voor de European Week of Active and Healthy Ageing is geopend! Meld jij jezelf aan voor één van de webinars? Deze week (2 t/m 6 november 2020) organiseren JPI MYBL, AAL Europe en EIP on AHA de European Week of Active and Healthy Ageing (EWAHA). De drie Europese initatieven, gericht op het oplossen van internationale vraagstukken op het gebied van een vergrijzende samenleving, hebben hun krachten gebundeld om vergrijzing in Europa een plek te geven op de Europese onderzoeks- en innovatieagenda.

Tijdens de EWAHA zullen de meest relevante onderwerpen met betrekking tot een vergrijzend Europa besproken worden in de vorm van verschillende online debatten en webinars. Elke sessie duurt maximaal 45 minuten tot een uur, met maximaal drie sprekers. Bekijk hier het gehele programma, je kunt deze week bijvoorbeeld aansluiten bij:

  • Good life, ageing & technology: Creating a vision of care in times of digitization waarin de panelleden in gesprek gaan over welke technologiën een bijdrage kunnen leveren aan betere zorg en welke rol beleid hierin zou kunnen spelen. Woensdag 4 november, 11.15 uur.
  • The effects of the pandemic on the older population: A practicioner’s perspective waarin experts in geriatrische zorg de gevolgen van de coronapandemie bespreken. Onderwerpen die aan bod komen zijn o.a. het sociaal isolement van ouderen, de impact van de pandemie in dunbevolkte gebieden en de geleerde lessen uit de pandemie. Donderdag 5 november, 10.15 uur.
  • Understanding wellbeing in an ageing society: How appropriate are current measures of wellbeing across the changing life course? Een gesprek tussen academici en de WHO over de methoden die nodig zijn om het welzijn van ouderen te begrijpen. In hoeverre zijn deze geschikt om het welzijn van ouderen te ‘meten’ en kunnen deze ook gebruikt worden voor de oldest old? Vrijdag 6 november, 11.15 uur.

Deelname aan de EWAHA is gratis, aanmelden kan via deze link. Let op: alle online debatten en webinars zijn in het Engels.

]]>
news-6257 Wed, 30 Sep 2020 17:05:58 +0200 De hiStory-app: meer verbinding, minder eenzaamheid https://publicaties.zonmw.nl/active-and-assisted-living/history/ Verhalen met elkaar delen zorgt voor meer erkenning, herkenning en verbinding. En waar meer gedeeld wordt, heerst minder eenzaamheid. Daarom ontwikkelt het project hiStory een app, waarmee ouderen hun verhalen kunnen delen op een gelijknamig platform. Onlangs vond de eerste bijeenkomst plaats om de app te testen. Het thema? De liefde! news-6015 Fri, 07 Aug 2020 12:09:27 +0200 Technologie ontwikkelen samen met ouderen essentieel https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/technologie-ontwikkelen-samen-met-ouderen-essentieel/ Niet alle ouderen kunnen de technologische ontwikkelingen in zorg en welzijn bijbenen, zo meldt de Raad van Ouderen. In een ongevraagd advies aan de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) doet de Raad een oproep om de oudere als gebruiker centraal te stellen bij de ontwikkeling en inzet van technologie in zorg en welzijn. Het Europese samenwerkingsprogramma Active & Assisted Living hanteert dit al jaren als uitgangspunt. Nederlandse ouderen lopen voorop in Europa als het gaat om het gebruik van digitale middelen. Voor velen van hen betekent het een verrijking van hun (sociale) leven en onafhankelijkheid. Dat neemt niet weg dat er ook ouderen zijn die nog geen ervaring hebben met digitale oplossingen en e-health. Omdat ze dat niet willen of niet kunnen, bijvoorbeeld vanwege een cognitieve beperking of laaggeletterdheid. Zeker voor hen is het belangrijk dat een ICT-oplossing zo eenvoudig te gebruiken is, dat je er direct mee aan de slag kunt. En dat hulp bereikbaar is, indien nodig.

Waarden voor technologie

Dat signaal geeft de Raad van Ouderen (RvO) ook af in het ongevraagd advies, dat begin augustus 2020 verscheen. De RvO beschrijft de waarden die centraal moeten staan bij de ontwikkeling en inzet van digitale oplossingen voor ouderen: een antwoord op daadwerkelijke wensen/behoeften, gebruiksvriendelijkheid, maatwerk, eigen regie en veiligheid/privacy.

Dit zijn precies de uitgangspunten die het programma Active & Assisted Living (AAL) hanteert. Hierin werken (sinds 2008) duizenden Nederlandse en buitenlandse ouderen(organisaties) samen met bedrijven, (zorg)aanbieders, gemeentes en kennisinstellingen. Zo ‘co-creëren’ zij digitale oplossingen die de kwaliteit van leven en onafhankelijkheid vergroten. Door hun actieve deelname aan het ontwerpen, testen en uitproberen in het dagelijks leven, sluiten zulke innovaties goed aan bij de wensen en vaardigheden van de ouderen voor wie ze bedoeld zijn.

