De gezondheidszorg is continu in beweging. Iedere dag komt er nieuwe kennis bij. Daarom is het belangrijk dat huidige en toekomstige zorgverleners blijven leren en verbeteren. Zij dragen zo bij aan optimale kwaliteit van zorg.

Uitgelicht

Leren & verbeteren: kwantitatieve meetinstrumenten

Illustratie zorgprofessionals bezig met leren & verbeteren

De HAN University of Applied Sciences heeft bij 13 leren & verbeteren-projecten geïnventariseerd welke kwantitatieve meetinstrumenten worden gebruikt en wat de argumenten daarvoor zijn. De onderzoekers, ZonMw en Zorginstituut Nederland gingen hierover in gesprek.

Bekijk de opbrengsten

Domeinoverstijgend samenwerken

Deelnemers aan de bijeenkomst over leernetwerk

Hoe kun je domeinoverstijgend samenwerken op het gebied van onderwijs, leernetwerken en praktijk? Projectleiders en praktijkprofessionals uit de langdurige zorg en ondersteuning en uit de zorg en ondersteuning voor mensen met verward gedrag wisselen kennis en ervaring uit.

Bekijk de ervaringen & tips

Hbo-studenten leren andere disciplines op te zoeken

Studenten werken samen aan een tafel

In de hulp voor mensen met verward gedrag werken professionals nogal eens langs elkaar heen. Diverse projecten laten zien hoe het anders kan. Rotterdamse hogescholen pakken het bij de basis aan: studenten leren hoe ze kunnen samenwerken met andere disciplines.

Samenwerken rond verward gedrag

Leiderschap door en voor verzorgenden

Ludi Mulder op het podium tijdens een bijeenkomst

Verzorgenden vormen de grootste groep professionals in de ouderenzorg en de wijkverpleging. Maar ze zijn het minste in beeld bij management, beleidsmakers en onderzoekers. In het verkennend onderzoek naar verzorgend leiderschap staan ze wel centraal. 

Interview over verzorgend leiderschap

Evaluatie ambassadeurstraject voor de wijkverpleegkundige

Wat zijn de effecten van 5 jaar ambassadeurschap in de wijkverpleging? Uit de eindevaluatie van Nienke Bleijenberg blijkt dat het al veel oplevert. Voor de deelnemers zelf, maar ook voor de cliënt en de samenwerking met andere teams in het medische en sociale domein.

Bekijk de resultaten in de infographic

Leren over leren op de werkplek

Hoe leren verpleegkundigen en verzorgenden op de werkplek? Hoe brengen ze nieuwe kennis in praktijk? Niemand die het echt weet, zegt Jeroen Dikken, senior onderzoeker en hoofddocent verpleegkunde aan de Haagse Hogeschool. Het Connect-project onderzoekt dat nu met een leerinterventie over voeding en ondervoeding. Dat levert nuttige nieuwe inzichten op.

Lees over deze nieuwe inzichten

Actueel

Evidence Based Medicine in de huisartsenpraktijk

Hoe kunnen huisartsen (in opleiding) kennis uit richtlijnen en literatuur goed combineren met hun klinische expertise en de wensen van de patiënt? Arts-onderzoeker Lisanne Welink analyseerde observaties en leergesprekken van aios en huisartsopleiders. Daaruit blijkt dat beide partijen elkaars redeneringen en argumenten niet goed herkennen. Bekijk haar observaties en tips.

Portretfoto Lisanne Welink
Pagina

Subsidieoproep Kennisvragen Uitkomstgerichte Zorg

Met uitkomstinformatie kunnen zorgprofessionals beter samen beslissen met de patiënt over de behandeling, en leren en verbeteren voor de toekomst. Onderzoeksinstellingen kunnen nu subsidie aanvragen voor praktijkgericht onderzoek naar succes- en faalfactoren van het werken met uitkomstinformatie in de medisch-specialistische zorg. De deadline is 21 september 2021 om 14.00 uur.

Zorgprofessionals werken aan kwaliteit van zorg
Nieuws

Beschrijven van praktijkvoorbeelden

Om goede voorbeelden breed in de praktijk te kunnen toepassen, is het belangrijk dat er goede beschrijvingen van zijn. 10 projecten in de verpleging en verzorging werken aan een toegankelijk overzicht van goed beschreven praktijkvoorbeelden. In deze vlogreeks stellen zij zich voor.

Verpleegkundige en verzorgende in gesprek met een cliënt
Pagina
Tweet
Toon meer

Contact

portret van Ineke

Ineke Voordouw
Senior programmamanager

+31 70 349 53 48
Portretfoto Hettie Blonk

Hettie Blonk
Programmasecretaris

+31 70 349 53 24
Naar boven
Direct naar: InhoudDirect naar: NavigatieDirect naar: Onderkant website