Mobiele menu

Zorg BeterDichtbij in SJG

Projectomschrijving

De ontwikkeling naar digitale communicatie tussen patiënt en zorgverlener was reeds in gang gezet binnen SJG Weert, maar de Coronacrisis heeft het belang ervan verder onderstreept. SJG streeft ernaar om een substantieel gedeelte van de patiëntenzorg op de polikliniek digitaal te laten verlopen en in de zorgprocessen te verankeren. Enkele pionierende poli's binnen ons ziekenhuis zijn reeds gestart met het gebruik van  e-health. Zij ervaren de volgende voordelen:

  • Betere stroomlijning patiëntencommunicatie door ziekenhuis;
  • Laagdrempelige en snellere communicatie tussen specialist/verpleegkundige en patiënt;

Vanwege de goede ervaringen die dit heeft opgeleverd, wil SJG het gebruik van het digitale communicatieplatform verder opschalen. Met behulp van een implementatie- en opschalingscoach willen we een opschalingsplan realiseren waarbij we op basis van good practices met e-health van enkele poli's het gebruik ervan willen verbreden naar alle poliklinieken binnen SJG.

Verslagen


Eindverslag

Het St. Jans Gasthuis Weert (SJG Weert) is in 2018 een van de eerste ziekenhuizen waar BeterDichtbij als nieuw digitaal communicatiemiddel geïntroduceerd is. In de tussentijd is veel kennis en ervaring opgedaan in het implementeren en opschalen van BeterDichtbij bij de (poli)klinieken. Het gebruik van de nieuwe digitale applicatie bij SJG Weert blijft echter achter en daarmee ook de beoogde effecten; verhoging van digitalisering, een verminderde telefoondruk, laagdrempeliger contact en een beter geïnformeerde patiënt. Sinds 2021 is een doorstart gaande door het projectteam van SJG Weert. Er is daarom ondersteuning gevraagd aan BeterDichtbij voor implementatie- en opschalingsbegeleiding.

Gedurende de opschalingsopdracht is er door SJG Weert samen met BeterDichtbij het volgende gedaan;

• Analyse van de huidige gebruik door kwantitatieve data en kwalitatief door middel van gesprekken en observatie
• Implementatiebegeleiding aan de hand van de ideale blauwdruk vakgroepen
• Advies betreffende sturing met daarnaast oplevering management dashboard
• Advies betreffende opschalen en borging van BeterDichtbij in de organisatie
• Voorbereiden en faciliteren online informatie bijeenkomst
• Opstellen van dit opschalingsplan

Er wordt teruggekeken op een succesvolle periode waarin veel stappen in de juiste richting zijn gezet. Ook ziet het SJG momenteel een toename in het gebruik van BeterDichtbij.

Samenvatting van de aanvraag

SJG streeft ernaar om minimaal 30% van onze patiëntenzorg digitaal te laten verlopen en in de zorgprocessen te verankeren. In het SJG Weert wordt reeds sinds 2019 door enkele vakgroepen gebruik gemaakt van de zorginnovatie BeterDichtbij. Om deze 30% te bereiken dient het gebruik van BeterDichtbij op grotere schaal te worden toegepast in onze organisatie. Het gebruik ervan verloopt op dit moment nog niet naar wens, we ervaren terughoudendheid bij de nog niet aangesloten vakgroepen. BeterDichtbij is een digitale dienst die het mogelijk maakt voor mensen om in gesprek te gaan met de eigen arts of andere zorgverlener: eenvoudig en veilig. BeterDichtbij wordt actief ingezet door ziekenhuizen en meerdere huisartsenpraktijken in heel Nederland. BeterDichtbij faciliteert: •Eenvoudige uitwisseling van vragen, foto`s en bestanden tussen arts en patiënt •Beeldbellen met arts en/of zorgverlener •Eenvoudig uitslagen nalezen en uitwisseling communicatie hierover •Kennisbank betrouwbare informatie over aandoening of ziekte. •Bovenstaande privacygevoelige punten worden gerealiseerd in een veilige omgeving waarbij de patiënt altijd vrije keuze heeft over het gebruik ervan. In SJG wordt het communicatieplatform van BeterDichtbij reeds door enkele poli`s gebruikt. Zij hebben de afgelopen periode een pioniersfunctie vervuld. Vanwege de goede ervaringen die dit heeft opgeleverd wil SJG het gebruik van BeterDichtbij implementeren in de ziekenhuisorganisatie. Het gebruik van deze zorginnovatie levert op diverse onderdelen voordelen op voor onze organisatie: Arbeidsbesparing Efficiëntere indeling van werkzaamheden voor poli assistenten doordat ze meer regie hebben over de communicatie met de patiënt. Nu zijn ze vaak veel tijd kwijt aan ad-hoc telefoontjes terwijl BeterDichtbij ze de mogelijkheid geeft beantwoording van berichten en vragen te stroomlijnen. Kostenbesparing Digitalisering leidt tot minder m2 spreekkameroppervlak en daardoor tot fysiek kleinere ziekenhuizen. Dit leidt bij SJG op middellange termijn tot een kostenbesparing omdat we op dit moment nieuwbouwplannen concretiseren (waarin reductie van m2 ziekenhuisoppervlak verwerkt wordt) die in 2025 gerealiseerd dienen te zijn. Daarnaast wordt door de efficiëntere indeling van werkzaamheden op termijn ook een reductie in personeelskosten verwacht. Kwaliteit van zorg en leven patiënt Voor patiënten zijn de voordelen mogelijk het grootst. Zij kunnen op een laagdrempelige manier aanvullende vragen stellen aan de arts of aan de polikliniek assistente. Uit ervaring blijkt namelijk dat veel vragen pas ontstaan na een consult als de patiënt thuis. BeterDichtbij werkt drempelverlagend voor patiënten om deze vragen te stellen zonder een extra fysiek consult te hoeven plannen. Daarnaast is het minder vaak noodzakelijk voor patiënten om fysiek naar het ziekenhuis te komen als een betrouwbaar consult vanuit huis mogelijk is. Het verhoogt de flexibiliteit van de patiënt, die hoeft bijvoorbeeld minder vaak vrij te nemen voor een consult, een partner of mantelzorger kan gemakkelijker aansluiten bij het gesprek en het voelt vaak vertrouwder voor de patiënt om in zijn of haar eigen omgeving te zitten.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
838002724
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2021
2021
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
M. Crins
Verantwoordelijke organisatie:
Sint Jans Gasthuis