Een aantal van de ontwikkelde oplossingen is inmiddels in Nederland beschikbaar. Zij vinden langzaamaan hun weg in de zorg en ondersteuning van ouderen. En er zitten er nog vele in de pijplijn. Kenmerkend voor AAL oplossingen zijn:

  • Samen met ouderen ontwikkeld – vanaf het begin – waarbij hun wensen en behoeften leidend zijn, waar nodig in combinatie met die van (mantel)zorgers. Dit zijn intensieve processen, waarbij je na elke ontwikkelstap weer terug gaat naar de gebruikers. Om te checken of een oplossing technisch goed werkt én of die voldoet aan de wensen.
  • Gebruiksvriendelijkheid, een kritische voorwaarde voor succes. Hoe minder digitaal vaardig de gebruiker, hoe makkelijker de oplossing moet zijn in het gebruik. Zie bijvoorbeeld de beeldbelapp 123Familie, die geschikt is voor mensen zonder digitale vaardigheden en/of met geheugenproblemen. Of de digitale persoonlijke assistente Anne die je met je stem kunt bedienen. Of de Compaan, een gebruiksvriendelijke tablet die naast beeldbellen allerlei zorg- en welzijnsfuncties biedt.
  • Maatwerk: voor verschillende oplossingen geldt dat er naar believen deelfuncties kunnen worden aan- of uitgezet. Ouderen kunnen dan zelf kiezen wie wel of geen signaal krijgen bij een probleem. Dat geldt in ieder geval bij het leefstijlmonitoring systeem Sensara, dat helpt om langer veilig thuis te wonen. Of Hallozorg, een communicatiemiddel waarmee de familie ook onderling de zorg kan regelen, zo nodig met hulp van professionals.
  • Eigen regie: oplossingen die mensen helpen om zonder permanente hulp hun eigen dagprogramma te volgen of activiteiten te doen, zoals avatar Anne en sociale robot Tessa. Het digitale platform Zo-Dichtbij, waarbij je zelf de regie hebt over het delen van gegevens, bijvoorbeeld bij een intake voor zorg of ondersteuning thuis.
  • Veiligheid / Privacy: alle oplossingen moeten voldoen aan de nieuwe Europese privacywetgeving (AVG) voor wat betreft het omgaan met data. Maar privacy gaat ook over waardigheid en eigen keuze in het dagelijks leven. Soms wil een oudere zelf wel wat privacy opgeven in ruil voor meer veiligheid of bewegingsvrijheid; dat zien we vaak bij mensen met dementie. Dan kan een slim horloge als 2PCS een signaal geven als je gevallen bent en de locatie doorgeven als je verdwaald bent. Freewalker kan een (mantel)zorger waarschuwen als je buiten een (individueel) bepaald gebied komt, waardoor een gevaarlijke situatie kan ontstaan.

    In bovenstaande situaties gevallen is het altijd van belang om gezamenlijk een balans te zoeken tussen het belang van vrijheid en veiligheid van de oudere en bijvoorbeeld de gemoedsrust of het gemak voor de (mantel)zorger.

Zeer onlangs heeft het AAL-programma ‘Richtlijnen voor ethische excellentie’ gepubliceerd (momenteel alleen nog beschikbaar in het Engels). Hierin staat een aanpak - ethische dialoog - beschreven voor zowel het ontwikkelen als het inzetten van ICT-oplossingen voor ouderen. Bovenstaande waarden komen daarin terug.

De volgende stap wordt het ontwikkelen van een certificaat waarmee de privacy en ethische excellentie van een ICT-oplossing voor ouderen kan worden aangeduid. Dit moet een makkelijk herkenbaar label worden, vergelijkbaar met de energielabels voor koelkasten en wasmachines.

De lange weg van ICT/e-healthoplossingen naar de praktijk

Wat de Raad van Ouderen zegt klopt: technologische ontwikkelingen volgen elkaar razendsnel op in de samenleving. Maar bij oplossingen voor ouderen en in de zorg geldt een ander verhaal. Daar werkt ‘technology push’ veel minder; juist vanwege alle (voor)waarden waar zo’n digitale oplossing aan moet voldoen. Daarnaast is de weg van ontwikkeling naar implementatie en opschaling een lange. Daar zijn vele redenen voor: van onbekendheid met de mogelijkheden, weerstand tegen technologie en noodzaak voor aanpassing van werkwijzen tot problemen met financiering, juridische vraagstukken en onvoldoende technische aansluiting tussen systemen. Die trage voortgang is jammer, want zo blijven veel mensen verstoken van waardevolle oplossingen.
Inmiddels is een kentering op gang gekomen. De opschaling van digitale oplossingen in de langdurige zorg is volop aan de gang, mede dankzij het VWS-programma Stimulering E-health Thuis.

Positieve en negatieve effecten in beeld

Tijdens de coronacrisis is, noodgedwongen, gebleken dat de inzet van ICT onmisbaar is voor sociale communicatie en zorg op afstand. Veel organisaties hebben versneld gebruik gemaakt van die oplossingen, en daarmee komen ook de voor- en nadelen naar boven. Evaluaties van de inzet van ICT-oplossingen – bij zowel gebruikers, aanbieders als financiers – gaan helpen om de positieve en negatieve effecten goed in beeld te krijgen. Het samenbrengen van die resultaten in de kennisbank landurige zorg i.o. maakt het een stuk eenvoudiger om goede en toepasbare oplossingen te vinden. Daarnaast kunnen reviews van nieuwe gebruikers een rol spelen. Diverse informatiekanalen kunnen uit al deze kennis putten om hun achterban te informeren en adviseren.

