ZonMw tijdlijn Leren en verbeteren https://www.zonmw.nl/ Het laatste nieuws van de tijdlijn van Leren en verbeteren nl-nl Sat, 25 Sep 2021 22:27:46 +0200 Sat, 25 Sep 2021 22:27:46 +0200 TYPO3 news-7627 Mon, 06 Sep 2021 06:00:00 +0200 Leerplatform richtlijnontwikkeling https://publicaties.zonmw.nl/leerplatform-richtlijnontwikkeling/ Hoe kunnen beroepsgroepen meer samenwerken bij het ontwikkelen van onderbouwde richtlijnen voor goede zorg? Met het leerplatform creëren we een digitale omgeving voor interprofessionele samenwerking. ‘Veel complexe zaken worden ontrafeld bij het koffiezetapparaat. Wij willen ook een omgeving creëren waarin mensen elkaar snel weten te vinden en met enthousiasme aan de slag gaan.’ news-7547 Wed, 04 Aug 2021 06:00:00 +0200 Evidence Based Medicine in de huisartsenpraktijk https://publicaties.zonmw.nl/onderzoek-van-onderwijs/evidence-based-medicine-in-de-praktijk-leren-toepassen/ Hoe kunnen huisartsen (in opleiding) kennis uit richtlijnen en literatuur goed combineren met hun klinische expertise en de wensen van de patiënt? Arts-onderzoeker Lisanne Welink analyseerde observaties en leergesprekken van aios en huisartsopleiders. Daaruit blijkt dat beide partijen elkaars redeneringen en argumenten niet goed herkennen. Bekijk haar observaties en tips. news-7406 Mon, 05 Jul 2021 06:00:00 +0200 Subsidieoproep Kennisvragen Uitkomstgerichte Zorg https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/subsidieoproep-kennisvragen-uitkomstgerichte-zorg/ Met uitkomstinformatie kunnen zorgprofessionals beter samen beslissen met de patiënt over de behandeling, en leren en verbeteren voor de toekomst. Onderzoeksinstellingen kunnen nu subsidie aanvragen voor praktijkgericht onderzoek naar succes- en faalfactoren van het werken met uitkomstinformatie in de medisch-specialistische zorg. De deadline is 21 september 2021 om 14.00 uur.
Voor de best passende zorg hebben patiënt en zorgverlener inzicht nodig in voor de patiënt relevante uitkomsten. Zo kunnen zij beter samen beslissen over de behandeling. Ook kunnen zorgprofessionals en -organisaties leren en verbeteren op basis van uitkomstinformatie. Om hieraan bij te dragen richt deze subsidieoproep zich op het beantwoorden van kennisvragen over het werken met uitkomstinformatie in de medisch-specialistische zorg.

Wat kan worden aangevraagd?

In deze subsidieronde kan subsidie aangevraagd worden voor het uitvoeren van één of meerdere onderzoeken die inzicht geven in:

  • in welke mate het werken met uitkomstinformatie in de medisch-specialistische zorgpraktijk in Nederland toegepast wordt en wat de ambities hierin zijn
  • welke voorwaarden vereist zijn
  • wat wel en wat niet werkt
  • wat goede voorbeelden zijn

De duur van de projecten is maximaal 6 maanden.

Wie kan subsidie aanvragen?

Onderzoeksorganisaties, zoals universiteiten en onderzoeksinstellingen, kunnen subsidie aanvragen. In de projectgroep mogen ook relevante zorgverleners, zorgverzekeraars en patiënten vertegenwoordigd zijn.

Programma Kennisvragen Uitkomstgerichte Zorg

Deze subsidieoproep is onderdeel van ons nieuwe programma Kennisvragen Uitkomstgerichte Zorg. Dit programma komt voort uit het programma Uitkomstgerichte Zorg van het ministerie van VWS. In het VWS-programma zijn door belangrijke partijen in de medisch-specialistische zorg (HLA-MSZ) 4 ontwikkellijnen geformuleerd:

  • meer inzicht in uitkomsten
  • meer samen beslissen
  • meer uitkomstgericht organiseren en betalen
  • betere toegang tot actuele uitkomstinformatie

Deze 4 doelen roepen een aantal vragen op, die door de HLA-partijen MSZ op een rij zijn gezet. Ons programma Kennisvragen Uitkomstgerichte Zorg richt zich op het beantwoorden van die vragen. Daarmee willen we meer inzicht krijgen in de succes- en faalfactoren in het gebruik van uitkomstinformatie in de medisch-specialistische zorg, en aanbevelingen voor het vervolg ophalen. Het programma loopt van 2021 tot en met 2022 en bestaat uit 2 subsidierondes, waarvan deze subsidieoproep de eerste is.

