Mobiele menu

Methodiekuitbreiding opvoeddebatten met vaders

Projectomschrijving

Vaders hebben net als moeders vragen en zorgen over het opvoeden en opgroeien van kinderen. Vooral migrantenvaders worden echter maar weinig bereikt door opvoedsteun. Er zijn initiatieven die er wel in slagen deze vaders te versterken. Een goed voorbeeld is de methodiek 'Opvoeddebatten met Marokkaanse vaders' van Trias Pedagogica: een practice based groepsgewijze aanpak waarbij migrantenvaders met elkaar in gesprek gaan over opvoeding, in hun eigen omgeving en taal en met gebruik van visuele middelen. De afgelopen jaren zijn zo'n 1400 vaders bereikt met de methodiek, waaronder recent ook Turkse en Somalische vaders. In dit project werkten onderzoekers van de Kenniswerkplaats Tienplus met Trias Pedagogica samen aan een beschrijving van de toepassing in deze nieuwe groepen, en aan wetenschappelijke onderbouwing van kernelementen van de methodiek. Het project is een vervolg op een eerdere samenwerking die resulteerde in de basis-methodiekbeschrijving Opvoeddebatten met Marokkaanse vaders. Het handboek is te vinden op de website van het Verwey Jonker Instituut en www.kenniswerkplaats-tienplus.nl;

Producten

Titel: Opvoeddebatten met migrantenvaders.
Auteur: Marjolijn Distelbrink, Shakuur Halane, Abdellah Mehraz, Pauline Naber, Trees Pels
Link: http://www.verwey-jonker.nl

Verslagen


Eindverslag

De methodiek ‘Opvoeddebatten met migrantenvaders’ is enkele jaren geleden ontwikkeld door Trias Pedagogica. De debatten hebben als doel om vaders die niet zo snel worden bereikt door formele opvoedondersteuning met elkaar te laten reflecteren op het vaderschap. Aanvullend krijgen zij kennis over opvoeding en ontwikkeling aangereikt. De methodiek is oorspronkelijk ontwikkeld voor Marokkaanse vaders, maar wordt recent ook uitgevoerd met Somalische en Ghanese vaders. Het Verwey-Jonker Instituut werkte met de ontwikkelaars en met Hogeschool Inholland aan de beschrijving van de toepassing van de methodiek bij deze nieuwe groepen, en aan de onderbouwing van de methodiek. De publicatie 'Opvoeddebatten met migrantenvaders. Een methodiekbeschrijving en -onderbouwing' vormt het eindprodukt. Eerder verscheen de methodiekbeschrijving ‘Opvoeddebatten met Marokkaanse vaders’. Beide rapportages zijn te downloaden op de websites van het Verwey-Jonker Instituut, Trias Pedagogica en Kenniswerkplaats Tienplus. De methodiekbeschrijving en -onderbouwing is gefinancierd door ZonMw.
Het handboek is te vinden: www.verwey-jonker.nl; www.kenniswerkplaats-tienplus.nl; www.triaspedagogica.nl

