Projectomschrijving

Verleidingen weerstaan met virtual reality

Een supermarkt is vol verleidingen, waardoor het vaak moeilijk is om alleen gezonde keuzes te maken. Kun je je daar vooraf in trainen?

Winkelend in supermarkten kies je vaak automatisch voor artikelen die je van tevoren niet had bedacht. Dat gebeurt op basis van psychologische verleidingen (lekkere dingen voor je neus) en lichamelijke verleidingen (zoals honger).

Het onderzoek

Dr. De Bruijn (UvA) heeft daar iets op bedacht. Met een virtuele trainingsomgeving laat hij mensen levensecht maar in een virtual reality omgeving boodschappen doen. Dr. De Bruijn bestudeert hierbij de rol van externe afleidingen (zoals ongezond eten voor je neus in een supermarkt) en interne afleidingen (bloedsuikerniveau op dat moment). Hij voert een 'proof-of-concept'-studie uit onder gezonde volwassenen, volwassenen met prediabetes en volwassenen met diabetes type 2.

Verwacht resultaat

De onderzoeker verwacht dat mensen die trainen in situaties met veel interne en externe verleidingen, daar minder aandacht voor krijgen en daardoor het beste in staat zijn gezonde producten te kopen, zowel in een zeer realistische virtuele supermarkt als in het echte dagelijkse leven.

Naar boven
Direct naar: InhoudDirect naar: NavigatieDirect naar: Onderkant website