De gezondheidszorg is continu in beweging. Iedere dag komt er nieuwe kennis bij. Daarom is het belangrijk dat huidige en toekomstige zorgverleners blijven leren en verbeteren. Zij dragen zo bij aan optimale kwaliteit van zorg.

Uitgelicht

Hbo-studenten leren andere disciplines op te zoeken

Studenten werken samen aan een tafel

In de hulp voor mensen met verward gedrag werken professionals nogal eens langs elkaar heen. Diverse projecten laten zien hoe het anders kan. Rotterdamse hogescholen pakken het bij de basis aan: studenten leren hoe ze kunnen samenwerken met andere disciplines.

Samenwerken rond verward gedrag

Domeinoverstijgend samenwerken

Deelnemers aan de bijeenkomst over leernetwerk

Hoe kun je domeinoverstijgend samenwerken op het gebied van onderwijs, leernetwerken en praktijk? Projectleiders en praktijkprofessionals uit de langdurige zorg en ondersteuning en uit de zorg en ondersteuning voor mensen met verward gedrag wisselen kennis en ervaring uit.

Bekijk de ervaringen & tips

Leiderschap door en voor verzorgenden

Ludi Mulder op het podium tijdens een bijeenkomst

Verzorgenden vormen de grootste groep professionals in de ouderenzorg en de wijkverpleging. Maar ze zijn het minste in beeld bij management, beleidsmakers en onderzoekers. In het verkennend onderzoek naar verzorgend leiderschap staan ze wel centraal. 

Interview over verzorgend leiderschap

Evaluatie ambassadeurstraject voor de wijkverpleegkundige

Wat zijn de effecten van 5 jaar ambassadeurschap in de wijkverpleging? Uit de eindevaluatie van Nienke Bleijenberg blijkt dat het al veel oplevert. Voor de deelnemers zelf, maar ook voor de cliënt en de samenwerking met andere teams in het medische en sociale domein.

Bekijk de resultaten in de infographic

Leren over leren op de werkplek

Hoe leren verpleegkundigen en verzorgenden op de werkplek? Hoe brengen ze nieuwe kennis in praktijk? Niemand die het echt weet, zegt Jeroen Dikken, senior onderzoeker en hoofddocent verpleegkunde aan de Haagse Hogeschool. Het Connect-project onderzoekt dat nu met een leerinterventie over voeding en ondervoeding. Dat levert nuttige nieuwe inzichten op.

Lees over deze nieuwe inzichten

Interviewreeks over onderzoek en methodiekontwikkeling

Illustratieve weergave van diverse zorgprofessionals die op verschillende manieren leren en verbeteren

Wat zijn de ingrediënten voor een effectieve leerstrategie in de zorg? En met welke vormen van werkplek leren verbeter je de zorg? Bekijk de eerste ervaringen en tips van projecten in het verpleeghuis, het ziekenhuis en de thuiszorg.

Bekijk de ervaringen en tips

Actueel

Subsidieoproep uitkomstgericht organiseren en betalen

Voor de best passende zorg hebben de patiënt en zorgverlener inzicht nodig in voor de patiënt relevante uitkomsten. Daarom kunnen ziekenhuizen en zelfstandige behandelcentra nu subsidie aanvragen voor het experimenteren met meer uitkomstgerichte vormen van organiseren en betalen binnen de medisch specialistische zorg. De deadline voor het aanvragen van subsidie is 1 december 2020 om 14.00 uur.

Arts en verpleegkundige in gesprek met patiënt in ziekenhuisbed
Pagina

Kwaliteit van zorg is samen leren

Voor de kwaliteit van zorg is het belangrijk dat zorgprofessionals continu samen blijven leren en verbeteren. Waarom? Lees het in het interview met Jan Kremer en Anemone Bögels.

Beeld Leren & verbeteren
Pagina

Subsidie voor de-implementatie in de wijkverpleging

Onderzoeksorganisaties of praktijkorganisaties in de wijkverpleging die ervaring hebben met de-implementatie van zorghandelingen, kunnen nu subsidie aanvragen voor het toepassen, evalueren en aanpassen van bestaande de-implementatie methodieken. Ervaring in de praktijk van verpleging en verzorging én kennis van de wijkverpleging is een voorwaarde. De deadline voor het aanvragen van subsidie is 15 december 2020 (14.00 uur).

programmabeeld Kwaliteitsstandaarden wijkverpleging
Pagina

Ingrediënten voor succesvolle scholingen voor verpleegkundigen

Door de snelle veranderingen en innovaties in het zorglandschap wordt de noodzaak om te blijven ontwikkelen urgenter. ‘Leren is veel meer dan aantoonbaar over kennis beschikken, het gaat om het geleerde te integreren in het dagelijks werk.’, aldus hogeschoolhoofddocent Jeroen Dikken. In zijn blog vertelt hij over onderzoek naar scholings-ingrediënten die nodig zijn om succesvolle scholingen voor verpleegkundigen te ontwikkelen.

Portrtetfoto Jeroen Dikken
Pagina
Toon meer

Agenda

Toon alle agenda-items

Contact

portret van Ineke

Ineke Voordouw
Senior programmamanager

+31 70 349 53 48
Portretfoto Hettie Blonk

Hettie Blonk
Programmasecretaris

+31 70 349 53 24
Naar boven
Direct naar: InhoudDirect naar: NavigatieDirect naar: Onderkant website