De gezondheidszorg is continu in beweging. Iedere dag komt er nieuwe kennis bij. Daarom is het belangrijk dat huidige en toekomstige zorgverleners blijven leren en verbeteren. Zij dragen zo bij aan optimale kwaliteit van zorg.

Uitgelicht

11 actieonderzoeken innovatieve zorg van start

Zorgverleners werken samen een vernieuwing van zorgprocessen

Om de zorg goed, toegankelijk, betaal- en bemensbaar te houden, investeren we in het leer- en verbeterpotentieel in zorgorganisaties. 11 actieonderzoeken gaan experimenteren met vernieuwing van zorgprocessen waarin wordt samengewerkt tussen zorgorganisaties.

Bekijk de actieonderzoeken

Leren en verbeteren met gebruik van data

Portret Merel van Lierop en Alies Depla

Hoe kan gebruik van data het leren en verbeteren binnen zorgteams en tussen organisaties ondersteunen? Promovendi Merel van Lierop en Alies Depla vertellen hoe zij dat aanpakken in de ouderenzorg en integrale geboortezorg data.

Lees het interview

Patiëntveiligheid vergroten met Safety II

Zorgprofessionals werken op verschillende manieren aan patiëntveiligheid

Werken de principes van Safety II ook in de praktijk van de ziekenhuiszorg in Nederland? En leiden ze tot veiligere zorg voor patiënten? Deze vragen staan centraal in 11 onderzoeken die dit jaar van start gaan.

Bekijk de 11 projecten

Actueel

Hoe kan en moet de overgang van kinder- naar volwassenzorg beter?

Het gaat vaak niet goed als jongeren de overgang maken van kinder- naar volwassenzorg. Hoe kan en moet de transitiezorg beter? Medicijnenstudente Elise Wessels, die haar eigen ervaringen deelt, en transitiezorg lector AnneLoes van Staa vertellen hoe je dit aanpakt. ‘Je gunt elke jongere met een chronische ziekte goede transitiezorg. Het moet de vaste aanpak worden. Het voorkomt ellende en ook complicaties. Er is een wereld te winnen.’

AnneLoes van Staa en Elise Wessels
Pagina

Schrijf je nu in voor het verpleegkundig leiderschapsprogramma LMNR 3.0

Ben jij een gepromoveerde verpleegkundige en wil je werken aan de ontwikkeling van strategisch leiderschap, positionering en zeggenschap? En aan competenties voor het ontwikkelen van eigen onderzoeksprogramma's en het opbouwen van internationale netwerken? Meld je dan voor 15 november 2022, 12.00 uur aan voor het verpleegkundig leiderschapsprogramma LMNR 3.0. Download het aanmeldformulier en bekijk de voorwaarden.

Verpleegkundige, verzorgende en cliënt in gesprek
Pagina

Interprofessioneel simulatieonderwijs: een stimulerende leeromgeving

Wat kunnen we leren van het verpleegkundig onderwijs en onderzoek in Zweden? Docenten Verpleegkunde en onderzoekers Cindy de Bot en Marjon van Rijn gingen op werkbezoek bij de Linköping Universiteit. Zij hebben in hun ziekenhuizen een afdeling ingericht voor interprofessioneel simulatieonderwijs: een stimulerende leeromgeving voor toekomstige zorgprofessionals, zoals verpleegkundigen, artsen, fysiotherapeuten, social workers, ergotherapeuten.

Foto van Marjon van Rijn en Cindy de Bot in Zweden
Pagina

Dagelijks Leren en Verbeteren in verpleeghuizen: uiteraard!

Wat is de beste zorg voor bewoners? Wat vinden collega’s belangrijk? In de projecten EVIDENCE 1.0 en 2.0 werken zorg- en behandelteams en actieonderzoekers samen aan leren en verbeteren van dagelijkse verpleeghuiszorg. Lees in de blog van docent en onderzoeker Frank Verbeek hoe ze dat aangepakken.

Portretfoto Frank Verbeek
Frank Verbeek (fotografie: HAN)
Pagina
Toon meer

Contact

Portretfoto Jogé Boumans

Jogé Boumans
Programmamanager

+31 70 349 53 70
Portretfoto Shamala Kotte

Shamala Kotte
Programmasecretaris

+31 70 349 50 59
Naar boven
Direct naar: InhoudDirect naar: NavigatieDirect naar: Onderkant website