Mobiele menu

Borging en bestendiging van Krachtig Clientenperspectief

Projectomschrijving

De afgelopen 10 jaar hebben ouderen, professionals, onderzoekers en beleidsmakers binnen het Nationaal Programma Ouderenzorg (NPO) bijgedragen aan het verbeteren van de zorg voor ouderen. Daarbij was de inbreng van ouderen zelf (krachtig cliëntperspectief) van groot belang.

Doel

In november 2016 vond de overdracht plaats van 10 jaar NPO naar BeterOud. In 2017 is er een projectaanvraag ingediend voor het borgen en bestendigen van het krachtig cliëntperspectief binnen BeterOud.

Werkwijze

Het project bestaat uit twee delen:

  • zorgen dat ouderen bij alle ontwikkelingen binnen BeterOud betrokken zijn en mede richting kunnen geven aan deze ontwikkelingen.
  • bestendigen ouderenparticipatie binnen BeterOud. Georganiseerde ouderen op landelijk, regionaal en lokaal niveau werken er actief aan om ouderen in kwetsbare posities toegang te verschaffen tot de resultaten van BeterOud. Daarbij wordt de kennis en ervaring benut die in de afgelopen jaren is opgebouwd binnen het NPO.  

Resultaten

Wat vinden ouderen belangrijk als het gaat over wonen, welzijn en zorg? Wat zijn nou écht waardevolle verbeteringen in de ouderenzorg? Niemand kan deze vragen beter beantwoorden dan senioren zelf. Daarom stelden ouderen van BeterOud aandachtspunten op en toetsten verbeterprojecten.


Zo ontwikkelden zij een toetsingskader (zie www.beteroud.nl). Ook wel de 'meetlat van ouderen' genoemd. Daarin staat wat voor senioren belangrijk is in: de levensfase waarin zij zich voorbereiden op de toekomst, de levensfase waarin zij zo zelfstandig mogelijk wonen en de levensfase waarin de zorg haar intrede doet met opname(s) in het ziekenhuis. De aandachtspunten kunnen gebruikt worden om projecten te beoordelen vanuit ouderenperspectief. Het toetsingskader is een belangrijk hulpmiddel voor georganiseerde ouderen (actief in cliëntenraden, wmo-raden, ouderenorganisaties, projecten, onderzoekstrajecten, burgerinitiatieven) om hun stem te laten horen. Daarnaast hebben de ouderen tips, handleidingen en handvatten ontwikkeld voor actieve ouderen die zorg, welzijn en wonen voor andere ouderen willen verbeteren op lokaal, regionaal en landelijk niveau. Bijvoorbeeld door de stem van ouderen in hun woonplaats te laten horen, invloed uit te oefenen op (wetenschappelijk) onderzoek of in gesprek te gaan met de zorgverzekeraar. Deze tips zijn ook bruikbaar voor organisaties die ouderen willen betrekken bij het ontwikkelen van beleid en projecten.

Meer informatie

Toetsingskader
Nationale ouderenraad opgericht

Ook interessant voor u

Themapagina Ouderen
Nieuwsbrief Ouderen

Verslagen


Eindverslag

Wat vinden ouderen belangrijk als het gaat over wonen, welzijn en zorg? Wat zijn nou écht waardevolle verbeteringen in de ouderenzorg? Niemand kan deze vragen beter beantwoorden dan senioren zelf. Daarom stelden ouderen van BeterOud aandachtspunten op en toetsten verbeterprojecten.

Zo ontwikkelden zij een toetsingskader (zie www.beteroud.nl). Ook wel de 'meetlat van ouderen' genoemd. Daarin staat wat voor senioren belangrijk is in: de levensfase waarin zij zich voorbereiden op de toekomst, de levensfase waarin zij zo zelfstandig mogelijk wonen en de levensfase waarin de zorg haar intrede doet met opname(s) in het ziekenhuis. De aandachtspunten kunnen gebruikt worden om projecten te beoordelen vanuit ouderenperspectief.

