Mobiele menu

I need to Know. Ontwikkeling van een interactieve tool voor jongeren om meer zicht te krijgen op behandelresultaat

Projectomschrijving

Binnen de jeugd geestelijke gezondheidzorg is het gebruikelijk om vragenlijsten te gebruiken om te zien hoe het met de behandeling van jongeren gaat. Een veel gehoorde klacht is dat jongeren de uitkomsten van de vragenlijsten vaak niet of onvoldoende terugzien.

In dit project hebben jongeren, samen met ontwerpers en onderzoekers, de digitale tool INKT (vrij naar ‘I Need To Know’) ontwikkeld (www.ggzei.nl/INKT) waarmee jongeren zelf naar de resultaten van vragenlijsten kunnen kijken. Met INKT kunnen jongeren hun eigen resultaten vergelijken met bijvoorbeeld de resultaten van hun ouders en resultaten van eerdere metingen. De tool geeft de
resultaten in begrijpelijke taal weer en is visueel aantrekkelijk voor de jongeren. INKT is ontwikkeld voor, door en met jongeren en daarmee geheel vormgegeven volgens de wensen en behoeften van jongeren. De jongeren die INKT gebruiken zijn zeer tevreden over het gebruik en ervaren meer zelfvertrouwen en eigen regie.

In het INKT-project is bereikt dat elke jongere binnen GGzE toegang en regie heeft over zijn/haar vragenlijstgegevens via de INKT-tool. Dus elke jongere heeft meer zicht op hoe het gaat in de behandeling. Nu en in de toekomst.

We hopen dat we de mogelijkheid krijgen om de INKT-tool verder door te ontwikkelen, zodat de INKT-tool zich als een inktvlek verder over Nederland verspreidt en dat het zelf kunnen inzien van vragenlijstgegevens via zo’n handige tool binnen de jeugd-ggz vanzelfsprekend wordt.

Jongeren zijn van het begin tot het einde betrokken bij de ontwikkeling, implementatie en evaluatie van de INKT-tool. Omdat zij hun ideeën, ongezouten mening en enthousiasme hebben willen delen, is INKT écht een tool voor, door en met jongeren geworden.

Met de digitale tool INKT hebben jongeren (12-19 jaar) die in behandeling zijn bij de jeugd-GGZ zelf toegang tot en regie over hun vragenlijstgegevens. Met INKT kunnen jongeren hun eigen resultaten vergelijken met bijvoorbeeld de resultaten van hun ouders en resultaten van eerdere metingen.
De tool geeft de resultaten in begrijpelijke taal weer en is visueel aantrekkelijk voor de jongeren. De jongeren die INKT gebruiken zijn zeer tevreden over het gebruik en ervaren meer zelfvertrouwen en eigen regie. Jongeren zijn van het begin tot het einde betrokken bij de ontwikkeling, implementatie en evaluatie
van de INKT-tool. Meer informatie, zoals animatiefimpjes over de tool, is hieronder te downloaden.

Producten

Titel: Need to Know. Ontwikkeling van een digitaal tool voor, door en met jongeren. Jeugd in onderzoek, Amsterdam
Auteur: Van Kuijk, R. E. F. M., Bakker, T. L., Bongers, I. L., & Van Nieuwenhuizen, Ch.
Titel: I Need To Know. Developing an e-health application together with youngsters. European Association for Forensic Child and Adolescent Psychiatry, Psychology and other involved Professionals (EFCAP), Venetië
Auteur: van Kuijk, R. E. F. M., Bongers, I. L., & van Nieuwenhuizen, Ch.
Titel: “I Need To Know” Ontwikkeling van een digitale tool voor, door en met jongeren. Presentatie Behandelarenmiddag GGzE ‘Metenschappelijk’, Eindhoven
Auteur: Van Kuijk, R., Bongers, I. L., & Van Nieuwenhuizen, Ch. (2018).
Titel: I Need to Know. Ontwikkeling van een digitaal tool voor, door en met jongeren. Research Preview Academische Werkplaats Jeugd, GGZ Eindhoven (GGzE), Eindhoven.
Auteur: van Kuijk, R. E. F. M., Bongers, I. L., & van Nieuwenhuizen, Ch.
Titel: INKT, is coming (videoscribe)
Auteur: van Kuijk, R. E. F. M., Bongers, I. L., & van Nieuwenhuizen, Ch.
Link: https://youtu.be/7qx6pZOoAuE
Titel: INKT
Auteur: Van Nieuwenhuizen, Ch., Bongers, I.L., & Kuijk, R.
Link: http://inkt.ggze.nl
Titel: Replication Data for: "I need to Know". Ontwikkeling van een interactieve tool voor jongeren om meer zicht te krijgen op behandelresultaat
Auteur: Prof. dr. Ch. van Nieuwenhuizen Dr. I.L. Bongers

