Mobiele menu

Evidence-based cultureel-competente zorg

Projectomschrijving

Allochtonen vormen een kwetsbare groep in de zorg. De kwaliteit van zorg voor allochtone patiënten lijkt lager te zijn. Echter, een precies beeld hiervan in Nederland ontbreekt.

Cultureel competente zorg

Goede kwaliteit van zorg voor allochtonen betekent ‘cultureel-competente’ zorg. Zowel organisaties als individuele zorgverleners moeten cultureel competent zijn. Organisaties moeten bijvoorbeeld hun medewerkers in staat stellen om effectieve zorg aan allochtonen te verlenen. Zorgverleners moeten kennis, attituden en vaardigheden hebben die specifiek nodig zijn in de zorg aan allochtone patiënten.

Resultaten

In dit project is het concept ‘culturele competentie’ geconcretiseerd. Het resultaat:

  • een meetinstrument (schriftelijke vragenlijst) voor de culturele competenties van zorgverleners. Door het meetinstrument af te nemen bij studenten en de resultaten te leggen naar de eindtermen van de artsenopleiding kan elk UMC inzicht krijgen in de leemtes in het curriculum.
  • standaarden voor ‘equity’ in de zorg
  • taxonomie voor culturele competentie op organisatorisch niveau

Producten

Titel: Deficiencies in culturally competent asthma care for ethnic minority children: a qualitative assessment among care providers.
Auteur: Seeleman C, Stronks K, van Aalderen W, Bot ML.
Magazine: BMC Public Health
Titel: A students’ survey of cultural competence as a basis for identifying gaps in the medical curriculum
Auteur: Seeleman C, Hermans J, Lamkaddem M, Suurmond J, Stronks K, Essink-Bot ML
Magazine: BMC Medical Education
Titel: Cultural competence: a conceptual framework for teaching and learning.
Auteur: Seeleman C, Suurmond J, Stronks K.
Magazine: Medical Education
Titel: Teaching communication with ethnic minority patients: ten recommendations.
Auteur: Seeleman C, Selleger V, Essink-Bot ML, Bonke B
Magazine: Medical Teacher
Titel: Een arts van de wereld - Etnische diversiteit in de medische praktijk
Auteur: Suurmond J, Seeleman C, Stronks K, Essik-Bot ML

Verslagen


Eindverslag

Evidence-based cultureel-competente zorg

Goede zorg houdt rekening met diversiteit van patiënten en geeft iedereen gelijke kansen op optimale zorguitkomsten. Een gebruikelijke term hiervoor is ‘cultureel competente’ zorg. In het project ‘Evidence-based cultureel-competente zorg’, dat in de periode 1 oktober 2010 – 1 oktober 2012 is uitgevoerd met subsidie van het ZonMw programma Gezondheidszorgonderzoek, heeft promovendus Conny Seeleman (AMC, Sociale Geneeskunde) het concept ‘culturele competentie’ geconcretiseerd. Zij heeft een meetinstrument ontwikkeld voor culturele competentie van zorgverleners. Daarmee heeft zij de culturele competentie gemeten van co-assistenten van AMC-UvA en van jeugdartsen in opleiding en hun opleiders. Daarnaast werkt zij mee in het Europese project MFCCH – Equity Standards, dat tot doel heeft standaarden te ontwikkelen voor culturele competentie op het niveau van zorgorganisaties. Al deze resultaten verwerkt Conny in haar proefschrift, dat zij begin 2013 zal afronden.

Het doel van het project is het meetbaar maken van de culturele competentie van de Nederlandse gezondheidszorg, zowel op het niveau van zorgorganisaties als op het niveau van individuele zorgverleners. Dit project is onderdeel van het proefschrift van Conny Seeleman.
Het proefschrift bestaat uit drie delen:
1: concretiseren van het concept van culturele competentie
2: instrumenten ontwikkelen om culturele competentie te kunnen meten op
a. individueel niveau
b. organisatie niveau.
3: ontwikkelen en evalueren van interventies om culturele competentie van de zorg te verbeteren.

