Projectomschrijving

Diagnostisch redeneren 

Het stellen van een diagnose is een complexe taak. Onderwijs in diagnostisch redeneren aan de hand van fictieve ziektegevallen (casus) is daarom momenteel een cruciaal onderdeel van de huisartsenopleiding. “Echte” ziektegevallen waarbij een medische fout werd gemaakt, zijn mogelijk beter geschikt om diagnostisch redeneren aan te leren. Medische fouten vertegenwoordigen deels de kennislacunes van huisartsen. Bovendien heeft het lezen over medische fouten emotionele impact, waardoor er mogelijk van beter geleerd wordt. 

Analyse van medische claims tegen huisartsen

We analyseren daarom alle 835 medische claims tegen huisartsen sinds 2012 (bron VVAA). Wat kunnen we hiervan leren? Hoe zijn echte casus beter dan fictieve? Is het niet wijsheid achteraf?

Onderwijsprogramma's voor huisartsen

Gebaseerd op de resultaten van het onderzoek kunnen we betere en volledige onderwijsprogramma's voor huisartsen maken, waarin we op een juiste manier gebruik maken van casuistiek. Hiermee helpen we huisartsen in opleiding betere diagnoses te stellen en diagnostische fouten te voorkomen.

Meer informatie

Naar boven
Direct naar: InhoudDirect naar: NavigatieDirect naar: Onderkant website