Samenvatting van de aanvraag

Samenvatting Vaders worden minder bereikt door opvoedsteun dan moeders. Dat geldt in versterkte mate voor vaders met een migrantenachtergrond. Dit terwijl zij wel vragen en onzekerheden hebben, en ook kampen met problemen bij hun opgroeiende kinderen. Onderzoek van de Kenniswerkplaats Tienplus heeft laten zien dat er in Amsterdam enkele veelbelovende initiatieven zijn om vaders te bereiken en de kracht van gemeenschappen aan te boren. Een ervan is de methodiek opvoeddebatten met Marokkaanse vaders, van ontwikkelaar Trias Pedagogica. Deze methodiek, die in diverse steden wordt uitgevoerd, is in samenwerking met de Kenniswerkplaats op papier gezet met steun van de gemeente Amsterdam en Stichting Kinderpostzegels Nederland. Steeds meer wordt de methodiek nu ook toegepast voor Turkse en Somalische vaders. Een brede toepassing past ook binnen de huidige ontwikkelingen in gemeenten, waarbij meer wordt aangesloten bij informele netwerken en eigen kracht van ouders. Vaders moeten daarbij niet buiten beeld blijven. De onderhavige aanvraag is gericht op met onderzoek onder-bouwde verbreding van de methodiekbeschrijving naar andere groepen migrantenvaders en tegelijkertijd verdere onderbouwing ervan door te zoeken naar wetenschappelijk bewijs voor kernelementen van de methodiek. Dit maakt de methodiek robuuster en aantrekkelijk voor nieuwe opdrachtgevers in de toekomst, voor toepassing in diverse contexten en doelgroepen vaders. Samenvatting methodiek De methodiek opvoeddebatten is een laagdrempelige practice based aanpak waarbij met groe-pen migrantenvaders wordt gesproken over diverse onderwerpen die vaders bezig houden. Va-ders worden opgezocht in hun eigen omgeving, bijvoorbeeld binnen migrantenorganisaties. De afgelopen jaren zijn zo’n 1400 vaders bereikt met de methodiek. Doelgroep waren voorheen vooral (eerste en tweede generatie) Marokkaanse vaders. Recent ook vaders van Turkse en Somalische herkomst. Hoofddoelen van de opvoeddebatten komen overeen met andere vormen van opvoedondersteuning: het bijbrengen van kennis, houding en vaardigheden die vaders kun-nen ondersteunen in hun rol als opvoeder. Daarbij ligt de nadruk, vanwege het ‘startniveau’ van de vaders, sterk op kennis en houdingen, en minder op vaardigheden. Dat betekent niet dat deze laatste in het geheel niet aan de orde komen. Er is bij de doelgroep van Trias Pedagogica echter al heel wat gewonnen als er een proces van reflectie op gang wordt gebracht via de debatten; van bewustwording van de eigen rol, ook ten opzichte van de eigen partner, de mogelijkheden om grip op de kinderen te krijgen binnen de context van de Nederlandse maat-schappij, de kinderen te begeleiden bij hun schoolloopbaan. Empowerment van vaders is een belangrijk doel van de debatten: hen middelen aanreiken om hun rol als vader met vertrouwen en kennis op zich te nemen. Kernelementen van de methodiek zijn: de debatvorm, het gebruik van voor vaders herkenbaar beeldmateriaal (o.a. weergave van eerdere debatten), laagdrempeligheid (in eigen kring, va-ders onder elkaar), veel aandacht voor vertrouwen winnen (rol debatleider), aandacht voor religie, en laten ervaren (o.a. rollenspel). Ook flexibiliteit van de aanpak is een belangrijk element. Vaders komen in eerste instantie eenmalig bijeen en formuleren dan zelf de behoefte aan vervolgdebatten. In de vervolgdebatten worden specifieke thema’s die vaders veel bezig-houden zoals opvoeden in Nederland, de verhouding tussen vaders en moeders en de relatie tot de hulpverlening, verder uitgewerkt. Dat gebeurt opnieuw aan de hand van debat, mede naar aanleiding van beeldmateriaal. De wijze van benaderen van vaders voorafgaand aan en tijdens het debat is een van de belangrijke succesfactoren van de aanpak en vergt goede training en begeleiding vanuit de ontwikkelaars. Samenvatting plan van aanpak Eindproduct van deze aanvraag is een digitaal downloadbare (en gemakkelijk bij te drukken) methodiekbeschrijving Opvoeddebatten met migrantenvaders. Voor de methodiekbeschrijving onderzoeken we welke aanpassingen of aanvullingen de toepassing bij nieuwe groepen (Turkse en Somalische) vaders vraagt, aan de hand van literatuur, observaties bij debatten, gesprekken met de ontwikkelaars, sleutelinformanten en vaders. Daarnaast wordt gewerkt aan theoretische onderbouwing. Hoe sluit de methodiek aan bij achtergronden van migrantenvaders, welke wetenschappelijke onderbouwing is er te geven dat de methodiek werkt. Hiervoor is literatuurstudie de belangrijkste bron.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
729112005
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2013
2014
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Dr. M.J. Distelbrink
Verantwoordelijke organisatie:
Verwey-Jonker Instituut