ZonMw tijdlijn Regie en eigen kracht https://www.zonmw.nl/ Het laatste nieuws van de tijdlijn van Regie en eigen kracht nl-nl Sun, 15 Dec 2019 19:36:34 +0100 Sun, 15 Dec 2019 19:36:34 +0100 TYPO3 news-4915 Thu, 21 Nov 2019 15:17:11 +0100 Reflectietool Eigen kracht voor gemeenten https://www.verwey-jonker.nl/publicaties/2019/reflectietool-voor-gemeenten Het ‘versterken van eigen kracht’ van burgers is een centraal uitgangspunt in gemeentelijk beleid en in het dagelijks werk van professionals. Het begrip staat in vele lokale, regionale en landelijke beleidsstukken. Maar hoe doe je dat precies? Het Verwey-Jonker Instituut en TNO ontwikkelden een reflectietool voor medewerkers, beleidsadviseurs en bestuur van gemeenten, om in gesprek te gaan over eigen kracht. news-4878 Fri, 15 Nov 2019 14:40:48 +0100 AnneLoes van Staa wint eerste Deltapremie https://www.scienceguide.nl/2019/11/deltapremie-hanze-rotterdam/ Deze nieuwe prijs is bedoeld voor lectoren die een bijdrage leveren aan de samenleving. Het lectoraat van AnneLoes van Staa werd vooral bekendheid met onderzoek naar de ondersteuning van jongeren met chronische aandoeningen die de overstap moeten maken naar de volwassenenzorg. Een van de projecten is het ZonMw-project ‘Op Eigen Benen’. Haar onderzoek heeft bijgedragen aan de nationale kwaliteitsstandaard over transitiezorg voor deze jongeren. news-4792 Mon, 04 Nov 2019 08:55:43 +0100 Gesprekswaaier: werkwijze om het gesprek aan te gaan over eigen kracht https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/gesprekswaaier-werkwijze-om-het-gesprek-aan-te-gaan-over-eigen-kracht/ Onderzoekers van het Verwey-Jonker Instituut en TNO hebben een nieuwe gesprekswaaier gepubliceerd. De gesprekswaaier is een hulpmiddel voor uitvoerend professionals, leidinggevenden, beleidsmakers, jeugdigen en opvoeders om het gesprek aan te gaan over spanningsvelden waar je mee te maken krijgt bij het uitgaan van eigen kracht. Eigen kracht wordt namelijk als hét aangrijpingspunt gezien voor effectieve hulpverlening. Maar wat er precies mee bedoeld wordt, en wat het betekent voor je werk als professional of voor beleid, blijft vaak in het midden. Met de waaier kan men hier concreet het gesprek over aangaan. De waaier is op dinsdag 29 oktober gepresenteerd tijdens de mini-conferentie ‘Ken je kracht?’. Op deze conferentie gingen gemeentelijke beleidsadviseurs en uitvoerend professionals met elkaar in gesprek over wat ‘uitgaan van eigen kracht’ behelst in beleid en praktijk. Hierbij ging men aan de slag met een recent ontwikkelde gesprekswaaier voor professionals.

De gesprekswaaier is tot stand gekomen in samenwerking met professionals, leidinggevenden, jongeren, ouders, beleidsmedewerkers en wethouders. De onderzoekers bouwden daarbij voort op kennis uit recent afgeronde ZonMw-onderzoeksprojecten rondom empowerment en eigen kracht bij jeugd en gezin. Naast de gesprekswaaier is ook een reflectietool voor gemeenten ontwikkeld, die verschijnt binnenkort.

Enkele reacties op de gesprekswaaier door deelnemers aan de conferentie:
“Het is mooi dat de gesprekswaaier ruimte houdt voor meerdere perspectieven.”
“Ik herken de spanningsvelden en zou de gesprekswaaier met collega’s willen gebruiken, bijvoorbeeld in intervisie.”

U kunt de gesprekswaaier hier downloaden. Een papieren versie is hier op te vragen.

ZonMw-programma Effectief werken in de jeugdsector 

Met meer kennis kan de hulp aan kinderen en hun gezinnen effectiever worden. Voor deze kennisvergroting is het ZonMw-programma Effectief werken in de jeugdsector opgezet. De gesprekswaaier en reflectietool zijn tot stand gekomen met financiering vanuit dit programma.
 

]]>
news-4746 Tue, 22 Oct 2019 13:06:16 +0200 Natuurlijk mentorschap effectief in jeugdhulp https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/natuurlijk-mentorschap-effectief-in-jeugdhulp/ De Universiteit van Amsterdam heeft onderzoek gedaan naar de langetermijneffecten van de JIM (Jouw Ingebrachte Mentor). Deze methode in de jeugdhulp, waarbij samengewerkt wordt met natuurlijke mentoren uit het sociale netwerk rondom een jongere, blijkt ook op de lange termijn effectief. In de meeste gevallen zijn dreigende uithuisplaatsingen door deze methode afgewend, waardoor jongeren thuis of in hun vertrouwde omgeving konden blijven wonen. Het onderzoek geeft een goed beeld van de verschillende ervaringen van de JIMs nadat de hulpverlening is afgerond. Eerder onderzoek laat de gunstige effecten van de JIM-aanpak op de korte termijn zien. Zo blijkt dat volwassenen buiten het gezin, met wie jongeren een goede, sterke band en vertrouwensrelatie hebben (i.e., natuurlijke mentoren), een positief effect hebben op het algemeen welbevinden, sociaal-emotioneel functioneren, fysieke gezondheid, schoolsucces en psychische problemen van de jongeren. Het inzicht dat deze positieve effecten het gevolg zijn van de spontaan ontstane relaties tussen jongeren en de volwassenen om hen heen heeft destijds geleid tot de JIM-benadering. Een JIM is niet alleen een vertrouwensfiguur voor de jongere, maar ook zijn of haar ambassadeur richting ouders en/of professionals. Eind 2013 is met deze benadering gestart als alternatief voor uithuisplaatsing. 

Het onderzoek

Hoe gaat het met JIMs en jongeren een aantal maanden of jaren na afronding van de hulp? En hoe kijken JIMs terug op het hulpverleningstraject? Deze vragen staan centraal in dit onderzoek. Daarbij ligt de focus op de volgende domeinen:

  • Betekenisgeving: wat heeft het betekend JIM te zijn en hoe is er invulling gegeven aan het mentorschap?
  • Relatiekwaliteit: is de relatiekwaliteit tussen de jongere, JIM en gezinsleden veranderd door het JIM traject? 
  • Ondersteuning: hoe is de ondersteuning vanuit de hulpverlening ervaren? 
  • Duurzaamheid: is er na afronding van het traject nog contact met de jongere? En hoe gaat het nu met de jongere?

In het huidige onderzoek zijn in totaal zijn 24 (voormalig) JIMs geïnterviewd uit de regio Amsterdam, Amersfoort en Veenendaal. Dit onderzoek geeft een goed beeld van de verschillende ervaringen van de JIMs, nadat de hulpverlening is afgerond. Het merendeel van de JIMs houdt contact met de jongere na afloop van het hulpverleningstraject en in de meeste gevallen is de dreigende uithuisplaatsing afgewend en woont de jongere thuis of in zijn vertrouwde omgeving. Daarmee is het werken met een JIM een positieve en veelbelovende aanpak in de jeugdhulp, mits deze door alle betrokken partijen op waarde wordt geschat.

Rapport

In het rapport ‘Natuurlijk mentorschap in de jeugdhulp. Duurzame oplossing voor een complex probleem?’ leest u meer over de uitkomsten van het onderzoek.

ZonMw-programma Effectief werken in de jeugdsector 

Met meer kennis kan de hulp aan kinderen en hun gezinnen effectiever worden. Voor deze kennisvergroting is het ZonMw-programma Effectief werken in de jeugdsector opgezet.  
Dit project is tot stand gekomen met financiering vanuit dit programma.

Meer weten?

]]>
news-4587 Fri, 20 Sep 2019 10:35:38 +0200 Gemeenten aan de slag met maatschappelijke diensttijd (MDT) voor jongeren met een ‘tussenjaar’ https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/gemeenten-aan-de-slag-met-maatschappelijke-diensttijd-mdt-voor-jongeren-met-een-tussenjaar/ Vandaag hebben 11 gemeenten bericht gekregen dat zij mogen starten met hun MDT-project. De gemeenten gaan in deze projecten experimenteren met een MDT-vorm die is geïnspireerd op de aanpak van de Belgische Samenlevingsdienst. 20-28 uur per week

De kern van deze aanpak is dat verschillende groepen jongeren elkaar ontmoeten, dat zij zowel individueel als in groepsverband begeleid worden en dat zij gestimuleerd worden om te werken aan hun competenties. Het verschil met de lopende proeftuinen is dat deze vorm van MDT intensiever is. De deelnemende jongeren gaan zich 20 tot 28 uur per week inzetten voor hun MDT. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om jongeren die kiezen voor een tussenjaar of jongeren die uitvallen op school. 

Helpen en erkenning krijgen

Jongeren noemen als belangrijkste motivatie om mee te doen aan MDT dat ze anderen willen helpen en daarvoor erkenning willen krijgen. Ze willen vaardigheden ontwikkelen en zinvol werk doen, hun leven weer op de rit krijgen, grip krijgen op baan of studiekeuze of de kans op succes daarin vergroten. De gemeenten gaan samen met buurgemeenten, het bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties aan de slag om de jongeren een waardevolle MDT te bieden.

