Mobiele menu

Valideringstudie Vragenlijst Ouders en Taalinput (VLOT)

Projectomschrijving

De VLOT

De VLOT omgevingsanalyse is een nieuw screeningsinstrument dat gebruikt kan worden door consultatiebureaus om risicofactoren in de taalomgeving van kinderen te signaleren ten behoeve van advisering van ouders en toeleiding naar voorschoolse opvang en educatie en andere ondersteuning.

Onderzoeksresultaat

Onderzoek wijst uit dat de VLOT een betrouwbaar en valide instrument is om op een efficiënte, specifieke en sensitieve manier de taalomgeving van jonge kinderen te evalueren. Slechts ongeveer de helft van de kinderen die met de VLOT wordt gesignaleerd, wordt ook gesignaleerd met het Van Wiechen-schema. De helft die alleen met de VLOT wordt gesignaleerd, loopt een reëel risico op taalachterstand en heeft er baat bij als de ouders worden geadviseerd de taalomgeving te versterken of als zij deel gaan nemen aan een voorschoolse voorziening.

Aanbeveling

De combinatie van het Van Wiechen schema en de VLOT is zeer geschikt om bijna alle kinderen te signaleren die een risico lopen op het ontwikkelen van een taalachterstand.

Verslagen


Eindverslag

Doel van het onderzoek was het valideren van de VLOT Omgevingsanalyse, een in vijf minuten op consultatiebureaus af te nemen screeningsinstrument, gericht op het signaleren van risico’s in de taalomgeving van 2-jarige kinderen. Het evaluatieonderzoek is uitgevoerd in 4 JGZ regio’s in het midden en zuiden van het land, waar in totaal 519 kinderen en ouders aan meededen. De resultaten laten zien dat de VLOT een betrouwbaar en valide indicatie geeft van het taalaanbod in het gezin, en sensitief en specifiek risico's op taalachterstand in het Nederlands kan signaleren die het gevolg zijn van onvoldoende blootstelling aan de Nederlandse taal.

De JGZ heeft als taak om alle kinderen die een risico lopen op een taalachterstand vroegtijdig te signaleren en door te verwijzen. Om de JGZ bij deze taak te ondersteunen is de VLOT Taalomgevingsanalyse ontwikkeld door de Universiteit Utrecht in samenwerking met de Hogeschool Utrecht en de JGZ Utrecht. Middels een screening met de VLOT kunnen consultatiebureaus risicofactoren in de taalomgeving van kinderen signaleren. Dit kan gebruikt worden om ouders te adviseren en om kinderen te verwijzen naar voorschoolse educatie. Het huidige onderzoek heeft als doel de betrouwbaarheid, begripsvaliditeit, predictieve validiteit, specificiteit en sensitiviteit en de optimale afkapwaarden van de VLOT te bepalen. Dit wordt gedaan door middel van een longitudinaal onderzoek in vier JGZ regio’s.

Samenvatting van de aanvraag

De Vragenlijst Ouders en Taalinput (VLOT) is een screeningsinstrument dat gebruikt kan worden door consultatiebureaus om risicofactoren in de taalomgeving van tweejarige kinderen te signaleren ten behoeve van advisering van ouders en toeleiding van kinderen naar voorzieningen voor- en vroegschoolse educatie en ander activiteiten. Om de VLOT te valideren en optimale afkapwaarden te bepalen wordt een longitudinaal onderzoek uitgevoerd waarin de betrouwbaarheid, begripsvaliditeit en predictieve waarde van de VLOT wordt onderzocht.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
729310001
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2014
2017
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Prof. dr. P.P.M. Leseman
Verantwoordelijke organisatie:
Universiteit Utrecht