Meer informatie

]]>
news-7435 Thu, 01 Jul 2021 06:00:00 +0200 Beschrijven van praktijkvoorbeelden https://publicaties.zonmw.nl/verpleging-en-verzorging-beschrijven-van-praktijkvoorbeelden/ Om goede voorbeelden breed in de praktijk te kunnen toepassen, is het belangrijk dat er goede beschrijvingen van zijn. 10 projecten in de verpleging en verzorging werken aan een toegankelijk overzicht van goed beschreven praktijkvoorbeelden. In deze vlogreeks stellen zij zich voor. news-7457 Wed, 23 Jun 2021 08:54:00 +0200 Tweet Waardigheid en trots over publicatie ‘Implementatie van het leren en verbeteren in 8 stappen’ https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/tweet-waardigheid-en-trots-over-publicatie-implementatie-van-het-leren-en-verbeteren-in-8-stappen/ news-7394 Thu, 17 Jun 2021 08:00:00 +0200 Meer inzicht in leernetwerken rond langdurige zorg en onbegrepen gedrag https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/meer-inzicht-in-leernetwerken-rond-langdurige-zorg-en-onbegrepen-gedrag/ Complexe vraagstukken rondom onbegrepen gedrag en integrale ouderenzorg vragen om samenwerking. Een leernetwerk kan helpen hier vorm aan te geven. ZonMw financierde het opzetten van leernetwerken binnen haar programma’s Langdurige Zorg en Ondersteuning (LZO) en het Actieprogramma Verward Gedrag (AVG) en gaf Platform31 en Onderzoeksinstituut IVO opdracht deze leernetwerken te evalueren. Leernetwerken

Leernetwerken zijn samenwerkingsverbanden tussen onderwijs en praktijk. De uitwisseling van kennis tussen beide partijen wordt binnen zo’n netwerk versterkt.  Binnen het netwerk worden ook kennis en vaardigheden ontwikkeld, om samen een situatie te begrijpen en te komen tot een werkwijze waarin ieders expertise optimaal wordt benut.  

Toegevoegde waarde

Uit de evaluatie blijkt dat leernetwerken   van toegevoegde waarde zijn op het gebied van nieuwe contacten opdoen, nieuwe inzichten verwerven, een vergroot omgevingsbewustzijn, het cliëntperspectief meer als uitgangspunt nemen, een ‘bredere blik’ en het opdoen van ervaringen met domeinoverstijgend leren.

Leernetwerk opzetten

Hoe zet je een leernetwerk op? Analyseer eerst de omgeving waarin het leernetwerk beoogt te opereren. Wat is de leer- of kennisbehoefte van organisaties en haar medewerkers? Leernetwerken kunnen verschillende accenten krijgen, zoals focus op onderwijs, focus op samenwerking tussen professionals en focus op het delen van kennis. Wat past hangt af van context en behoefte. Denk ook in een vroeg stadium na over financiering.

Continue aandacht nodig

Bouwen aan interprofessioneel leren gaat niet vanzelf. Het vergt tijd en continue aandacht. Uit de evaluatie blijkt namelijk dat professionals in zorg, veiligheid en onderwijs in toenemende mate ervaren dat zij professionals uit andere domeinen nodig hebben voor goede uitoefening van hun vak. Tegelijkertijd is in veel organisaties interprofessioneel leren en samenwerking tussen organisaties of domeinen nog nieuw.

Uit de evaluatie blijkt dat het betrekken van ervaringsdeskundigen in de leernetwerken zorgt voor een rijker perspectief en nodigt professionals uit om ook vanuit het ‘menselijk’ perspectief te kijken.

Uitkomsten evaluatie

De evaluatie leverde veel inzichten op waar toekomstige leernetwerken van kunnen profiteren. Zo kwam er zicht op werkzame elementen en generieke principes bij het opzetten, verbreden en bestendigen van een leernetwerk. Deze zijn te vinden in het rapport ‘De waarde van leernetwerken’ en in een factsheet waarin we 6 inzichten voor een goed lopend leernetwerk delen.   

Meer weten?

