Mobiele menu

Optimaliseren van Welzijn op Recept in Aalsmeer

Projectomschrijving

In Aalsmeer wordt Welzijn op Recept al uitgevoerd, maar blijft het aantal welzijnsrecepten relatief laag. Dit terwijl 35-41% van de inwoners van Aalsmeer heeft matig tot hoge kans op depressie en angst- stemmingsstoornissen en aangeeft 39% zich eenzaam te voelen (cijfers GGD). Analyse van het huisartsen informatie systeem laat zien dat iedere dag meerdere patienten met psychosociale klachten bij de huisarts op consult komen. In 2020 is er geinvesteerd in kennis over positieve gezondheid en in 2021 willen de eerstelijnszorg, het welzijnswerk en de gemeente structureel investeren in het verhogen van het goed uitgevoerde aantal welzijnsrecepten zodat iedere eerstelijnszorgverlener die participeert minimaal 25 welzijnsrecepten per jaar voorschrijft en deze ook in het verdere ketenproces van Welzijn op Recept worden uitgevoerd zoals bedoeld.

Om dit daadwerkelijk te bereiken wordt advisering en ondersteuning van het Landelijk kennisnetwerk Welzijn op Recept middels deze voucher ingehuurd. 

Verslagen


Eindverslag

In Aalsmeer is met ondersteuning vanuit het Landelijk kennisnetwerk proactief gewerkt aan het weer op de agenda krijgen van Welzijn op Recept en het Aalsmeer breed activeren van de samenwerking, verwijs- en terugkoppel relatie en ook daadwerkelijk verhogen van het aantal welzijnsrecepten in de dagelijkse praktijk.

Door middel van een kernteam vanuit eerstelijnszorg, welzijn en gemeente aangevuld met de coach van het Landelijk kennisnetwerk Welzijn op Recept is in korte tijd (6 maanden) gestart met het gezamenlijk maken van een werkplan en daarna concreet aan de slag gaan met een brede interactieve leerbijeenkomst over Welzijn op Recept met iedereen die wilde aansluiten. Ambities en knelpunten op praktijkniveau zijn daar geïnventariseerd en proactief opgepakt en grotendeels opgelost. Vooral het aansluiten bij de dagelijkse praktijk en niet te veel overleggen maar vooral doen heeft het verschil gemaakt. Van 3 geregistreerde welzijnsrecepten in Aalsmeer in 2019 zitten we na 6 maanden op ruim 30 welzijnsrecepten, hebben we een goede manier van samenwerken gevonden en zijn we druk bezig om alle stappen in het proces van Welzijn op Recept te verbeteren. Digitaal verwijzen en terugkoppelen, tellen en vertellen (dashboard en succesverhalen) en met regelmaat evalueren en bespreken wat goed gaat en beter kan.

Aalsmeer is goed op stoom aan het komen en nog lang niet klaar met Welzijn op Recept.

