Mobiele menu

Effectieve interventies Jeugd GGZ II

Projectomschrijving

Het Landelijk Kenniscentrum Kinder- en jeugdpsychiatrie, het Nederlands Jeugdinstituut en het Trimbos-instituut werken samen om de praktijk van de jeugdzorg en jeugd-ggz te informeren over kwalitatief goede instrumenten en interventies. Doelstelling is om de databanken van deze organisaties op elkaar af te stemmen. Ook wordt onderzocht of het mogelijk is om één databank met kennis, richtlijnen en interventies te ontwikkelen. Groot voordeel is dat op deze manier gebruikers uit de jeugdzorg en uit de jeugd-GGZ over dezelfde consistente, betrouwbare informatie beschikken.

Naast de afstemming van de databanken werken de kennisinstituten samen aan vijf inhoudelijke  thema’s binnen de kinder- en jeugdpsychiatrie:

  • Middelenmisbruik
  • Borderline persoonlijkheidsstoornissen
  • Licht verstandelijk gehandicapten
  • Eetstoornissen voor jonge kinderen
  • Specifieke angststoornissen

Doel is wetenschappelijke kennis te verzamelen en deze kennis te vertalen naar toepasbare protocollen voor diagnostiek en behandeling. Deze protocollen worden toegankelijk gemaakt voor iedereen die het nodig heeft: professionals, ouders en kinderen.

Verslagen


Eindverslag

De Beste Kennis
Communicatie en implementatie resultaten van ‘Effectieve interventies in de Jeugd-GGZ: Alles op een rijtje’.

Het doel van het communicatie- en implementatieproject is ruchtbaarheid geven aan het project c.q. de beschikbaarheid van de vijf protocollen die beschikbaar zijn gesteld tijdens het project ‘Effectieve interventies in de Jeugd-GGZ: Alles op een rijtje’. De doelgroep is alle professionals in de kinder-en jeugd-GGZ en jeugdzorg.

Omdat veel professionals al bekend zijn met de databanken en de website van het Landelijk Kenniscentrum KInder- en Jeugdpsychiatarie is gebruik gemaakt van het bestaande relatienetwerk en de structuur van de sector bij de verspreiding van de informatie. Goede relaties zijn gebruikt als ‘netwerkknooppunten’ die de boodschap actief hebben verspreid.

Als vorm van de boodschap echter is gekozen voor innovatieve vorm: een virale videoboodschap die gemakkelijk te verspreiden is. Om het filmpje voor iedereen toegankelijk te maken is de viral via verschillende kanalen aangeboden (posten van filmpje op eigen websites en e-nieuwsbrieven, op de videowebsites Vimeo en YouTube en hyperlinks via nieuwsberichten en handtekeningen in e-mail van de werknemers).

De basale inhoud (de protocollen zijn er, zie de beste kennis!) is op een dynamische manier laten zien door vijf jonge breakdancers. Onder een harde beat ‘Think’ van Aretha Franklin, presenteerde de breakdancers zich met een breakdance-run. Elk kind droeg een t-shirt met een van de volgende headlines:

- BORDERLINE
- IK LUST NIKS
- IK LOOP ACHTER
- IN DE WAR achterop het t-shirt blijkt te staan: (ondanks de pillen)
- IK BEN BANG