]]>
news-7319 Fri, 04 Jun 2021 06:00:00 +0200 Patiëntveiligheid vergroten met Safety II: 11 onderzoeken van start https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/patientveiligheid-vergroten-met-safety-ii-11-onderzoeken-van-start/ Werken de principes van Safety II ook in de praktijk van de ziekenhuiszorg in Nederland? En leiden ze tot veiligere zorg voor patiënten? Deze vragen staan centraal in 11 onderzoeken die dit jaar van start gaan. Positieve benadering veiligheid

Hoewel Safety II vrij uitvoerig theoretisch is beschreven, staat de vertaling naar de klinische praktijk nog in de kinderschoenen. Uitgangspunt bij Safety II is dat patiëntveiligheid wordt vergroot door te focussen op aanpassingsvermogen en veerkracht (resilience) van professionals in de context waarin zij werken. Bij Safety II wordt veiligheid vanuit een positieve benadering onderzocht in haar AANwezigheid in plaats van onderzoek uitsluitend naar fouten en dus AFwezigheid van veiligheid. Dat wat dagelijks goed gaat wordt zichtbaar gemaakt en verbeterd; daarvan wordt geleerd en dit wordt verder ondersteund en verspreid.

11 onderzoeken

Vanuit het programma Safety II en veiligheidsergonomie hebben 11 onderzoeken subsidie gekregen om te onderzoeken of de principes van Safety II ook werken in de praktijk van de ziekenhuiszorg in Nederland en of ze ook leiden tot veiligere zorg voor patiënten:

De onderzoeken starten uiterlijk 1 oktober en duren 1 jaar.

Programma

Het programma Safety II en veiligheidsergonomie is onderdeel van het totale programma ‘Tijd voor Verbinding’. Dit programma is er op gericht om de patiëntveiligheid in de medisch-specialistische zorg in de ziekenhuizen en de zelfstandige klinieken verder te verbeteren. Naast Safety II en veiligheidsergonomie richt ‘Tijd voor Verbinding’ zich op het verder bouwen aan de patiëntveiligheid in de antistollingszorg en bij kwetsbare ouderen en tijd voor het multidisciplinaire gesprek tussen professionals onderling en met de patiënt.
Het programma Safety II en veiligheidsergonomie loopt tot en met 2023 en omvat 5 elementen:

  1. We zijn gestart met het (laten) opstellen van een kennissynthese om focus aan te brengen (2020).
  2. Vervolgens heeft de eerste subsidieronde plaatsgevonden voor onderzoeken met een praktijkgerichte wetenschappelijke benadering of onderzoeken die middels een wetenschappelijke benadering theorieën en methoden op het gebied van Safety II willen toetsen aan de praktijk (de 11 genoemde onderzoeken).
  3. Deze trajecten worden geëvalueerd.  
  4. De werkzame elementen worden vervolgens in een 2e subsidieronde uitgezet in het veld.
  5. Na evaluatie van de opbrengsten van de 2e subsidieronde ontstaat inzicht in de werkzame elementen van Safety II. Dit brengt een beweging opgang die kennis verspreidt in de ziekenhuizen.

Meer informatie

]]>
news-7337 Wed, 02 Jun 2021 11:00:00 +0200 Parel voor proactieve zorgplanning bij mensen met een verstandelijke beperking https://www.zonmw.nl/nl/actueel/parelprojecten/parel-voor-advance-care-planning-bij-mensen-met-een-verstandelijke-beperking/ Mensen met een verstandelijke beperking beslissen graag, samen met hun naasten, mee over toekomstige zorg en zorg aan het levenseinde. Hoe praat je op tijd met deze doelgroep over hun zorgwensen en behoeften? Projectleider Anke de Veer, Annemieke Wagemans en teamleden ontvingen een Parel voor de ontwikkelde training en informatiematerialen om zorgverleners hierbij te helpen. news-7302 Thu, 20 May 2021 17:17:00 +0200 Tweet Tijd voor Verbinding over podcast Safety II https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/tweet-tijd-voor-verbinding-over-podcast-safety-ii/ news-7286 Thu, 20 May 2021 14:12:47 +0200 Internationaal samenwerken aan zorg- en beleidsinnovaties https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/internationaal-samenwerken-aan-zorg-en-beleidsinnovaties/ Wat zijn de belangrijkste uitdagingen voor Europese gezondheidssystemen? En hoe kunnen we van elkaar leren en elkaar in staat stellen om dit te doen? Tijdens een afsluitende bijeenkomst keken de partners van het initiatief en vertegenwoordigers van de Europese Commissie en de World Health Organization (WHO) terug op de succesvolle Coordination and Support Action (CSA) TO-REACH. Beleidsbrieven

In 2 beleidsbrieven gaat het TO-REACH-project in op onder andere de succes- en faalfactoren in de (internationale) overdracht van zorg- en beleidsinnovaties en in de opschaling daarvan.

