Mobiele menu

Beschrijving en onderbouwing van de methodiek Samen aan de Slag

Projectomschrijving

Samen aan de Slag (SaS) is een zorgaanpak voor gezinnen met een kind met een autistisch spectrum stoornis en/of aanverwante problematiek. SaS is door JuniorCare in en met de praktijk ontwikkeld. Het doel is dat het kind zich in zijn eigen omgeving en binnen zijn mogelijkheden ontwikkelt tot een gelukkig, zo zelfstandig mogelijke volwassene. SaS betrekt daarbij niet alleen het kind, maar ook zijn gezin en omgeving. Samen worden vaardigheden aangeboden en geoefend. Dat maakt SaS uniek.

JuniorCare werkt al geruime tijd volgens SaS. Er was echter nog geen goede beschrijving en onderbouwing. JuniorCare en K2 Brabants Kenniscentrum Jeugd hebben hier verandering in gebracht. Er ligt nu  een handboek waarin (aankomend) professionals kunnen lezen hoe en waarom SaS werkt. Zo komt SaS breder onder de aandacht en worden meer gezinnen met een kind met een autistisch spectrum stoornis in hun eigen kracht gezet. Handboek is te vinden: www.JuniorCare.nl

 

Verslagen


Eindverslag

Samen aan de Slag (SaS) is een coachingstraject dat volledig op maat gemaakt wordt voor gezinnen met een kind met een autistisch spectrum stoornis, of aanverwante problematiek. Doel van de coaching is dat het kind zich in zijn eigen omgeving en binnen zijn mogelijkheden ontwikkelt tot een zo gelukkig mogelijke, zelfstandige volwassene. SaS betrekt daarbij niet alleen het kind, maar ook zijn gezin en omgeving. In individuele- en groepscoaching worden kennis en inzicht over de stoornis geboden, en vaardigheden geoefend.
JuniorCare werkt al geruime tijd volgens SaS. Er mistte echter een goede beschrijving en onderbouwing. Om kennis over deze doeltreffende werkwijze te verspreiden, schreven JuniorCare en K2 Brabants Kenniscentrum Jeugd een handboek waarin professionals kunnen lezen hoe en waarom SaS werkt. Zo komt SaS breder onder de aandacht en worden meer gezinnen met een kind met een autistisch spectrum stoornis in hun eigen kracht gezet.
Het handboek is te vinden: www.JuniorCare.nl