Over de projecten

Een overzicht van deze 11 nieuwe projecten is hier te vinden. Meer informatie over deze projecten wordt begin oktober op onze website gepubliceerd. 

Over MDT

MDT is de ontdekkingsreis voor jongeren naar de beste versie van henzelf. Een kans voor jongeren om hun talenten te ontdekken, van betekenis te zijn, nieuwe mensen te ontmoeten en keuzes te maken voor de toekomst. Hun persoonlijke ontwikkeling en vrijwillige inzet voor anderen maakt onze samenleving sterker. MDT biedt ook de mogelijkheid om mensen met verschillende achtergronden en leeftijden dichter bij elkaar te brengen.

Meer weten? 

]]>
news-4531 Fri, 13 Sep 2019 11:52:00 +0200 Als je ouders uit elkaar gaan https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/als-je-ouders-uit-elkaar-gaan/ Veel kinderen en jongeren hebben het gevoel dat hun wereld instort wanneer hun ouders gaan scheiden. Een scheiding is voor hen een heel ingrijpende, vaak overweldigende gebeurtenis. En ruim 1 op de 5 kinderen krijgt ermee te maken. Om te helpen bij de verwerking hun emoties is er voor deze kinderen en jongeren een nieuw werkboek beschikbaar. Dit praktische werkboek helpt jongeren bij het verwerken van een scheiding. Aan de hand van denkvragen, oefeningen en puzzels krijgen ze inzicht in hun eigen situatie en hun gevoelens. Ook geeft het informatie over wat er precies gebeurt bij een scheiding en welke rechten je hebt als kind. Daarnaast bevat het vele herkenbare verhalen van andere kinderen en jongeren die een scheiding hebben meegemaakt.

Het werkboek is ontstaan vanuit de ervaringen met INBOX. INBOX is een digitaal platform voor jongeren met gescheiden ouders dat door de auteurs, Mariska Klein Velderman en Fieke Pannebakker (TNO) met Schoolformaat, praktijkpartners en jongeren ontwikkeld werd in het project “Passende ondersteuning voor jongeren van gescheiden ouders”.
Dit project is tot stand gekomen met financiering vanuit het programma effectief werken in de jeugdsector. Het boek is te bestellen via onder andere bol.com. 

ZonMw-programma Effectief werken in de jeugdsector 

Met meer kennis kan de hulp aan kinderen en hun gezinnen effectiever worden. Voor deze kennisvergroting is het ZonMw-programma “Effectief werken in de jeugdsector” opgezet.  

Meer weten?

]]>
news-4455 Thu, 22 Aug 2019 14:18:51 +0200 Friese dialoogtafels bieden ruimte voor reflectie op het zorgtraject https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/friese-dialoogtafels-bieden-ruimte-voor-reflectie-op-het-zorgtraject/ Een hulpverleningstraject is in de praktijk vaak een complex proces dat zich niet altijd ontwikkelt zoals gewenst of verwacht. Om systematisch te kunnen evalueren welke factoren bevorderend en belemmerend werken in het zorgtraject, heeft de Academische Werkplaats Transformatie Jeugd Friesland (AWTJF) de Dialoogtafelmethodiek ontwikkeld. De dialoogtafel biedt jeugdigen, ouders en hulpverleners de ruimte om vanuit een gelijkwaardige positie te reflecteren op de hulpverlening die zij hebben ontvangen of gegeven. Tijdens een dialoogtafelbijeenkomst van de AWTJF delen de deelnemers de ervaringen die zij hebben opgedaan in het hulpverleningstraject. Een onafhankelijke voorzitter creëert ruimte voor een open dialoog, waarin inzichten over het verloop en de uitkomsten van het traject worden opgehaald. Hoe verliep bijvoorbeeld de communicatie tussen de jongere en de betrokken hulpverleners? Werkten de ingezette interventies? En welk effect hadden de gemaakte beleidsmatige keuzes op de hulpverlening aan ouders en jongeren? Aan de hand van dit soort vragen brengen de deelnemers succesfactoren en belemmerende factoren tijdens het traject in kaart en formuleren ze gezamenlijk aanbevelingen. 

Gelijkwaardige gesprekspartners 

Jongeren en ouders die hebben deelgenomen aan de Friese dialoogtafels geven aan dat ze zich door deze methode als gelijkwaardige gesprekspartner gehoord voelen. Ook kan de dialoogtafel bijdragen aan het gevoelsmatig afsluiten van de moeilijke periode waarin het traject heeft plaatsgevonden. Aan de andere kant kunnen de betrokken hulpverleners, zoals sociaal werkers en therapeuten, een toelichting geven op de keuzes die zij gemaakt hebben tijdens het traject. In een dialoogtafel draait het niet om schuld, maar om samen leren van opgedane ervaringen.  