Partnership Transforming health and care systems

Ook werd gewezen op het belang van en de wens voor een goede samenwerking van de zorg met het sociaal domein. Een mooie verwijzing naar het nieuwe partnership Transforming health and care systems binnen het nieuwe kaderprogramma Horizon Europe, waar verschillende internationale ZonMw-programma’s deel vanuit maken, waaronder:

]]>
news-7268 Mon, 17 May 2021 08:42:00 +0200 Leren & verbeteren: inventarisatie van meetinstrumenten https://publicaties.zonmw.nl/leren-en-verbeteren/kwantitatieve-meetinstrumenten-leren-verbeteren-in-de-zorg/ In 13 projecten worden 33 verschillende kwantitatieve meetinstrumenten gebruikt om inzicht te geven in leren & verbeteren in de zorg. Hoe komen we gezamenlijk tot een samenhangende set van instrumenten? ‘Laat projectleiders onderling meer contact met elkaar zoeken’. news-7215 Mon, 10 May 2021 06:00:00 +0200 Met een duobaan weet je écht wat er in de praktijk speelt https://publicaties.zonmw.nl/dag-van-de-verpleging-2021/interview-met-kim-de-groot/ ‘Het is ontzettend waardevol om als onderzoeker ook in de praktijk te werken.', vertelt wijkverpleegkundige en onderzoeker Kim de Groot. Nu weet ik écht wat er speelt in plaats van dat ik achter mijn computer dingen verzin. Mijn onderzoek wordt er beter van. Andersom heb ik er in de praktijk ook voordeel van. Zo zeg ik regelmatig tegen collega’s 'Heb je die richtlijn al gelezen?' of 'Als je hier iets van vindt, ga in dat denkclubje zitten'. news-7145 Thu, 15 Apr 2021 07:00:00 +0200 Unieke samenwerking paramedische beroepsgroepen bij richtlijnontwikkeling https://publicaties.zonmw.nl/paramedische-zorg/unieke-samenwerking-paramedische-beroepsgroepen-bij-richtlijnontwikkeling/ Richtlijnen zijn belangrijk voor een goede kwaliteit van zorg. De paramedische beroepsgroepen starten daarom met het gezamenlijk ontwikkelen van richtlijnen. Zij hebben subsidie gekregen voor 3 projecten: een knelpuntenanalyse voor kwetsbare ouderen, een knelpuntenanalyse voor mensen met dementie en het opzetten van een learning community voor het vergroten en borgen van gezamenlijke kennis over richtlijnontwikkeling. news-7132 Mon, 12 Apr 2021 08:14:20 +0200 Project genomineerd voor ValueBased HealthCare Prize 2021 https://vbhcprize.com/nominees-2021-vote-for-your-favorite-now/ Het project ‘Samen leren en verbeteren in het verpleeghuis: op weg naar persoonsgerichte zorg en ondersteuning’ is genomineerd voor de ValueBased HealthCare Prize 2021 (nummer 3: Creating Value in Nursing Homes). Op 19 mei 2021 is de uitreiking van zowel de jury- als de publieksprijs. news-6978 Sun, 28 Feb 2021 11:47:00 +0100 Tweet NRC over interview met hoogleraar en verloskundige Ank de Jonge https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/tweet-nrc-over-interview-met-hoogleraar-en-verloskundige-ank-de-jonge/ news-6880 Mon, 08 Feb 2021 06:00:00 +0100 De cliënt centraal door samen te leren en verbeteren https://publicaties.zonmw.nl/leren-en-verbeteren/samen-de-clientgerichte-zorg-in-het-verpleeghuis-verbeteren/ De Academische Werkplaats Ouderenzorg Limburg zette een lerend netwerk op, waarin zorgmedewerkers, cliënten en naasten samen de verpleeghuiszorg verbeteren. De komst van corona zette het onderzoek meteen op scherp: hoe stel je in moeilijke omstandigheden de cliënt centraal? Bekijk 4 concrete tips voor cliëntgericht leren en verbeteren. news-6740 