Lessen van patiënten - dementie
Projectomschrijving
Het project ‘Lessen van patiënten – dementie’ betreft een samenwerkingsverband tussen UMCG, VU Amsterdam en Summa Zorg Eindhoven.
Doelgroep
Zorgverleners, docenten en studenten van het MBO
Doel
Een innovatieve onderwijsmodule over dementiezorg te ontwikkelen voor het MBO onderwijs.
Opbrengst
Innovatieve onderwijsmodule dementiezorg.
Werkwijze
Het betreft een gezamenlijk ontwikkeltraject waarbij zowel zorgverleners als docenten en studenten van het MBO betrokken zijn. Zo kunnen belangrijke veranderingen in de langdurige zorg voor dementerende ouderen beter in het onderwijscurriculum worden geïntegreerd en wordt ook de aansluiting van het zorgonderwijs op de praktijk van de ouderenzorg versterkt. Thema’s kunnen zijn: de toenemende extramuralisering, een groter beroep op mantelzorgers, uitdagingen in de communicatie met zorgvragers en aandacht voor welzijn en kwaliteit van leven van mensen met dementie.
De module wordt vormgegeven op basis van ruim 80 unieke narratieve interviews met mensen met dementie en hun mantelzorgers die in woord en beeld beschikbaar zijn via de site www.pratenovergezondheid.nl.
Producten
Auteur: Lamerichs JMWJ, Alma MA
Link: https://www.narratives-in-practice.uni-freiburg.de/events
Auteur: Joyce Lamerichs; Manna Alma; Katja van der Linden
Link: http://www.healthnarratives.org/037-2/
Auteur: Van der Linden K., Alma MA, Lamerichs JMWJ
Link: http://pratenovergezondheid.nl/home
Auteur: Van der Linden K, Lamerichs JMWJ, Alma MA
Link: http://pratenovergezondheid.nl/home
Verslagen
Samenvatting van de aanvraag
Het project ‘Lessen van patiënten – dementie’ betreft een samenwerkingsverband tussen UMCG, VU Amsterdam en Summa Zorg Eindhoven.
Doelgroep
Zorgverleners, docenten en studenten van het MBO
Doel
Een innovatieve onderwijsmodule over dementiezorg te ontwikkelen voor het MBO onderwijs.
Opbrengst
Innovatieve onderwijsmodule dementiezorg.
Werkwijze
Het betreft een gezamenlijk ontwikkeltraject waarbij zowel zorgverleners als docenten en studenten van het MBO betrokken zijn. Zo kunnen belangrijke veranderingen in de langdurige zorg voor dementerende ouderen beter in het onderwijscurriculum worden geïntegreerd en wordt ook de aansluiting van het zorgonderwijs op de praktijk van de ouderenzorg versterkt. Thema’s kunnen zijn: de toenemende extramuralisering, een groter beroep op mantelzorgers, uitdagingen in de communicatie met zorgvragers en aandacht voor welzijn en kwaliteit van leven van mensen met dementie.
De module wordt vormgegeven op basis van ruim 80 unieke narratieve interviews met mensen met dementie en hun mantelzorgers die in woord en beeld beschikbaar zijn via de site www.pratenovergezondheid.nl.