Optimaliseren van Welzijn op Recept in Aalsmeer
Projectomschrijving
In Aalsmeer wordt Welzijn op Recept al uitgevoerd, maar blijft het aantal welzijnsrecepten relatief laag. Dit terwijl 35-41% van de inwoners van Aalsmeer heeft matig tot hoge kans op depressie en angst- stemmingsstoornissen en aangeeft 39% zich eenzaam te voelen (cijfers GGD). Analyse van het huisartsen informatie systeem laat zien dat iedere dag meerdere patienten met psychosociale klachten bij de huisarts op consult komen. In 2020 is er geinvesteerd in kennis over positieve gezondheid en in 2021 willen de eerstelijnszorg, het welzijnswerk en de gemeente structureel investeren in het verhogen van het goed uitgevoerde aantal welzijnsrecepten zodat iedere eerstelijnszorgverlener die participeert minimaal 25 welzijnsrecepten per jaar voorschrijft en deze ook in het verdere ketenproces van Welzijn op Recept worden uitgevoerd zoals bedoeld.
Om dit daadwerkelijk te bereiken wordt advisering en ondersteuning van het Landelijk kennisnetwerk Welzijn op Recept middels deze voucher ingehuurd.
Verslagen
Eindverslag
In Aalsmeer is met ondersteuning vanuit het Landelijk kennisnetwerk proactief gewerkt aan het weer op de agenda krijgen van Welzijn op Recept en het Aalsmeer breed activeren van de samenwerking, verwijs- en terugkoppel relatie en ook daadwerkelijk verhogen van het aantal welzijnsrecepten in de dagelijkse praktijk.
Door middel van een kernteam vanuit eerstelijnszorg, welzijn en gemeente aangevuld met de coach van het Landelijk kennisnetwerk Welzijn op Recept is in korte tijd (6 maanden) gestart met het gezamenlijk maken van een werkplan en daarna concreet aan de slag gaan met een brede interactieve leerbijeenkomst over Welzijn op Recept met iedereen die wilde aansluiten. Ambities en knelpunten op praktijkniveau zijn daar geïnventariseerd en proactief opgepakt en grotendeels opgelost. Vooral het aansluiten bij de dagelijkse praktijk en niet te veel overleggen maar vooral doen heeft het verschil gemaakt. Van 3 geregistreerde welzijnsrecepten in Aalsmeer in 2019 zitten we na 6 maanden op ruim 30 welzijnsrecepten, hebben we een goede manier van samenwerken gevonden en zijn we druk bezig om alle stappen in het proces van Welzijn op Recept te verbeteren. Digitaal verwijzen en terugkoppelen, tellen en vertellen (dashboard en succesverhalen) en met regelmaat evalueren en bespreken wat goed gaat en beter kan.
Aalsmeer is goed op stoom aan het komen en nog lang niet klaar met Welzijn op Recept.