Kortom, vele partijen zijn samen op weg om digitale oplossingen - met inachtneming van de door de RvO genoemde waarden - een plek te geven in het leven van ouderen. En daarmee een steentje bij te dragen aan het overeind houden van zorg en ondersteuning voor iedereen die dat nodig heeft, digitaal waar het kan, persoonlijk waar het nodig is.

We hopen van harte dat de Raad van Ouderen hieraan bij wil dragen. Graag nodigen we de Raadsleden uit om in november het congres Ouderen(zorg)TECH en het ‘Technologiepaviljoen’ op het congres Een Nieuwe Generatie Ouderenzorg te bezoeken. Daar gaan we graag met u in gesprek!


Geja Langerveld en Rik Wisselink
Programmamanagement AAL, ZonMw

Voor meer informatie over het programma Active & Assisted Living (AAL) zie de brochure Kweekvijver van AAL, en de websites www.zonmw.nl/aal en www.aal-europe.eu

]]>
news-5945 Wed, 15 Jul 2020 14:31:34 +0200 Schatkist voor de wijkverpleegkundige - Delftse zorgorganisatie oefent met ‘digitale kluis’ https://publicaties.zonmw.nl/active-and-assisted-living/schatkist-voor-de-wijkverpleegkundige/ De beste ideeën zijn vaak de simpelste. Wally Keijzer bedacht de digitale kluis: een plek waar cliënten al hun relevante sociale- en zorggegevens opslaan. De digitale kluis werd ontwikkeld met financiering vanuit het programma Active & Assisted Living. Nu gaat zorgorganisatie Pieter van Foreest oefenen met de digitale kluis, dankzij subsidie vanuit de SET-regeling. En de cliënt? Die houdt de sleutel in handen. news-5844 Thu, 25 Jun 2020 07:34:42 +0200 Volg Zorg van Nu ook op LinkedIn https://www.linkedin.com/showcase/zorg-van-nu/?viewAsMember=true Zorg van Nu is een platform waar je allerlei slimme innovaties, nieuwe hulpmiddelen en technologie voor de zorg kunt vinden. Denk bijvoorbeeld aan een elektronische medicijndispenser, een knuffelrobot, handige websites en toepassingen met Virtual Reality. Sprekende voorbeelden die kunnen helpen bij zorg, gezondheid, ondersteuning, of bij het helpen of verzorgen van een ander. Zorg van Nu laat zien wat er nu al beschikbaar is, maar waarvan je misschien niet wist dat het er is of hoe je het gebruikt. Je vindt op Zorg van Nu naast inspirerende voorbeelden ook andere handige informatie, zoals folders, blogs en andere hulpbronnen. Zorg van Nu is een initiatief van het ministerie van VWS. news-5528 Fri, 03 Apr 2020 12:07:00 +0200 Deadline AAL Call 2020 uitgesteld https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/deadline-aal-call-2020-uitgesteld/ Vanwege de gevolgen van de coronacrisis is de deadline voor de AAL Call 2020 verschoven. Aanvragers hebben nu tot 24 augustus 2020 (17:00 uur) de tijd om een aanvraag in te dienen. De call van het programma Active & Assisted Living (AAL) is opengesteld op 7 februari 2020 en heeft als thema 'Healthy Ageing with the Support of Digital Solutions'. De oproep staat open voor internationale samenwerkingsprojecten gericht op het ontwikkelen, evalueren en op de markt brengen van ICT-oplossingen voor ouderen en hun omgeving. Daarnaast biedt de subsidieoproep de mogelijkheid om ‘kleine samenwerkingsprojecten’ in te dienen, die gericht zijn op onder andere het verkennen van nieuwe ideeën en concepten, het ontwikkelen van nieuwe methodieken en het betrekken van nieuwe stakeholders.

Subsidieoproep

Bent u benieuwd naar de eisen waar een aanvraag aan moet voldoen? Bekijk dan de subsidieoproep 'Healthy Ageing with the Support of Digital Solutions' in de ZonMw subsidiekalender. Onder het kopje ‘meer informatie’ vindt u een toelichting op de call en een toelichting op de voorwaarden waar u aan moet voldoen.

