Mobiele menu

Evaluatie Wet klachtrecht cliënten zorgsector

Projectomschrijving

Met dit onderzoek wordt de Wet klachtrecht cliënten zorgsector (WKCZ) geëvalueerd. Nagegaan wordt of de doelstellingen van de wet verbeteringen van de rechtsbescherming van de patiënt en bijdragen aan kwaliteitsverbetering- worden gerealiseerd. Zorgaanbieders zijn verplicht een klachtenregeling te treffen. In het evaluatieonderzoek wordt nagegaan op welke wijze daaraan invulling is gegeven. Bovendien wordt onderzocht of zich knelpunten voordoen bij de uitvoering van de WKCZ. Ook wordt nagegaan hoe toepassing van de WKCZ en de klachtenregeling in de BOPZ zich tot elkaar verhouden. Ten slotte wordt de vraag beantwoord of zorgaanbieders de informatie uit klachten gebruiken voor de verbetering van de kwaliteit van zorg.

Producten

Titel: Wet Klachtrecht cliënten zorgsector

Verslagen


Samenvatting van de aanvraag

Met dit onderzoek wordt de Wet klachtrecht cliënten zorgsector (WKCZ) geëvalueerd. Nagegaan wordt of de doelstellingen van de wet verbeteringen van de rechtsbescherming van de patiënt en bijdragen aan kwaliteitsverbetering- worden gerealiseerd. Zorgaanbieders zijn verplicht een klachtenregeling te treffen. In het evaluatieonderzoek wordt nagegaan op welke wijze daaraan invulling is gegeven. Bovendien wordt onderzocht of zich knelpunten voordoen bij de uitvoering van de WKCZ. Ook wordt nagegaan hoe toepassing van de WKCZ en de klachtenregeling in de BOPZ zich tot elkaar verhouden. Ten slotte wordt de vraag beantwoord of zorgaanbieders de informatie uit klachten gebruiken voor de verbetering van de kwaliteit van zorg.

Kenmerken

Projectnummer:
34030001
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
1998
1999
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Prof. dr. ir. R.D. Friele