Tue, 22 Dec 2020 06:00:00 +0100 Subsidieoproep voor actieonderzoek naar innovatieve zorg https://www.zonmw.nl/nl/subsidies/openstaande-subsidieoproepen/detail/item/actieonderzoek-innovatieve-zorg/ Zorgorganisaties waarin innovatieve zorgprocessen in samenwerking met andere (zorg)organisaties reeds gaande zijn, kunnen een projectidee indienen voor actieonderzoek om te leren over het verbeteren van de organisatie van zorg (sociale innovatie). De focus van het onderzoek ligt op het benodigde leer- en veranderproces om in het complexe en dynamische zorglandschap zorg voor patiënten te blijven verbeteren. news-6617 Mon, 07 Dec 2020 07:00:00 +0100 Betere geboortezorg door te leren van wat goed gaat https://publicaties.zonmw.nl/leren-en-verbeteren/de-geboortezorg-verbeteren-door-te-leren-van-wat-goed-gaat/ Zorgverleners, (toekomstige) moeders en onderzoekers werken in de SWING-studie samen aan het verbeteren van de kwaliteit van geboortezorg. Hoogleraar Ank de Jonge en docent en verloskundige Jolanda Boxem vertellen hoe ze in leer- en verbeternetwerken vooral leren van wat goed gaat (methode Safety II). news-6557 Tue, 24 Nov 2020 06:36:00 +0100 Subsidieoproep: implementatie van effectieve interventies https://www.zonmw.nl/nl/subsidies/openstaande-subsidieoproepen/detail/item/leren-van-implementeren-implementatie-van-effectieve-interventies-in-de-verpleging-en-verzorging/ Veel bestaande effectieve interventies worden in de dagelijkse praktijk van verpleging en verzorging nog onvoldoende gebruikt. Daarom kunnen samenwerkingsverbanden van minstens een onderzoeksorganisatie en 2 of meer praktijkorganisaties subsidie aanvragen voor de implementatie van effectieve interventies en de evaluatie van die implementatie. De deadline voor het indienen van projectideeën is 11 februari 2021 om 14.00 uur. news-6539 Fri, 20 Nov 2020 15:14:00 +0100 Belangrijke factoren voor de-implementatie van niet-gepaste zorg https://bmjopen.bmj.com/content/10/10/e040025.full?ijkey=eAewnt7x4nJrJbd&keytype=ref Hoe kun je niet-gepaste zorg effectief verminderen? 1 ding is zeker: de-implementatie is maatwerk. Daarom is situatiespecifieke kennis nodig. Deze systematische review geeft inzicht in de factoren die het succes van een de-implementatiestrategie beïnvloeden. news-6467 Fri, 06 Nov 2020 11:53:00 +0100 Optimaliseren brandwondverpleegkunde https://publicaties.zonmw.nl/verpleegkundig-leiderschap-2/#c70730 Marjorie Holtus werd 30 jaar geleden met brandwonden opgenomen tijdens de dienst van Alette de Jong. Marjorie is nu terug bij het brandwondencentrum en gaat met Alette in gesprek. Wat doet een verpleegkundig onderzoeker? En hoe kan de zorg voor patiënten met brandwonden verder verbeterd worden? Bekijk de vlog! news-6478 Mon, 02 Nov 2020 11:52:00 +0100 Tweet Kenniscentrum Zorginnovatie over openbare les 'Zorg om naasten' https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/tweet-kenniscentrum-zorginnovatie-over-openbare-les-zorg-om-naasten/ news-6380 Thu, 22 Oct 2020 14:57:00 +0200 Subsidieoproep uitkomstgericht organiseren en betalen https://www.zonmw.nl/nl/subsidies/openstaande-subsidieoproepen/detail/item/uitkomstgericht-organiseren-en-betalen-binnen-de-medisch-specialistische-zorg/ Voor de best passende zorg hebben de patiënt en zorgverlener inzicht nodig in voor de patiënt relevante uitkomsten. Daarom kunnen ziekenhuizen en zelfstandige