In gesprekken met geestelijk verzorgers van 2 Centra voor Levensvragen (Utrecht-Stad en Zuidoost-Utrecht) kwam naar voren dat zij nog nauwelijks samenwerkten met huisartspraktijken. Omdat huisartsen zelf een hoge werkdruk ervaren en we uit de literatuur opmaakten dat zij voor ‘niet-somatische’ vragen doorverwijzen naar de praktijkondersteuner huisarts GGZ (POH-GGZ), besloten we dat we wilden weten of zij zingevingsvragen signaleren en hoe zij daarmee omgaan.
We wilden een ‘samenwerkend leren over zingeving’ -programma van geestelijk verzorgers (GV) en praktijkondersteuners huisartsen (POH)-GGZ/Ouderen ontwikkelen, in Utrecht Stad en Zuidoost-Utrecht. Om zo de zorg voor zingeving en spiritualiteit bij patiënten en cliënten in de eerstelijnszorg te versterken.
De methode om dit doel te bereiken was participatief actieonderzoek. We hebben gewerkt met leergemeenschappen waarin POH-GGZ uit Utrecht-Stad en Zuidoost-Utrecht, geestelijk verzorgers van 2 Centra voor levensvragen, cliënten, experts (op het terrein van instrumentontwikkeling en didactiek) en actieonderzoekers deelnamen. In deze leergemeenschappen is van elkaar geleerd over zingeving in relatie tot de praktijkvoering door POH-GGZ en GV, door:
We hebben meer inzicht in wat bevorderend werkt voor de versterking van zingeving, op meerdere niveaus. In een samenwerkend leren programma hebben POH-GGZ, GV en cliënten samen met actieonderzoekers en een aantal deskundigen, 3 producten ontwikkeld, die ook in de toekomst de ontwikkeling van zorg voor zingeving zullen versterken in Utrecht-Stad en Zuidoost-Utrecht en hopelijk ook daarbuiten. De 3 producten: