Versterken van de samenwerking tussen patiënten en de Stichting Gezondheidscentra Eindhoven. Het organiseren van patientenparticipatie op instellings (meso) niveau
Projectomschrijving
Doel
De Stichting Gezondheidscentra (SGE) bestaat uit 10 gezondheidscentra. Momenteel vindt de samenwerkingsrelatie tussen de SGE en patiënten plaats in de centrale cliëntenraad, in klankbordgroepen en in zorginnovatieteams. Dit wordt verder uitgekristalliseerd. Met het doel te komen tot versterking van de positie van de patiënten als samenwerkingspartner op meso-niveau. Het gaat specifiek om het verbeteren van de samenwerkingsrelatie tussen patiënten en SGE.
Doelgroep
Patiënten, zorgverleners, beleidsmakers, managers, functionarissen in zorginnovatieteams van de SGE.
Verslagen
Eindverslag
Het primaire doel van dit project is de positie van patienten als samenwerkingspartner op mesoniveau te versterken. Stichting Gezondheidscentra Eindhoven (SGE) heeft als koepelorganisatie van 10 gezondheidscentra een centrale Clientenraad en per gezondheidscentrum een klankbordgroep. In dit project gaat het erom consensus te vinden over sterke en zwakke punten op het gebied van de samenwerking tussen de SGE en de patientengroepen binnen SGE. Er is daarbij gewerkt met mono- multidisciplinaire focusgroepen met behulp van de Fourth Generation Evaluation benadering in vier fasen : individuele intervieuws, mono - en later gemengde fokusgroepen(managementteam, patienten, zorgverzekeraars en professionals) met tenslotte een afsluitende workshop waarbij ook aanbevelingen voor het verbetertraject zijn gedaan en uitgewerkt.
Allereerst zijn de patienten zeer tevreden over de aanpak van patientenparticipatie binnen SGE met klankbordgroepen per gezondheidscentrum en een centrale Clientenraad; men ervaart op deze wijze dat patientenparticipatie voor SGE belangrijk is en serieus wordt genomen, men ziet SGE hierin als een koploper. Vervolgens beschrijven SGE en haar patienten samen een zevental verbetertrajecten: de randvoorwaarden voor patientenparticipatie, de informatiestroom, de zichtbaarheid, de inbreng in de beleidscyclus, de visie op patientenparticipatie in de samenwerking, de relationele verhouding en de organisatie van de vergaderingen. De gehanteerde werkwijze heeft geleid tot een blauwdruk (handboek) wat eerstelijns zorgorganisaties helpt deze methode in de praktijk toe te passen. Daarnaast zijn enkele publicaties in voorbereiding.
Voortgangsrapportage
Een onderzoeker (facilitator) is aangesteld en formeel gestart op 1 september 2011. De onderzoeker heeft zich ingelezen in de literatuur. Zij heeft een communicatieplan opgesteld. Het managementteam, de patiënten (centrale cliëntenraad, de klankbordgroepen in alle 10 gezondheidscentra, patiënten in de zorginnovatie-teams) en zorgverleners zijn schriftelijk en (deels) mondeling middels presentaties geïnformeerd. Er was een bijeenkomst met de stuurgroep waarin alle samenwerkingspartners deelnamen. Daarnaast overlegt de werkgroep om de 4 weken en bespreekt de dagelijkse gang van zaken. In deze werkgroep nemen zitting afgevaardigden van alle samenwerkingspartners (SGE: R. Vening; patiënten: J. Hermans; Universiteit Maastricht: S. van Hoof; en Hogeschool Zuyd: A. Moser). Er zijn inmiddels 9 diepte-gesprekken gehouden met patiënten en een diepte-gesprek met een vertegenwoordiger van de NPCF.