Projectomschrijving

Zonder snack naar bed

Doordat we 's avonds vaak nog snacken, krijgt het lichaam nauwelijks meer rust. Verbetert de suikerhuishouding als je 's avonds niets meer eet? Leefstijlfactoren zoals te veel eten en te weinig bewegen spelen een belangrijke rol bij het ontstaan van diabetes type 2. Maar ook onze 24-uur cultuur helpt daarbij niet mee: we leven in een wereld waar voedsel voor veel mensen continu beschikbaar is, en waar we op onregelmatige tijden werken. Veel mensen eten tegenwoordig gedurende zo’n 15 uur per dag – inclusief het snacken in de avond. Hierdoor is het lichaam continu in een gevoede staat – terwijl ons lichaam eigenlijk is gebouwd om af te wisselen tussen periodes van gevoed en gevast zijn.

Langere tijd niet eten

In dit project gaat prof. Schrauwen (MUMC) met zijn team onderzoeken of het beperken van de voedselinname tot een periode van 10 uur (door vooral het avond-snacken te voorkomen), gunstige effecten kan hebben op de suikerhuishouding. De onderzoekers hadden aanwijzingen dat de wisselende hoeveelheid leverglycogeen een belangrijke rol speelt, die tot nu toe onderschat is. Als je langer niet eet, zou de hoeveelheid leverglycogeen afnemen, wat bok type 2 diabeten gunstig is voor de regulatie van de bloedsuikerspiegel.

Suikerhuishouding verbeterde

De onderzoekers zagen dat het eten van dezelfde hoeveelheid, maar tijdens minder uren per dag, de suikerhuishouding verbeterde. Dat wijst op een verbeterde insulinegevoeligheid, wat zorgt voor minder hoge bloedsuikers. Ook verbeterde de verhouding tussen de vetstofwisseling en suikerstofwisseling.

Deze eerste resultaten zijn dus positief. Echter, omdat het een klein onderzoek is, is het nog te vroeg om conclusie te trekken dat een langere periode niet eten ook echt de suikerhuishouding kan verbeteren. Meer onderzoek is daarom nodig om dit aan te tonen.

Naar boven
Direct naar: InhoudDirect naar: NavigatieDirect naar: Onderkant website