Mobiele menu

Van doktersassistent tot eHealth-assistent; Het inbedden van eHealth in de opleiding tot doktersassistent van het ROC Midden Nederland

Projectomschrijving

Probleemstelling: Door de komst van e-health veranderen de werkzaamheden van de eerste lijns zorg. Personeel is hier nog niet volledig klaar voor, waardoor e-health niet optimaal geïmplementeerd wordt. We kunnen hierop inspelen door bijvoorbeeld doktersassistenten al in een vroeg stadium kennis te laten maken met e-health. Zo verklein je de kenniskloof tussen opleiding en praktijk. Daarom bundelen PAZIO, ROC Midden Nederland en Gezondheidscentrum Maarssenbroek hun ervaring en kennis om gezamenlijk een geschikte onderwijsmodule te maken voor de opleiding van de doktersassistent.

Resultaat: Een breed inzetbare onderwijsmodule over e-health. In deze module maken studenten kennis met e-health en leren ze ermee te werken. Daarnaast leren ze hoe ze patiënten kunnen betrekken bij e-health. Zo wordt de student klaar gestoomd voor de praktijk. Deze docentenhandleiding zal docenten ondersteuning geven bij deze module.

Producten

Titel: Van doktersassistent tot eHealth-assistent;
Link: http://www.checkitonderwijs.nl/ehealth-in-de-les/

Verslagen


Eindverslag

PAZIO, ROC Midden Nederland en Gezondheidscentrum Maarssenbroek hebben op basis van hun kennis en ervaringen m.b.t. e-health een onderwijsmodule voor de doktersassistenten in opleiding samengesteld. Het doel van deze module is dat studenten leren werken met e-health, de weerstand/onbekendheid in de praktijken tegen e-health daarmee vermindert en dat deze module breed inzetbaar wordt gemaakt in heel Nederland.

In deze e-health module komen de volgende onderwerpen aan bod:
1. Kennismaking met e-health; wat is e-health, waarom wordt e-health ingezet?
2. e-health en de rol van de zorgverlener; welke invloed heeft e-health op de werkzaamheden van de doktersassistente, hoe moet de assistente haar werk anders inrichten?
3. Privacy; is online communiceren wel veilig genoeg, waarom is het belangrijk om gegevens te beveiligen?
4. Gebruikers; wie maken gebruik van e-health en hoe speel je daarop in als assistente?
5. e-health toepassingen/vaardigheden; welke vormen van e-health zijn er, hoe werk je met toepassingen zoals eConsult, eAfspraak, eRecept en eLab.

Samenvatting van de aanvraag

Door de komst van eHealth veranderen de werkzaamheden van de eerste lijn. Praktijkassistenten zijn vaak onbekend met eHealth. De praktijk leert dat onbekendheid vaak tot weerstand leidt waardoor eHealth niet optimaal geïmplementeerd wordt. Om het implementatieproces te optimaliseren en weerstand van zorgverleners te beperken is voortijdige introductie van eHealth noodzakelijk. Daarom wil PAZIO in samenwerking met het onderwijs en een zorginstantie een eHealth module ontwikkelen. Het doel van dit project is dat studenten leren werken met eHealth en dat deze module breed inzetbaar wordt gemaakt voor alle MBO’s in Nederland. Om dit voor elkaar te krijgen werken zowel PAZIO, als ROC Midden Nederland en Gezondheidscentrum Maarssenbroek mee aan dit project. De uitkomst van dit project is een eHealth onderwijsmodule die laagdrempelig aangeboden wordt aan andere instellingen in de vorm van een docentenhandleiding die wordt gepubliceerd op de website van ZonMw en "eHealth in de Praktijk".

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
430000005
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2014
2014
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Drs. L.M. van Blokland MSc
Verantwoordelijke organisatie:
PAZIO