Samenvatting van de aanvraag

In Aalsmeer wordt Welzijn op Recept door huisartsenpraktijken en welzijnsorganisaties uitgevoerd. Het aantal welzijnsrecepten blijft echter achter bij de potentie van Welzijn op Recept. Per huisarts wordt gemiddeld maar 5 tot 10 keer per jaar een welzijnsrecept voorgeschreven. Schattingen van het aantal potentiële patiënten dat voor Welzijn op Recept in aanmerking zou komen is 6 tot 8 patiënten per huisarts per dag. Welzijn op Recept wordt dus niet optimaal benut. Dit terwijl huisartsen en welzijnscoaches aangeven dat er al veel tijd en energie besteed wordt aan de samenwerking tussen beide en gemeenten aangeven Welzijn op Recept voldoende te financieren door het beschikbaar stellen van de functie van welzijnscoach en de organisatie van activiteiten. Populatie data van Aalsmeer laat zien dat 35-41% van de inwoners van Aalsmeer matig tot hoge kans op depressie en angst- stemmingsstoornissen heeft. 39% geeft aan zich eenzaam te voelen. Bijna 10% van de patienten in de huisartsenpraktijken hebben afgelopen 12 maanden een ICPC-codering gekregen in het HIS als het ging om depressie en angst/stemming klachten. Dit vertaalt zich in een groep patienten die bij de huisartsen komt en vaak niet geholpen is met medicatie of doorverwijzingen naar een specialist. Vaak is er sprake van weinig sociale contacten of een ander sociaal maatschappelijke probleem. Met het inzetten van Welzijn op Recept willen we meer zorg op de juiste plek leveren. Dit jaar (2020) zijn er vanuit eigen middelen twee workshops georganiseerd over positieve gezondheid/positieve psychologie. Zowel eerste, 0e lijn en gemeente hebben deelgenomen aan deze workshops. Deze workshops zijn positief ontvangen en er is aangegeven dat we met zijn allen graag de stap willen zetten naar de implementatie van pos gezondheid in de dagelijkse praktijk door middel van Welzijn op Recept. Voor de implementatie zijn meerdere partijen nodig. huisartsen, welzijnscoaches en de gemeente. Alle partijen hebben aangegeven interesse te hebben in de implementatie van Welzijn op Recept en een werkgroep te willen gaan oprichten en deel te kunnen nemen vanuit hun reguliere inzet. Er zijn lokale projectleiders vanuit de gemeente en het wijksamenwerkingsverband. Die met ondersteuning vanuit dit begeleidingstraject de borging van het programma kunnen voortzetten. Het lukt de praktijken van zorg en welzijn op dit moment niet dit zelfstandig zonder steun/coaching. De volgende "hulpvragen" zijn geidentificeerd: Wij willen in 2021 toewerken naar: 1. Het structureel voeren van “het andere gesprek” in de spreekkamer wanneer gewenst (door de drukke praktijk van alledag is het moeilijk om bij de patienten met psychosociale problematiek de shift te maken naar het andere gesprek; dit vraagt om een actief gestuurd verandertraject) 2. Het onder de aandacht blijven houden van Welzijn op Recept bij de eerstelijnszorgverleners en dus verwijzen naar welzijn 3. Het lukt de eerstelijnspraktijken niet om zelfstandig het proces van Welzijn op Recept te optimaliseren zodat het aantal welzijnsrecepten per zorgverlener per jaar ook daadwerkelijk substantieel toeneemt. 4. Er missen nog goede vormen van afstemming en samenwerking tussen eerstelijn en welzijn over Welzijn op Recept. Het Landelijk kennisnetwerk Welzijn op Recept heeft veel ervaring met het opstarten, optimaliseren en borgen van Welzijn op Recept in de dagelijkse praktijk en stelt het volgende ondersteuningstraject voor om te gaan uitvoeren: 6 maanden traject bestaande uit: a. Startbijeenkomst waarin kort wordt herhaald hoe Welzijn op Recept kan worden uitgevoerd zoals bedoeld en de eigen ambities en verwachtingen ten aanzien van het Welzijn op Recept project vanuit de verschillende deelnemers worden gedeeld en vastgelegd. Tijdens deze bijeenkomst worden de eerste acties die nodig zijn om Welzijn op Recept te optimaliseren besproken, keuze gemaakt voor 1 of 2 concrete acties en die in gang gezet. De fase van praktijklerend ontwikkelen kan in de vorm van een 100 dagen challenge, maar dit hangt af van de wensen van het projectteam en de deelnemers. b. Evaluatie bijeenkomsten 6-12-18 weken na de start waarin wordt geëvalueerd wat er goed gaat en wat beter kan, het effect van de gekozen acties wordt besproken en eventuele nieuwe acties worden gekozen. Evaluatie vindt plaats op basis van cijfers (bv aantal andere gesprekken/verwijzingen) en verhalen uit de praktijk om de cijfers inhoud en kleur te geven. c. Eindevaluatie van dit coachingstraject na 26 weken waarbij de ontwikkelingen tot dan toe besproken worden inclusief de verdere planning. d. Opzet van een monitoringsysteem op basis van de data die al gegenereerd worden en die input geven voor onderdeel b. Tijdens dit traject kan naast online vergaderen (zoom) en mailcontact ook gebruik worden gemaakt van een of meerdere whatsapp groepen voor snel informeel contact en elkaar informeren en inspireren.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
838002627
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2021
2021
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
I. Snik
Verantwoordelijke organisatie:
Stichting GEZ Aalsmeer