Verslagen

Eindverslag

Samenvatting
Dit item is dichtgeklapt
Dit item is opengeklapt

Binnen dit project is een aanpak ontwikkeld en getest voor versterking van leiderschap van wijkverpleegkundigen bij het toepassen van vernieuwingen. De aanpak, genaamd Nurses in the Lead, richt zich op het toepassen van vernieuwingen gericht op het stimuleren van zelfredzaamheid van thuiswonende ouderen enerzijds, en uit leiderschapstraining voor versterking van vaardigheden in coaching van teamleden anderzijds. Wijkverpleegkundigen beoordeelden de aanpak als positief voor versterking van hun leiderschap, en gaven aan dat zij andere werkwijzen toepasten bij het coachen van teamleden in de praktijk. Teamleden waren tevreden over hoe zij werden gecoacht door wijkverpleegkundigen in het stimuleren van zelfredzaamheid. Cliënten waren grotendeels tevreden over hoe zij in hun zelfredzaamheid werden gestimuleerd. De aanpak lijkt veelbelovend voor versterking van leiderschap van wijkverpleegkundigen bij toepassing van vernieuwingen in de praktijk.

Resultaten
Dit item is dichtgeklapt
Dit item is opengeklapt

Binnen dit project is de Nurses in the Lead aanpak ontwikkeld, voor het versterken van leiderschap van wijkverpleegkundigen in het toepassen van vernieuwingen in de praktijk. De ontwikkelde aanpak bestaat uit een systematiek voor toepassing van vernieuwingen die gericht zijn op het stimuleren van zelfredzaamheid van thuiswonende ouderen, en uit leiderschapstraining voor versterking van vaardigheden in coaching van teamleden. De aanpak is toegepast in de praktijk bij 7 wijkverpleegkundigen en 83 teamleden. De toepassing in de praktijk verliep grotendeels zoals gepland. De wijkverpleegkundigen vonden de aanpak waardevol voor verdere versterking van hun leiderschapsvaardigheden. Zij vonden de systematiek toepasbaar in de praktijk, en de leiderschapstraining leerzaam. De wijkverpleegkundigen gaven aan dat zij andere werkwijzen hebben toegepast in het coachen van collega’s, en enkele nieuwe werkwijzen opnamen in hun dagdagelijkse routines. De teamleden waren tevreden over de ontvangen coaching van wijkverpleegkundigen in het stimuleren van zelfredzaamheid. De teamleden zagen dat collega’s meer initiatief toonden in het stimuleren van zelfredzaamheid. De meeste cliënten waren tevreden over hoe zij werden gestimuleerd in hun zelfredzaamheid.

 

Samenvatting van de aanvraag

Samenvatting
Dit item is dichtgeklapt
Dit item is opengeklapt

Developments in Dutch health care have led to a new nursing education profile. This profile emphasizes the connecting role of community nurses and the need for professional leadership, research and evidence based practice. Baccalaureate prepared community nurses are expected to bring the best scientific evidence into direct patient care. However, there is still a gap between available scientific nursing knowledge and clinical practice.

In this project we aim to empower baccalaureate community nurses in their leadership competences to implement evidence based knowledge in daily nursing practice. In collaboration we will provide them with competences and tools to fulfill this leadership role in general and specifically targeted at the context of community dwelling people discharged from hospital and requiring home care. We built further on a previous TWD project in which we developed and evaluated the usability of the ‘Translating Innovations into Practice ‘ (TIP) toolbox to empower nurses in nursing homes in choosing and implementing adequate interventions to encourage residents to remain active. This TIP-toolbox will be the starting point of the Translating Innovations into Practice in the Community (TIP-C toolbox) for community care. The TIP-C toolbox enables community nurses to empower their leadership competences and use evidence based knowledge to increase or maintain the functional abilities of community dwelling older persons after discharge from hospital. The TIP-C toolbox will contain tools and strategies that nurses can use to systematically implement an innovation targeted at the encouragement of older people being active.

In co-creation with community care professionals, patients and informal caregivers, the TIP-C toolbox will be completed with additional relevant tools adapted to community care and assessed on its usability.

We implement the TIP-C toolbox in community care and evaluate it on process parameters and impact in a pretest-posttest design in 9 community care nursing teams of two large home care organizations in the south of the Netherlands. The focus of the evaluation is on the changes in leadership competences and use of evidence based tools of baccalaureate prepared community nurses and their team members. A mixed method approach will be used for the process evaluation to study the experiences of the teams with the TIP-C toolbox (context, fidelity, reach, exposure, satisfaction), and of patients and informal caregivers (satisfaction and patients perceived increase in activity). For the effect evaluation the outcomes are nursing self-efficacy and outcome expectations in (nurse leaders) and nurses’ perceived behavior to optimize and maintain functional activity (all other nurses and nurse assistants), self-efficacy and outcome expectations. A sample of participating patients (n=18) will be asked about the perceived increase in activity after hospital discharge regarding predefined individual patient goals.

 

Naar boven
Direct naar: InhoudDirect naar: NavigatieDirect naar: Onderkant website