Samenvatting van de aanvraag

Samen aan de Slag (SaS) is in de praktijk ontstaan door het gebrek aan methodieken met een systeem/community-gerichte en praktische invalshoek geschikt voor gezinnen met een kind met een autistisch spectrum stoornis (ASS) en/of ADHD en/of aanverwante problematiek. De methodiek is gebaseerd op praktijkonderzoek naar hulpvragen van de doelgroep, uitgangspunten van evidence en practice based methodieken en praktijkervaring. SaS omschrijft een zorgtraject met duidelijke verantwoordelijkheden voor professional, kind, gezin en diens omgeving en sluit aan op hun behoeften. Daarnaast draagt SaS bij aan het goedkoper maken van de zorg, omdat het voor gezinnen van te voren duidelijk is dat er een zorgtraject is van relatief beperkte tijdsduur vergeleken met trajecten via PGB. Iedereen in z’n sas! DOEL Uitgangspunt van SaS is het versterken van de eigen kracht van het kind en zijn gezin. Samen met het kind, gezin en omgeving wordt door het oefenen van vaardigheden (op locatie of in groepen) gestreefd naar een positieve ontwikkeling. Het doel is dat het kind zich in zijn eigen omgeving en binnen diens mogelijkheden ontwikkelt tot een zo gelukkig mogelijke, zelfstandige volwassene. DOELGROEP Gezinnen met kind(eren) (5-23 jaar) met ASS en/of ADHD en/of aanverwante problematiek. Het IQ van gezinsleden ligt tussen 70 en 150. AANPAK SaS heeft drie speerpunten: 1. activering: inzetten van een zorgtraject van min. een jaar waarin door de professional doelmatig (middels een zorgplan), op maat en meetbaar gewerkt wordt aan doelen door toepassing van pedagogische benaderingen en inzet van middelen/materialen. De professional bepaalt samen met het gezin welke doelen prioriteit hebben. Het zorgtraject kan verlengd worden om aan nieuwe doelen te werken. De duur wordt bepaald door ontwikkelingstaken, levensfasen en ingrijpende veranderingen (bijv. verhuizing). Er wordt gewerkt in en met het gezin, op locatie of in groepen. De intensiteit varieert, van drie keer per week 3 uur tot 1,5 uur per twee weken, afhankelijk van de vorderingen of veranderingen. HBO-geschoolde professionals (pedagoog, social worker) met ervaring met autisme en/of ADHD zijn verantwoordelijk voor activering. 2. ondersteuning: Bij aanvang van het zorgtraject ontstaat een verdeling tussen activering en ondersteuning, nodig om ontwikkeling op gang te brengen. Wat kan het gezin zelf? Wie uit het netwerk of welke vrijwilliger helpt? Het gezin regelt dit zoveel mogelijk zelf. 3. samenwerking: Kind, gezin en netwerk werken samen. Waar nodig geeft de professional het netwerk en vrijwilligers handvatten in de omgang met het kind, door diens ervaringen en opgedane kennis over het kind te delen. MATERIAAL Een op te bereiken doelen ingericht (digitaal) gerubriceerd systeem (gekoppeld aan zorgplan) met materialen (o.a. evidence based methodieken, invulbladen, spellen), dat regelmatig door professionals wordt aangevuld o.b.v. praktijkervaringen. *PLAN VAN AANPAK* JuniorCare werkt al geruime tijd volgens SaS. Door deze in de praktijk ontwikkelde en succesvol gebleken methodiek bekendheid te geven en beschikbaar te stellen buiten de organisatie, krijgen (aankomend) professionals handvatten om de eigen kracht van de doelgroep (gezinnen met een kind met een stoornis in het autistisch spectrum) te versterken opdat jeugdigen en gezinnen zelf verder kunnen. BEOOGD RESULTAAT SaS is op compacte en heldere wijze beschreven in een digitaal handboek, gericht op professionals. Het handboek is visueel uitnodigend, neemt de lezer op systematische wijze mee door de methodiek en is sterk praktijkgericht. Een belangrijk onderdeel van het handboek is de theoretische onderbouwing van de methodiek. PROJECTFASERING Het project is ingericht in vijf fasen: 1. Voorbereiden (dec 2013 – jan 2014) 2. Beschrijven (feb – april 2014) 3. Onderbouwen (mei – juli 2014) 4. Vormgeven (aug – sep 2014) 5. Communicatie, verspreiding en implementatie (okt – nov 2014) Activiteiten die JuniorCare na afronding van het project naar behoefte zal ontplooien zijn actualisatie van het handboek, lancering/onderhouden van een website met digitaal platform en ontwikkeling van scholingsaanbod voor (aankomend) professionals. PROJECTSTRUCTUUR Bij dit project zijn zes partijen betrokken, de rollen zijn als volgt verdeeld: In het projectteam: • JuniorCare (praktijkorganisatie; ontwikkelaar SaS; geeft richting aan en levert input voor het handboek) • K2 (onderzoeksinstelling; kartrekker schrijf- en onderbouwingsproces) Het projectteam wordt ondersteund door een klankbordgroep. De klankbordgroep levert op twee momenten feedback op het handboek en bestaat uit vier projectadviseurs: • externe professional (potentiële gebruikersgroep) • student sociale studies (potentiële gebruikersgroep) • hogeschooldocent pedagogiek (i.v.m. wens het handboek geschikt te maken voor onderwijsdoeleinden) • deskundige beleid en onderzoek, werkzaam bij gemeente (link met financier)

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
729112002
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2013
2014
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
F. van der Weg
Verantwoordelijke organisatie:
K2 Brabants Kenniscentrum Jeugd