Meer informatie

]]>
news-5516 Wed, 01 Apr 2020 08:56:47 +0200 WIJ & CORONA. Verhalen in coronatijd https://wijencorona.nl/ Het coronavirus legt ons publieke leven grotendeels stil. De maatregelen om afstand tot elkaar te bewaren en voorlopig vooral thuis te blijven, veranderen ons leven ingrijpend. Hoe beleven senioren in Nederland deze uitzonderlijke tijden? Waar maken zij zich zorgen over, wat geeft hen hoop en troost, hoe brengen zij de dag door? Op Wij & corona verzamelen we hun verhalen en geven we een podium aan ouderen om hun ervaringen te delen. news-5501 Mon, 30 Mar 2020 17:21:36 +0200 Mobile Healthcare Innovation Café | Corona Update https://www.mobilehealthcare.nl/innovationcafe/ Corona is het gesprek van de dag en heeft onze levens en de manier waarop we met elkaar samenwerken stevig veranderd. Digitalisering in de zorg was al een hot topic, maar staat nu volledig in de schijnwerpers. Welke uitdagingen brengt deze lastige periode met zich mee ten aanzien van digitalisering in de zorg, en hoe kun je deze het beste het hoofd bieden? Op 2 april om 16.30 vindt de livestream Mobile Healthcare Innovation Café | Cornona Update plaats. In korte blokken van een paar minuten nemen we, samen met een gastspreker, jou mee in een aantal aansprekende en actuele onderwerpen. news-5325 Fri, 14 Feb 2020 10:24:30 +0100 Landelijke Kennisbank eHealth voor meer eenheid https://www.vilans.nl/artikelen/landelijke-kennisbank-ehealth-voor-meer-eenheid Vilans stond samen met Digital Health Center en de Thuisleefgids op het podium tijdens de openingsmanifestatie van de e-healthweek 2020. De partijen bouwen gezamenlijk aan de ‘Landelijke Kennisbank eHealth’, een online kennisbank voor de implementatie van eHealth. Secretaris-generaal Erik Gerritsen van het ministerie van VWS riep tijdens de bijeenkomst meteen op tot gezamenlijke actie en samenwerking. news-4898 Thu, 06 Feb 2020 09:32:00 +0100 AAL call 2020: Beter oud worden met behulp van digitale oplossingen https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/aal-call-2020-beter-oud-worden-met-behulp-van-digitale-oplossingen/ Op 7 februari 2020 is een nieuwe subsidieronde van het internationale programma Active & Assisted Living (AAL) opengesteld. Het thema van de subsidieronde is 'Healthy Ageing with the Support of Digital Solutions'. De AAL Call 2020 staat open voor internationale samenwerkingsprojecten gericht op het ontwikkelen, evalueren en op de markt brengen van ICT-oplossingen voor ouderen en hun omgeving. Daarnaast biedt de subsidieoproep de mogelijkheid om ‘kleine samenwerkingsprojecten’ in te dienen, die gericht zijn op onder andere het verkennen van nieuwe ideeën en concepten, het ontwikkelen van nieuwe methodieken en het betrekken van nieuwe stakeholders.

Naar de subsidieoproep

De deadline voor indiening van projectvoorstellen is 22 mei 2020 (17:00 uur).

Meer informatie

]]>
news-5243 Thu, 30 Jan 2020 07:18:27 +0100 Implementatie eHealth alleen succesvol als je over de grens kijkt https://www.vilans.nl/artikelen/implementatie-ehealth-alleen-succesvol-als-je-over-de-grens-kijkt Een steeds groter wordende groep ouderen, een enorme stijging van de zorgkosten en onvoldoende zorgpersoneel. Het zijn niet alleen uitdagingen waar Nederland mee te maken heeft. In heel Europa spelen dezelfde problemen. Volgens de Europese Commissie is zorgtechnologie daarom absoluut noodzakelijk om ouderen langer gezond en actief thuis te laten wonen. news-5202 Wed, 22 Jan 2020 13:02:06 +0100 Ook ouderen gebruiken steeds meer sociale media https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/ook-ouderen-gebruiken-steeds-meer-sociale-media~bf4cd166/?utm_source=link&utm_medium=app&utm_campaign=shared%20content&utm_content=free Ouderen hebben de laatste jaren een forse inhaalslag gemaakt op sociale media. Dat valt vooral op bij 65- tot 75-jarigen. Was in 2014 slechts 40 procent van deze leeftijdsgroep actief op sociale media, in 2019 was dat toegenomen tot 76 procent. news-5013 Wed, 11 Dec 2019 10:56:04 +0100 ‘Dan kan ik daar dus niet heen, want er zijn geen toiletten’ https://www.mobilehealthcare.nl/blog/dan-kan-ik-daar-dus-niet-heen-want-er-zijn-geen-toiletten/ Als we ergens heen moeten, naar een bijeenkomst zoals Ouderenzorgtech bijvoorbeeld, dan gaan we er vanzelfsprekend van uit dat er toiletten zijn. En dat we ze kunnen gebruiken. Tot zover de vanzelfsprekende werkelijkheid van gezonde mensen. Maar wat nu als je in een rolstoel zit, of achter een rollator loopt, reuma hebt, slechte knieën of stijvere spieren door de leeftijd. Of vaker moet plassen. Kun je dan ook overal terecht? news-4899 Tue, 19 Nov 2019 16:22:33 +0100 Smart Ageing Prize 2020 https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/smart-ageing-prize-2020/ Voor de Smart Ageing Prize 2020 zijn we op zoek naar digitale oplossingen die senioren inspireren en ondersteunen bij het ondernemerschap. Kent u een project dat deze prijs verdient? Lees dan verder. Senior enterprize

De kennis, ervaring, vaardigheden en het netwerk van ouderen zijn van grote waarde. Daarom stimuleren Nesta Challenges en het Europese programma Active and Assisted Living dat ouderen actief blijven in het bedrijfsleven. Dit doen ze met de Smart Ageing Prize, die dit jaar volledig in het teken staat van Senior Enterprise.

Oplossingen gezocht

Voor de Smart Ageing Prize 2020 zijn we op zoek naar digitale oplossingen die senioren inspireren en ondersteunen bij ondernemerschap. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het starten van een eigen onderneming, maar bijvoorbeeld ook aan het inzetten van kennis en ervaring voor het begeleiden en coachen van (jonge) ondernemers.

Kent u een oplossing die kans moet maken op de Smart Ageing Prize 2020? Of werkt u voor een project dat voor deze prijs in aanmerking moet komen? Dien uw idee dan in.

Over de prijs

De Smart Ageing Prize bestaat uit een bedrag van 50.000 euro, dat verdeeld wordt over de drie beste inzendingen. De deadline voor het indienen van oplossingen is 26 februari 2020. Indienen kan via de website aal.challenges.org.

Meer informatie

]]>
news-4741 Thu, 24 Oct 2019 09:00:00 +0200 Parel voor dementieonderzoek: wetenschappelijke kennis over diagnostiek naar de spreekkamer https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/parel-voor-dementieonderzoek-wetenschappelijke-kennis-over-diagnostiek-naar-de-spreekkamer/ Regelmatig verlaten mensen een geheugenpoli met de diagnose ‘MCI’: milde cognitieve klachten. Een onzekere omschrijving, omdat de kans op het ontwikkelen van dementie dan ongeveer fifty-fifty is. Een groep internationale onderzoekers ontwikkelde een manier om het individuele risico op de ziekte van Alzheimer te berekenen. Projectleider prof. dr. Wiesje van der Flier van het Alzheimercentrum Amsterdam ontving op 24 oktober een ZonMw Parel tijdens het Alzheimer Europe congres in Den Haag.

Diagnostisch proces

De resultaten van het ABIDE-project (ABIDE: Alzheimer’s Biomarkers in Daily Practice) zijn een belangrijke stap voorwaarts in de verbetering van zorg omdat het de beschikbare kennis over diagnostiek dichter naar de dagelijkse praktijk brengt. Dit gebeurt onder andere door inzichtelijk te maken welke diagnostische test je wanneer inzet om een diagnose te stellen. Ook verbetert het de informatieverschaffing, besluitvorming en communicatie over diagnostiek in de praktijk. Uit gesprekken tussen artsen en patiënten en hun familie blijkt namelijk dat er vooraf heel weinig wordt gesproken over de verwachtingen en wensen die patiënten en hun familie over diagnostiek hebben. Achteraf wordt er weinig gesproken over de betekenis van de uitslag en eventuele vervolgstappen. Daardoor blijven patiënten en hun familie vaak met onbeantwoorde vragen achter. Dit laatste was aanleiding voor het maken van een lijst met onderwerpen rondom diagnostiek die professionals, patiënten en hun naasten belangrijk vinden om met elkaar te bespreken. Patiënten en hun familie kunnen de lijst gebruiken ter voorbereiding op het bezoek aan de geheugenpoli, voor artsen dient de lijst als geheugensteun. De oprichting van het Nederlands Geheugenpoli Netwerk - ook een resultaat van dit project - versoepelt de verspreiding van kennis.

Kans op dementie voorspellen

Het meest in het oog springende resultaat is de ontwikkeling van statistische modellen die voorspellen wat de kans is dat een individuele patiënt met milde cognitieve stoornissen binnen 1, 3 of 5 jaar dementie ontwikkelt. Dit gebeurt op basis van geslacht, leeftijd, cognitieve prestaties en de uitslagen van diagnostische tests. Omdat het vaak lastig is om statistische modellen in de dagelijkse praktijk te gebruiken, ontwikkelden de onderzoekers een app. De werking van ADappt is simpel: de arts vult de gegevens van een patiënt in en vervolgens rolt er een individuele kans op dementie uit, uitgedrukt in een percentage. De patiënt met milde cognitieve klachten (MCI) loopt dus niet meer de geheugenpoli uit met een fifty-fifty kans op het ontwikkelen van dementie, maar krijgt een uitslagpagina met een gepersonaliseerde prognose mee. Wat hebben patiënten en hun families hieraan? Het geeft ze meer duidelijkheid over de oorzaak van hun klachten, meer informatie over wat ze kunnen verwachten en meer inzicht in wat ze eventueel nog moeten regelen als het in de toekomst verder achteruit gaat. De app helpt artsen, patiënten en hun familie ook bij het nemen van een gezamenlijk besluit over het wel of niet inzetten van extra diagnostische testen.

Veelkoppig monster

Van der Flier is trots op de Parel. ‘Ik vind het ontzettend gaaf dat ZonMw en Alzheimer Nederland het aandurfden om dit veelkoppige monster te financieren. Het project heeft zó veel verschillende aspecten, dat wij van tevoren ook niet wisten of ze allemaal bij elkaar zouden komen. ZonMw stak de nek uit door ons onderzoeksteam een kans te geven. Het is fantastisch dat het ons uiteindelijk ook nog is gelukt!’

