Mobiele menu

Stoere Schildpadden: Het versterken van eigen kracht bij kleuters na (echt)scheiding van ouders

Projectomschrijving

In Nederland zijn jaarlijks 70.000 kinderen bij de (echt)scheiding van hun ouders betrokken. Onderzoek toont aan dat zij gemiddeld minder presteren op school, meer gedragsproblemen vertonen en lager scoren op sociaal-emotioneel vlak. In dit project staan de 'Stoere Schildpadden' centraal; dit is de Nederlandse bewerking van de module voor 4-6 jarigen van het evidence-based programma CODIP (Children of Divorce Intervention Program). In 12 groepsbijeenkomsten wordt aandacht besteed aan het bespreken van scheidingsgerelateerde gevoelens, leren omgaan met onrealistische percepties over de scheiding, en het versterken van probleemoplossende vaardigheden van deelnemende kinderen. In dit project is de volgende stap gezet in de beschrijving en onderbouwing van de interventie. Deliverables zijn een versie 2.0 van de programmamaterialen van Stoere Schildpadden (inclusief een handboek voor trainers) en een werkbladbeschrijving ten behoeve van de Databank Effectieve Interventies van het NJi. Het handboek is te vinden: www.stoereschildpadden.nl

Verslagen


Eindverslag

Dit project betrof de beschrijving en (theoretische) onderbouwing van Stoere Schildpadden. Het doel van het project was een volgende stap te zetten in 1) de beschrijving en 2) de (theoretische) onderbouwing van de interventie. De doorontwikkeling van de methodiek stond centraal.
Opbrengsten van het project zijn:
- een nieuwe praktijkversie van de programmamaterialen van Stoere Schildpadden (inclusief een handleiding voor de trainers),
- een werkbladbeschrijving ten behoeve van de Databank Effectieve Interventies (DEI) van het Nederlands Jeugdinstituut (NJi) waarin Stoere Schildpadden zich in de opnameprocedure bevindt, en
- een modulaire opleiding tot Stoere Schildpadden trainer.
Deze projectresultaten dragen bij aan het overdraagbaarheid, reflectie op en kwaliteitsverbetering van de methodiek.
Zie www.stoereschildpadden.nl voor het handboek en meer informatie.

Samenvatting van de aanvraag

HUIDIG PROJECTVOORSTEL Dit projectidee betreft het verder beschrijven en (theoretisch) onderbouwen van een eigen kracht versterkende methodiek voor kleuters in (echt)scheidingssituaties: het preventieve groepsprogramma “Stoere Schildpadden”. Het doel van het voorgenomen project is een volgende stap te zetten in 1) de beschrijving en 2) de (theoretische) onderbouwing van interventie. De doorontwikkeling van de methodiek staat centraal. Het project levert een versie 2.0 van de programmamaterialen van Stoere Schildpadden (inclusief een handboek voor trainers) en daarnaast een werkbladbeschrijving ten behoeve van de Databank Effectieve Interventies (DEI) van het NJi. Beide deliverables dragen bij aan de overdraagbaarheid, reflectie op en kwaliteitsverbetering van de methodiek. Dit project kan leiden tot de eerste erkende methodiek voor kinderen van gescheiden ouders in de leeftijdscategorie 4 - 6 jaar, en is daarmee sluitstuk voor passend aanbod voor de gehele basisschoolleeftijd. STOERE SCHILDPADDEN Stoere Schildpadden is een vertaling en bewerking van een module van het Children of Divorce Intervention Program (CODIP). CODIP is een gedocumenteerde, evidence-based methodiek uit Amerika. Het betreft een systematische manier van werken in de vorm van een groepsprogramma om kinderen van gescheiden ouders preventief te ondersteunen. De methodiek is bedoeld om school-, gedrags- en emotionele problemen te voorkomen of te verbeteren. Ook bevordert CODIP het aanpassingsvermogen van kinderen op de lange termijn. In 12 bijeenkomsten van 45 minuten leren kleuters om hun gevoelens te herkennen en uiten, hun ervaringen te delen, de nodige hulp, steun en verduidelijking te zoeken, en op een goede manier om te gaan met dagelijkse problemen. PLAN VAN AANPAK Het huidige projectvoorstel omvat 3 fasen: FASE 1 (DECEMBER 2013– APRIL 2014): BESCHRIJVEN VAN STOERE SCHILDPADDEN; MATERIALEN 2.0 o Trainershandboek aanpassen (conform de schrijfwijzer “Hoe schrijf ik een handboek?”) o Overige programmaterialen beschikbaar maken voor de praktijk (oa. spelmaterialen, evaluatieve materialen, actuele programmawebsite, etc.) o Stoere Schildpadden aanmelden voor beoordeling door de erkenningscommissie van de Databank Effectieve Jeugdinterventies (DEI; NJi) FASE 2 (APRIL 2014–OKTOBER 2014): THEORETISCHE EN WETENSCHAPPELIJKE ONDERBOUWING STOERE SCHILDPADDEN; WERKBLADBESCHRIJVING TEN BEHOEVE VAN DE DEI o Conform format DEI-werkbladbeschrijving 2013-2017 FASE 3 (OKTOBER 2014–DECEMBER 2014): AFRONDING o Afronden van deliverables o Kennisoverdracht o Verslaglegging naar ZonMW In Fase 1 staat de beschrijving van de methodiek centraal. Op basis van resultaten uit de eerdere pilotevaluatie van Stoere Schildpadden (ZonMw-dossier 200210023) wordt – in afstemming met de trainers en de ontwikkelaar van het programma in de VS –de praktijkversie van het programma (Stoere Schildpadden 2.0) vastgesteld en beschreven (conform de schrijfwijzer ‘Hoe schrijf ik een handboek?’). Fase 2 betreft het theoretisch en wetenschappelijk onderbouwen van Stoere Schildpadden. De richtlijnen van de Erkenningscommisie van de DEI zullen daarvoor leidend zijn. Fase 3 betreft het afsluiten van het project. De deliverables worden afgerond en er wordt expliciet aandacht besteed aan kennisoverdracht, implementatie en bestendiging.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
729112006
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2013
2014
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Dr. F.D. Pannebakker
Verantwoordelijke organisatie:
TNO