Mobiele menu

Informatievoorziening via kiesbeter: wat willen burgers weten over kwaliteit van zorg en is deze informatie beschikbaar?

Projectomschrijving

Behoefte aan centrale website

Mensen zoeken op internet vooral naar informatie over zorg en gezondheid om te kijken wat ze zelf kunnen doen aan hun klachten. De gewenste informatie hangt af van de klachten en zorgfase. Informatie op internet is onoverzichtelijk. En het is onduidelijk welke informatie betrouwbaar is. Een oplossing is een centrale website met informatie en links die daar door de overheid op zijn gezet of goedgekeurd.

Kwaliteit en kosten ontbreken

Uit een inventarisatie bleek dat informatie over de kwaliteit en kosten van zorg vaak ontbreekt.

Oplossingsrichtingen

Tijdens een invitational conference kwamen partijen tot de volgende conclusies:

  • Mensen hebben recht op informatie over kwaliteit én kosten van de zorg;
  • Geef objectieve én subjectieve kwaliteitsinformatie;
  • Mensen willen graag informatie op maat. Zorg dat mensen geen informatie wordt onthouden;
  • Zorginstituut Nederland is de partij om de kwaliteit van data achter de informatie te borgen.

Resultaten

Tekst onder kop Transparantie

Tijdens het ‘jaar van de transparantie’ heeft het ministerie van VWS ingezet op meer en betere informatie over de kwaliteit en kosten van de zorg. In totaal financierden wij 15 projecten om te komen tot betere instrumenten voor het verbeteren van de kwaliteit van zorg en bruikbare kennis ter ondersteuning van het Zorginstituut. Dit project is daar één van.

> Bekijk de andere projecten

De mediabron waarnaar verwezen wordt ontbreekt en moet opnieuw ingevoegd worden.

Producten

Titel: Behoefte aan informatie over kwaliteit van zorg. Resultaten deskresearch
Auteur: Marieke van der Gaag Michelle Hendriks
Link: https://www.nivel.nl/sites/default/files/presentatie-marieke-van-der-gaag.pdf
Titel: CitizenPlatform NIVEL
Auteur: Michelle Hendriks (NIVEL), Charlotte Veenvliet (NIVEL), Uriëll Malanda (Zorginstituut Nederland)
Titel: BurgerPlatform
Auteur: Michelle Hendriks
Link: http://www.nivel.nl/sites/default/files/presentatie-michelle-hendriks.pdf
Titel: Wat weten wij over de behoefte van burgers aan online en offline informatie over de zorg? – verslag invitational conference NIVEL – Zorginstituut Nederland ‘Informatie over de zorg’
Auteur: Michelle Hendriks Marieke van der Gaag Kim van Erp Dolf de Boer Judith de Jong
Link: http://goo.gl/fRdaOO
Titel: Burgers willen een centrale website met betrouwbare informatie over zorg en gezondheid
Auteur: Michelle Hendriks Dolf de Boer

Verslagen


Eindverslag

Op internet is veel informatie over de zorg en gezondheid te vinden. Maar voldoet deze informatie aan de behoefte van burgers? Via raadpleging van patiëntenorganisaties, een tweedaagse bijeenkomst met 20 burgers (zogenaamde BurgerPlatform) en een online peiling onder 591 leden van het Consumentenpanel Gezondheidszorg hebben we in kaart gebracht welke informatie over zorg en gezondheid mensen willen hebben en welke informatie op internet beschikbaar zou moeten zijn. Vervolgens bekeken we of de gewenste informatie ook daadwerkelijk te vinden is.

Zorginstituut Nederland en andere partijen kunnen de resultaten van het project gebruiken om hun informatievoorziening beter te laten aansluiten bij de informatiebehoefte van burgers. Uiteindelijk zijn burgers in het algemeen en patiënten/cliënten in het bijzonder gebaat bij deze betere informatie.

