Mobiele menu

Preventing behavior problems in Turkish toddlers in the Netherlands: Testing the cross-cultural effectiveness of the Video-feedback Intervention to promote Positive Parenting (VIPP).

Projectomschrijving

Vraagstuk

De Video feedback Intervention to promote Positive Parenting and Sensitive Discipline (VIPP-SD) is een bewezen effectief programma om de opvoedingsvaardigheden van ouders te verbeteren en lastig gedrag van kinderen te verminderen. Aan de hand van video-opnames van ouder en kind krijgen de ouders opvoedingsadviezen. Is het programma ook geschikt voor Turkse gezinnen in Nederland?

Onderzoek

Tweedegeneratie Turkse moeders met jonge kinderen die veel lastig gedrag vertonen, kregen VIPP-SD aangeboden. Het gedrag van moeders (n=36) en kinderen – voor en na de interventie – is vergeleken met een controlegroep (n=40).

Uitkomst

Enige aanpassing van VIPP-SD bleek nodig. Bijvoorbeeld door te werken met tweetalige ondersteuners, zodat moeders zowel in het Turks als Nederlands konden communiceren. VIPP-SD is effectief in het verhogen van de sensitiviteit van Turks-Nederlandse moeders en kan succesvol worden ingezet in Turkse migrantengezinnen.

Verslagen


Eindverslag

De Video-feedback Intervention to promote Positive Parenting and Sensitive Discipline(VIPP-SD) is een evidence-based interventie gericht het verbeteren van de sensitiviteit en disciplineringsvaardigheden van ouders. In het huidige randomized control trial project wordt de effectiviteit getest van een aangepaste versie van de VIPP-SD die aansluit bij de specifieke opvoedingscontext in Turkse gezinnen in Nederland (VIPP-TM). De VIPP-TM is ontwikkeld op basis van de expertise van Turks-Nederlandse onderzoekers, gesprekken met een panel van Turks-Nederlandse moeders, en een pilot-studie met 3 gezinnen. De benodigde aanpassingen bleken relatief klein. Zo werd bepaald speelgoed uit het draaiboek niet geschikt gevonden voor de Turkse gezinnen vanwege de onbekendheid met het materiaal (bijvoorbeeld handpoppen). Daarnaast vonden de panel-moeders het belangrijk dat de ondersteuner zich zou aanpassen aan het taalgebruik van de moeder (Turks, Nederlands, of een mix van de twee) en was het dus noodzakelijk te werken met Turks-Nederlandse ondersteuners. De steekproef bestaat uit 77 Turks-Nederlandse gezinnen met peuters die een hoge mate van probleemgedrag vertoonden zoals gerapporteerd door de moeders. De gezinnen werden willekeurig ingedeeld in de experimentele groep (n = 37) of de controlegroep (n = 40). Voor de voor- en nametingen zijn huisbezoeken uitgevoerd waarbij moeder en kind samen in verschillende situaties zijn gefilmd. Het videomateriaal is gecodeerd aan de hand van gestandaardiseerde observatie-instrumenten. Daarnaast vulden moeders vragenlijsten in over onder andere probleemgedsag van hun kinderen. Op dit moment zijn volledige gegevens beschikbaar voor 64 gezinnen en de eerste voorlopige resultaten zijn veelbelovend. De analyses laten zien dat de VIPP-TM effectief is in het verhogen van de sensitiviteit van Turks-Nederlandse moeders en het verminderen van probleemgedrag bij hun peuters. In november zijn de gegevens voor alle 77 gezinnen beschikbaar en worden de analyses opnieuw uitgevoerd.

De Video-feedback Intervention to promote Positive Parenting (VIPP) is een interventie gericht het
verbeteren van de sensitiviteit van ouders. De interventie is effectief bevonden in verschillende
populaties in een aantal landen (Juffer, Bakermans-Kranenburg, & Van IJzendoorn, 2008). Recent is het
VIPP programma uitgebreid zodat ook sensitief disciplineren een plaats kreeg (VIPP-SD) als een
speciaal onderdeel gericht op het verminderen of voorkomen van externaliserende problemen bij
kinderen. De resultaten van een groot evaluatieproject dat door ZonMw werd gefinancierd lieten zien dat
de VIPP-SD effectief is in het verbeteren van sensitieve disciplineringsstrategieën en het verminderen
van externaliserende problemen bij jonge kinderen (Van Zeijl et al., 2006). Echter, deze korte
gedragsgerichte interventie is nog niet aangepast aan of geëvalueerd in migrantengezinnen met jonge
kinderen in Nederland. In het huidige randomized control trial project testen we de effectiviteit van een
aangepaste versie van de VIPP-SD zodat deze aansluit bij de specifieke opvoedingscontext in Turkse
gezinnen in Nederland (VIPP-TM). Een review van de literatuur toont aan dat er veel verschillen zijn
tussen Turkse en Nederlandse gezinnen als het gaat om gedragsproblemen van kinderen en
opvoedgedrag. Ook zijn er aanwijzingen dat interventies niet altijd dezelfde effecten hebben op Turkse
versus Nederlandse deelnemers. Het ontwikkelen van een cultuur-sensitieve interventie is daarom van
belang. Het huidige project richt zich op tweedegeneratie Turkse immigrantengezinnen met peuters met
een verhoogd risico op het ontwikkelen van externaliserende problemen. Dit risico wordt vastgesteld op
basis van een screening in de algemene bevolking, gebruik makend van ouderrapportages over moeilijk
gedrag van de kinderen. Onze eerste hypothese is dat VIPP-TM effectief zal zijn in het verbeteren van
de attitudes van ouders ten opzichte van sensitiviteit en sensitief disciplineren en dat ook het werkelijke
oudergedrag op deze gebieden zal verbeteren. Verder verwachten we dat de VIPP-TM zal leiden tot een
afname van externaliserende problemen bij de kinderen.

Samenvatting van de aanvraag

The Video-feedback Intervention to promote Positive Parenting (VIPP) is an attachment-based intervention aimed at enhancing parental sensitivity. It has been found to be effective in different populations in a number of countries (Juffer, Bakermans-Kranenburg, & Van IJzendoorn, in press). Recently, the VIPP program was extended to include parental sensitive discipline (VIPP-SD) as a special focus relevant to preventing child externalizing problems. In a large ZonMw-subsidized project, VIPP-SD was shown to be effective in enhancing parental sensitive discipline and decreasing toddler externalizing problems (Van Zeijl et al., 2006a). However, this short-term, behavior-focused and attachment-based intervention has not yet been adapted to and evaluated in families with toddlers reared in families from ethnic minority groups in the Netherlands. Here we propose to test the effectiveness of VIPP-SD adapted to the specific child-rearing context of Turkish minority families (VIPP-TM) in a randomized control trial. A review of the literature shows that there are many differences between Turkish and Dutch families with respect to child behavior problems and parenting behavior. Further, there is some evidence that interventions do not necessarily have the same effect on Turkish versus Dutch participants. Designing a culture-sensitive intervention is therefore warranted. The current project aims to include second-generation Turkish immigrant families with toddlers at risk for the development of externalizing problems based on a general population screening using parent reports of child difficult behavior. Our first hypothesis is that VIPP-TM will be effective in improving parental attitudes towards sensitivity and sensitive discipline and enhancing actual parental sensitivity and discipline practices. We further expect that the VIPP-TM will result in a decrease of child externalizing problems.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
157001011
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2008
2012
Onderdeel van programma:
Projectleider en penvoerder:
Prof. dr. J. Mesman
Verantwoordelijke organisatie:
Universiteit Leiden