Mobiele menu

Beschrijving en onderbouwing "Sterke Meiden, Stevige Jongens" (SMSJ)

Projectomschrijving

De overheid wil dat iedereen mee doet in de samenleving. Voor moeilijk lerende pubers is dat lastig: uiterlijk is er niks te merken van hun beperking en daarom worden ze vaak overvraagd. Dat leidt bij henzelf en hun omgeving tot frustratie.

Om de weerbaarheid van deze jongeren te vergroten, ontwikkelde MEE Gelderse Poort (MEE GP) de training Sterke Meiden, Stevige Jongens (SMSJ). Door de training krijgen ze meer eigenwaarde en zelfvertrouwen. Zo functioneren ze beter in de samenleving. Winst voor de jongere en de samenleving!

MEE GP geeft al geruime tijd SMSJ. Er was echter nog geen goede beschrijving en onderbouwing. MEE GP en K2 Brabants Kenniscentrum Jeugd hebben de handen ineen geslagen. Er ligt nu een handboek waarin professionals kunnen lezen hoe en waarom SMSJ werkt. Zo komt SMSJ breder onder de aandacht en helpen we meer moeilijk lerende pubers hun weg te vinden in de samenleving.

Het digitale handboek is niet te downloaden van een website maar is wel gratis aan te vragen via: http://www.meegeldersepoort.nl

Verslagen


Eindverslag

Sterke Meiden, Stevige Jongens (SMSJ) is een weerbaarheidstraining gericht op jongeren tussen de 13 en 18 jaar met een licht verstandelijke beperking. Consulenten van MEE Gelderse Poort ontwikkelden deze training op basis van bestaande weerbaarheidstrainingen en hun praktijkervaring. Bestaande trainingen sloten onvoldoende aan bij de mogelijkheden van deze jongeren.

Er miste echter nog een systematische beschrijving en een theoretische onderbouwing van de training. MEE Gelderse Poort en K2 Brabants Kenniscentrum Jeugd hebben de handen ineen geslagen en hier verandering in gebracht. Er ligt nu een handboek waarin professionals kunnen lezen hoe en waarom SMSJ werkt. Zo komt SMSJ breder onder de aandacht en helpen we meer moeilijk lerende pubers hun weg te vinden in de samenleving.
De digitale versie van het handboek is niet ‘zomaar’ te downloaden van een website maar is wel gratis aan te vragen via: http://www.meegeldersepoort.nl

Samenvatting van de aanvraag

*ACHTERGROND *

Het beleid van de zorg en overheid is erop gericht dat iedereen kan meedoen in de samenleving. Het is echter de vraag of iedereen daar voldoende voor toegerust is. LVG-jongeren (15% van de NL jeugd) hebben geen uiterlijke kenmerken waaraan hun beperking te herkennen is, waardoor ze te hoog worden ingeschat. De omgeving verwacht daarom vaak teveel van hen, wat zowel bij hen als hun omgeving leidt tot frustratie. In de contacten met haar cliënten is MEE GP hiermee regelmatig geconfronteerd. De vraag ontstond hoe hun weerbaarheid en eigen kracht vergroot kan worden. Bij gebrek aan een geschikte methodiek ontwikkelde MEE GP in de praktijk Sterke Meiden, Stevige Jongens(SMSJ) waarbij de fysieke en mentale weerbaarheid van moeilijk lerende pubers wordt vergroot, waardoor hun eigenwaarde en zelfvertrouwen toeneemt. SMSJ is gebaseerd op principes uit ‘Als nee niet genoeg is’ (Foncke & De Beer, 1998) en sociale vaardigheidstrainingen. MEE GP heeft deze principes vertaald naar en geschikt gemaakt voor LVG-jeugd (jongens en meisjes). De training dient een individueel en collectief belang: Jongeren worden sterker en functioneren zo beter in de samenleving. Hun kansen op werk en deelname aan passende activiteiten in de eigen omgeving nemen toe.

*METHODIEK IN HET KORT*

DOEL

Het vergroten van de fysieke en mentale weerbaarheid van de deelnemers waardoor hun eigenwaarde en zelfvertrouwen toeneemt. Na afloop van SMSJ hebben deelnemers geleerd: nee te zeggen en hun grenzen aan te geven; zich bewust te zijn van hun gevoelens; hun lichaamstaal, blik en houding in overeenstemming te laten zijn met hetgeen ze zeggen; de positieve en negatieve kanten van social media te herkennen en hoe te handelen; loverboys te herkennen.