Samenvatting van de aanvraag

Het Nederlandse overheidsbeleid is erop gericht dat burgers in het algemeen en patiënten/cliënten in het bijzonder een steeds grotere rol krijgen ten aanzien van hun gezondheid en ziekte. De persoon zelf staat steeds meer centraal en neemt waar mogelijk de regie. Het maken van eigen keuzen voor een behandeling of zorgverlener hoort daarbij. Dit vereist voldoende, begrijpelijke en relevante informatie over wat men kan verwachten van de zorg (wat goede zorg is) en waar de zorg verleend wordt. De informatie moet ook makkelijk te vinden zijn. De afgelopen jaren zijn verschillende initiatieven genomen voor het vergroten van de transparantie en het toegankelijk maken van informatie over de kwaliteit van zorg, bijvoorbeeld via de website kiesBeter. Alle inspanningen ten spijt, blijven de groep die op gaat naar informatie over de kwaliteit van zorg en de groep die actief en bewust keuzes maakt in de zorg klein. Dit komt mogelijk doordat de huidige informatie niet of onvoldoende voldoet aansluit bij de informatiebehoefte van burgers en patiënten/cliënten. Mede daarom heeft de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) het jaar 2015 uitgeroepen tot het jaar van de transparantie. Het doel is om duidelijke en betrouwbare informatie over de kwaliteit van het zorgaanbod versneld beschikbaar te stellen voor burgers (Kamerbrief Ministerie VWS, maart 2015). Mensen die informatie zoeken en niet weten waar ze moeten beginnen, moeten via kiesBeter de weg naar de informatie kunnen vinden. Om dit te kunnen doen is het essentieel om inzicht te hebben in wat mensen willen weten, aan welke informatie over kwaliteit van zorg ze behoefte hebben en welke informatie ze via het internet willen krijgen. Dit voorstel voorziet in een uitgebreide en gedetailleerde inventarisatie van de informatiebehoefte van burgers en patiënten/cliënten (vanaf hier ook wel kortweg burgers genoemd). De betrokkenheid van de doelgroep staat centraal in het voorgestelde onderzoek. Via desk research en een raadpleging onder verschillende patiëntenorganisaties brengen we in kaart wat de meest voorkomende vragen van burgers zijn over de kwaliteit van zorg, en welke informatie ze niet kunnen vinden. Vervolgens organiseren we een ‘BurgerPlatform’. Dit is een tweedaagse bijeenkomst met een groep van ongeveer 30 mensen die een representatieve afspiegeling van de samenleving vormen. Deze groep werven we onder leden van het Consumentenpanel Gezondheidszorg van het NIVEL. Met hen gaan we op zoek naar het antwoord op de vragen ‘Welke informatie over kwaliteit van de zorg is voor burgers relevant?’ en ‘Welke informatie over de kwaliteit van zorg zou op internet beschikbaar moeten zijn?’. We doen dit naar het voorbeeld van de ‘Citizens Council’-procedure van het National Institute for Health and Care Excellence (NICE) in Groot-Brittannië. Dit is uniek voor Nederland , en draagt zowel verbredend als verdiepend bij aan de huidige kennis over de informatiebehoeften van burgers. Om de generaliseerbaarheid van de uitkomsten van het BurgerPlatform te toetsen zetten we een online vragenlijst uit onder 1.500 leden van het Consumentenpanel Gezondheidszorg. Na de inventarisatie van de informatiebehoeften gaan we op gestructureerde wijze na of de informatie die relevant wordt geacht voor en door burgers ook beschikbaar is via kiesBeter of andere websites. Dit levert een overzicht op van welke informatie al wel beschikbaar is en waar, en een overzicht van de informatie die ontbreekt op kiesBeter, de “witte vlekken”. Hierbij maken we een onderscheid tussen informatie die in het geheel niet op internet staat en informatie die al op internet te vinden is, maar waarnaar niet verwezen wordt op kiesBeter. Op basis van de geïdentificeerde ‘witte vlekken’ kan het Kwaliteitsinstituut kiesBeter gericht aanpassen aan de informatiebehoeften van burgers. Dit draagt bij aan het vergroten van de transparantie over de kwaliteit van zorg waardoor mensen beter geïnformeerd worden over de kwaliteit van zorg, beter in staat zijn om (samen met de zorgverlener) te beslissen over de zorg die ze krijgen en beter gefundeerde keuzes kunnen maken tussen zorgverleners.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
516022511
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2015
2017
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Dr. A.M.C. Plass PhD
Verantwoordelijke organisatie:
NIVEL