Casusprofielen 

Inmiddels zijn er 25 casus-specifieke dialoogtafels gehouden. De AWTJF geeft de belangrijkste inzichten uit de dialoogtafel weer in een ‘casusprofiel’. Een voorbeeld van zo’n profiel betreft een casus van een jongere die thuis in een onveilige situatie verkeerde en daardoor een posttraumatische stress stoornis (PTSS) heeft ontwikkeld. Door middel van de dialoogtafelmethodiek is het hulpverleningstraject in kaart gebracht en zijn de positieve en belemmerende factoren hierin geïdentificeerd. Zo bleek de inzet van hulp in de thuissituatie tot escalatie geleid te hebben en richtten de professionals zich onvoldoende op het versterken van de eigen kracht van de jongere. Uithuisplaatsing bleek in dit geval wel positief uit te pakken voor de gemoedstoestand en het zelfvertrouwen van de jongere. 

Alternatieve dialoogtafels 

De dialoogtafels blijken echter niet alleen behulpzaam in het reflecteren op casus-specifieke trajecten. Zo heeft de AWTJF ook een alternatieve dialoogtafelvariant ingezet als instrument voor de evaluatie van de samenwerking tussen 2 jeugdzorginstellingen. Ook organiseerde de werkplaats 3 alternatieve dialoogtafels om het functioneren van Structuur Plus-groepen voor kinderen met autisme binnen het Speciaal Basisonderwijs (SBO) te evalueren. 
Op dit moment wordt er gewerkt aan een light versie van de Dialoogtafelmethodiek, die zelfstandig binnen instellingen en gemeenten kan worden toegepast. 

Over de AWTJF

De AWTJF is een van de 13 academische werkplaatsen transformatie jeugd die gesubsidieerd worden vanuit het ZonMw-programma Academische Werkplaatsen Transformatie Jeugd. De werkplaats betreft een samenwerkingsverband tussen (vertegenwoordigers van) jeugdigen en ouders, praktijkorganisaties uit de jeugdsector, gemeenten, universiteit en hogescholen. Samen verzamelen, bundelen, vernieuwen en verspreiden ze kennis die aansluit op de vragen en behoeften van jeugdigen en hun opvoeders.

Meer weten? 

]]>
news-4304 Tue, 09 Jul 2019 13:51:25 +0200 Vierde subsidieoproep actieprogramma maatschappelijke diensttijd: MDT groeit naar een landelijk dekkend netwerk https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/vierde-subsidieoproep-actieprogramma-maatschappelijke-diensttijd-mdt-groeit-naar-een-landelijk-dekk/ De vooraankondiging van de vierde subsidieoproep van het Actieprogramma Maatschappelijke Diensttijd is vandaag opengesteld. Voor deze oproep kunnen projectvoorstellen ingediend worden door samenwerkende partijen die, in de vorm van een partnerschap, werken aan het opschalen van de maatschappelijke diensttijd. Deze vierde subsidieronde heeft dus als doel MDT op te schalen, zodat wordt toegewerkt naar een landelijk dekkende en een inclusieve MDT. Door steeds meer jongeren, organisaties en andere betrokken partijen mee te laten doen aan MDT, groeit het MDT-netwerk en wordt de uitrol van MDT gestimuleerd. Dit moet gebeuren door in partnerschappen succesvolle aanpakken te versterken en, waar mogelijk, onderling te verbinden. 

3 mogelijkheden voor indienen

De vierde subsidieronde zal uit 3 fasen bestaan (subsidieronde 4a tot en met 4c). Deze subsidieronde is de eerste in de reeks. De projecten uit ronde 4a zullen in februari 2020 van start gaan. De planning voor de fasen 4b en 4c vindt u in de subsidieoproep. 

Vooraanmelding aanvraag verplicht

Indien u voornemens bent een subsidieaanvraag in te dienen voor subsidieronde 4a, dient de aanvraag uiterlijk dinsdag 10 september 2019 12.00 uur aangemeld te worden via dit formulier. De deadline voor het indienen van de subsidieaanvraag is dinsdag 12 november 2019 12.00 uur. Aanvragen die niet voor dinsdag 10 september 2019 zijn aangemeld, worden niet in behandeling genomen. 

Vooraankondiging subsidieoproep

Een belangrijk aandachtspunt van deze subsidieoproep, is dat het een vooraankondiging betreft. De Tweede Kamer gaat na het zomerreces de maatschappelijke diensttijd in twee Algemene Overleggen bespreken. Mogelijk worden er naar aanleiding van deze overleggen nog wijzigingen in de subsidieoproep aangebracht. Er geldt daarom een voorbehoud voor deze subsidieronde. 

