Meer aandacht voor inlevingsvermogen in mensen met dementie in regio West-Brabant
Projectomschrijving
Hoe het werkt
De cursisten krijgen de Virtual-Realitybril op en zien in 360 graden een aantal scenes waarin de hoofdpersoon met dementie zich bevindt. De innerlijke stem klinkt via de koptelefoon en leidt je door de film heen. Daarna volgt een nagesprek. Voor professionals is er dan een eLearning over de scenes ter duiding en verdieping. Ten slotte is de praktijkopdracht met kaarten met diverse situaties om in gesprek te gaan met iemand met dementie om het geleerde in de praktijk te brengen.Wat levert het op
Cursisten van de verschillende doelgroepen ervaren de Dementiebril een goede aanvulling op het huidige cursusaanbod. Herkenbare situaties uit de praktijk beleeft men vanuit een ander perspectief. Dit kan nieuwe inzichten bieden en soms ook emotioneel zijn. Een nagesprek is daarbij essentieel. Voor studenten verkleint het de kloof tussen theorie en praktijk. De eLearning zorgt voor professionals voor verbreding en verdieping van de opgedane ervaring. De praktijkopdracht geeft direct inzicht in de opbrengst van de Dementiebril en is een aanvulling in de Basiscursus Dementie met persoonsgerichte zorg als uitgangspunt.Voor wie
Zorgprofessionals, vrijwilligers, mantelzorgers en (docenten en) studenten PG-leerlijn Een deelnemer: ‘Een mooi hulpmiddel om meer bewustheid en begrip te creëren voor dementie.’Meer informatie
Ervaringen leest u op de website van het Regionaal Platform Dementieondersteuning Terugblik op het eerste jaar Dementiebril in de praktijkOok interessant voor u
Producten
Auteur: B. Willemse (Trimbos-instituut)
Link: https://www.trimbos.nl/actueel/nieuws/bericht/?bericht=2659
Auteur: A. van der Schot (Trimbos-instituut)
Auteur: M. Vrijhoef (RPD), Margo Emmen (CIC)
Auteur: Trimbos-institute
Auteur: K. van Nieuwenhuijzen (Zorgboulevard Roosendaal)
Link: http://www.zorgboulevardroosendaal.nl/2016/10/05/dementiebril-en-google-glass/
Auteur: M. Vrijhoef (RPD)
Auteur: M. Vrijhoef (RPD), M. Emmen (CIC)
Auteur: ICT & Health
Magazine: vakblad ICT&Health
Link: http://www.icthealth.nl/nieuws/belangstelling-vanuit-onderwijs-buitenland-dementiebril/
Auteur: M. Vrijhoef (RPD), Margo Emmen (CIC)
Verslagen
Eindverslag
(Toekomstige) professionals, vrijwilligers en mantelzorgers van het RPD en het Kellebeek College hebben behoefte aan meer kennis en vaardigheden op het gebied van zorg en ondersteuning aan mensen met dementie. Binnen de RPD-regio wordt reeds een aantal jaar deskundigheidsbevordering gericht op dementie ontwikkeld en aangeboden.
Doel van het project is het huidige cursusaanbod over dementie voor de genoemde doelgroepen te verdiepen en aan te passen. Inleven in mensen met dementie en persoonsgerichte zorg staat hierbij centraal. Dit gebeurt door 1) het integreren van virtualrealitytechnologie en eLearning, en 2) het toevoegen van een praktijkopdracht aan het cursusaanbod, waarin het daadwerkelijk leren kennen van iemand met dementie het uitgangspunt is.
De ontwikkelde verdiepingscursus met VR-bril biedt deelnemers een middel om zich daadwerkelijk te verplaatsen in de belevingswereld van iemand met dementie en vormt zo een noodzakelijke aanvulling op het bestaande dementieonderwijs.