Mobiele menu

Getting beyond determinants of implementation: Strategies to effectively tackle barriers to the implementation of guidelines in youth care

Projectomschrijving

We weten nog onvoldoende hoe we zorgverleners en organisaties goed kunnen ondersteunen bij het implementeren van interventies en richtlijnen in de jeugdzorg. De Kindcheck is zo'n richtlijn. Het biedt zorgverleners handvatten om kindermishandeling vroegtijdig te signaleren op basis van problemen van ouders zoals verslavingsproblemen, huiselijk geweld of ernstige psychiatrische problemen.

In dit onderzoek hebben we inzicht gekregen in welke determinanten belangrijk zijn bij het goed uitvoeren van jeugdzorg richtlijnen. Zo blijkt dat voldoende kennis, vaardigheden en de betrokkenheid van management en professionals belangrijk zijn voor de succesvolle implementatie van jeugdzorg richtlijnen. Daarnaast hebben we vastgesteld welke gedragsveranderingstechnieken en strategieën deze determinanten kunnen beïnvloeden zodat we zorgverleners beter kunnen ondersteunen bij het invoeren van richtlijnen. Zo blijkt bijvoorbeeld dat het geven van instructies over het gebruik van een richtlijn door middel van educatieve bijeenkomsten of coöperatief leren effectief is geweest voor het vergroten van kennis en het verbeteren van de uiteindelijke richtlijnuitvoer. Ook is gebleken dat het maken van een plan, tijdens evaluatie bijeenkomsten, waarin beschreven wordt hoe een richtlijn binnen een organisatie verspreid en gepromoot moet worden heeft bijgedragen aan de daadwerkelijke promotie en verspreiding van een richtlijn.

De resultaten van dit onderzoek worden momenteel verwerkt in een (digitale) beslishulp waarmee zorgverleners en organisaties kunnen bepalen welke implementatiestrategieën zij kunnen inzetten om specifieke implementatie barrières te kunnen aanpakken, of bevorderende factoren te versterken.

Verslagen


Eindverslag

We weten nog onvoldoende hoe we zorgverleners en organisaties goed kunnen ondersteunen bij het implementeren van interventies en richtlijnen in de jeugdzorg. De Kindcheck is zo'n richtlijn. Het biedt zorgverleners handvatten om kindermishandeling vroegtijdig te signaleren op basis van problemen van ouders zoals verslavingsproblemen, huiselijk geweld of ernstige psychiatrische problemen.

In dit onderzoek hebben we inzicht gekregen in welke determinanten belangrijk zijn bij het goed uitvoeren van jeugdzorg richtlijnen. Zo blijkt dat voldoende kennis, vaardigheden en de betrokkenheid van management en professionals belangrijk zijn voor de succesvolle implementatie van jeugdzorg richtlijnen. Daarnaast hebben we vastgesteld welke gedragsveranderingstechnieken en strategieën deze determinanten kunnen beïnvloeden zodat we zorgverleners beter kunnen ondersteunen bij het invoeren van richtlijnen. Zo blijkt bijvoorbeeld dat het geven van instructies over het gebruik van een richtlijn door middel van educatieve bijeenkomsten of coöperatief leren effectief is geweest voor het vergroten van kennis en het verbeteren van de uiteindelijke richtlijnuitvoer. Ook is gebleken dat het maken van een plan, tijdens evaluatie bijeenkomsten, waarin beschreven wordt hoe een richtlijn binnen een organisatie verspreid en gepromoot moet worden heeft bijgedragen aan de daadwerkelijke promotie en verspreiding van een richtlijn.

De resultaten van dit onderzoek worden momenteel verwerkt in een (digitale) beslishulp waarmee zorgverleners en organisaties kunnen bepalen welke implementatiestrategieën zij kunnen inzetten om specifieke implementatie barrières te kunnen aanpakken, of bevorderende factoren te versterken

De laatste jaren wordt veel aandacht besteed aan het optimaliseren van de implementatie van interventies en richtlijnen. Verschillende theoretische raamwerken zijn ontwikkeld, die beschrijven welke determinanten van invloed zijn op de adoptie, implementatie en continuering van interventies en richtlijnen. Daarnaast zijn verschillende taxonomieën voor effectieve implementatie strategieën ontwikkeld. Ondanks de vooruitgang in de implementatiewetenschap, worden interventies en richtlijnen, zoals richtlijnen gericht op psychosociale aspecten van jeugdzorg (verder aangeduid als jeugdzorg richtlijnen) nog niet optimaal opgevolgd. De Kindcheck is en voorbeeld van een dergelijke richtlijn. De Kindcheck biedt zorgverleners handvatten om kindermishandeling vroegtijdig op te sporen op basis van oudersignalen zoals verslavingsproblematiek, huiselijk geweld of ernstige psychiatrische problemen. Vanuit verschillende studies zijn determinanten (i.e. faciliterende en belemmerende factoren) geïdentificeerd die van invloed zijn op de implementatie van jeugdzorg richtlijnen. Echter, we weten nog onvoldoende over welke implementatie strategieën deze determinanten kunnen beïnvloeden, en hoe deze interactie kan bijdragen tot het succes of falen van implementatie processen.