De subsidieoproep wordt naar alle waarschijnlijkheid op 29 oktober definitief gemaakt. Eventuele aanpassingen in het projectplan van de indiener, die gemaakt moeten worden naar aanleiding van wijzigingen in de subsidieoproep, kunnen desnoods later (in het wederhoor) worden toegevoegd. 

Meer weten?

In de vooraankondiging leest u meer details en de randvoorwaarden. Op donderdag 29 augustus en woensdag 4 september zijn er informatiebijeenkomsten georganiseerd. Tijdens deze bijeenkomst wordt meer uitleg gegeven over de subsidieoproep en is er de mogelijkheid voor het stellen van vragen. U kunt zich hier aanmelden voor de informatiebijeenkomst. Daarnaast hebben wij een publicatie gemaakt waarin u tips vindt voor het schrijven van een subsidieaanvraag voor dit programma.   

Over de maatschappelijke diensttijd

De maatschappelijke diensttijd (MDT) is de ontdekkingsreis voor jongeren naar de beste versie van henzelf. Een kans voor jongeren om hun talenten te ontdekken, van betekenis te zijn, nieuwe mensen te ontmoeten en keuzes te maken voor de toekomst. Hun persoonlijke ontwikkeling en vrijwillige inzet voor anderen maakt onze samenleving sterker. MDT biedt ook de mogelijkheid om mensen met verschillende achtergronden en leeftijden dichter bij elkaar te brengen, oftewel het stimuleren van sociale cohesie. Het is meedoen, door anderen te laten meedoen. 

Meer weten?

]]>
news-4155 Thu, 06 Jun 2019 10:48:20 +0200 Speerpunten voor betere residentiële jeugdhulp https://www.nji.nl/nl/Actueel/Nieuws-van-het-NJi/Speerpunten-voor-betere-residentiele-jeugdhulp Organiseer residentiële jeugdhulp zo dat kinderen niet beschadigd raken door allerlei breuken in hun leven: de breuk met thuis door de uithuisplaatsing, breuken binnen de jeugdhulp door overplaatsingen, en breuken in hun verdere leven. Dat is de kern van de speerpuntenagenda voor residentiële jeugdhulp die een werkgroep van experts heeft opgesteld. news-3737 Fri, 08 Mar 2019 08:23:28 +0100 Transformatie van de jeugdhulp: doe het samen met de mensen om wie het gaat! https://www.koepeladviesradensociaaldomein.nl/blog/transformatie-van-de-jeugdhulp-doe-het-samen-met-de-mensen-om-wie-het-gaat 'Goede jeugdhulp bereik je alleen samen met de mensen waar het om gaat' aldus Marieke Nanninga. Nanninga is projectleider participatie bij Zorgbelang Groningen. In diverse projecten, met ziekenhuizen, gemeenten, en kennisinstellingen, werkt zij aan de verbetering van de kwaliteit van zorg en ondersteuning vanuit de wensen en behoeften van én samen met de mensen zelf. Op 12 september 2018 promoveerde zij bij C4Youth (RUG|UMCG). Lees meer in haar blog. news-3706 Mon, 04 Mar 2019 12:02:04 +0100 Gemeenten bereiden zich voor op subsidieaanvraag Actieprogramma Maatschappelijke Diensttijd https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/gemeenten-bereiden-zich-voor-op-subsidieaanvraag-actieprogramma-maatschappelijke-diensttijd/ Wat een belangstelling voor de subisidieoproep voor consortia van gemeenten van het Actieprogramma Maatschappelijke Diensttijd! Ruim 80 belangstellenden kwamen 13 februari naar de informatiebijeenkomst van ZonMw om meer te horen over de oproep, de procedures en het model van de Belgische Samenlevingsdienst. De ronde is opgezet met het idee dat gemeenten vanuit hun rol in het sociale domein een centrale rol kunnen spelen in de vormgeving van het ontwerp van de maatschappelijke diensttijd. Zo hebben gemeenten al een breed netwerk van samenwerkingspartners, zoals scholen, MO’s en bedrijven. Gemeenten zijn bovendien een belangrijke vindplaats van (kwetsbare) jongeren en zij hebben al veel trajecten en initiatieven voor (kwetsbare) jongeren. Vanuit hun opdracht een bijdrage te leveren aan een inclusieve samenleving, sluit de insteek van deze subsidieronde daar mooi op aan.

Ondersteuning

Op dit moment wordt, met de input uit de informatiebijeenkomst, de laatste hand gelegd aan de subsidieoproep voor de consortia van gemeenten. Op 18 maart gaat de oproep open en kunnen de consortia van gemeenten beginnen met het schrijven van hun aanvraag. Om aanvragers te ondersteunen bij het schrijven hiervan, krijgen zij ondersteuning. Het bedrijf AEF heeft een ondersteuingsaanbod onwikkeld, dat bestaat uit groepsbijeenkomsten en individuele gesprekken. 

