Projectomschrijving

Zonder snack naar bed

Doordat we 's avonds vaak nog snacken, krijgt het lichaam nauwelijks meer rust. Verbetert de suikerhuishouding als je 's avonds niets meer eet?

Leefstijlfactoren zoals te veel eten en te weinig bewegen spelen een belangrijke rol bij het ontstaan van diabetes type 2. Maar ook onze 24-uur cultuur helpt daarbij niet mee: we leven in een wereld waar voedsel voor veel mensen continu beschikbaar is, en waar we op onregelmatige tijden werken.
Veel mensen eten tegenwoordig gedurende zo’n 15 uur per dag – inclusief het snacken in de avond. Hierdoor is het lichaam continu in een gevoede staat – terwijl ons lichaam eigenlijk is gebouwd om af te wisselen tussen periodes van gevoed en gevast zijn.

Het onderzoek

In dit project gaat prof. Schrauwen (MUMC) met zijn team onderzoeken of het beperken van de voedselinname tot een periode van 10 uur (door vooral het avond-snacken te voorkomen), gunstige effecten kan hebben op de suikerhuishouding.

Verwacht resultaat

De onderzoekers denken dat de wisselende hoeveelheid leverglycogeen een belangrijke rol speelt, die tot nu toe onderschat is. Als je langer niet eet, neemt de hoeveelheid leverglycogeen af, dus de opgeslagen suikervoorraad.

Naar boven
Direct naar: InhoudDirect naar: NavigatieDirect naar: Onderkant website