Deel 1: Concretiseren culturele competentie
In de gepubliceerde paper ‘Cultural competence: a conceptual framework for teaching and learning’ (Seeleman 2009) hebben we een raamwerk ontwikkeld voor de competenties die belangrijk zijn in de zorgverlening aan allochtone patiënten.
In de paper “Factors complicating asthma care for ethnic minority children: a qualitative study among care providers” (under review) rapporteren we de resultaten van onderzoek naar het handelen van zorgverleners in de zorg aan allochtone patiënten en de knelpunten die daarbij ontstaan. Het laat zien dat zorgverleners zich niet altijd bewust zijn van hun ‘incompetenties’.

Deel 2a: Instrumenten: zorgverlener niveau
We werken het raamwerk voor culturele competentie uit in een vragenlijst voor concrete kennis, attitude en vaardigheden.
Bij het ontwikkelen van items waren de belangrijkste criteria: het meten van objectieve relevante kennis; vragen naar concreet gedrag; meten van reflectie; zoveel mogelijk dimensies uit het raamwerk terug laten komen. Dit resulteerde in een vragenlijst met vier onderdelen.
Er zijn inmiddels twee pilot-testen uitgevoerd bij bedrijfsartsen (n=13) en sociaal geneeskundigen (n=18). De vragenlijst blijkt goed invulbaar en acceptabel. Na aanpassingen is de lijst nu in het stadium om voor te leggen aan grotere groepen respondenten om de psychometrische eigenschappen te onderzoeken. Hiervoor gaan we testen bij bedrijfsartsen en bij co-assistenten.
In het proces zijn verschillende stakeholders betrokken, waaronder experts op het gebied van cultureel competente zorg (o.a. adviseurs van het project, medeonderzoekers) en de beoogde gebruikers: onderzoekers en artsen (o.a. in de pilot). Allochtone patiënten zijn niet opnieuw geraadpleegd. Voor de totstandkoming van ons raamwerk zijn uitgebreid patiënten met diverse achtergrond geïnterviewd (o.a. verschillende etniciteit, verschillende aandoeningen).

Deel 2b: Instrumenten: zorgorganisatie niveau
Literatuuronderzoek leverde verschillende visies op over culturele competentie op organisatie-niveau. Op basis hiervan hebben wij ons een beeld gevormd wat cultureel competente zorg vanuit organisatie-oogpunt in de Nederlandse context kan betekenen.
Voor het ontwikkelen van een instrument sluiten we aan bij de de Task Force Migrant Friendly and Culturally Competent Health care (MFCCH). In dit Europese project worden standaarden ontwikkeld om toegankelijkheid en kwaliteit van zorg voor patiënten uit etnische minderheden binnen een zorgorganisatie te meten.
Op dit moment worden de standaarden uitgewerkt in meetbare elementen waarmee organisaties kunnen aantonen of ze voldoen aan een standaard. Half januari zal dit proces af zijn en voorjaar 2012 worden de standaarden in de verschillende deelnemende landen getest. Wij gaan de standaarden testen op acceptabiliteit, relevantie, toepasbaarheid in drie zorgorganisaties in Nederland, waaronder het AMC. Andere stakeholders aan wie we de standaarden zullen voorleggen zijn vertegenwoordigers van verschillende zorgverzekeringen, om hun mening te peilen over de bruikbaarheid van de data die de standaarden zullen opleveren, en vertegenwoordigers van patiëntenorganisaties, om hun visie op de ontwikkelde standaarden te verkrijgen.

Deel 3: ontwikkeling en evaluatie van interventies
Dit deel van het proefschrift gaat in op onderwijs van AMC/UvA over etnische diversiteit en het meten v

