Mobiele menu

Measuring communicative participation by PROMs in speech and language therapy

Projectomschrijving

Zinvolle zorg: communicatieve participatie in de logopedische praktijk

Wat betekent moeilijk kunnen praten voor het dagelijks leven? Praten doen we de hele dag. Met familie en vrienden thuis, maar ook tijdens sport, op school en werk. Wanneer praten niet vanzelf gaat, bijvoorbeeld als iemand stottert of woorden niet meer kan vinden, dan heeft dit vervelende gevolgen. Dagelijkse gesprekken zijn lastig, net als het meedoen aan bepaalde activiteiten. We noemen dit een beperking in communicatieve participatie.

Doel

In het project PROMs (Patient-reported Outcome Measures) in Logopedie doen we onderzoek naar communicatieve participatie. Met als uiteindelijk doel om ervoor te zorgen dat iedereen mee kan doen.

Werkwijze

Daarom gaan we samen met mensen met spraak-, taal-, stem- en gehoorproblemen uitzoeken wanneer meedoen lastig is. We maken een vragenlijst over communicatieve participatie, die voor iedereen toegankelijk is. Een belangrijk deel van de studie gaat over de toepassing in de praktijk. Samen met logopedisten gaan we uitzoeken hoe een vragenlijst over communicatieve participatie zinvol gebruikt kan worden in logopedische behandeling.

Blog

Logopedisten missen betrouwbare en valide instrumenten om communicatieve participatie in kaart te brengen en methodes om het behandelplan hierop aan te passen. Lizet van Ewijk vertelt hoe patiëntervaringen communicatieve participatie kunnen optimaliseren.

> Lees de blog

 

Afbeelding
Portret Lizet van Ewijk

Verslagen


Samenvatting van de aanvraag

OBJECTIVE(S)/RESEARCH QUESTION(S) Speech and language therapists (SLTs) are the primary care professionals to treat language and communication disorders. Their treatment is informed by a variety of outcome measures. At present, diagnosis, monitoring of progress and evaluation are often based on performance-based and clinician-reported outcomes such as results of standardized speech, language, voice, or communication tests. These tests typically aim to capture how well the person can produce or understand language in a controlled situation, and therefore only provide limited insight in the person’s challenges in life. Performance measures do not incorporate the unobservable feelings such as a patient's effort, social embarrassment, difficulty, or confidence in communication. Nor do they address language and communication difficulties experienced by the person themselves, the impact on daily life or allow patients to set goals related to their own needs and wishes. The aim of our study is give our patients a voice and empower SLTs to incorporate their patient's perspective in planning therapy. We will develop a valid and reliable patient-reported outcome measure that provides information on communicative participation of people with communication disorders and integrate this item bank in patient specific goal setting in speech and language therapy. Both the item bank and the goal setting method will be adapted in cocreation with patients to enable access for people with communication difficulties. STUDY DESIGN Mixed methods research design following the MRC guidance for process evaluation of complex interventions, using PROMIS methodology including psychometric evaluation and an iterative user-centered design with qualitative co-creation methods to develop accessible items and the goal setting method. RESEARCH POPULATION Children, adolescents and adults with speech, language, hearing, and voice disorders. OUTCOME MEASURES An online patient-reported outcome measure on communicative participation, the Communicative Participation Item Bank (CPIB), CPIB items that are accessible for people with language understanding difficulties, a communicative-participation person-specific goal setting method developed with speech and language therapists and patients and tested on usability and feasibility in clinical practice, and a course for SLTs explaining the use of the goal-setting method in their clinical reasoning process. RELEVANCE This study answers one of the prioritized questions in the call for SLTs to systematically and reliably incorporate the clients’ perspective in their daily practice to improve the quality of SLT services. At present patient reported outcomes play only a small role in speech and language therapy because 1) measures (PROMS) are often invalid, not implemented and unsuitable for clinical practice and 2) there is a knowledge gap in how to capture and interpret outcomes from persons with language disorders. TIME SCHEDULE Start October 2021 End October 2025

Kenmerken

Projectnummer:
10270032021301
Looptijd: 62%
Looptijd: 62 %
2021
2025
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
dr. L. van Ewijk
Verantwoordelijke organisatie:
Hogeschool Utrecht
Afbeelding

Kennisvergroting en onderzoek

Kennisvergroting door wetenschappelijk onderzoek en de verspreiding van die kennis onder paramedici zijn nodig om zowel onderzoek als zorg op een hoog niveau te houden. Daarom investeren we in kennisvergroting en onderzoek.