DOELGROEP

SMSJ richt zich op jongeren (12-18 jaar) met een verstandelijke beperking en zwakbegaafde jongeren waarbij sprake is van bijkomende problematiek. Deelnemers moeten fysiek in staat zijn om stevig op beide benen te staan en in ieder geval 1 hand en arm goed kunnen gebruiken. Daarnaast moeten ze kunnen praten over waar ze terughoudend in zijn, wat ze eng vinden en iets kunnen zeggen over ervaringen die ze tijdens de les opgedaan hebben. Contra-indicaties zijn: in therapie zijn en gebrek aan motivatie.

AANPAK

SMSJ wordt gegeven in groepen van 8-10 deelnemers en vindt plaats in een oefenruimte in de eigen omgeving, na schooltijd. SMSJ bestaat uit een intakegesprek en 10 bijeenkomsten a 90 min. Er zijn 2 trainers (1 opgeleid als docent Weerbaarheid bij MOVISIE, 1 hbo'er bekwaam in groepswerk, bijv. SOVA). SMSJ wordt door een man en vrouw gegeven, zo oefenen deelnemers met een vrouw en daarnaast met een veilige man in een veilige omgeving. Bijeenkomsten hebben een herkenbare indeling, die rust en veiligheid creëert voor deelnemers. Invalshoek is doen en ervaren, fysiek bezig zijn en wat levert je dat mentaal op. Door (rollen)spellen, het bekijken/bespreken van dvd’s en het oefenen van technieken wordt gewerkt aan de doelen. Om het geoefende te bestendigen, is er voor, tijdens en na SMSJ contact met opvoeders.

MATERIAAL

Tijdens SMSJ wordt gebruik gemaakt van divers oefen- en communicatiemateriaal. Er is een trainershandleiding beschikbaar.

*PLAN VAN AANPAK*

SMSJ wordt al geruime tijd met succes door MEE GP gegeven. Er mist echter nog een systematische beschrijving en een theoretische onderbouwing. Door de methodiek te beschrijven en te onderbouwen beoogt MEE GP de methodiek door te ontwikkelen en bredere bekendheid te geven, zodat de doelgroep beter wordt bereikt.

BEOOGD RESULTAAT

SMSJ is op compacte en heldere wijze beschreven in een digitaal handboek gericht op professionals. Het handboek is visueel uitnodigend, neemt de lezer op systematische wijze mee door de methodiek en is sterk praktijkgericht. Een belangrijk onderdeel van het handboek is de theoretische onderbouwing van de methodiek.

PROJECTFASERING

Het project is ingericht in vijf fasen: 1. Voorbereiden (dec 2013–jan 2014); 2. Beschrijven (feb–april 2014); 3. Onderbouwen (mei–juli 2014); 4. Vormgeven (aug–sep 2014); 5. Communicatie, verspreiding en implementatie (okt–nov 2014).

Activiteiten die MEE GP na afronding van het project naar behoefte zal ontplooien zijn het actualiseren van het handboek en het ontwikkelen van scholingsaanbod (bijv. train-de-trainer cursus).

PROJECTSTRUCTUUR

Bij dit project zijn zes partijen betrokken.

Het projectteam bestaat uit:

* MEE GP (praktijkorganisatie; ontwikkelaar SMSJ; geeft richting aan en levert input voor handboek)

* K2 (onderzoeksinstelling; kartrekker schrijf- en onderbouwingsproces)

Het projectteam wordt ondersteund door een klankbordgroep. De klankbordgroep levert op twee momenten feedback op het handboek en bestaat uit vier projectadviseurs:

* externe professional (potentiële gebruikersgroep)

* SMW-er praktijkonderwijs (doorverwijzer)

* coördinator CJG Tiel (netwerkpartner)

* docent Hogeschool Avans (potentiële gebruikersgroep)

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
729112001
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2013
2014
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
A.L.I.I. Hoogenbosch
Verantwoordelijke organisatie:
K2 Brabants Kenniscentrum Jeugd