Meer informatie

]]>
news-4605 Tue, 01 Oct 2019 11:00:00 +0200 Oproep: presenteer jouw praktijkvoorbeeld tijdens het congres ‘Doen wat werkt in het sociaal domein’! https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/oproep-presenteer-jouw-praktijkvoorbeeld-tijdens-het-congres-doen-wat-werkt-in-het-sociaal-domein/ Blink jij als gemeente, organisatie of professional uit in het werken aan maatschappelijke vraagstukken op basis van onderbouwde kennis? En wil je jouw ervaringen graag met anderen delen? Meld jouw praktijkvoorbeeld dan aan voor het congres ‘Doen wat werkt in het sociaal domein’, dat plaatsvindt op 10 en 24 maart 2020! Aanmelden van praktijkvoorbeelden kan tot en met 3 november 2019. De praktijkvoorbeelden en instrumenten die tijdens het congres centraal staan, richten zich op preventie. Vraagstukken uit het brede sociale domein komen aan bod, denk aan:

  • Eenzaamheid
  • Verbinding tussen welzijn in het sociaal domein en zorg
  • Schulden- en armoedeproblematiek
  • Gezonde wijken
  • Burgerparticipatie
  • Participatie van mensen met een beperking
  • Jeugdwerk
  • Samenlevingsopbouw
  • Maatschappelijke zorg
  • Sociale veiligheid
  • Ouderen

Alle voorbeelden zijn gebaseerd op onderbouwde kennis, waarbij de ervaringskennis van professionals én cliënten en inwoners net zo belangrijk is als wetenschappelijke kennis.

Waar moet mijn voorbeeld aan voldoen?

Idealiter voldoen de praktijkvoorbeelden aan de volgende selectiecriteria:

  • Gericht op het voorveld: dat wil zeggen op preventie, op de nulde en eerste lijn van het sociaal domein die zich richten op een als urgent ervaren sociaal maatschappelijk vraagstuk in gemeenten.
  • Gericht op samenwerking: nauwe samenwerking tussen (verschillende onderdelen van de) gemeente, maatschappelijke en zorgorganisaties en inwoners.
  • Er is gebruik gemaakt van onderzoek: waarin waar mogelijk praktijkkennis van professionals en ervaringskennis van cliënten/bewoners met wetenschappelijke kennis wordt gecombineerd. Er is een goede onderbouwing dat de praktijk effectief is.
  • Onderzocht op outcome: er is onderzocht of nagestreefde doelstellingen wel of niet zijn bereikt.
  • Potentie voor brede toepassing: wél in het besef dat soms per context een extra vertaalslag nodig is (maatwerk)

Praktijkvoorbeelden aandragen kan via dit formulier. Aanmelden kan tot 3 november 2019. Eind november maakt een selectiecommissie een keuze uit de ingezonden praktijkvoorbeelden en hoor je of je jouw praktijkvoorbeeld tijdens het congres kunt presenteren! Organisaties die een praktijkvoorbeeld mogen presenteren, worden zowel qua communicatie als qua organisatie begeleid.

Over het congres ‘Doen wat werkt in het sociaal domein’

 Hoe bereik je als gemeente, organisatie of professional een zo groot mogelijke maatschappelijke impact? De publieke middelen zijn beperkt, je wilt de budgetten dus inzetten op programma’s waarvan de effectiviteit is getoetst. Maar hoe dan? Leer van praktijkvoorbeelden tijdens het congres ‘Doen wat werkt in het sociaal domein’ dat de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG), ZonMw, Sociaal Werk Nederland, Divosa en Movisie organiseren. Het congres wordt twee keer georganiseerd: op 10 maart in Zwolle en op 24 maart in Eindhoven. 

Doen wat werkt is niet alleen een uitvoeringsvraagstuk, maar juist ook een sturings- en financieel-organisatorisch vraagstuk. Zowel gemeenten, organisaties en professionals als cliënten, inwoners en zorgverzekeraars vervullen een rol. Hoe je deze samenwerking vormgeeft, is de rode draad van het congres.

Bredere samenwerking

Voor Movisie is dit congres een vervolg op ‘Samen sturen op doen wat werkt’ dat ze op 1 januari 2019 met Sociaal Werk Nederland en de gemeente Alphen aan den Rijn organiseerde. De VNG organiseerde eerder met de Werkplaatsen Sociaal Domein en ZonMw de PraktijkVoorbeeldenParade, in de vorm van drie regionale bijeenkomsten. Het congres ‘Doen wat werkt in het sociaal domein: leren van Praktijkvoorbeelden’ bouwt op deze initiatieven voort.

Meer informatie en aanmelden

‘Doen wat werkt in het sociaal domein: leren van Praktijkvoorbeelden’ vindt in maart 2020 op twee data en op twee verschillende locaties plaats: op 10 maart in Zwolle en op 24 maart in Eindhoven. Vanaf 1 december is het programma gevuld en kun je je aanmelden.