behandelcentra nu subsidie aanvragen voor het experimenteren met meer uitkomstgerichte vormen van organiseren en betalen binnen de medisch specialistische zorg. De deadline voor het aanvragen van subsidie is 1 december 2020 om 14.00 uur. news-6337 Mon, 12 Oct 2020 10:43:20 +0200 Kwaliteit van zorg is samen leren https://publicaties.zonmw.nl/leren-en-verbeteren/kwaliteit-van-zorg-is-samen-leren/ Voor de kwaliteit van zorg is het belangrijk dat zorgprofessionals continu samen blijven leren en verbeteren. Waarom? Lees het in het interview met Jan Kremer en Anemone Bögels. news-6299 Tue, 06 Oct 2020 11:20:08 +0200 Subsidie voor de-implementatie in de wijkverpleging https://www.zonmw.nl/nl/subsidies/openstaande-subsidieoproepen/detail/item/de-implementatie-onnodige-zorghandelingen-in-de-wijkverpleging/ Onderzoeksorganisaties of praktijkorganisaties in de wijkverpleging die ervaring hebben met de-implementatie van zorghandelingen, kunnen nu subsidie aanvragen voor het toepassen, evalueren en aanpassen van bestaande de-implementatie methodieken. Ervaring in de praktijk van verpleging en verzorging én kennis van de wijkverpleging is een voorwaarde. De deadline voor het aanvragen van subsidie is 15 december 2020 (14.00 uur). news-6225 Thu, 10 Sep 2020 06:00:00 +0200 Ingrediënten voor succesvolle scholingen voor verpleegkundigen https://publicaties.zonmw.nl/verpleegkundig-leiderschap-2/#c65685 Door de snelle veranderingen en innovaties in het zorglandschap wordt de noodzaak om te blijven ontwikkelen urgenter. ‘Leren is veel meer dan aantoonbaar over kennis beschikken, het gaat om het geleerde te integreren in het dagelijks werk.’, aldus hogeschoolhoofddocent Jeroen Dikken. In zijn blog vertelt hij over onderzoek naar scholings-ingrediënten die nodig zijn om succesvolle scholingen voor verpleegkundigen te ontwikkelen. news-5990 Wed, 09 Sep 2020 06:00:00 +0200 Leren & verbeteren: persoonsgerichte zorg is teamwerk https://publicaties.zonmw.nl/leren-en-verbeteren/interprofessionele-leer-en-werkcultuur/ Zorg- en behandelteams met fysiotherapeuten, specialisten ouderengeneeskunde, verpleegkundigen en verzorgenden werken op dit moment meestal gescheiden. Associate lector Anneke van Vught vertelt hoe binnen het project EVIDENCE 2.0 in 6 verpleeghuizen wordt gewerkt aan een interprofessionele leer- en werkcultuur waarin alle zorgprofessionals die betrokken zijn bij de cliënt vanuit dezelfde visie werken. news-6139 Mon, 07 Sep 2020 12:30:00 +0200 Deelnemen aan PaTz-groep verhoogt kwaliteit palliatieve zorg https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/deelnemen-aan-patz-groep-verhoogt-kwaliteit-palliatieve-zorg/ In een PaTz-groep bespreken huisartsen en verpleegkundigen de zorg voor mensen die in die regio palliatieve zorg nodig hebben. Huisarts David Fortuin vertelt dat deelnemen aan een PaTz-groep zorgverleners op meerdere manieren helpt om de kwaliteit van palliatieve zorg te verhogen.
Patiënten en naasten kunnen door het overleg in de PaTz-groep rekenen op meer deskundigheid, zegt huisarts David Fortuin. Hij is voorzitter van de PaTz-groep Diemen Centrum, kaderhuisarts palliatieve zorg. De PaTz-groep Diemen Centrum komt elk jaar ongeveer 6 keer bij elkaar en een bijeenkomst duurt een uur. Vaste deelnemers zijn huisartsen en verpleegkundigen werkzaam in de regio, ook waarnemers van huisartsen en stagiaires zijn welkom.

