Projectomschrijving

Communicatie is een kerncompetentie in de curricula van medische opleidingen. Uit onderzoek blijkt dat communicatie afhankelijk is van de context van het consult, zowel qua medische klacht, als arts- en patiënt kenmerken. Dit maakt een creatieve en flexibele inzet noodzakelijk. De huisartsopleidingen in Nederland hebben recent context-specifieke communicatie geïntegreerd in het onderwijscurriculum. Er is een nood aan onderzoek, dat deze ‘skilled communication’ benadering wetenschappelijk onderbouwt met betrekking tot het stimuleren van een optimale transfer tussen de training-setting en de klinische praktijk.

Onderzoeksplan

Er wordt gedefinieerd wat ‘skilled communication’ inhoudt en wat de kenmerken zijn van een ‘skilled communicator’. AIOS worden 6 maanden gevolgd om te onderzoeken hoe communicatie wordt geleerd in de praktijk en context-specifieke communicatiestrategieën worden ontwikkeld voor 2 huisartsgeneeskundige thema’s: korte episode en chronische zorg. Deze vormen de basis voor de ontwikkeling, pilot en evaluatie van een training voor docenten om AIOS en huisartsopleiders te trainen in ‘skilled communication

Onderzoek van onderwijs

Om de kwaliteit van de opleidingen tot huisarts en specialist ouderengeneeskunde te verbeteren, financieren we vanuit ons programma Huisartsgeneeskunde en Ouderengeneeskunde onderzoek van onderwijs. Dit project is één van die onderzoeken. De ontwikkelde kennis is relevant voor en toepasbaar in de opleidingen.

> Bekijk de andere onderzoeken van onderwijs

Naar boven
Direct naar: InhoudDirect naar: NavigatieDirect naar: Onderkant website