Online Vaktherapie. Telepresent zijn als vaktherapeut
Projectomschrijving
Aanleiding
Door COVID-19 liep de vaktherapeutische behandeling vertraging op. Een enquête onder 281 vaktherapeuten toont aan dat 91% 'helemaal/bijna geen’ ervaring heeft met online werken. In dit actieonderzoek werd gewerkt met de Lean startup methode. Onderzocht werd hoe in vaktherapie gewerkt kan worden met 1) een virtual reality therapieruimte, 2) een 3D schilder-app en 3) een app omtrent de monitoring van emotieregulatie.
Resulaten
Zestien vaktherapeuten namen deel. Van de deelnemers gaf 71.25% achteraf aan meer kennis en vaardigheden te hebben in het aanbieden van online vaktherapie. Vooraf gestelde doelen zoals ‘meer bekwaamheid in online vaktherapie’ en ‘vaktherapeuten krijgen meer toegang tot online tools die beter aansluiten bij vaktherapie’ zijn behaald. De vaktherapeuten werden geschoold en ontwikkelden methodiek voor het inzetten van digitale middelen in vaktherapie. Ook werd een onlinetraining ontwikkeld. De VRomgeving werd verder aangepast aan de wensen van vaktherapeuten.
Verslagen
Eindverslag
Door de COVID-19 maatregelen liep de behandeling in de ggz en dus ook de vaktherapeutische behandeling vertraging op of stopte zelfs tijdelijk. Een enquête onder 281 vaktherapeuten toonde aan dat 91% 'helemaal/bijna geen’ ervaring heeft met online werken.
Vaktherapeuten werden daarom geschoold in online vaktherapie. Twintig vaktherapeuten konden deelnemen. Zestien van hen volbrachten het traject, vier van hen vielen af (te druk, ziek). In dit actieonderzoek werd gewerkt met de Lean startup methode. Volgens deze methode werd onderzocht hoe in vaktherapie gewerkt kan worden met 1) een virtual reality therapieruimte, 2) een 3D schilder-app en 3) een app omtrent de monitoring van emotieregulatie.
Achteraf gaf 71.25% van de deelnemers via een online enquête aan meer kennis en vaardigheden te hebben in het aanbieden van online vaktherapie. Vooraf gestelde doelen zoals ‘meer bekwaamheid in online vaktherapie’ en ‘vaktherapeuten krijgen meer toegang tot online tools die beter aansluiten bij vaktherapie’ werden behaald. Ervaringen van deelnemers tijdens het inzetten van online vaktherapie zijn positief.
Hiermee kunnen we concluderen dat vaktherapeuten die deelnamen geschoold zijn in online vaktherapie. Zij hebben de eerste stappen gezet qua methodiekontwikkeling voor het inzetten van digitale middelen/VR in vaktherapie. Er werd tevens een blauwdruk ontwikkeld voor een online training voor de scholing van nog meer vaktherapeuten. Ook is de VR-omgeving verder aangepast aan de wensen van vaktherapeuten.