Effectieve interventies Jeugd GGZ II
Projectomschrijving
Het Landelijk Kenniscentrum Kinder- en jeugdpsychiatrie, het Nederlands Jeugdinstituut en het Trimbos-instituut werken samen om de praktijk van de jeugdzorg en jeugd-ggz te informeren over kwalitatief goede instrumenten en interventies. Doelstelling is om de databanken van deze organisaties op elkaar af te stemmen. Ook wordt onderzocht of het mogelijk is om één databank met kennis, richtlijnen en interventies te ontwikkelen. Groot voordeel is dat op deze manier gebruikers uit de jeugdzorg en uit de jeugd-GGZ over dezelfde consistente, betrouwbare informatie beschikken.
Naast de afstemming van de databanken werken de kennisinstituten samen aan vijf inhoudelijke thema’s binnen de kinder- en jeugdpsychiatrie:
- Middelenmisbruik
- Borderline persoonlijkheidsstoornissen
- Licht verstandelijk gehandicapten
- Eetstoornissen voor jonge kinderen
- Specifieke angststoornissen
Doel is wetenschappelijke kennis te verzamelen en deze kennis te vertalen naar toepasbare protocollen voor diagnostiek en behandeling. Deze protocollen worden toegankelijk gemaakt voor iedereen die het nodig heeft: professionals, ouders en kinderen.
Verslagen
Eindverslag
De Beste Kennis
Communicatie en implementatie resultaten van ‘Effectieve interventies in de Jeugd-GGZ: Alles op een rijtje’.
Het doel van het communicatie- en implementatieproject is ruchtbaarheid geven aan het project c.q. de beschikbaarheid van de vijf protocollen die beschikbaar zijn gesteld tijdens het project ‘Effectieve interventies in de Jeugd-GGZ: Alles op een rijtje’. De doelgroep is alle professionals in de kinder-en jeugd-GGZ en jeugdzorg.
Omdat veel professionals al bekend zijn met de databanken en de website van het Landelijk Kenniscentrum KInder- en Jeugdpsychiatarie is gebruik gemaakt van het bestaande relatienetwerk en de structuur van de sector bij de verspreiding van de informatie. Goede relaties zijn gebruikt als ‘netwerkknooppunten’ die de boodschap actief hebben verspreid.
Als vorm van de boodschap echter is gekozen voor innovatieve vorm: een virale videoboodschap die gemakkelijk te verspreiden is. Om het filmpje voor iedereen toegankelijk te maken is de viral via verschillende kanalen aangeboden (posten van filmpje op eigen websites en e-nieuwsbrieven, op de videowebsites Vimeo en YouTube en hyperlinks via nieuwsberichten en handtekeningen in e-mail van de werknemers).
De basale inhoud (de protocollen zijn er, zie de beste kennis!) is op een dynamische manier laten zien door vijf jonge breakdancers. Onder een harde beat ‘Think’ van Aretha Franklin, presenteerde de breakdancers zich met een breakdance-run. Elk kind droeg een t-shirt met een van de volgende headlines:
- BORDERLINE
- IK LUST NIKS
- IK LOOP ACHTER
- IN DE WAR achterop het t-shirt blijkt te staan: (ondanks de pillen)
- IK BEN BANG