Mobiele menu

Implementatie- en opschalingscoach

Projectomschrijving

In de praktijk merken we dat we onnodig veel tijd verspillen aan activiteiten die de cliënt zelf kan uitvoeren. Door de cliënt van tevoren meer informatie te laten verzamelen kan de behandeling effectiever en efficiënter verlopen.

De oplossing is een online intake voor het eerste consult aan te bieden. De cliënt wordt hierdoor vooraf betrokken bij het behandeltraject (Shared decision making). Ook wordt er meer tijd genomen om over zijn hulpvraag na te denken. De regie over zijn eigen behandeling neemt hierdoor toe. Verder is de praktijk minder administratieve tijd kwijt. Het systeem van online intake, het klaarzetten van vragenlijsten moet worden ingeregeld.
De praktijk wordt gecoacht hoe deze de digitale processen zo effectief en efficiënt mogelijk kan inregelen.
De praktijk krijgt verder hulp bij de concrete implementatie en hoe de cliënt maximaal betrokken kan worden hierbij.

Producten

Titel: Toepassen Online Intake
Auteur: S. van Engelen

Verslagen


Eindverslag

De online intake is mogelijk gemaakt voor de patiënt met daarbij de benodigde informatie voor de patiënt op verschillende plekken beschikbaar. Dus zowel de technische instellingen om dit mogelijk te maken als de communicatie om te zorgen dat de patiënten dit ook daadwerkelijk gaan gebruiken. Hiermee is een efficiency slag gemaakt binnen de praktijk die daarnaast ook waarde toevoegt voor de patiënt omdat er meer gebruik gemaakt kan worden van shared disicion making en er meer tijd is voor behandeling tijdens de eerste afspraak. In het traject is er met behulp van een patiënt de werkzaamheid getest van deze mogelijkheid en een scholingstraject voor de medewerkers doorlopen. Om zodoende het middel ook echt te gaan gebruiken.

Samenvatting van de aanvraag

Als fysiotherapiepraktijk willen we de patiënt vooraf betrekken bij het behandeltraject (Shared decision making) door online intake voor het eerste consult in te laten vullen. Hierdoor krijgt de cliënt meer tijd om over zijn hulpvraag na te denken en/of eigen regie daarin te kunnen nemen. We lopen als praktijk tegen het feit aan dat we onnodig veel tijd verspillen aan activiteiten die de cliënt zelf kan uitvoeren en hiermee ook van te voren meer informatie verzamelt om het onderzoek en behandeling effectiever en efficiënter voor de patiënt te laten verlopen. Door het invoeren van de online intake kan de cliënt voor de behandeling de benodigde informatie invullen en scheelt dit in behandelkamer tijd. Hierdoor kan de patiënt efficiënter geholpen worden en kan er nog beter ingegaan worden op de problematiek van de patiënt en daarmee verder werken aan Shared decision making. De online intake mogelijk maken voor de patiënt met daarbij de benodigde informatie voor de patiënt op verschillende plekken beschikbaar maken. Dus zowel de technische instellingen om dit mogelijk te maken als de communicatie om te zorgen dat de patiënten dit ook daadwerkelijk gaan gebruiken. Het systeem van online intake, het klaarzetten van vragenlijsten moet worden ingeregeld. Daarnaast moeten de patiënten op de hoogte worden gesteld van de mogelijkheid tot het vooraf invullen van de informatie om de behandeling effectiever te maken. De therapeuten moeten in hun handelen een korte voorbereiding op de eerste afspraak met de patiënt krijgen zodat zij goed voorbereid de afspraak in gaan.

Kenmerken

Projectnummer:
838002890
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2021
2022
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
S. van Engelen
Verantwoordelijke organisatie:
Fysiotherapie Lek en Yssel