Mobiele menu

Het Veilig Verderteam; de aanpak van huiselijk geweld en kindermishandeling in gezinnen door een multi disciplinair team op basis van Signs of Safety in de Haagse regio.

Projectomschrijving

Sinds 2012 wordt in de regio Den Haag huiselijk geweld aangepakt in de vorm van een multidisciplinair team, het Veilig Verderteam (VVT). Kernteams, bestaande uit Maatschappelijk Werk, Bureau Jeugdzorg, GGZ, Steunpunt Huiselijk Geweld, spreken de (door politie aangemelde) cliënten in de Centra voor Jeugd en Gezin in de regio. Het kernteam werkt samen met andere organisaties die op afroep deel van het kernteam uitmaken. Deze methode borduurt voort op langere samenwerking die in de regio bestaat. De veiligheid binnen het gezin wordt door het kernteam in kaart gebracht met behulp van de methodiek Signs of Safety (SOS). Op basis daarvan wordt een plan van aanpak opgesteld. Het Steunpunt Huiselijk Geweld heeft hierbij de procesregie. Kracht van deze aanpak is: hulpverleners zijn gelijktijdig aanwezig op bepaalde momenten om gezamenlijk met het gezin te spreken en samen met hen één plan van aanpak te maken, dat voor alle betrokkenen het kader vormt. Een belangrijke verandering is dat het gezin wordt betrokken in alle gesprekken en veiligheid én eigen kracht centraal staat.

Verslagen


Eindverslag

Het Veilig Verderteam is een multi-disciplinair team binnen de aanpak huiselijk geweld in de haagse regio. Uitgangspunt is dat clienten 1 keer hun verhaal vertellen, alleen met hen en niet over hen wordt gesproken, kinderen altijd betrokken worden, er naast de zorgen ook naar de krachten gekeken wordt en dat de veiligheid centraal staat (en er dus specifiek aandacht en hulp is voor de huiselijk geweldproblematiek). Het team werkt op meerdere locaties in de regio, zoveel mogelijk in het Centrum voor Jeugd en Gezin. Er zijn regiodekkend 6 teams actief.
Vanuit de politiemeldingen huiselijk geweld worden gezinnen uitgenodigd voor een intake. Daar wordt de veiligheid (de zorgen, de krachten, de wensen) binnen het gezin (met het gezin en de professionals) gezamenlijk in kaart gebracht. Dit gebeurd met behulp van de Signs of Safety werkwijze (SofS). Allereerst vinden er gesprekken plaats met vader, moeder en kinderen apart, waarna een gezamenlijk netwerkgesprek plaatsvindt. Op basis daarvan wordt een plan van aanpak opgesteld voor het hele gezin. Het plan geeft inzicht in de mate van veiligheid en bevat concrete afspraken hierover en over de verdere hulp, de betrokken hulpverlenersen en de coordinatie hiervan. Het Steunpunt huiselijk geweld heeft de procesregie en bewaakt de voortgang; tevens verzamelt het Steunpunt informatie en levert gegevens op managementniveau.
Het team bestaat uit maatschappelijk werkers vanuit verschillende organisaties; vrouwenopvang, amw, MEE en BJZ. Daar waar nodig worden bij of na het eerste netwerkgesprek andere professionals en betrokkenen uit het eigen netwerk betrokken. Het kernteam spreekt de betrokkenen, doet de eerste intake en veiligheidstaxatie en maakt een basis plan van aanpak, waar in vervolg netwerkbijeenkomsten een veiligheidsplan van gemaakt wordt. Maatschappelijk werk zal samen met andere organisaties die, daar waar zij al betrokken zijn bij het gezin of hun expertise nodig is, op afroep deel van het kernteam uitmaken, vorm geven aan de uitvoering van het veiligheids plan.
Het Veilig Verderteam is nauw verbonden met andere teams in de keten om zo duurzame veiligheid te borgen en laat los als de afspraken uit het Veiligheidsplan geborgd zijn en het geweld is gestopt.

