Implementatie en optimalisatie van Leer- en InnovatieNetwerken in de geriatrische revalidatiezorg
Projectomschrijving
De ouderenzorg wordt steeds complexer. Daarom is het belangrijk om zorgprofessionals goed op te leiden, te boeien én aan boord houden. Een manier om te leren en verbeteren zijn Leer- en InnovatieNetwerken (LINs). LINs zijn zijn afdelingen in zorginstellingen waarbij zowel studenten als zorgmedewerkers onder begeleiding van docenten werken aan verbeterprojecten en samen leren en reflecteren.
Doel
In het project hebben we:
- 3 Leer- en InnovatieNetwerken (LINs) geïmplementeerd en geoptimaliseerd in de geriatrische revalidatiezorg (GRZ)
- cliënt-centred goalsetting binnen de geriatrische revalidatiezorg versterkt en verpleegkundigen en verzorgenden handvatten geboden om cliënten hierbij beter te betrekken
3 LINs geïmplementeerd en geoptimaliseerd
We hebben ervaren dat een LIN een versneller kan zijn in een proces van leren en verbeteren. Vanuit een gezamenlijke visie moet dit proces worden gefaciliteerd. Door het bevorderen van de leercultuur ontstaat er een beter werkklimaat waarmee mensen behouden kunnen blijven voor de zorg.
Cliënt-centred goalsetting versterkt
Cliënten, verpleegkundigen en verzorgenden constateerden dat het bij het gezamenlijk vaststellen en evalueren van revalidatiedoelen ontbrak aan goed geïnformeerde cliënten en aan continuïteit van ondersteuning van het doelgericht revalideren binnen het verpleegkundig team. We hebben verpleegkundigen en verzorgenden interventies aangereikt die zij kunnen inzetten.
Materialen
Promotiefilmpje
Bekijk het promotiefilmpje methodisch werken met SAMPC (Somatisch, ADL, Maatschappelijk functioneren, Psyschisch functioneren en Communicatie) in de geriatrische revalidatiezorg door studenten HBO-V Inholland op YouTube:
Artikelen en nieuwsberichten
Interview
De verpleeghuiszorg wordt steeds complexer en dat maakt leren en verbeteren essentieel. Dat zorgt uiteindelijk voor betere zorg én voor het goed opleiden en aan boord houden van collega’s. Maar hoe pak je dat aan? Lees het interview met Robbert Gobbens en Karin Bosch.
Producten
Auteur: Vaalburg, A-M., Wattel, E., Boersma, P., Hertogh, C., Gobbens, R.
Magazine: Nursing Forum
Link: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8451803/
Auteur: M. Albers,R.J.J. Gobbens,M. Reitsma, O.A.A.M.J. Timmermans, H.L.G.R. Nies
Magazine: Nurse Education Today
Auteur: Vaalburg, A-M., Boersma, P., Wattel, E.M., Ket, J.C.F., Hertogh, C.M.P.M., Gobbens, R.J.J.
Magazine: International Journal of Older People Nursing
Link: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/opn.12542
Auteur: Anne Marie Vaalburg, Elizabeth Wattel, Petra Boersma, Cees Hertogh, | Robbert Gobbens
Magazine: Nursing Forum
Auteur: Vaalburg, A-M., Wattel, E.M., Boersma, P., Hertogh, C.M.P.M., Gobbens, R.J.J.
Magazine: Rahabilitation Nursing
Link: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC10487360/
Auteur: Albers, A., Gobbens, R.J.J., Reistma, M., Timmermans, O.A.A.M.J., Nies, H.L.G.R.