Samenvatting van de aanvraag

Probleemstelling Kinder- en jeugdpsychiatrie, jeugd ggz en jeugdzorg in het algemeen zijn erbij gebaat dat wetenschappelijk onderbouwde kennis over oorzaken van aandoeningen, risico- en beschermende factoren, diagnostiek, behandelwijzen en de effectiviteit van behandelingen overzichtelijk bijeengebracht is en gemakkelijk toegankelijk is. Wetenschappelijke onderbouwing geeft houvast aan het genuanceerde werk dat professionals in deze sector iedere dag doen. Behandelaars kunnen hierdoor laten zien wat hun werk inhoudt, waarom het wordt uitgevoerd zoals het wordt uitgevoerd en welke resultaten kunnen worden bereikt. Dit doen ze in de eerste plaats voor de ouders en kinderen die een beroep op hen doen. Maar zij doen het ook omdat het vanuit professioneel oogpunt belangrijk is. Wanneer de interventies goed worden beschreven, worden zij beter overdraagbaar en onderzoekbaar. Hierdoor kan de zorg steeds beter worden. Voor professionals is het niet meer mogelijk om zelf alle wetenschappelijke literatuur en nieuwe bevindingen bij te houden. Tevens is er een kloof tussen de wetenschap en de praktijk. Eén van de manieren om een brug te slaan is het vertalen van wetenschappelijke bevindingen in toegankelijke protocollen en interventies voor de dagelijkse praktijk. Het Nederlands Jeugdinstituut en het Landelijk Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie doen veel moeite om de beschreven interventies en protocollen eenvoudig toegankelijk te maken. Het Trimbos-instituut draagt aan dit proces bij middels richtlijnontwikkeling en het beschrijven van specifieke interventies voor de jeugd. In het rapport Zicht op Kennis dat als eindrapport van een eerder project in het kader van Effectieve Interventies Jeugd GGZ I is verschenen, bleek dat er in drie geraadpleegde databanken en een handboek 61 ggz interventies te vinden waren, bestemd voor 17 verschillende aandoeningen. Er was overlap tussen de geraadpleegde bronnen en de kwaliteit van de verschafte informatie bleek uiteen te lopen. Deels is dit gerelateerd aan verschillende gebruikersgroepen (bijvoorbeeld het verschil in behoefte bij professionals in de jeugdzorg en jeugd ggz), maar anderzijds lopen ook formele criteria uiteen en is de werkwijze om tot opname in de databanken te komen zeer verschillend. Tenslotte: belangrijke aandoeningen, waarvan bekend is dat er kennis over is, waren niet in de geraadpleegde databanken te vinden. Werk aan de winkel! Activiteiten •Het harmoniseren van de toegankelijkheid van de kennis via de verschillende websites, zodat degenen die belang hebben bij die kennis, gemakkelijk een volledig en congruent beeld krijgen. Het inhoudelijk op elkaar afstemmen van de informatie van (de databanken van) het Nederlands Jeugdinstituut, het Landelijk Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie en het Trimbos-Instituut op het gebied van effectieve diagnostiek en behandeling •Het in gezamenlijkheid aanvullen van de betreffende databanken met wetenschappelijk onderbouwde kennis over diagnostiek en diagnostische instrumenten, psychofarmaca en effectieve, geprotocolleerde psychologische behandelwijzen met betrekking tot de volgende vijf onderwerpen: o licht verstandelijke beperkingen in combinatie met veelvoorkomende kinderpsychiatrische stoornissen o borderline persoonlijkheidsstoornissen o eetproblemen bij jonge kinderen o middelengebruik bij kinderen met psychiatrische problemen o specifieke angststoornissen (faalangst, en/of paniekaanvallen, en/of schoolweigering, en/of selectief mutisme). Plan van aanpak A.Inrichten projectorganisatie (projectgroep, stuurgroep, advies, interne- en externe communicatielijnen en –middelen, project start-up (PSU)) en projectadministratie B.Het werk wordt onderverdeeld in 6 workpackages (WP): één ICT gerelateerd workpackage en 5 inhoudelijke. Resultaat Met betrekking tot de 5 genoemde inhoudelijke thema’s zal aan ’t eind van het project de relevante wetenschappelijk onderbouwde kennis toegankelijk zijn over de aard van de aandoening, de achtergronden, geprotocolleerde wijze van diagnosticeren en behandelen, waaronder behandeling met psychofarmaca en effectieve interventies. Deze kennis zal via de bestaande websites en databanken aangeboden worden in hun bestaande, vertrouwde formats van deze databanken. Per thema zal in ieder geval één interventie worden beschreven zodat deze beoordeeld kan worden door de Landelijke Erkenningscommissie Interventies. Door de koppeling van de informatie zullen gebruikers van elk van de websites echter eenvoudig toegang hebben tot de informatie uit de andere betrokken instellingen. De ervaring van de drie organisaties met de samenwerking zal worden vastgelegd in een leerdocument, dat uitgedragen wordt in de eigen organisaties. Doorlooptijd project 1 jaar, van 1 december 2010 – 1 december 2011 Samenwerkende organisaties: Landelijk Kenniscentrum, NJI, Trimbos-instituut.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
157500003
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2010
2011
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Drs. A.M. de Ruijter
Verantwoordelijke organisatie:
Landelijk Kenniscentrum voor Kinder-en Jeugdpsychiatrie