Belgische Samenlevingsdienst

In deze subsidieronde wordt er geëxperimenteerd met een intensieve vorm van de maatschappelijke diensttijd, die gebaseerd is op het model van het Platform van de Belgische Samenlevingsdienst. Tijdens de bijeenkomst vertelden vertegenwoordigers van de Belgische Samenlevingsdienst over de opzet en de ervaringen in België.

Het Platform voor de Samenlevingsdienst geeft jongeren in België de kans om te werken aan hun persoonlijke ontwikkeling door nieuwe vaardigheden te leren en zich deel te laten voelen van de samenleving. Het doel van de samenlevingsdienst is om een boost te geven aan het zelfvertrouwen en de talentontwikkeling van jongeren, ze de mogelijkheid geven voor het opdoen van vaardigheden en iets voor een ander of de samenleving te doen. Ondanks dat het geen doelstelling is, boekt de Samenlevingsdienst mooie resultaten op uitstroom van kwetsbare jongeren naar werk of opleiding. 

Ook nam één van de deelnemende jongeren Abdul het woord. Hij lichtte toe hoe deze ervaring hem in contact heeft gebracht met leeftijdgenoten en hoe hij zich nuttig heeft kunnen maken en zich meer onderdeel is gaan voelen van de samenleving. 

Aankondiging oproep

Maar liefst 15 gemeenten lieten na afloop van de bijeenkomst weten dat zij de intentie hebben een aanvraag in te dienen. Deelnemende gemeenten hebben nog tot uiterlijk 1 maart om zich aan te melden voor deze subsidieronde. Wilt u meer weten over deze bijeenkomst, lees hier het verslag

Meer informatie

]]>
news-3407 Fri, 04 Jan 2019 09:34:18 +0100 Pittige Jaren heeft ons weer vertrouwen in de toekomst gegeven https://www.werkplaatsenjeugd.nl/pittige-jaren-heeft-ons-weer-vertrouwen-in-de-toekomst-gegeven/ Sinds 2 jaar draaien 5 Utrechtse buurtteams de training Pittige Jaren, een methode voor gedragsproblemen bij jonge kinderen en kan worden ingezet in de basiszorg. Alja van der Herberg, programma coördinator binnen stichting Lokalis, vertelt over haar ervaringen met de Pittige Jaren training. ‘Ouders leren met én van elkaar hoe ze kunnen omgaan met het ‘pittige’ gedrag van hun kinderen’. news-3385 Thu, 20 Dec 2018 07:56:22 +0100 Kennisagenda Jeugd maakt een derde stop: Carsten Herstel, directeur Sanctietoepassing en Jeugd, noemt agenda ‘schot in de roos’ https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/kennisagenda-jeugd-maakt-een-derde-stop-carsten-herstel-directeur-sanctietoepassing-en-jeugd-noem/ Carsten Herstel, directeur Sanctietoepassing en Jeugd van het ministerie van Justitie en Veiligheid (J&V) heeft op maandag 17 december 2018 de Kennisagenda Jeugd in ontvangst genomen. Eerder werd de agenda al aangeboden aan minister De Jonge van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) en directeur-generaal Bernard ter Haar van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW). De Kennisagenda Jeugd is het resultaat van een unieke samenwerking waarbij maar liefst vier verschillende ministeries betrokken zijn. De domeinen ontwikkeling, opvoeding en onderwijs, die tot nu toe veelal los van elkaar werkten, worden uitgedaagd om belangrijke kennisvraagstukken op het thema Jeugd gezamenlijk op te pakken. De aanbieding werd, namens de Taskforce Jeugd gedaan door Judi Mesman, een van de boegbeelden van de NWA-route Jeugd in ontwikkeling, opvoeding en onderwijs. De Kennisagenda wordt aan het einde van 2018 feestelijk overhandigd aan vertegenwoordigers van de verschillende ministeries die bij de totstandkoming van de Kennisagenda betrokken zijn geweest; op 21 december volgt de aanbieding op het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW).

U vindt de Kennisagenda hier

Reactie Carsten Herstel

De heer Herstel noemt de Kennisagenda Jeugd een schot in de roos: de agenda sluit aan bij de doelstelling van het ministerie om op het thema jeugd meer werk te maken van de interdepartementale samenwerking. 