Het doel van dit onderzoek is om meer inzicht te krijgen in welke implementatie strategieën de implementatie determinanten van jeugdzorg richtlijnen effectief kunnen beïnvloeden. Dit onderzoek is opgebouwd uit vier fasen. Tijdens fase één tot en met drie worden bestaande én nieuwe data geanalyseerd, en worden implementatiehypotheses opgesteld met een expertgroep volgens de Theory Informed Behavior Change methode van French et al. (2012). Met behulp van deze resultaten zal in fase 4 een (digitale) beslishulp ontwikkeld worden waarmee zorgverleners en organisaties kunnen bepalen welke implementatiestrategieën goed bij hen en hun context passen. Fase één is reeds voltooid en van fase twee zijn de eerste resultaten beschikbaar.

Samenvatting van de aanvraag

Although implementation science has made considerable step forwards in the last decade, the implementation of medical interventions and guidelines remains troublesome. Also the uptake of youth care guidelinesis low and slow. The Kindcheck is one of such guidelines and it provides guidance on how practitioners can identify child abuse early based on parental signals and has been implemented in adult mental health services, ambulance services, general practitioner emergency posts, emergency departments. To optimize the implementation of the Kindcheck and other similar guidelines in youth care, we need to gain insight into how implementation strategies can influence specific implementation determinants and consequently implementation outcomes. Using realistic evaluation we aim to 1) explore context-specific determinants of youth care guideline implementation and 2) identify if and how specific implementation strategies can effectively tackle (combinations of) these implementation determinants. An expert panel in which stakeholders from both science, policy and practice will take sit will be involved iteratively to guide research and implementation efforts. Our research comprises the following steps: 1. Identify which determinants, alone or in interaction, influence guideline implementation in youth care; we will perform a scoping literature review and explore data previously collected on the implementation of the Kindcheck to formulate a list of relevant context-specific determinants for guideline implementation in youth care. An expert panel will appraise each determinant and rank them on importance and changeability. 2. Formulate implementation hypotheses detailing how implementation determinants, and in turn, implementation outcomes might be influenced by specific implementation strategies: To this end, we will match the implementation determinants identified in stage I with relevant implementation strategies as proposed by the literature and in discussion with the expert panel will lead to the formulation of so-called ‘implementation hypotheses’. These hypotheses describe expectations about how certain (context specific) determinants can be targeted by implementation strategies and influence implementation outcomes. 3. Test the proposed implementation hypotheses on the relation between implementation determinants, strategies and outcomes using data on the implementation of the Kindcheck; in this stage, we will examine whether the proposed implementation hypotheses formulated in the second stage can be strengthened by empirical data derived from both existing and novel Kindcheck implementation cases in adult mental health services, emergency departments, ambulance services. Qualitative (focus group and face-to-face interviews) and quantitative (questionnaires) data already available on the Kindcheck implementation, and novel data from settings who recently started to implement the Kindcheck, will be collected and aggregated. If, after these analyses, insufficient data is available to examine the hypotheses formulated in stage II, we will collect additional questionnaires from and conduct additional qualitative interviews with professionals with a selection of Kindcheck implementation cases. All results from the quantitative and qualitative data analysis will be combined. Using Qualitative Comparative Analysis (QCA) we will then explore the relationship between determinants, implementation strategies and implementation outcome. QCA enables us to explore the relative influence of one or more different combination of determinants and matching strategies on implementation outcomes. It will result in a list of implementation hypotheses and an indication on the level of evidence that we found for these hypotheses in the empirical data. 4. Develop a decision-aid for youth care professionals that can facilitate the development of evidence-based implementation strategy plans and support the uptake of the Kindcheck and other similar guidelines in practice. The list of implementation hypotheses will be discussed with the expert panel, and their relevance for practice will be examined. After, we will discuss which results can be translated into recommendations for research, policy, education and practice. These recommendations will then be integrated in a decision-aid for practitioners, that can facilitate the formulation of tailored implementation strategy plans for youth care guidelines.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
729220001
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2019
2022
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Dr. M.J.J. van der Kleij
Verantwoordelijke organisatie:
Leiden Universitair Medisch Centrum