Het toetsingskader is een belangrijk hulpmiddel voor georganiseerde ouderen (actief in cliëntenraden, wmo-raden, ouderenorganisaties, projecten, onderzoekstrajecten, burgerinitiatieven) om hun stem te laten horen. Daarnaast hebben de ouderen tips, handleidingen en handvatten ontwikkeld voor actieve ouderen die zorg, welzijn en wonen voor andere ouderen willen verbeteren op lokaal, regionaal en landelijk niveau. Bijvoorbeeld door de stem van ouderen in hun woonplaats te laten horen, invloed uit te oefenen op (wetenschappelijk) onderzoek of in gesprek te gaan met de zorgverzekeraar. Deze tips zijn ook bruikbaar voor organisaties die ouderen willen betrekken bij het ontwikkelen van beleid en projecten.

Samenvatting van de aanvraag

De zorg en ondersteuning voor ouderen verbeteren. Dat is de inzet van het Nationaal Programma Ouderenzorg (NPO) dat in 2008 in opdracht van het ministerie van VWS is gestart. De inbreng van ouderen is daarbij essentieel. Binnen het Nationaal Programma Ouderenzorg krijgen verbeteringen dan ook vorm in samenwerking met ouderen zelf. “Binnen de NPO-netwerken is veel energie gestoken in het verbeteren van de communicatie op de zijden van de driehoek ouderen, professionals en wetenschappelijk onderzoekers. De ervaring van betrokkenen in de NPO-netwerken is dat op al deze punten stappen in de goede richting zijn gezet: professionals en onderzoekers werken beter vanuit de leefwereld van ouderen, wetenschappelijk onderzoek wordt meer praktijkgericht opgezet en professíonals houden meer rekening met wetenschappelijk bewijs. Bovendien zijn veel van de nieuwe inzichten en interventies meegenomen in de opleiding en scholing van professionals in de zorg en ondersteuning van ouderen. Daarmee is een beweging op gang gebracht die in algemene zin bijdraagt aan de verbetering van kwaliteit en doelmatigheid langdurige zorg”. Het ministerie van VWS is van mening dat de activiteiten op het NPO nog enige tijd begeleid en ondersteund moeten worden. Daarbij geeft ze de volgende onderwerpen mee: “Doorontwikkelen Beteroud, borgen van ouderenparticipatie, verbinden van regionale en landelijke activiteiten, inzetten integrale maatschappelijke beweging en uitbouwen kennisinfrastructuur in de langdurige zorg. Bij het borgen van de ouderenparticipatie is het van belang dat de ouderen die nu bij het NPO betrokken zijn een kader vinden waarbinnen zij naar hun eigen oordeel zinvol betrokken kunnen blijven”. De samenwerkende ouderenorganisaties KBO, PCOB, NOOM en NVOG voeren binnen het Nationaal Programma Ouderenzorg (NPO) een project uit dat Krachtig Cliëntenperspectief heet. Dit project is erop gericht om de inbreng van ouderen in het programma te vergroten. Deze inbreng van ouderen krijgt vorm in regionale, maar ook landelijk gremia waar de hoofdlijnen van het programma bepaald worden. Dit projectvoorstel is gericht op ‘borging en bestendiging van Krachtig Clientperspectief’. De aanvraag bedraagt een subsidiebedrag van €150.000,- en beslaat een periode van 16 maanden (maart 2017 t/m juni 2018). Dit projectvoorstel wordt uitgewerkt aan de hand van de volgende lijnen: • Duurzame ouderenparticipatie borgen binnen BeterOud. In het plan wordt beschreven wat er nodig is om te zorgen dat ouderen bij alle ontwikkelingen binnen BeterOud betrokken zijn en mede richting kunnen geven aan deze ontwikkelingen. • Bestendigen ouderenparticipatie binnen BeterOud. Ouderen(organisaties) op landelijk, regionaal en lokaal niveau werken er actief aan om alle ouderen in kwetsbare posities toegang te verschaffen tot de resultaten van BeterOud. In het plan wordt het volgende uitgewerkt: o Activiteiten die bijdragen aan bestendiging (mensen en middelen) o Brugfunctie tusen ouderenbonden en BeterOud o Uitwisseling tusen ouderendelegaties van regionale netwerken en BeterOud Daarbij wordt de kennis en ervaring benut die in de afgelopen jaren is opgebouwd binnen het Nationaal Programma Ouderenzorg en bij de plannen is geluisterd naar de input van ouderen over de toekomst van BeterOud en de rol van ouderenparticipatie daarin.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
633300020
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2017
2019
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
M. Wesselink
Verantwoordelijke organisatie:
KBO-PCOB