Casuïstiek bespreken

Een belangrijk onderdeel van de PaTz-groep is het bespreken van casuïstiek. Iedere deelnemer van de groep in Diemen Centrum kan bij Fortuin aangeven welke casus hij of zij wil bespreken. Bijvoorbeeld als een zorgverlener moeite heeft goed te communiceren met familieleden van een patiënt die waarschijnlijk binnenkort komt te overlijden. ‘Als groep reiken we elkaar dan ideeën aan over hoe je in de specifieke situatie toch contact kunt maken met deze familieleden,’ zegt Fortuin.

Niet alleen voor die ene situatie is zo casuïstiek bespreken waardevol, maar voor je gehele werk als zorgverlener, benadrukt Fortuin. ‘Een huisarts zit het grootste deel van de tijd in zijn of haar eigen cocon. Dan is het fijn als je regelmatig met verpleegkundigen kunt overleggen. Verpleegkundigen voelen haarfijn aan welke benadering patiënten en naasten nodig hebben, zodat ze het stervensproces bijvoorbeeld meer kunnen accepteren. Soms heb je behoefte aan kennis over een specifiek ziektebeeld, en een boek openslaan is dan niet voldoende, want hoe te handelen leer je pas echt van mensen met praktijkervaring.’

Leren van patiënten

Op de agenda van de PaTz-groep Diemen Centrum staat ook regelmatig het bespreken van een thema in de palliatieve zorg. Heel leerzaam was volgens Fortuin de bijdrage van een patiënt, vooral om je ervan bewust te zijn hoe enorm het wordt gewaardeerd als een huisarts tijdens het ziekteproces de patiënt regelmatig thuis opzoekt. ‘We hebben ook een keer met elkaar gesproken over versterven, het natuurlijke proces dat optreedt als een patiënt in de terminale fase geen vocht en voedsel meer krijgt toegediend’, zegt Fortuin. ‘Leerzaam en ook in het belang van je patiënten, want je krijgt beter zicht op wat de mogelijkheden zijn in de terminale zorg, en kunt deze dus ook beter uitleggen aan patiënten.’

Soms geeft een andere inhoudsdeskundige een lezing. Volgens Fortuin is het belangrijk dat de groep klein genoeg blijft voor het zorgvuldig uitwerken van casuïstiek. ‘Een bijdrage van een geestelijk verzorger kan zeker nuttig zijn, bijvoorbeeld een uitleg over zingeving. Maar dan als gastbijdrage, en eenzelfde rol zie ik voor apothekers en diëtisten. Een PaTz-groep kun je volgens mij beter niet standaard combineren met andere overleggen, omdat juist die kleinschaligheid voor deelnemers zo’n prettige werkwijze is.’

Afspraken maken

Gezamenlijk afspraken maken over wat nodig is in de zorg gebeurt echter wel degelijk, bewijst ook de PaTz-groep in Diemen. Samen met apothekers hebben de deelnemers lijsten opgesteld van welke middelen altijd voorradig moeten zijn. Zodat verpleegkundigen voor hun patiënt of cliënt bijvoorbeeld snel het juiste verbandmiddel kunnen krijgen.

3 gouden tips

  1. Vraag accreditatiepunten aan voor deelnemers van PaTz-groepen. Hoe dat voor huisartsen en verpleegkundigen kan wordt hier uitgelegd.
  2. De PaTz-groep in Diemen Centrum heeft voor huisartsen een vergoeding van de zorgverzekeraar afgesproken. Neem voor mogelijkheden voor vergoeding contact op met de regionale contactpersoon van afdeling zorginkoop, adviseert Stichting PaTz.
  3. Voor zorgverleners die ook een PaTz-groep willen starten: peil de behoeften bij collega’s en neem contact op met de consulent palliatieve zorg in je regio.

Meer informatie

Dit artikel staat in de nieuwsbrief Palliatieve Zorg september 2020. Wilt u onze nieuwsbrief ontvangen? Meld u nu aan.

]]>
news-5960 Mon, 13 Jul 2020 06:00:00 +0200 Lessen en tips uit actieonderzoek innovatieve zorg https://publicaties.zonmw.nl/actieonderzoek-innovatieve-zorg/actieonderzoek-innovatieve-zorg-2020/ Delen & leren, afronden en doorgeven: actieonderzoekers van afrondende én startende projecten delen hun tips en ervaringen over hoe je innovatie binnen de organisatie van zorg het beste aan kunt pakken. Zoals: richt je acties ook op dilemma's en barrières. Bekijk de lessen en tips. news-5772 Mon, 08 Jun 2020 06:33:25 +0200 Samen met patiënten aan de slag met Action learning https://publicaties.zonmw.nl/leren-en-verbeteren/leersaam-noord/ Een patiëntvertegenwoordiger, regieverpleegkundige en onderzoeker vertellen hoe zij via Action learning met elkaar leren in lokale netwerken. Regieverpleegkundige Alida Talen merkt dat zij en haar collega’s door de inbreng van patiëntvertegenwoordigers alerter zijn op hoe ze patiënten bejegenen. ‘De patiëntvertegenwoordigers brengen punten in waar je als zorgverlener minder snel bij stilstaat.’