De titel van de Kennisagenda ‘Een goede basis’ is treffend, volgens de heer Herstel, omdat goed beleid niet kan zonder goede wetenschappelijke kennis. Voor het ministerie van J&V zijn de thema’s die genoemd worden in de Kennisagenda relevant. Met name ‘overgangen en aansluitingen’, ‘intergenerationele overdracht’ en ‘normativiteit van opvoeding en onderwijs (expliciteren van de normen die onder regelgeving en beleid liggen)’ zijn thema’s waar het ministerie ook mee bezig is en waar wetenschappelijke kennis zeker gewenst is. 

Veel partijen én jongeren betrokken bij totstandkoming Kennisagenda

Het doel van de Kennisagenda is om deze thema’s concreet te maken en daarmee wetenschappers, beleidsmakers en professionals in het jeugddomein handvatten te geven om over de grenzen van hun eigen domein heen te kijken en samen nieuwe kennis over de jeugd te ontwikkelen. Mede daarom zijn bij de totstandkoming van de Kennisagenda een groot aantal partijen op het gebied van ontwikkeling, opvoeding en onderwijs betrokken. Wat de Kennisagenda uniek maakt is dat niet alleen professionals een inbreng hebben gehad, maar juist ook ouders en jongeren. Het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) heeft in samenwerking met andere onderdelen van NWO en ZonMw de Taskforce ondersteund bij de totstandkoming van de Kennisagenda.

NWA biedt kansen

De verschillende thema’s uit de Kennisagenda Jeugd hangen met elkaar samen, vullen elkaar aan of overlappen elkaar. Deze zouden dan ook niet los van elkaar onderzocht moeten worden. Hier liggen kansen voor onderzoekers om samen met collega’s uit andere domeinen en disciplines grootschalig onderzoek op te zetten. De verschillende calls van de NWA bieden hier mogelijkheden voor. 

J&V herkent zich in het appel dat de Taskforce en Kennisagenda doen om het kind nog meer centraal te stellen en gaat de samenwerking met andere departementen verder versterken om de kennisopbouw een impuls te geven.

Meer weten?

]]>
news-3270 Mon, 26 Nov 2018 12:12:53 +0100 Oproep bijdragen aan Jeugd in Onderzoek 2019 https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/oproep-bijdragen-aan-jeugd-in-onderzoek-2019/ Doe mee met Jeugd in Onderzoek 2019. Dé ontmoetingsplek voor jeugd- en onderwijsprofessionals die met en voor kinderen werken. Wilt u anderen inspireren en motiveren met uw onderzoek, de resultaten en praktijkervaringen? Dien dan voor 15 januari 2019 uw voorstel in. Jeugd in Onderzoek is dé aangewezen plek om uw kennis en ervaring met anderen te delen. Doet u onderzoek en heeft u (tussen)resultaten die u wilt delen? Dien dan uw voorstel in. Dit kan tot dinsdag 15 januari 2019, 17.00 uur via het aanmeldformulier. Hier vindt u ook de uitgebreide voorwaarden waaraan uw deelsessie moet voldoen. Het is een pré als u samenwerkt met iemand uit de praktijk, zoals een ouder, kind of ervaringsdeskundige. Hier houden we rekening mee bij de honorering. Begin februari 2019 hoort u of de commissie uw bijdrage heeft gehonoreerd.

Thema's

Drie thema’s herkent u jaarlijks in het programma: Wat Werkt voor Wie en Waarom, De kracht van preventie in het Sociale Domein en Verbinding Onderwijs-Jeugdhulp. Naast deze drie vaste thema’s kent het programma een jaarlijks wisselend thema. Dit thema wordt aangedragen door de universiteit die optreedt als ambassadeur van het congres. Voor 2019 heeft de Rijksuniversiteit Groningen het extra thema bepaald: Het effect van stress bij opvoeden en opgroeien.

Doel van deze dag

Het doel van Jeugd in Onderzoek is kennisuitwisseling, prikkelen van duurzame kennisontwikkeling en het stimuleren van het gebruik van kennis door professionals, gemeenten, onderwijs en opleidingen. Zodat ouders en jeugd daarvan profiteren. De meerwaarde zit vooral in het verbinden van kennis uit onderzoek, de professionele praktijk en de ervaring van kinderen, jongeren en ouders. Inspiratie komt uit onderlinge interactie en het netwerken tussen betrokkenen in het jeugd- en onderwijsveld.

Wie kan bijdragen?

Bent u betrokken bij onderzoek in het jeugd- of onderwijsveld? En wilt u de opgedane kennis – op een inspirerende manier – breder delen? Dan bent van harte uitgenodigd om bij te dragen aan Jeugd in Onderzoek 2019.

Wilt u deelnemen als bezoeker? Dat kan natuurlijk ook. Aanmelden voor Jeugd in Onderzoek is mogelijk vanaf half februari 2019 via www.jeugdinonderzoek.nl. Zet de datum vast in uw agenda.