Verslagen


Eindverslag

Binnen de jeugd geestelijke gezondheidzorg is het gebruikelijk om vragenlijsten te gebruiken om te zien hoe het met de behandeling van jongeren gaat. Een veel gehoorde klacht is dat jongeren de uitkomsten van de vragenlijsten vaak niet of onvoldoende terugzien.
In dit project hebben jongeren, samen met ontwerpers en onderzoekers, de digitale tool INKT (vrij naar ‘I Need To Know’) ontwikkeld (www.ggzei.nl/INKT) waarmee jongeren zelf naar de resultaten van vragenlijsten kunnen kijken. Met INKT kunnen jongeren hun eigen resultaten vergelijken met bijvoorbeeld de resultaten van hun ouders en resultaten van eerdere metingen. De tool geeft de resultaten in begrijpelijke taal weer en is visueel aantrekkelijk voor de jongeren. INKT is ontwikkeld voor, door en met jongeren en daarmee geheel vormgegeven volgens de wensen en behoeften van jongeren. De jongeren die INKT gebruiken zijn zeer tevreden over het gebruik en ervaren meer zelfvertrouwen en eigen regie.
In het INKT-project is bereikt dat elke jongere binnen GGzE toegang en regie heeft over zijn/haar vragenlijstgegevens via de INKT-tool. Dus elke jongere heeft meer zicht op hoe het gaat in de behandeling. Nu en in de toekomst.
We hopen dat we de mogelijkheid krijgen om de INKT-tool verder door te ontwikkelen, zodat de INKT-tool zich als een inktvlek verder over Nederland verspreidt en dat het zelf kunnen inzien van vragenlijstgegevens via zo’n handige tool binnen de jeugd-ggz vanzelfsprekend wordt.
Jongeren zijn van het begin tot het einde betrokken bij de ontwikkeling, implementatie en evaluatie van de INKT-tool. Omdat zij hun ideeën, ongezouten mening en enthousiasme hebben willen delen, is INKT écht een tool voor, door en met jongeren geworden.

Samen met, door en voor jongeren is een digitale tool ontwikkeld: INKT geheten (zie www.GGzEI.nl/innovatie/INKT). Met INKT krijgen jongeren toegang tot, en regie over, hun eigen vragenlijstgegevens. Met INKT krijgen jongeren informatie over de vragenlijsten die tijdens de behandeling gebruikt worden, kunnen zij de resultaten van de vragenlijsten op een eenvoudige manier inzien en kunnen zij de resultaten van de vragenlijsten vergelijken.

ONTWIKKELING INKT
Het samen met jongeren ontwikkelen van de tool heeft veel informatie opgeleverd over wat belangrijk is en wat niet. In plaats van lijngrafieken zoals ROM-gegevens veelal teruggekoppeld worden aan behandelaren, wilden de jongeren een eenvoudig overzicht dat weergeeft of er geen, een beetje of veel problemen zijn. Uiteindelijk hebben de jongeren gekozen voor een cirkel die makkelijk te vergelijken is. Ze vonden het ook erg belangrijk dat de tool een rustige en vrolijke uitstraling heeft en dat ze weinig hoeven te klikken.

