Mobiele menu

Voorraadbeheer opschalingsproject

Projectomschrijving

De tandheelkundige branche is aan veranderingen onderhevig. Naast continue ontwikkeling van de zorg op zich, zorgen strengere regelgeving en een goed geïnformeerde, kritischer wordende cliënt er voor dat de tandheelkundige zorg zich op meerdere fronten ontwikkelt.

Binnen de branche heeft Tandheelkundig Centrum Vitalis (TCV) een voorsprong in vergelijking met veel collega praktijken. TCV wil deze voorsprong blijven behouden en benchmark zijn binnen de branche. Hierin heeft het een open houding om zowel voorbeeld te zijn en voorbeeld te nemen aan haar omgeving.

Dit project is gericht op het inhuren van een externe coach met veel ervaring op het gebied van het inkoopproces en de verbinding naar automatisering. Met behulp van dit project kunnen we straks, ondanks verschillen in afdelingen, ons inkoopproces standaardiseren, robuuster krijgen en voorspelbaarder en efficiënter maken. Dit gaat tijdswinst opleveren welke ten goede komt aan zowel personeel als patiënt.

Verslagen


Eindverslag

De tandheelkundige branche is aan veranderingen onderhevig. Naast continue ontwikkeling van de zorg op zich, zorgen strengere regelgeving en een goed geïnformeerde, kritischer wordende cliënt er voor dat de tandheelkundige zorg zich op meerdere fronten ontwikkelt.

Binnen de branche heeft Tandheelkundig Centrum Vitalis (TCV) een voorsprong in vergelijking met veel collega praktijken. TCV wil deze voorsprong blijven behouden en benchmark zijn binnen de branche. Hierin heeft het een open houding om zowel voorbeeld te zijn en voorbeeld te nemen aan haar omgeving.

Dit project is gericht op het inhuren van een externe coach met veel ervaring op het gebied van het inkoopproces en de verbinding naar automatisering. Met behulp van dit project kunnen we straks, ondanks verschillen in afdelingen, ons inkoopproces standaardiseren, robuuster krijgen en voorspelbaarder en efficiënter maken. Dit gaat tijdswinst opleveren welke ten goede komt aan zowel personeel als patiënt.

Samenvatting van de aanvraag

De praktijk is een organisatie met vele specialismen welke elk zijn eigen behoefte en voorkeur heeft aan producten. Dat zorgt ervoor dat momenteel met meerdere partijen zaken gedaan wordt om materialen te verkrijgen. Dit gebeurd veelal telefonisch, per e-mail of per website. Dit is voor de inkoop een behoorlijke aanslag op de administratieve lasten en daarnaast is het voor de financiële afdeling onmogelijk om een goed inzicht te krijgen in de actuele voorraadwaarde. De inkoopverantwoordelijke is hier gemiddeld 5 uur per week mee bezig, daarnaast is het de financiele afdeling gemiddeld 3 uur per week bezig met het overzichtlijk krijgen van alle betalingen. Hiervoor bestaan meerdere cloudoplossingen om dit beter te organiseren en minder tijd kwijt te zijn aan het zoeken, bijhouden en bestellen van materialen, maar zonder goede inrichting, begeleiding van personeel en vertaling van dagelijkse processen wordt dit nog meer een last in plaats van minder. De oplossing welke we voor ogen hebben gaat er structureel voor zorgen dat het personeel meer getrained wordt in cloudoplossingen en standaardisatie, waar ze minder tijd aan kwijt zullen zijn in plaats van meer. Daarnaast zal overdrachttijd naar collegae aanzienlijk vermindert worden. Geschat wordt dat de tijdswinst ongeveer 50% gaat. Deze tijd kan dan weer besteed worden aan betere hygiene in de behandelkamers en meer tijd voor de patient.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
838002670
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2021
2021
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
S. van Wermeskerken
Verantwoordelijke organisatie:
Tandheelkundig Centrum Vitalis