Reflectieonderwijs heeft een prominente plaats in de huisartsopleiding. Tijdens het Uitwisselen van Ervaringen (UvE) reflecteren huisartsen in opleiding (aios) onder begeleiding van 2 docenten op hun ervaringen. Wij onderzoeken hoe docenten de waarde van het UvE kunnen vergroten.
Allereerst inventariseren we de onderwijsdoelen van het UvE. Daarna analyseren we hoe het in de praktijk plaatsvindt. Tenslotte ontwikkelen we onderwijs voor docenten, en geven advies over hoe instituten het UvE het best kunnen organiseren.
Video-opnames van dit onderwijs vormen de basis voor het onderzoek. We interviewen aios aan de hand van deze opnames over hoe ze het UvE ervaren. We analyseren de opnames met Conversatie Analyse, om erachter te komen welke strategieën van docenten effectief zijn in het stimuleren van reflectie. Op basis van de uitkomsten ontwerpen we onderwijs voor docenten. Op deze manier beogen we een bijdrage te leveren aan het vermogen tot kritische reflectie van huisartsen.
Om de kwaliteit van de opleidingen tot huisarts en specialist ouderengeneeskunde te verbeteren, financieren we vanuit ons programma Huisartsgeneeskunde en Ouderengeneeskunde onderzoek van onderwijs. Dit project is één van die onderzoeken. De ontwikkelde kennis is relevant voor en toepasbaar in de opleidingen.