Samenvatting van de aanvraag

In 2003 is vanuit een samenwerking tussen politie, Raad en BJZ het Kindspoor ontwikkeld. Dit was het eerste traject in Nederland dat kinderen als getuige van huiselijk geweld behandelde als slachtoffer van kindermishandeling, en dat stelde dat al die kinderen recht hadden op hulp. Dit werd vastgelegd in een samenwerkingsovereenkomst. Dit initiatief tussen politie en (jeugd)zorginstellingen werd in 2009 gevolgd door vergelijkbare intensieve samenwerkingsportocollen die een gecombineerde aanpak van kindermishandeling en huiselijk geweld tussen ziekenhuizen, ambulancediensten en huisartsenposten enerzijds, en de jeugdzorgpartners anderzijds vorm gaf. Sinds 2008 wordt in de regio Den Haag huiselijk geweld aangepakt d.m.v. de zg Haaglandse aanpak. In 2009 werd door de gemeenten en de ketenpartners een convenant ondertekend waarin de afspraken zijn beschreven. Het betekent, kort gezegd, dat meldingen/aangiftes huiselijk geweld die bij de politie binnenkomen door het SHG doorgezet worden naar het AMW voor het slachtoffer, BJZ voor de kinderen en de Waag voor de pleger. Eens per zes weken komen de betrokken instellingen bij elkaar onder voorzitterschap van het Steunpunt om de voortgang rond de in behandeling zijnde gezinnen te bespreken. Deze aanpak is geëvalueerd en bleek niet als een ketenaanpak te werken; de verschillende hulpverleners kwamen niet tot een gezamenlijke systeemgerichte aanpak.De betrokkenen kregen wel hulp, maar er bleek nog veel te verbeteren om echt een gezamenlijke aanpak te realiseren. Op de conferentie 1happy family (gezin en ketenpartners)van 25 november 2010, werd de aftrap gegeven om een nieuwe, multi-disciplinaire aanpak te gaan ontwikkelen. In 2011 hebben de ketenpartners, de resultaten van het RAAKproject en de bevindingen uit de huiselijk geweld aanpak met elkaar verbonden en aangestuurd en gefaciliteerd door de projectleider huiselijk geweld en kindermishandeling van de GGD, een nieuwe multi-disciplinaire aanpak ontworpen. Dit betekent dat begin 2012 het startsein is gegeven om huiselijk geweld aan te pakken in een multi-disciplinair team dat op meerdere locaties in de regio zal werken, het Veilig Verderteam. De veiligheid binnen het gezin zal gezamenlijk in kaart gebracht worden met behulp van de methodiek Signs of Safety (SOS) en op basis daarvan wordt een plan van aanpak opgesteld voor het hele gezin. Het Steunpunt huiselijk geweld heeft de procesregie en bewaakt de voortgang; tevens verzamelt het Steunpunt informatie en levert gegevens op managementniveau. De teams worden in de Centra voor Jeugd en Gezin gehuisvest, in Den Haag, Leidschendam-Voorburg, Rijswijk, Wassenaar en Zoetermeer. Er is een nieuw convenant getekend, Geweld in afhankelijkheidsrelaties, en al deze partners zijn betrokken. Gekozen is om onderscheid te maken tussen partners die zelf geen zorg leveren (maar zich zorgen maken)en die vooral aanleveren en ondersteunen (ziekenhuizen, politie e.d.),een kernteam dat de betrokkenen spreekt, de eerste intake en veiligheidstaxatie doet en een basis plan van aanpak maakt (AMW, BJZ,GGZ,SHG)en een 2e schil van organisaties (ggz, jgz, jeugd ggz, reclassering, OM, MEE, Raad voor de Kinderbescherming, gemeentelijke diensten)die, daar waar zij al betrokken zijn bij het gezin of hun expertise nodig is, op afroep deel van het kernteam uitmaken. Bovendien geven zij uitvoering aan het veiligheids plan/plan van aanpak, vaak samen met BJZ en AMW. Enkele van hen willen structureel plaats gaan nemen in het team (artsen, jgz,politie.Kracht van de nieuwe aanpak is: hulpverleners zijn gelijktijdig aanwezig op bepaalde momenten om gezamenlijk met het gezin te spreken en 1 plan van aanpak te maken die voor alle betrokkenen het kader van hun hulpverlening vormt. Het betrekken van het gezin in deze gesprekken en uitgaan van de eigen kracht is ook een duidelijke verandering. We praten niet over cliënten en beslissen voor hen in afstemmingsoverleggen, maar praten met hen en komen gezamenlijk tot oplossingen, waarbij de veiligheid altijd leidraad is voor de besluiten die worden genomen en de acties die worden ingezet.De standaardwerkwijze van het Veilig verderteam is dat het SHG de betrokkenen uitnodigt voor een intake op het CJG. Daar spreken de partners van het kernteam met het gezin, apart en afsluitend gezamenlijk.Er wordt een veiligheidsplan gemaakt, afspraken over zorgcoordinatie, hulpverlening en behandeling.Het team mag andere routes kiezen, als veiligheid van het kind, gezamenlijk plan en netwerkbijeenkomsten leidende onderdelen zijn. ook het Huisverbodteam kent eenzelfde werkwijze. Met ziekenhuis, politie en AMk werken we aan een speciaal team, zelfde werkwijze, voor ernstige kindermishandeling. Gezinnen die in het VVteam behandeld zijn, worden na een half jaar en een jaar opnieuw benaderd om het effect van de aanpak te onderzoeken. Deze monitor wordt uitgevoerd door de afdeling Epidemilogie van de GGD, op basis van de registratiegegevens van het Steunpunt Huiselijk Geweld.

Kenmerken

Projectnummer:
729420004
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2012
2014
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
R. Andrews
Verantwoordelijke organisatie:
Gemeente Den Haag