]]>
news-4594 Fri, 20 Sep 2019 15:33:28 +0200 Slimme ICT-oplossingen voor ouderen centraal tijdens congres OuderenzorgTECH https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/slimme-ict-oplossingen-voor-ouderen-centraal-tijdens-congres-ouderenzorgtech/ Altijd al willen weten hoe sociale robots, spraaktechnologie, virtual reality en andere technologie er aan bij kunnen dragen dat ouderen langer zelfstandig kunnen blijven wonen? Kom dan naar het congres OuderenzorgTECH en laat je inspireren! Opschalen via de consumentenmarkt

De dag wordt geopend door Lea Bouwmeester, kwartiermaker van de Alliantie Digitaal Samenleven en senior adviseur zorg transformatie. Daarna vertellen twee sprekers, ieder vanuit hun eigen invalshoek, iets over hun ervaringen met het inzetten van technologie voor senioren. Maarten van Rixtel van zorgorganisatie Sensire gaat in op hoe de zorg eruit komt te zien als de digitalisering straks een feit is. En Floris Venneman van Bureau50 houdt een pleidooi om innovaties rechtstreeks aan consumenten te verkopen. In zijn verhaal deelt hij bruikbare inzichten en tips uit de marketing- en innovatiepraktijk.

Technologie in de praktijk

In de deelsessies en op de stands op de Innovation Zone komen initiatieven uit de praktijk aan bod die laten zien wat er mogelijk is en wat er nog in de pijplijn zit. Wat werkt wel en wat werkt niet? Waar moet je op letten bij implementatie? Helpt technologie ook tegen eenzaamheid? Hoe kunnen we het beste samenwerken? Onder andere CARA, Toilet4me en Freewalker, gefinancierd vanuit het programma Active & Assisted Living, zullen hun opwachting maken.

Meer informatie en aanmelden

Meer weten over het congres, of aanmelden? Bekijk dan de brochure over het congres of ga naar de website van OuderenzorgTECH.

]]>
news-4591 Fri, 20 Sep 2019 13:35:20 +0200 Helpt technologie mensen met dementie om meer te bewegen? https://www.vilans.nl/artikelen/helpt-technologie-mensen-met-dementie-om-meer-te-bewegen?utm_source=flexmail&utm_medium=e-mail&utm_campaign=vilansnieuws19september2019&utm_content=helpt+technologie+mensen+met+dementie+om+meer+te+bewegen Zaterdag 21 september is het Wereld Alzheimer Dag. Het thema is dit jaar 'samen bewegen'. Samen met Nederlandse en Europese partners houden wij ons bezig met de vraag in hoeverre technologie kan bijdragen voor een betere kwaliteit van leven van thuiswonende ouderen. Dit doen we in Europese AAL-projecten waarin ‘meer beweging’ een belangrijke factor is. news-4497 Sun, 01 Sep 2019 14:02:00 +0200 Niek (18) laat dementerenden bellen met hun jeugdherinnering https://nos.nl/op3/artikel/2299833-niek-18-laat-dementerenden-bellen-met-hun-jeugdherinnering.html "Het is mooi om te zien hoe ouderen met dementie reageren als ze de Wonderfoon oppakken", vertelt de 18-jarige Niek van Weeghel. "Eerst is het vaak even stil en dan zie je dat ze het liedje herkennen. Dan gaan ze uit volle borst meezingen." Niek bouwt samen met Herbert van Til en Peter Fidder vrijwillig oude T65 draaischijftelefoons om tot een 'Wonderfoon'. Je kunt er niet mee bellen, maar je kunt er wel liedjes van vroeger mee luisteren. En daar veren dementerenden letterlijk van op. news-4464 Mon, 26 Aug 2019 09:58:54 +0200 Virtuele assistent Ella4Life laat ouderen langer thuis wonen https://www.icthealth.nl/nieuws/virtuele-assistent-ella4life-laat-ouderen-langer-thuis-wonen/ Bedrijven, universiteiten en zorginstellingen uit Nederland, Polen, Roemenië en Zwitserland werken de komende drie jaar samen binnen het Europese AAL-Programma Ella4Life. Twee gevalideerde medische hulpmiddelen, Anne en Emma, worden gecombineerd tot slimme assistent Ella om ouderen te helpen zo lang mogelijk zelfstandig thuis te blijven wonen. news-4420 Thu, 08 Aug 2019 10:17:26 +0200 Meedoen aan Innovatie-impuls? https://www.kennispleingehandicaptensector.nl/volwaardig-leven/innovatie-impuls/waarom-meedoen?utm_source=flexmail&utm_medium=e-mail&utm_campaign=vilansnieuws8augustus2019&utm_content=technologie+voor+verbetering+van+de+gehandicaptenzorg Wil je graag zorgtechnologie inzetten om de zorg aan en ondersteuning van mensen met een beperking te verbeteren? Zoals bijvoorbeeld apps, robots of sensoren? Maar heb je daar nog weinig kennis en ervaring mee? Dan is de Innovatie-impuls iets voor jullie organisatie. news-4419 Wed, 07 Aug 2019 14:03:00 +0200 Vooraankondiging: congres Doen wat werkt in het sociaal domein https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/vooraankondiging-congres-doen-wat-werkt-in-het-sociaal-domein/ Hoe bereik je als gemeente, organisatie of professional een zo groot mogelijke maatschappelijke impact? De publieke middelen zijn beperkt, je wilt de budgetten dus inzetten op programma’s waarvan de effectiviteit is getoetst. Maar hoe dan? Leer van praktijkvoorbeelden tijdens het congres ‘Doen wat werkt in het sociaal domein’ dat de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG), ZonMw, Sociaal Werk Nederland en Movisie op twee data en twee verschillende locaties in maart 2020 organiseren. De praktijkvoorbeelden en instrumenten die tijdens het congres centraal staan richten zich op preventie. Vraagstukken uit het brede sociale domein komen aanbod, denk aan:

  • Het voorkomen van eenzaamheid;
  • Het samenleven in superdiverse wijken;
  • Toegankelijkheid van zorg en welzijn;
  • De vermaatschappelijking van de zorg;
  • Jeugdzorg;
  • Langer thuis wonen van ouderen;
  • Participatie van mensen met een beperking.

Alle voorbeelden zijn gebaseerd op onderbouwde kennis, waarbij de ervaringskennis van professionals én cliënten en inwoners net zo belangrijk is als wetenschappelijke kennis.

Samen doen wat werkt

Doen wat werkt is niet alleen een uitvoeringsvraagstuk, maar juist ook een sturings- en financieel-organisatorisch vraagstuk. Zowel gemeenten, organisaties en professionals als cliënten, inwoners en zorgverzekeraars vervullen een rol. Hoe je deze samenwerking vormgeeft, is de rode draad van het congres.

Twee congressen in Noord- en Zuid-Nederland

‘Doen wat werkt in het sociaal domein: leren van Praktijkvoorbeelden’ vindt in maart 2020 op twee data en op twee verschillende locaties plaats. Het ene congres in Noord-Nederland, het andere in het zuiden van het land. De data en de locaties zijn vanaf eind september bekend. Vanaf 1 november is het programma gevuld en kun je je aanmelden.

Bredere samenwerking

Voor Movisie is dit congres een vervolg op ‘Samen sturen op doen wat werkt’ dat ze op 1 januari 2019 met Sociaal Werk Nederland en de gemeente Alphen aan den Rijn organiseerde. De VNG organiseerde eerder met de Werkplaatsen Sociaal Domein en ZonMw de PraktijkVoorbeeldenParade, in de vorm van drie regionale bijeenkomsten. Het congres ‘Doen wat werkt in het sociaal domein: leren van Praktijkvoorbeelden’ bouwt op deze initiatieven voort.

Oproep: presenteer jouw praktijkvoorbeeld

De komende tijd stellen de VNG, ZonMw, Sociaal Werk Nederland en Movisie een programma samen met inspirerende sprekers en workshops waarin de praktijkvoorbeelden worden uitgelicht. Blink jij als gemeente, organisatie of professional uit in het werken aan maatschappelijke vraagstukken op basis van onderbouwde kennis en wil je tijdens het congres vertellen hoe je dit in samenwerking hebt aangepakt? Meld je dan aan via dit formulier. Aanmelden kan tot 15 oktober 2019. Eind oktober maakt een selectiecommissie een keuze uit de ingezonden praktijkvoorbeelden en hoor je of je jouw praktijkvoorbeeld tijdens het congres kunt presenteren!

Idealiter voldoen de praktijkvoorbeelden aan de volgende selectiecriteria:

  • Gericht op het voorveld: dat wil zeggen op preventie, op de nulde en eerste lijn van het sociaal domein die zich richten op een als urgent ervaren sociaal maatschappelijk vraagstuk in gemeenten.
  • Gericht op samenwerking: nauwe samenwerking tussen (verschillende onderdelen van de) gemeente, maatschappelijke en zorgorganisaties en inwoners.
  • Er is gebruik gemaakt van onderzoek: waarin waar mogelijk praktijkkennis van professionals en ervaringskennis van cliënten/bewoners met wetenschappelijke kennis wordt gecombineerd. Er is een goede onderbouwing dat de praktijk effectief is.
  • Onderzocht op outcome: er is onderzocht of nagestreefde doelstellingen wel of niet zijn bereikt.
  • Potentie voor brede toepassing: wél in het besef dat soms per context een extra vertaalslag nodig is (maatwerk)
]]>
news-4387 Mon, 29 Jul 2019 11:08:39 +0200 Blog: 'Toegankelijke technologie: "Geen woorden, maar daden!"​' https://www.linkedin.com/pulse/toegankelijke-technologie-geen-woorden-maar-daden-michiel-dijkman/ Michiel Dijkman schreef op LinkedIn een blog over toegankelijkheid. 'Er zijn inderdaad obstakels voor slechtzienden, slechthorenden, mensen met een (lichamelijke) beperking en ook voor kinderen en senioren. Echter, de oplossingen worden vaak niet benoemd. Het mooie is dat juist technologie en innovatie die obstakels ook weer weg kunnen nemen. Alleen moet men wel weten wat er mogelijk is voor welk obstakel.'