Leren in dialoog: Uitbreiding en verduurzaming leernetwerk
Projectomschrijving
Doel
In het kader van de veranderende rol van de zorgprofessional in de thuiszorg wilden Zuyd Hogeschool en haar partners graag een vervolg geven aan de in 2015 gestarte leernetwerken thuiszorg met uitbreiding van mbo-zorgverleners en mbo-docenten/studenten.
Werkwijze
Aan de hand van uit de dagelijkse praktijk gegenereerde leervragen werden producten ontwikkeld rond de thema’s multidisciplinaire samenwerking en het coachen van (nieuwe) collega’s, die bruikbaar zijn tijdens het dagelijks werk van de professional.
Samenwerking
Om het verloop van het leernetwerk in goede banen te leiden is een projectgroep ingericht, waarvan vertegenwoordigers van de volgende organisaties deel uit maakten: Zuyd Hogeschool, ROC Leeuwenborgh en Arcus College, Envida zorggroep, Cicero zorggroep en Huis voor de Zorg.
Resultaten
Er werd hierbij ook gebruik gemaakt van producten die door eerdere netwerken zijn gemaakt. Resultaten zijn gepresenteerd op een afsluitend symposium en gebundeld in een digitale toolbox .
Producten
Auteur: Pieter Eijgenraam, Wim Janssen
Auteur: Simone Arkesteijn, Ann van Pol
Auteur: Pieter Eijgenraam, Wim Janssen
Auteur: Wim Janssen, Simone Arkesteijn
Auteur: Wim Janssen, Ann van Pol
Verslagen
Eindverslag
Samenvatting van de aanvraag
In 2015 is Zuyd Hogeschool in samenwerking met drie thuiszorginstellingen en een organisatie die de belangen van cliënten behartigt, gestart met drie door ZonMw gesubsidieerde leernetwerken voor wijkverpleegkundigen. De netwerken, met een inhoudelijke focus op de thema’s ‘coachen van collega’s’ en ‘zelfmanagement’, bestonden uit docenten hbo-v, wijkverpleegkundigen en cliëntvertegenwoordigers. De leernetwerken hebben diverse producten opgeleverd, die momenteel ook daadwerkelijk gebruikt worden binnen de betrokken zorginstellingen. Dit betreft onder andere een spel om de dialoog tussen hulpverleners te bevorderen (“Professio”) en een methode om (kleine) morele dilemma’s inzake zelfmanagement te bespreken (“One team, one spirit”). Alle producten zijn gereed om geplaatst te worden in een breed toegankelijke digitale toolbox. Inzichten uit het leerproces in de drie leernetwerken worden gebruikt in verschillende curricula van Zuyd Hogeschool. De partners in de netwerken willen het concept van de leernetwerken continueren en uitbreiden met mbo-zorgverleners, docenten en studenten. Deze uitbreiding met het mbo is belangrijk. Er is immers sprake van een toename van het aantal mbo-zorgverleners in de thuiszorg. Dit gaat hand in hand met de recente transities in de zorg waarin zorg en ondersteuning meer en langer in de eigen thuisomgeving van cliënten moet gaan plaatsvinden. Tegelijkertijd verschuiven de taken en rollen tussen hbo- en mbo-opgeleide verzorgenden en verpleegkundigen in de thuiszorgteams. Recent onderzoek toont aan dat mbo opgeleide zorgverleners nog niet beschikken over de benodigde competenties om deze veranderingen ‘op te vangen’. Dit geldt echter ook voor de hbo verpleegkundigen. Het mbo- en hbo-onderwijs dienen zich dan ook beide en in onderlinge samenwerking voor te bereiden op de veranderingen die plaatsvinden. Voor de uitbreiding van de leernetwerken is samenwerking met twee ROC’s in de regio gezocht (Leeuwenborgh en Arcus College). Met alle partners is besloten om verder te gaan met één intrinsiek gemotiveerd en goed gefaciliteerd leernetwerk, waarin op goede wijze ervaring kan worden opgedaan met de uitbreiding richting het mbo. Dit biedt naar verwachting een goed fundament voor de verdere uitbouw van dergelijke netwerken in de regio. Op grote lijnen willen de betrokken organisaties voortborduren op de werkwijzen van de eerdere leernetwerken. Voor de uitvoering, evaluatie en borging van het uitgebreidere leernetwerk worden drie deels overlappende fasen onderscheiden. Tijdens de eerste fase (voorbereidingsfase, maand 1-2) waarin het leernetwerk wordt ingericht, wordt gewerkt aan de opbouw van een samenwerkingsrelatie en wordt gestart met de leercycli en de organisatie van dialoogtafels. Tevens wordt dan een bijdrage geleverd aan het streven om op korte termijn een start te maken met de ontwikkeling van een landelijke digitale toolbox met betrekking tot leernetwerken. In de tweede fase (uitvoeringsfase, maand 2-10) is het leernetwerk operationeel en worden de leercycli doorlopen die leiden tot generieke producten. Ook vinden in deze fase de dialoogtafels plaats (kennisuitwisseling op mesoniveau) en de ontwikkelde producten worden breed toegankelijk gemaakt voor derden in de digitale toolbox. Tijdens de derde fase (monitoring, evaluatie en borging, maand 1-10) wordt het verloop van het leernetwerk systematisch gevolgd en geëvalueerd. Ook wordt een plan gemaakt voor de borging en verdere uitbreiding van de netwerken. Naast de eerder genoemde ROC’s maken twee thuiszorgorganisaties (Envida en Cicero), Zuyd Hogeschool en Huis voor de Zorg deel uit van het consortium. Alle organisaties dragen actief bij aan de projectgroep, het leernetwerk alsook de stuurgroep die voor dit project worden ingericht.