Mobiele menu

Opschalen van een online triage systeem voor vermindering van de druk op de assistenten en huisartsen.

Projectomschrijving

De druk in de huisartsenzorg stijgt. Al jaren is er een gestage toename van vraag, maar te weinig huisartsen en ondersteuning zoals huisartsassistenten. Wij merken dit zelf ook in de praktijk (7 huisartsen). De COVID-19 pandemie heeft voor een enorme toename aan zorgvraag gezorgd in de eerste lijn. Allereerst de eigen patiëntenpopulatie: er zijn meer zorgen van patiënten, meer psychische klachten en er is sprake van het mijden van zorg bij een relatief groot aantal patiënten die tot de kwetsbare groepen behoren. Daarnaast is er tot voor kort sprake geweest van zorg die vanuit de tweede lijn werd doorgeschoven naar de huisartsen in de eerste lijn. De Nederlandse populatie lijkt tegenwoordig ook sneller voor laag urgente zaken de huisartspraktijk te bellen. Huisartsen lopen over en assistenten zijn overbelast omdat de druk aan de telefoon hoog is.

Verslagen


Samenvatting van de aanvraag

De druk in de huisartsenzorg stijgt. Al jaren is er een gestage toename van vraag, maar te weinig huisartsen en ondersteuning zoals huisartsassistenten. Wij merken dit zelf ook in de praktijk (7 huisartsen). De COVID-19 pandemie heeft voor een enorme toename aan zorgvraag gezorgd in de eerste lijn. Allereerst de eigen patiëntenpopulatie: er zijn meer zorgen van patiënten, meer psychische klachten en er is sprake van het mijden van zorg bij een relatief groot aantal patiënten die tot de kwetsbare groepen behoren. Daarnaast is er tot voor kort sprake geweest van zorg die vanuit de tweede lijn werd doorgeschoven naar de huisartsen in de eerste lijn. De Nederlandse populatie lijkt tegenwoordig ook sneller voor laag urgente zaken de huisartspraktijk te bellen. Huisartsen lopen over en assistenten zijn overbelast omdat de druk aan de telefoon hoog is. Overigens eisen mensen soms ook zorg die redelijkerwijs echt niet noodzakelijk is. Deze eisen drukken eveneens een stempel op de assistente, want die voelen veel druk vanuit zowel de huisarts om triage in optima forma plaats te laten vinden als de mondige patiënt die zorg eist. In een voorgaand traject is gestart met het in kaart brengen van het proces ten aanzien van het vergroten van zelfzorg middels de app moetiknaardedokter.nl. Gezien de weinig beschikbare tijd, grote groep betrokkenen (huisartsen, poh, ondersteuners en patiënten) is een start gemaakt met de implementatie middels de 360graden implementatiemethodiek. Hoewel de basis voor een gedegen communicatie klaarligt is het daadwerkelijk opschalen van de pilot tav van het inzetten van de triage-/zelfzorgapp moetiknaardedokter.nl nog niet doorlopen. Middels een nieuw budget is het opschalen een mogelijkheid.

Kenmerken

Projectnummer:
838004079
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2022
2022
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
J. Rens
Verantwoordelijke organisatie:
Maatschap Huisartsen W.G.C. Heikant