Clienten vertegenwoordigen. Participatie- en emancipatietraject Clientenraden. Het toerusten van clientenraden op de natuurlijke rol van de naasten in de ouderenzorg.
Projectomschrijving
De veranderingen in de zorg doen een groot beroep op participatie van cliënten en hun sociale netwerk: hun naasten. In de pilot Cliënten Vertegenwoordigen worden cliëntenraden versterkt.
Doelgroep
Cliëntenraden binnen de ouderenzorg
Doel
Cliëntenraden binnen de ouderenzorg versterken door hen toe te rusten op het samenspel met de organisatie, het bestuurbestuur/management en de naasten om het Thuis Voelen/Houd de Naaste Vast beleid integraal in de organisatie te bestendigen. Dit kan door het verbinden van informele en formele zorg en investeren in de relatie tussen cliënten, familie en medewerkers.
Opbrengst
Sterke cliëntenraden die erop toe zien dat natuurlijke condities worden gecreëerd voor het bondgenootschap ten behoeve van de cliënt.
Werkwijze
Het traject bestaat uit drie groepsgesprekken: een groepsgesprek met de cliëntenraad, een groepsgesprek met de organisatie (management) en een gezamenlijk gesprek. Tijdens de gesprekken worden wensen en behoeften van gesprekpartners geïnventariseerd en verbeterpunten geconcretiseerd. Er vinden vijf pilots plaats in Nederland.