De gezondheidszorg is continu in beweging. Iedere dag komt er nieuwe kennis bij. Daarom is het belangrijk dat huidige en toekomstige zorgverleners blijven leren en verbeteren. Zij dragen zo bij aan optimale kwaliteit van zorg.

Uitgelicht

Leren & verbeteren: kwantitatieve meetinstrumenten

Illustratie zorgprofessionals bezig met leren & verbeteren

De HAN University of Applied Sciences heeft bij 13 leren & verbeteren-projecten geïnventariseerd welke kwantitatieve meetinstrumenten worden gebruikt en wat de argumenten daarvoor zijn. De onderzoekers, ZonMw en Zorginstituut Nederland gingen hierover in gesprek.

Bekijk de opbrengsten

Domeinoverstijgend samenwerken

Deelnemers aan de bijeenkomst over leernetwerk

Hoe kun je domeinoverstijgend samenwerken op het gebied van onderwijs, leernetwerken en praktijk? Projectleiders en praktijkprofessionals uit de langdurige zorg en ondersteuning en uit de zorg en ondersteuning voor mensen met verward gedrag wisselen kennis en ervaring uit.

Bekijk de ervaringen & tips

Hbo-studenten leren andere disciplines op te zoeken

Studenten werken samen aan een tafel

In de hulp voor mensen met verward gedrag werken professionals nogal eens langs elkaar heen. Diverse projecten laten zien hoe het anders kan. Rotterdamse hogescholen pakken het bij de basis aan: studenten leren hoe ze kunnen samenwerken met andere disciplines.

Samenwerken rond verward gedrag

Leiderschap door en voor verzorgenden

Ludi Mulder op het podium tijdens een bijeenkomst

Verzorgenden vormen de grootste groep professionals in de ouderenzorg en de wijkverpleging. Maar ze zijn het minste in beeld bij management, beleidsmakers en onderzoekers. In het verkennend onderzoek naar verzorgend leiderschap staan ze wel centraal. 

Interview over verzorgend leiderschap

Evaluatie ambassadeurstraject voor de wijkverpleegkundige

Wat zijn de effecten van 5 jaar ambassadeurschap in de wijkverpleging? Uit de eindevaluatie van Nienke Bleijenberg blijkt dat het al veel oplevert. Voor de deelnemers zelf, maar ook voor de cliënt en de samenwerking met andere teams in het medische en sociale domein.

Bekijk de resultaten in de infographic

Leren over leren op de werkplek

Hoe leren verpleegkundigen en verzorgenden op de werkplek? Hoe brengen ze nieuwe kennis in praktijk? Niemand die het echt weet, zegt Jeroen Dikken, senior onderzoeker en hoofddocent verpleegkunde aan de Haagse Hogeschool. Het Connect-project onderzoekt dat nu met een leerinterventie over voeding en ondervoeding. Dat levert nuttige nieuwe inzichten op.

Lees over deze nieuwe inzichten

Actueel

Sluit aan bij leerbehoeften van mbo-zorgmedewerkers

In Nederland is 80% van de zorgmedewerkers in de verpleeghuiszorg mbo-geschoold. De verpleeghuiszorg kan beter inspelen op de leerbehoeften van deze zorgmedewerkers, zoals helpenden, verzorgenden en verpleegkundigen. Lees het interview met Tranzo-onderzoeker Irene Muller-Schoof met tips voor een beter leerklimaat op de werkvloer.

Pagina

Teamtrainingen voor goede samenwerking in het ziekenhuis

In het Sophia Kinderziekenhuis houden ze medische teamtrainingen om de communicatie en samenwerking tussen zorgprofessionals onderling en met patiënten en naasten te optimaliseren. Dit kan (ernstige) incidenten verminderen. Benieuwd hoe ze dit aanpakken? Lees meer over dit praktijkvoorbeeld en ander nieuws over patiëntveiligheid in de ziekenhuiszorg in de nieuwsbrief van Tijd voor Verbinding.

Zorgprofessionals werken aan veiligheid in de ziekenhuiszorg
Elders gezien

Impactsessie over organisatie van zorg en uitgestelde zorg

‘Normaal gesproken, buiten de coronapandemie, wacht je eerst tot je publicatie met het delen van onderzoeksresultaten. Waardevol dat we nu al onze eerste inzichten delen met beleidsmakers en mensen van de praktijk,’ aldus één van de projectleiders tijdens een ZonMw-impactsessie.

iemand ligt in een ziekenhuisbed met infuus in zijn arm
Nieuws

Vragenlijst over hiaten in implementatiekennis

Waar loopt u tegenaan met implementeren in de praktijk? Deel uw ervaringen via de vragenlijst van het Nederlands Implementatie Collectief. Zij vragen u om maximaal 10 problemen (kennishiaten) met het implementeren van innovaties, interventies, richtlijnen, etc. te beschrijven voor de context waarin u werkzaam bent. Deelname kost u 5 tot 15 minuten. De deadline voor het invullen van de vragenlijst is 18 december 2021.

Grafische weergave van een laptop met de tekst: Gzocht: praktijk implementeerders'
Elders gezien
Toon meer

Agenda

Week van de Implementatie

Van 24 t/m 28 januari 2022 organiseert het Nederlands Implementatie Collectief (NIC) de Week van de Implementatie met als thema Leren en Professionaliseren rondom implementatie.

Lees meer
Toon alle agenda-items

Contact

portret van Ineke

Ineke Voordouw
Senior programmamanager

+31 70 349 53 48
Portretfoto Hettie Blonk

Hettie Blonk
Programmasecretaris

+31 70 349 53 24
Naar boven
Direct naar: InhoudDirect naar: NavigatieDirect naar: Onderkant website