Magazine: Nurse Education Today
Link: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0260691721002458?via%3Dihub
Verslagen
Samenvatting van de aanvraag
Het eerste doel van dit project is Leer- en InnovatieNetwerken (LINs) implementeren en optimaliseren op de afdelingen geriatrische revalidatie van drie ouderenzorgorganisaties. We buigen we het al bestaande LIN op een revalidatie afdeling binnen de Zonnehuisgroep Amstelland (ZHGA) dat nu vanuit onderwijs uitsluitend wordt bemenst door HBO-studenten om naar een LIN waarin ook MBO-studenten participeren. Bovendien creëren we twee nieuwe LINs op de afdelingen geriatrische revalidatie bij Cordaan en Amstelring. In een LIN staat een continu en cyclisch proces van werken, leren, onderzoeken en innoveren door verpleegkundigen, verzorgenden, studenten en docenten centraal, in samenwerking met andere medische en paramedische disciplines en cliënten en hun mantelzorgers. Het gebruik van indicatoren in PDCA-cycli zal naar verwachting bijdragen aan het leer- en verbeterproces. Wij werken met de indicatoren van de Kwaliteit Verbetercyclus (KVC) en de zeven aanbevelingen voor cliënt-centred goal setting in de geriatrische revalidatiezorg, opgesteld vanuit het UNO-VUmc. In dit project onderzoeken en optimaliseren we de leereffecten van een LIN voor medewerkers en studenten (deel 1 van dit aangevraagde project). Een tweede – inhoudelijk - focus van dit project ligt binnen het LIN op het thema ‘versterken van cliënt-centred goalsetting binnen de geriatrische revalidatiezorg (GRZ). Het tweede doel van ons project is daarom cliënt-centred goal setting via deze LINs te implementeren. We inventariseren onder andere welke ideeën cliënten en hun naasten, verzorgenden en verpleegkundigen en andere bij de revalidatie betrokken disciplines hebben bij het gezamenlijk vaststellen en evalueren van revalidatiedoelen. Verpleegkundigen en verzorgenden krijgen handvatten om cliënten beter te betrekken bij hun zorgproces en laatstgenoemden meer eigen regie te geven. De twee doelen worden gerealiseerd via twee deelprojecten met elk een promovendus. In beide projecten heeft participatief actieonderzoek (PAO) plaats. PAO beoogt praktische kennis te verkrijgen om daarmee het handelen te verbeteren, te vernieuwen of te veranderen. Het impliceert actieve betrokkenheid van de onderzoekers, verpleegkundigen, verzorgenden, andere betrokken disciplines, docenten en studenten bij het design en de evaluatie van het LIN, de indicatorenset en de toepassing daarvan in het proces van cliënt-centred goalsetting. Onderzoek en actie zijn met elkaar verbonden. Het onderzoeksproject heeft een looptijd van vier jaar. In de voorbereidingsfase wordt per zorginstelling een werkgroep ingesteld die een projectplan op maat maakt voor de implementatie van het LIN, daarbij gevoed door de expertise en ervaring van het lectoraat Gezondheid en Welzijn van kwetsbare ouderen van Hogeschool Inholland. Ook richt de werkgroep zich op de toepassing van een set indicatoren, gebaseerd op KVC en cliënt-centred goal setting, om het leerproces te versterken. In deze voorbereidingsfase voeren beide promovendi hun literatuuronderzoek uit. Na deze voorbereidingsfase worden data verzameld via een mix van kwalitatieve methoden (participerende observaties, focusgroepen, individuele interviews, documentanalyse) en kwantitatieve methoden (vragenlijsten). Het onderzoeksproject wordt aangestuurd door een projectgroep. In deze projectgroep hebben functionarissen van Hogeschool Inholand, ROC Nova College, universiteit, het UNO-VUmc netwerk, Vilans, de betrokken ouderenzorginstellingen en de beroepsvereniging van verpleegkundigen en verzorgenden (V&VN) zitting. Ten behoeve van kennisvalorisatie en borging is voorzien in meerdere activiteiten zoals het opzetten van een lerend netwerk van verpleegkundigen en verzorgenden in de GRZ, het schrijven van een handleiding voor het implementeren van een LIN op een afdeling, het opstellen van een digitale informatiebrochure alsmede disseminatie via de UNO-VUmc website en het Kennisplein Zorg voor Beter. Gebaseerd op eerdere project- en onderzoekservaringen onderkennen wij een aantal risico’s die zich tijdens dit project voor kunnen doen. We beschrijven deze mogelijke risico’s en de maatregelen die we nemen om de risico’s te beperken en te beheersen.