Projectomschrijving

Het stellen van een diagnose is een complexe taak. Onderwijs naar diagnostisch redeneren is daarom een cruciaal onderdeel van de huisartsenopleiding. Een valkuil tijdens het redeneerproces is dat een arts een diagnose direct herkent (zogenaamde patroonherkenning) en daardoor andere opties onvoldoende overweegt. Dit kan tot diagnostische fouten leiden. Onderzoek heeft aangetoond dat door gebruik te maken van gestructureerde reflectie minder fouten gemaakt worden.

Doel

In dit project onderzoeken we of het leren reflecteren tot betere diagnostische prestaties leidt bij huisartsen in opleiding. Eén methode om te leren reflecteren is het ‘leren van voorbeelden’, die in de onderwijspsychologie is onderzocht en waarvan is gebleken dat het effectiever kan zijn dan het zelf oefenen. Middels dit project willen we onderzoeken of deze vorm van reflectie in onderwijs voor huisartsen in opleiding effectief is. Indien dat het geval is zal deze onderwijsmethode in het onderwijs worden geïmplementeerd.

Interview

Huisartsen stellen hun diagnose vaak op basis van patroonherkenning. Maar soms gaat dat mis. Gestructureerde reflectie kan de arts beschermen tegen zulke missers. Josepha Kuhn onderzoekt hoe je huisartsen in opleiding kunt leren deze methode te gebruiken. 

> Lees het interview 

 

Naar boven
Direct naar: InhoudDirect naar: NavigatieDirect naar: Onderkant website