Mobiele menu

Gilde leren in de wijk, verbinden van formele en informele zorg in zowel het onderwijs en in de integrale zorg voor kwetsbare ouderen in de wijk volgens het zorgmodel SamenOud

Projectomschrijving

Er is veel kennis opgedaan met veranderende zorg voor kwetsbare ouderen, zoals het zorgmodel SamenOud. Inhoud en vorm van het onderwijs in de ouderenzorg verandert ook. Er is behoefte aan een integrale aanpak met een grotere rol voor informele netwerken en de wijk. Dit vraagt een andere invulling van Zorg & Onderwijs.

Doelgroep

Doelgroepen zijn leerlingen, mantelzorgers, vrijwilligers en medewerkers.

Doel

“Gilde leren in de wijk” is een nieuwe manier van leren bij zorginstellingen de Hoven en Zorggroep Meander. Ons huidige zorgaanbod en onderwijs is vooral gericht op het ondersteunen problemen van mensen. We willen ons meer richten op optimale interactie tussen mensen en daarmee een positief welbevinden bereiken.  Deze wijkgerichte aanpak zorgt voor vernieuwing van zorg en onderwijs en het betrekken van wijk en buurt.

Opbrengst

Een wijkgerichte aanpak. Ervaringen van SamenOud zijn te koppelen aan het Gilde leren.

Werkwijze

Er worden lesmodules ontwikkeld, beschreven, uitgevoerd, geëvalueerd en gedeeld.

Verslagen


Samenvatting van de aanvraag

Binnen het Nationaal Programma Ouderzorg is de afgelopen jaren veel kennis en ervaring opgedaan met de veranderende zorg voor kwetsbare ouderen. Een van de voorbeelden uit Noord Nederland is het zorgmodel SamenOud. Tevens vanuit de veranderende zorg voor kwetsbare ouderen is de inhoud en de vorm van het onderwijs sterk in ontwikkeling. Gilde leren in de wijk is een vernieuwende werkwijze die wordt toegepast binnen de zorginstellingen de Hoven en Zorggroep Meander. Dit project zorgt voor de verbinding van deze vernieuwingen zo dicht mogelijk bij de doelgroep, in de wijk en samen met de wijk. Ons huidige zorgaanbod en onderwijs in de zorg is vooral gericht op het ondersteunen en beperken van negatief welbevinden. We willen de focus verplaatsen naar optimale interactie tussen mensen en daarmee een positief welbevinden bereiken. Ervaringen van het zorgmodel SamenOud zijn te koppelen aan het Gilde leren en de nieuw in te richten wijkleerbedrijven om zodoende een impuls te geven aan een lerende samenleving die weet te reageren op de toekomstige ontwikkelingen in de zorg en in de wijk. Deze nieuwe visie op Zorg heeft consequenties voor de inrichting van de zorg en de opleidingen van (toekomstige) beroepsprofessionals in Zorg & Welzijn. Er is sprake van een wijkgerichte aanpak waarbij de scheiding tussen formele en informele zorg kleiner wordt en de rol van Wijkverpleegkundigen en zorgkundigen ( nieuwe term voor Verzorgende) met een integrale aanpak groter. Ook dit vraagt een andere invulling van Zorg & Onderwijs. Dit project richt zich op vijf doelgroepen: 1 Wijkleerbedrijf voor studenten niv 1 Entreeopleiding Zorg & Dienstverlening, 2 Gildes voor niv 2 helpende Zorg & Welzijn, 3 Gildes voor niveau 3 Verzorgende IG, 4 Mantelzorgers en vrijwilligers en 5 medewerkers van de instellingen de Hoven en Zorggroep Meander. Deze wijkgerichte aanpak geeft een basis voor vernieuwing van de zorg, vernieuwing van het onderwijs en het betrekken van de wijk en de buurt. Er worden lesmodules ontwikkeld, beschreven, uitgevoerd, geevalueerd en gedeeld. De samenwerkende partijen zetten zich er voor in deze modules te borgen in de eigen organisatie.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
310200009
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2014
2016
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
H.M. Hettinga- Sombetzki