Mobiele menu

Development and use of a decision support tool for cooperation between emergency departments and out-of-hours cooperatives of general practitioners

Projectomschrijving

Doel

Het ontwikkelen en gebruiken van een hulpmiddel voor het nemen van beslissingen in de samenwerking tussen spoedzorg en huisartsenpraktijken.

Resultaten

Een simulatiemodel voor samenwerking tussen HAP en SEH dat zowel conceptueel als kwantitatief inzicht geeft in de performance van beide zorgaanbieders, als in de impact van verschillende inrichtingsmodellen op die performance door de mogelijkheid om verschillende scenario's en varianten door te rekenen. Het model lijkt vooral geschikt te zijn voor beleidsbeslissingen over bepaalde vormen van samenwerking op lokaal en regionaal niveau en minder geschikt voor optimaliseren van de uitvoeringsprocessen op de werkvloer. De procesanalyses en simulatieontwikkeling vergroten inzicht in samenhang en wederzijdse afhankelijkheden HAP en SEH aanzienlijk. Door de lange duur van besluitvormingsprocessen is de directe impact van interactieve simulatie beperkt.

Verslagen


Eindverslag

• Het ontwikkelde simulatiemodel voor samenwerking tussen HAP en SEH geeft zowel conceptueel als kwantitatief inzicht in de performance van beide zorgaanbieders, als in de impact van verschillende inrichtingsmodellen op die performance.
• De belangrijkste performance indicators voor spoedeisende zorg zijn wachttijd en financiële opbrengsten.
• Verschuiving van laagurgente patiëntenstromen van SEH naar HAP leidt tot een afname van kosten bij de SEH die groter is dan de toename van kosten bij de HAP.
• De belangrijkste knelpunten in het zorgproces zijn het aantal behandelkamers op de SEH, en de productiviteit van artsen en doktersassistenten bij de HAP.
• Dit simulatiemodel lijkt vooral geschikt te zijn voor beleidsbeslissingen over bepaalde vormen van samenwerking op lokaal en regionaal niveau, en minder geschikt voor optimaliseren van de uitvoeringsprocessen op de werkvloer.
• Door de lange duur van besluitvormingsprocessen is de directe impact van interactieve simulatie beperkt.
• Procesanalyses en simulatieontwikkeling vergroten inzicht in samenhang en wederzijdse afhankelijkheden HAP en SEH aanzienlijk.
• Dit simulatiemodel van HAP-SEH samenwerking biedt flexibel mogelijkheid scenario's en varianten door te rekenen.

Samenvatting van de aanvraag

MOTIVATION: Cooperation between emergency departments (ED) of hospitals and out-of-hours cooperatives of general practitioners (GP-OOH) for delivering urgent health care is highly debated in recent years. Although there are several cooperation initiatives throughout the Netherlands, there is a lack of evidence about outcomes. Traditional research designs are not capable of dealing with the complexity and (local) context related to cooperation of organizations. Therefore, it is unknown how to organize cooperation and division of tasks and responsibilities to ensure optimal outcomes. STUDY GOAL: The goal of this study is to develop and use a decision support tool ('management cockpit') to give health care providers and management insight in the effects of variants of cooperation on performance of the local urgent health care system. Simulation of best practices, alternative forms of organization and sensitivity analysis will provide a common knowledge basis for health care providers, management and researchers. METHOD: System Dynamics Modeling and Simulation. This method helps to build a realistic simulation model of complex organizational processes and coordination and to use this model to simulate decisions to change the processes and coordination. Model building and simulation are done interactively with managers and professionals in 8 phases. Phase 1: creating causal maps. In three regions, a graphical representation ('causal map') of the current urgent health care processes of ED and GP-OOH will be made by the researchers, interacting with a group of health care providers and management of both organizations; Phase 2: translation of the causal map (by the researchers) into a quantitative simulation model including a user-friendly 'management cockpit'; Phase 3: comparison of basic scenarios and identification of performance indicators; Phase 4: defining alternative options (new ideas, best practices, what if); Phase 5: building and computation of alternative models including sensitivity analysis; Phase 6: presentation and discussion of alternative models; Phase 7: interactive simulation by healthcare providers and managers using the 'management cockpit'; Phase 8: reporting and making the 'management cockpit' accessible via internet for other health care organizations. INNOVATION. The innovation in this project lies in 1) developing a decision support tool for a health care area where traditional research methods fail; and 2) interactive knowledge exchange between health care providers, management and researchers. TIMELINE: Preparation and causal maps (phase 1): 3 months; Building simulation models, alternatives and management cockpit (phases 2, 3): 4 months; Interactive simulation (phases 4, 5, 6, 7): 2 months; Reporting and internet-accessibility (phase 8): 3 months. Total project duration: 12 months.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
510000011
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2011
2012
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Dr. H.F. van Stel
Verantwoordelijke organisatie:
Universitair Medisch Centrum Utrecht