Acquiring competencies for elderly care; dealing with complexity.
Projectomschrijving
Bekwaamheid in complexe zorg
Ouderenzorg is maatschappijbreed een punt van aandacht, ook voor de huisarts. De complexiteit van de zorg voor kwetsbare ouderen vraagt dat huisartsen proactief werken en samen met de oudere en diens omgeving zinvolle oplossingen zoeken. Hoe leer je dat? Hoe ontwikkel je expertise in complexe patiëntenzorg, waarin de combinatie van problemen, hulpbronnen en wensen steeds anders is en maatwerk vereist?
Doel en werkwijze
In het dit project hebben we onderzoek gedaan naar hoe huisartsen in opleiding (aios) bekwaam worden in het leveren van complexe ouderenzorg. Om antwoord te geven op deze vraag zijn er, verspreid over 4 universiteiten in Nederland en België, interviews verricht, observaties van onderwijsmomenten gedaan en is het curriculum op papier geanalyseerd.
Resultaten
De belangrijkste resultaten waren:
- Aios passen 3 verschillende leerstrategieën toe om complexe ouderenzorg zich eigen te maken. Deze 3 strategieën staan niet los van elkaar maar interacteren met elkaar. De strategieën die aios toepassen zijn: creëren, herkennen en gebruiken van leersituaties.
- Het motiveren van aios om zich met complexe ouderenzorg bezig te houden is een uitdaging, waarvoor een aantal aanknopingspunten zijn.
- Begeleiders in de dagelijkse praktijk en op de universiteit spelen een belangrijke rol in het leerproces en motivatie van de aios om met complexe ouderenzorg bezig te zijn. De manier van begeleiden speelt een rol in hoe en wat aios leren in het leveren van complexe ouderenzorg.
Artikelen en nieuwsberichten
Interview
Gedegen onderwijs gaat vooraf aan goede zorg. Ook als het gaat om kwetsbare ouderen in de huisartsenpraktijk. In een interview vertelt Wemke Veldhuijzen meer over het onderwijskundig onderzoek dat licht werpt op de verschillende manieren waarop huisartsen hiervoor de noodzakelijke vaardigheden opdoen.
Aanbevelingen
Onze belangrijkste aanbevelingen zijn:
- Het motiveren van aios voor complexe ouderenzorg is mogelijk. Dit brengt wel een aantal uitdagingen met zich mee.
- Aios moeten autonomie ervaren in hun leerproces, ondersteund door begeleiders om te zorgen dat ze maximaal kunnen leren
- De rol van docenten en begeleiders (opleiders) is groot in het leerproces van de aios. Deze wordt tot op heden nog niet optimaal vormgegeven. Een vertaalslag voor verbetering van onderwijs in complexe ouderenzorg zou gedaan kunnen worden door docentprofessionalisering en dit ook bij huisarts-opleiders door te voeren.
- Complexe ouderenzorg is complex! Het leren ervan vraagt een lange adem.
- Complexe ouderenzorg wordt geleerd door het doorlopen van longloops.
Andere ZonMw-projecten
Bekijk de andere ZonMw-projecten waarbij Jean Muris betrokken is:
Producten
Auteur: Koetsenruijter, Krista
Magazine: Huisarts & Wetenschap
Auteur: Koetsenruijter, KWJ. Teunissen, P. Muris, JWM. van Leeuwen, Y. Veldhuijzen, W.
Auteur: Koetsenruijter, KWJ Veldhuijzen, W. Muris, JWM Teunissen, PW.
Auteur: Koetsenruijter, KWJ. Veldhuijzen, W.
Auteur: Koetsenruijter, KWJ.
Auteur: Koetsenruijter, KWJ. Teunissen, PW. Muris, JWM. Veldhuijzen, W. van Leeuwen, YD.
Auteur: Koetsenruijter, KWJ Muris, JWM Teunissen, P Veldhuijzen, W van Leeuwen, Y
Auteur: Koetsenruijter, KWJ. Teunissen, P. Muris, JWM. Veldhuijzen, W. van Leeuwen, YD.
Auteur: Koetsenruijter, KWJ. Veldhuijzen, W. van Leeuwen, Y. Muris, JWM
Auteur: Koetsenruijter, KWJ. Muris, JWM. van Leeuwen, Y. Veldhuijzen, W.
Auteur: Koetsenruijter, KWJ.
Auteur: Koetsenruijter, KWJ. Veldhuijzen, W. van Leeuwen, Y. Muris, JWM. Teunissen, P.
Auteur: Koetsenruijter, KWJ
Auteur: Koetsenruijter, KWJ. Veldhuijzen, W. Muris, JWM. Teunissen, P.
Auteur: Koetsenruijter, KWJ. van Leeuwen, YD. Veldhuijzen, W. Muris, JWM.
Verslagen
Samenvatting van de aanvraag
Ouderenzorg is maatschappijbreed een punt van aandacht, ook voor de huisarts. De complexiteit van de zorg voor kwetsbare ouderen vraagt dat huisartsen proactief werken en samen met de oudere en diens omgeving zinvolle oplossingen zoeken. Hoe leer je dat? Hoe ontwikkel je expertise in complexe patiëntenzorg, waarin de combinatie van problemen, hulpbronnen en wensen steeds anders is en maatwerk vereist?
Doel
De huisartsopleidingen in Nederland en Vlaanderen hebben op grond van didactische ervaring allerlei onderwijs ontwikkeld. We bestuderen hun ervaringen met als vragen:
- Hoe bekwamen huisartsen in opleiding zich in complexe patiëntenzorg?
- Via welke mechanismes leren ze van de verschillende onderwijsvarianten?
De manier waarop we onderwijsresultaten meten is ook onderwerp van studie: hoe meet je bekwaamheid in complexe zorg? We analyseren hiervoor consulten van ouderen met huisartsen in opleiding en vragen de laatsten het eigen denken en handelen toe te lichten.