Verschillende onderdelen en thema's

U kunt een voorstel indienen voor verschillende werkvormen, zoals: een lezing, netwerktafel, workshop, posterpresentatie of een pitch technologische innovatie, op een van de volgende subthema's:
 
Wat Werkt voor Wie en Waarom
Met meer kennis kan de hulp en ondersteuning aan scholen, kinderen en gezinnen effectiever worden. Kennis over welke aanpak voor welke doelgroep het beste werkt en waarom, is belangrijk. En hoe kan je dat het beste onderzoeken? Drie kennisbronnen zijn daarbij relevant: ervaringskennis van kinderen, jongeren en ouders, praktijkkennis van professionals en kennis uit wetenschappelijk onderzoek. We nodigen u uit om in de deelsessies uw resultaten te delen. Bijvoorbeeld van effectonderzoek, praktijkgestuurd onderzoek of (onderzoeks)projecten waarin actieve participatie van jeugd/gezinnen een grote rol spelen.

De kracht van Preventie in het Sociale Domein
Voor gemeenten is het van toenemend belang hun preventief jeugdbeleid en onderwijsbeleid goed in te richten. Het vergroot de kans op een gezonde, veilige en kansrijke sociale omgeving voor jeugd en gezinnen. Het verkleint de kans dat alledaagse opgroei- en opvoedproblemen escaleren tot ernstige problemen. Kennis over effectieve preventie en het opnemen van die ‘evidence’ in nieuwe of herziene richtlijnen is daarbij van belang. We nodigen u uit om in de deelsessies kennis over de succesfactoren van preventieprojecten en resultaten uit onderzoek naar de effectiviteit van preventie te presenteren.

Verbinding Onderwijs-Jeugdhulp
De verbinding tussen onderwijs en jeugdhulp kan veel opleveren voor kinderen en gezinnen. De school is een plek waar problemen bij het opgroeien, in de ontwikkeling of bij belemmeringen in de thuissituatie worden gesignaleerd. Leraren bieden zelf vaak al veel ondersteuning, zowel bij het leren als bij de sociaal-emotionele ontwikkeling. Soms moet de school in samenspraak met leerling en ouders snel jeugdhulp in kunnen schakelen. Leraren en jeugdhulpprofessionals hebben elkaar nodig. Wat weten we over de kwaliteit, de organisatie en de do's en don'ts van een optimale samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp? We nodigen u uit om in de deelsessies uw resultaten uit onderzoek en verhalen uit de praktijk te delen.

Het effect van stress bij opvoeden en opgroeien
We weten dat kinderen en jongeren tegenwoordig geregeld stress ervaren. Bijvoorbeeld door school of te veel prikkels via sociale media. Juist bij de jeugd kan stress nadelige effecten hebben, omdat de hersenen nog volop in ontwikkeling zijn. Ook ouders ervaren regelmatig stress bij het opvoeden. Er is nog niet voldoende onderzocht op welke schaal kinderen, jongeren en ouders stress ervaren, waardoor stress wordt veroorzaakt, om wat voor type stress het gaat en of de stress daadwerkelijk negatieve effecten heeft. Ook is nog onvoldoende bekend over manieren waarop bij de opvoeding en in het onderwijs en hulpverlening kan worden omgegaan met stress van kinderen en jongeren. Deze vragen maken ook deel uit van de Kennisagenda Jeugd. Doet u onderzoek op een van deze terreinen? Dan nodigen we u uit hierover een deelsessie in te dienen.

Kosten

Als uw bijdrage wordt gehonoreerd betaalt u de inschrijfkosten van € 140,00 incl. BTW. Neemt u iemand mee voor uw presentatie, bijvoorbeeld iemand vanuit de praktijk of een ervaringsdeskundige, die alleen voor deze sessie komt? Dan is het mogelijk dat – in overleg met de organisatoren van deze dag – voor deze persoon geen entree betaald hoeft te worden.

Meer informatie en aanmeldformulier

Jeugd in Onderzoek wordt georganiseerd door ZonMw, NRO, NJi, NCJ en TNO.
Meer informatie over het congres is te vinden op onze website www.jeugdinonderzoek.nl. Voor vragen kunt u contact opnemen via het e-mailadres: jeugdinonderzoek@nji.nl

]]>
news-3172 Tue, 30 Oct 2018 15:12:23 +0100 Academische werkplaats SW-RAW: werken aan het versterken van eigen kracht https://www.werkplaatsenjeugd.nl/wp-content/uploads/2018/10/181029_aw-st-raw_definitief.pdf In academische werkplaats ST-RAW werken jeugdhulpaanbieders, CJG, Mesam, IVO, Erasmus MC, Erasmus universiteit, Hogeschool Rotterdam en Inholland samen met Rotterdam aan het thema versterken eigen kracht. Meer weten? Bekijk de infografic.