SAMENWERKEN MET JONGEREN
Jongeren zijn essentieel voor het ontwikkelen van een tool voor jongeren. De afgelopen maanden hebben we in het totaal tien bijeenkomsten gehad met een gebruikerspanel van jongeren, ontwerpers, een onderzoeker en een medewerker van een cliëntenorganisatie. Om de samenwerking goed te laten verlopen, hebben we jongeren geworven samen met een medewerker van een cliëntenorganisatie (www.LOC.nl) en zij was ook de contactpersoon voor de jongeren en de ouders. Om daadwerkelijk bruikbare informatie te genereren, is het belangrijk om goed te luisteren en gehoor te geven aan alle ideeën, om flexibel en nieuwsgierig te zijn, en dat de ideeën van de jongeren voorop staan. Door elke bijeenkomst terug te koppelen wat met de inbreng van de jongeren gedaan is, erken je de waarde aan de ideeën van de jongeren. Dit draagt bij aan de motivatie van de jongeren om te komen. Wat daarnaast belangrijk is dat de bijeenkomsten leuk, gezellig en afwisselend zijn voor de jongeren. Zorg daarnaast voor een fijne sfeer door drinken, eten en kletsen en geef de jongeren een beloning.

Samenvatting van de aanvraag

Routine Outcome Monitoring (ROM) is sinds 2008 breed ingevoerd binnen de jeugd en volwassen Geestelijke Gezondheidszorg (GGz). Jongeren in de Geestelijke Gezondheidszorg krijgen resultaten van ROM-metingen echter zelden teruggekoppeld. Als ze deze gegevens wel krijgen teruggekoppeld, dan is dat vaak op een voor hen onduidelijke manier. Het doel van het huidige project is om via een tool jongeren toegang tot en regie te geven over hun ROM-gegevens. In de tool INKT (vrij naar ‘I Need to Know’) worden alle gegevens, die met ROM worden verzameld, rechtstreeks teruggekoppeld aan jongeren. INKT is een dynamische tool waar jongeren (a) zelf informatie kunnen selecteren uit alle ingevulde vragenlijsten en (b) naar eigen inzicht de feedback vorm kunnen geven. De tool wordt ontwikkeld voor jongeren van 12 tot 18 jaar, voor alle opleidingsniveau en ook voor minder taalvaardige jongeren. Het daadwerkelijk toepassen van ROM-gegevens in de behandeling is belangrijk omdat het gebruik van ROM-gegevens het herstel bevordert (Connolly Gibbons e.a., 2015). Door samen met een patiënt zijn/haar problemen helder te krijgen en de behandeldoelen hierop af te stemmen, krijgen patiënten meer regie over hun eigen herstel (Westermann e.a., 2015). Hulpverleners zijn echter doorgaans nog wat terughoudend in het praktisch gebruiken maken van ROM-gegevens (De Jong e.a., 2015; Nuijen e.a., 2015). Door rechtstreeks de ROM-uitkomsten via INKT aan jongeren beschikbaar te stellen, wordt dit doorbroken. In het project wordt INKT ontwikkeld, geïmplementeerd en geëvalueerd. INKT wordt als een co-creatie met jongeren in een gebruikerspanel ontwikkeld. Voor de implementatie wordt een implementatie-coördinator aangesteld en de evaluatie van de doeltreffendheid van INKT vindt plaats in twee cohorten jongeren van 12 tot 18 jaar (N=600). Deze jongeren zijn in behandeling bij GGzE Eenheid Kind en Jeugd. In dit project worden de ROM-vragenlijsten die nu gebruikt worden binnen GGzE geïntegreerd in INKT. Dit zijn de Child Behavior Checklist (CBCL), Youth Self Report (YSR), Teacher Report Form (TRF), Kidscreen en de HONOSCA (Health of the Nation Outcome Scales for Children and Adolescents).

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
729410008
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2017
2021
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Prof. dr. CH. van Nieuwenhuizen
Verantwoordelijke organisatie:
Tilburg University