Samenvatting van de aanvraag

Toenemende etnische diversiteit is een kenmerk van de Nederlandse populatie. Met name niet-westerse allochtonen zijn een kwetsbare groep in de zorg. Hoewel de Raad voor de Volksgezondheid en Zorg al in 2000 dringend aandacht vroeg voor structurele maatregelen ter verbetering van de kwaliteit van zorg voor allochtone groepen, is de situatie anno 2009 niet verbeterd. ZonMw constateerde eerder in 2009 dat onderzoek naar de gezondheid van en de zorg voor allochtonen in Nederland een krachtige impuls moet krijgen om de oorzaken van gezondheidsverschillen te kunnen begrijpen en op basis daarvan te werken aan effectieve oplossingen, waaronder goede kwaliteit van zorg. Goede kwaliteit van zorg betekent in dit verband: cultureel-competente zorg (Betancourt 2003). De zorg moet beschikken over culturele competenties, zowel op het niveau van de organisatie als op het niveau van de individuele zorgverlener. Een cultureel competente organisatie stelt de individuele zorgverlener effectief in staat tot cultureel-competente zorgverlening en is daarmee een voorwaarde voor een cultureel competent zorgsysteem. Een individuele zorgverlener is cultureel competent als hij of zij beschikt over de kennis, attituden en vaardigheden die nodig zijn om adequate zorg te kunnen verlenen aan patiënten van allochtone herkomst. Karakteristiek voor de Nederlandse situatie zijn vele lokale initiatieven, die tot nu toe weinig bijdragen aan systematische ontwikkeling van cultureel-competente zorg, ook omdat ze zelden adequaat geëvalueerd zijn. Planmatige interculturalisatie van de Nederlandse gezondheidszorg wordt ernstig gehinderd door het ontbreken van gestructureerd wetenschappelijk onderzoek op dit terrein: de wetenschappelijke belangstelling voor dit thema loopt niet in de pas met de omvang van het vraagstuk (ZonMW 2009). Door het ontbreken van gevalideerde meetinstrumenten is het op dit moment niet eens mogelijk om inzicht te krijgen in de kwaliteit van zorg voor allochtone groepen. De afd. Sociale Geneeskunde AMC (hoofd: K. Stronks) vervult in Nederland een pioniersrol in de systematische ontwikkeling van cultureel-competente zorg. Het werk heeft geleid tot concrete producten, waaronder 2 leerboeken, een gepubliceerd raamwerk voor culturele competenties (Seeleman 2009) en een aantal onderzoeksprojecten. Honorering van de huidige aanvraag zal Ir. Conny Seeleman in staat stellen haar werk op het gebied van cultureel-competente zorg tot nu toe af te ronden met een promotie. Met haar proefschrift zal deze lijn in het gezondheidszorgonderzoek zich verder kunnen ontwikkelen en verankeren. Interventies om de culturele competentie van de zorg te bevorderen worden voorzien van een stevige evidence-basis. Die zal bijdragen aan systematische en planmatige ontwikkeling, implementatie en evaluatie van cultureel-competente zorg in Nederland. Deze aanvraag richt zich op het meetbaar maken van de culturele competentie van de Nederlandse gezondheidszorg. Ook wordt het ontwikkelde meetinstrumentarium toegepast in effectiviteitsmeting van enkele voorbeeldstrategieen ter bevordering van culturele competenties. Daarmee zal deze aanvraag bijdragen aan het verbeteren van de organisatie, het functioneren en de effecten van de gezondheidszorg in relatie tot de specifieke aspecten van de zorgvraag die voortkomen uit (etnisch) diverse patientenpopulaties (1e maatschappelijke opgave van VWS). De financiering zal vooral ingezet worden om meetinstrumenten te ontwikkelen voor de culturele competenties van resp. zorgorganisaties en professionals. Valide meetinstrumentarium is een noodzakelijke voorwaarde om het niveau van culturele competentie vast te stellen en om interventies te kunnen evalueren op hun effectiviteit. Stakeholders worden in een vroeg stadium betrokken in de ontwikkeling van de meetinstrumenten: vertegenwoordigers van allochtone zelforganisaties, zorgprofessionals en zorgorganisaties specificeren zelf wat belangrijk is in cultureel-competente zorg. Ook wordt de effectiviteit van enkele strategieen om culturele competentie te bevorderen onderzocht; de casus daarvoor is cultureel-competente pediatrische astmazorg, die in directe interactie met de praktijk van de zorg wordt ontwikkeld. De resultaten van het gehele traject zullen breed in onderwijs en opleiding worden geïmplementeerd. Dit promotietraject zal het begrip ‘culturele competentie’ concreet maken voor de praktijk (zorgorganisaties, zorgverleners, onderwijsmakers, financiers), en daarmee een essentiele bijdrage leveren aan de systematische en planmatige ontwikkeling van cultureel-competente zorg in Nederland.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
510000001
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2010
2013
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Prof. dr. M.L. Essink-Bot
Verantwoordelijke organisatie:
Amsterdam UMC - locatie AMC