Mobiele menu

Implementatie en uitrol BeterDichtbij Erasmus MC Thema Sophia

Projectomschrijving

BeterDichtbij in het Sophia Kinderziekenhuis

In het Erasmus MC Sophia Kinderziekenhuis passen we steeds vaker zorginnovaties toe. De coronacrisis toont dat digitaal contact een grote bijdrage levert aan het goed bereikbaar en toegankelijk zijn voor onze patiënten en hun ouders. Het gebruik van BeterDichtbij is hiervan een succesvol voorbeeld, de app die laagdrempelig contact met het behandelteam in het ziekenhuis mogelijk maakt. We zijn in april 2020 gestart met BeterDichtbij. Sindsdien hebben 2500 patiënten gebruik gemaakt van de app en zijn er 12.000 berichten verstuurd. De innovatie wordt met succes ontvangen door zorgprofessionals en patiënten. We zijn toe aan de volgende stap. Met de implementatie en opschalingcoach stellen een plan op om het gebruik van Beter Dichtbij goed te verankeren in de bestaande zorgprocessen. Ook na het corona-tijdperk past deze innovatie uitstekend bij onze zorgverlening. BeterDichtbij heeft een waardevolle plek gekregen binnen onze organisatie.

Verslagen


Eindverslag

Binnen het Erasmus MC Sophia zijn we in april 2020 gestart met BeterDichtbij. Tijdens de Coronacrisis heeft het gebruik van BeterDichtbij laten zien dat digitaal contact een grote bijdrage kan leveren aan de zorg. De laagdrempelige bereikbaarheid en het bieden van zorg op afstand willen we ook na Corona blijven bieden aan onze patienten. Om BeterDichtbij goed te kunnen borgen in de bedrijfsvoering heeft de implementatiecoach ons hierbij begeleid. Er is een overgangsplan opgesteld om te komen van project naar lijn- en beheerstructuur. Hiernaast is een handleiding voor managers geschreven hoe zij de voortgang van BeterDichtbij kunnen bewaken en nieuwe vakgroepen en patiëntengroepen kunnen begeleiden. Om dit goed te kunnen doen zijn standaard instructies en werkwijze opgesteld voor zorgprofessionals, is de interne servicedesk is getraind en is een beheerstructuur ingericht. Er zijn tot nu toe 26 vakgroepen gestart waarbij 6100 patienten zijn aangemeld en 25.000 berichten verstuurd.

Samenvatting van de aanvraag

Binnen het Erasmus MC/Thema Sophia geven wij onze dgitale strategie handen en voeten. Een van de eerste stappen is digitaal communiceren met onze patienten en hun ouders. Door de huidige COVID 19 situatie is dit urgenter dan ooit en hebben wij hier versnelling in aangebracht. Belangrijk aspect is dat wij toegankelijk en bereikbaar willen blijven voor onze doelgroep. We maken hiervoor gebruik van de BeterDichtbij applicatie. Een digitaal platform waarbij de patiënt en/of zijn familie op een laagdrempelige wijze in contact kan komen met zijn behandelteam. Met BeterDichtbij kunnen we op een veilige manier zowel via chat als via beeldbellen bereikbaar zijn op momenten die voor de patiënt maar ook voor het behandelteam beter passend zijn. Ook na het Covid 19 tijdperk is dit een applicatie die uitstekend past in onze zorg op afstand strategie en in ons Samenzorgbeleid. Dit beleid betekent dat wij de patiënt en ouders als een gelijkwaardig en essentieel onderdeel zien van het behandelteam. BeterDichtbij is een platform waarbij de patiënt en de zorgverleners via een veilige en eenvoudige app functie op een beveiligd web platform met elkaar kunnen communiceren en informatie uitwisselen. Beide partijen loggen altijd in met een authenticatie. We willen deze chat en beeldbel functionaliteit nu gaan uitrollen over meerdere vakgroepen. Daarnaast is er in het EMC ook op andere afdelingen en onderdelen behoefte aan deze manier van communiceren. Deze werkwijze wordt een belangrijk onderdeel van ons digitaal poli proces. Het gebruik van Beterdichtbij draagt bij betere communicatie- en informatie voorziening tussen de patiënt en zorgprofessional. Daarnaast zorgt deze applicatie ervoor dat patiënten minder vaak en minder lang naar het ziekenhuis hoeven te komen. Het is laagdrempelig, sluit beter aan bij de behoefte van patiënten en de ouders en hun vragen worden sneller beantwoord. Door het gebruik maken van een app is de zorg beter planbaar geworden. Het past goed in onze processen die daardoor efficiënter zijn geworden. Het telefoonverkeer neemt significant af alsmede de lange wachttijden bij patienten waardoor de patienttevredenheid toeneemt.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
838002653
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2021
2021
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
V. Buijs
Verantwoordelijke organisatie:
Sophia Kinderziekenhuis