Mobiele menu

Onderzoek naar werkzaamheid van Girls'Talk-Plus voor meiden met een licht verstandelijke beperking.

Projectomschrijving

Meisjes met een licht verstandelijke beperking lopen een groter risico op problemen met de seksuele gezondheid, vooral als het gaat om het meemaken van seksueel geweld, ongewenste zwangerschap en seksueel overdraagbare aandoeningen. Professionals die met deze meiden werken, hebben behoefte aan een methode om de meiden te helpen weerbaarder te worden en veilig te vrijen.

Rutgers WPF heeft in het verleden een counselingsprogramma ontwikkeld voor kwetsbare meiden: Girls'Talk. Zowel de meisjes als de professionals zijn positief over dit programma. In dit project is Girls'Talk aangepast, zodat het beter geschikt is voor meiden met een licht verstandelijke beperking: Girls'Talk Plus. Deze bijstelling betreft zowel inhoudelijke aspecten als werkvormen. Ook zijn de ouders bij de training betrokken. Rutgers WPF heeft in dit project samengewerkt met MEE-organisaties. Er is onderzocht of Girls'Talk Plus effectief is bij de groep meiden met een licht-verstandelijke beperking.

Verslagen


Eindverslag

Girls’ Talk+ is een groepscounselingprogramma voor meiden tussen de 14 en 21 jaar met een lichte verstandelijke beperking (LVB). Het doel van Girls’ Talk+ is om de seksuele weerbaarheid van meiden met een LVB te vergroten en zo onbedoelde zwangerschappen en het meemaken van seksueel grensoverschrijdend gedrag te voorkomen. Om dit doel te bereiken wordt gewerkt aan het vergroten van:
- kennis over veilige seks, het eigen lichaam en online risico’s
- een positieve attitude tegenover vrijwillige en gelijkwaardige seks
- een positieve eigenwaarde
- de capaciteit om hulp te vragen aan hun sociale netwerk
- het vertrouwen in eigen kunnen om anticonceptie goed te gebruiken
- het vertrouwen in eigen kunnen om wensen en grenzen aan te geven

De meiden gaan in 8 wekelijkse bijeenkomsten samen aan de slag. Hierbij worden ze begeleid door twee (het liefst vrouwelijke) trainers. Elke bijeenkomst kent een eigen thema zoals het eigen lichaam, partnerkeuze, relaties, wensen en grenzen, veilige seks, risico’s (online en offline) en omgaan met risico’s. In Girls’ Talk+ worden actieve en praktische werkvormen gebruikt die aansluiten bij de manier van leren van meiden met een lichte verstandelijke beperking. Door actief met de diverse thema’s aan de slag te gaan, leren de meiden wat zij wel en niet prettig vinden en hoe zij hun wensen en grenzen kunnen aangeven. Omdat ouders een belangrijke rol hebben in de seksuele ontwikkeling van hun dochter is er ook een opzet voor een bijeenkomst met ouders en een folder voor ouders met informatie over Girls’ Talk+ . Het programma is ontwikkeld in samenwerking met MEE. Girls’ Talk+ wordt gegeven door professionals die getraind zijn om het programma te begeleiden.
Het programma is op effectiviteit onderzocht. Hieruit bleek dat trainers en deelnemende meiden tevreden zijn met de inhoud, de opzet en het nut van Girls’ Talk+. Daarnaast bleek dat Girls’ Talk+ effectief is. Meteen na het volgen van Girls’ Talk+ en bij een follow-up 3 maanden later hebben meiden meer kennis van anticonceptie en hun lichaam, een positievere attitude t.a.v. gelijkwaardige en vrijwillige seks, en hebben ze meer vertrouwen in hun eigen kunnen om anticonceptie op de juiste manier te gebruiken.

Meisjes met een licht-verstandelijke beperking zijn kwetsbaar als het om seksuele gezondheid gaat, vooral wat betreft het meemaken van seksueel grensoverschrijdend gedrag en onveilig vrijen. Daarom heeft Rutgers WPF speciaal voor deze doelgroep Girls’ Talk+ ontwikkeld. Girls’Talk+ is nauw verwant aan Girls’ Talk, het counselingsprogramma voor laagopgeleide meiden. Het programma is bij de doelgroep getest en wordt momenteel geëvalueerd.
De training bestaat uit 8 bijeenkomsten en een ouderbijenkomst. De meiden leren weerbaar te zijn en krijgen informatie over seksualiteit en relaties. Rutgers WPF werkt hierin samen met MEE.
Voor deze ontwikkeling is een literatuurverkenning gedaan over seksualiteit en seksuele risico’s bij meisjes met een licht verstandelijke beperking om te kunnen bepalen waar het programma zich vooral op moet richten. De verdere ontwikkeling is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met het veld en het materiaal is uitgetest in enkele meidengroepen, waarna het nog verder verbeterd is.
Medewerkers van MEE en praktijkdocenten hebben een speciale training gevolgd om goed met het aangepaste programma te kunnen werken. Daarnaast zijn methoden ontwikkeld om het evaluatieonderzoek bij deze doelgroep goed te kunnen uitvoeren. Het onderzoek wordt uitgevoerd bij de meiden zelf, de trainers en de ouders. Daarbij worden verschillendemethoden gebruikt, zoals vragenlijsten, interviews, het gebruik van logboeken en observaties. Door verschillende methoden te gebruiken krijgen we betrouwbaardere resultaten. Met inzichten die verkregen worden in deze evaluatiestudie wordt Gils’Talk+ definitief aangepast. We verwachten dat dit onderzoek ook inzichten zal opleveren voor ander interventiegeboden onderzoek.

Samenvatting van de aanvraag

Meisjes met een licht verstandelijke beperking lopen een groter risico op problemen met de seksuele gezondheid, vooral als het gaat om het meemaken van seksueel geweld, ongewenste zwangerschap en seksueel overdraagbare aandoeningen. Professionals die met deze meiden werken, hebben behoefte aan een methode om de meiden te helpen weerbaarder te worden en veilig te vrijen.

Rutgers WPF heeft in het verleden een counselingsprogramma ontwikkeld voor kwetsbare meiden: Girls'Talk. Zowel de meisjes als de professionals zijn positief over dit programma. In dit project is Girls'Talk aangepast, zodat het beter geschikt is voor meiden met een licht verstandelijke beperking: Girls'Talk Plus. Deze bijstelling betreft zowel inhoudelijke aspecten als werkvormen. Ook zijn de ouders bij de training betrokken. Rutgers WPF heeft in dit project samengewerkt met MEE-organisaties. Er is onderzocht of Girls'Talk Plus effectief is bij de groep meiden met een licht-verstandelijke beperking.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
729111010
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2013
2016
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Drs. W.T.M. van Berlo
Verantwoordelijke organisatie:
Rutgers