Mobiele menu

IC-triage tijdens een crisis: leren van het toepassen van medische en niet-medische criteria op patiëntcasuïstiek

Projectomschrijving

Stel dat bijna alle intensive-careplekken (IC-plekken) tijdens een pandemie bezet zijn, hoe moeten zorgverleners dan een keuze maken tussen patiënten die een IC-plek nodig hebben? Daarvoor zijn in Nederland twee draaiboeken ontwikkeld, met medische en niet-medische regels die teams van zorgverleners moeten volgen bij het maken van zo’n keuze (dit heet “triage”). In dit onderzoek hebben zorgverleners deze regels toegepast op bedachte (niet-echte) patiënten op basis van hun patiëntendossiers. Hieruit bleek dat de Nederlandse regels goed te gebruiken zijn. Ook zijn zowel zorgverleners als burgers het op grote lijnen eens met de inhoud van de regels. Om de regels goed en zorgvuldig toe te passen is het wel zinnig als zorgverleners in triageteams van tevoren uitleg krijgen over de regels, en oefenen met het toepassen ervan. Daarom is er als een van de eindproducten van dit project een e-learning voor zorgverleners ontwikkeld.

Producten

Titel: Comparing the Dutch ICU triage guidelines to guidelines from abroad
Auteur: Inger Abma; Gert Olthuis; Anke Oerlemans
Magazine: Netherlands Journal of Critical Care
Titel: Pandemiedraaiboeken in gesimuleerde triagesessies
Auteur: Gert Olthuis, Inger Abma, Anke Oerlemans
Magazine: Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde

Verslagen


Eindverslag

Stel dat alle intensivecarebedden in Nederlandse ziekenhuizen tijdens een pandemie bezet zijn, hoe maken we dan een rechtvaardige keuze tussen patiënten voor wie zo’n bed noodzakelijke zorg is als er één bed vrij komt? Deze medisch-ethische vraag was in april 2020 een reële maatschappelijk zorg. De situatie dat we in Nederland triage op patiënten zouden moeten uitvoeren die buiten crisistijd in aanmerking zouden komen voor een bed op de intensive care is ongekend. De praktische ervaring om dergelijke triage uit te voeren ontbreekt. In het voorgestelde onderzoek willen we de criteria voor triage toepassen op retrospectieve casuïstiek en op basis van de resultaten komen tot een landelijk beschikbare e-learning om (beoogd) triageteams te trainen. De hoofdvraag die we met dit onderzoek beantwoorden luidt als volgt: Wat kunnen we leren van het door triageteams toepassen van landelijke medische en niet-medische criteria op retrospectieve casuïstiek van IC-behoeftige patiënten?

Samenvatting van de aanvraag

Urgentie Stel dat alle intensivecarebedden in Nederlandse ziekenhuizen tijdens een pandemie bezet zijn, hoe maken we dan een rechtvaardige keuze tussen patiënten voor wie zo’n bed noodzakelijke zorg is als er één bed vrij komt? Deze medisch-ethische vraag was in april 2020 een reële maatschappelijk zorg. De situatie dat we in Nederland triage op patiënten zouden moeten uitvoeren die buiten crisistijd in aanmerking zouden komen voor een bed op de intensive care is ongekend. De praktische ervaring om dergelijke triage uit te voeren ontbreekt. In het voorgestelde onderzoek willen we de criteria voor triage toepassen op retrospectieve casuïstiek en op basis van de resultaten komen tot een landelijk beschikbare e-learning om (beoogd) triageteams te trainen. Onderzoeksvraag Hoofdvraag: Wat kunnen we leren van het door triageteams toepassen van landelijke medische en niet-medische criteria op retrospectieve casuïstiek van IC-behoeftige patiënten? Deelvragen: Welke ervaringen hebben triageteams bij het toepassen van landelijk vastgestelde medische en niet-medische criteria op retrospectieve casuïstiek van IC-behoeftige patiënten? Welke overwegingen spelen mee tijdens het triageproces? Hypothese Met dit kwalitatief-empirische project vergaren we inzicht in ervaringen en overwegingen van triageteams bij hun werk tijdens crisiszorg (fase 3). We verwachten relatieve eenduidigheid bij de toepassing van medische criteria en dat toepassing van niet-medische criteria minder eenduidig verloopt. Plan van aanpak WP 1: Voorbereiding dataverzameling op 4 locaties: Nijmegen, Zwolle, Den Bosch, Uden. Samenstellen casuïstiek. WP 2: Dataverzameling (triage op casuïstiek en focusgroepen) en analyse. WP 3: Raadpleging brede groep stakeholders via werkconferentie, incl. burgerpanel. Formuleren van aanbevelingen. WP 4: Ontwikkelen, testen, en lanceren e-learning, eindrapportage.

Kenmerken

Projectnummer:
10430022010004
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2020
2023
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Dr. A.J.M. Oerlemans
Verantwoordelijke organisatie:
Radboudumc