ZonMw tijdlijn Regie en eigen kracht https://www.zonmw.nl/ Het laatste nieuws van de tijdlijn van Regie en eigen kracht nl-nl Sat, 08 May 2021 02:39:36 +0200 Sat, 08 May 2021 02:39:36 +0200 TYPO3 news-7207 Wed, 28 Apr 2021 08:42:39 +0200 Nieuwe subsidieoproep voor leernetwerk participatief jeugdonderzoek https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/nieuwe-subsidieoproep-voor-leernetwerk-participatief-jeugdonderzoek/ Jongerenparticipatie wordt steeds belangrijker in onderzoek. De subsidieoproep Leernetwerk Participatief jeugdonderzoek geeft een impuls aan het gezamenlijk leren over en reflecteren hierop. De opgedane kennis en creatieve voorbeelden worden breed gedeeld. Subsidieaanvragen kunnen door onderzoeksorganisaties worden ingediend tot dinsdag 31 augustus 2021, 14.00 uur. Leernetwerk

Het doel van deze subsidieoproep is een stimulans te geven aan het gezamenlijk reflecteren en leren in participatief jeugdonderzoek. En dit te realiseren door een duurzaam leernetwerk participatief jeugdonderzoek en coaching on the job trajecten te faciliteren.

In een leernetwerk wisselen deelnemers met expertise en vanuit een gezamenlijke interesse in participatief jeugdonderzoek doelbewust kennis en ervaringen uit. Samen ontwikkelen en verspreiden ze nieuwe inzichten, oplossingen en werkwijzen. Jongeren zijn structureel bij het leernetwerk betrokken.

Aanvragen subsidie

Er kan subsidie worden aangevraagd voor het opzetten, uitbouwen en verstevigen van een duurzaam leernetwerk participatief jeugdonderzoek, waarvan 6 ‘coaching on the job’ trajecten onderdeel zijn. Experts op het gebied van participatief jeugdonderzoek worden hierin coach voor onderzoekers die recent gestart zijn of op het punt staan om participatief jeugdonderzoek uit te voeren in de jeugdsector.

Budget

Er kan maximaal € 250.000,- voor één leernetwerk worden aangevraagd met een looptijd van maximaal 3 jaar. In totaal is voor deze programmalijn € 250.000,- beschikbaar.  

Hierbij geldt de verplichting dat aanvragers ook zelf investeren in het project. Aanvragers kunnen maximaal 75% van de totaalbegroting aanvragen bij ZonMw en dienen ten minste 25% van de totaalbegroting zelf te investeren (in kind of in cash).

Meer weten?

]]>
news-7075 Thu, 25 Mar 2021 16:31:00 +0100 Subsidieronde 4c: MDT groeit naar een landelijk dekkend netwerk gepubliceerd https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/subsidieronde-4c-mdt-groeit-naar-een-landelijk-dekkend-netwerk-gepubliceerd/ Vandaag is subsidieronde 4c: MDT groeit naar een landelijk dekkend netwerk gepubliceerd. In deze subsidieronde kunnen organisaties subsidie aanvragen om MDT verder te laten groeien naar een landelijk dekkend netwerk. Hiervoor kunnen organisaties in partnerschappen een subsidieaanvraag indienen. Organisaties die voornemens zijn een subsidieaanvraag in te dienen, moeten uiterlijk vrijdag 30 april 2021 een vooraanmelding doen. Een passende MDT in de eigen omgeving

Het doel is dat alle jongeren van 14 tot en met 27 jaar in hun eigen omgeving een aantrekkelijke MDT (maatschappelijke diensttijd) kunnen doen, die aansluit bij hun interesses, wensen en mogelijkheden. Jongeren doen met MDT iets voor een ander en/of de samenleving, ontwikkelen hun talenten en ontmoeten elkaar en anderen. Naast impact op jongeren, heeft MDT ook meerwaarde voor maatschappelijke organisaties en de samenleving.

3 programmalijnen

In deze subsidieronde wordt gewerkt met 3 programmalijnen.

  • In programmalijn 1: Opschalen, uitbreiden en versterken kunnen alle (maatschappelijke) organisaties, gemeenten, onderwijsinstellingen met een partnerschap een subsidieaanvraag indienen voor het starten of uitbreiden van een MDT-project. Om hiermee het passend MDT-aanbod voor alle jongeren te vergroten, het MDT-netwerk uit te breiden en toe te werken naar verdere landelijke dekking. Lees meer over programmalijn 1.
  • In programmalijn 2: Intensieve variant MDT door gemeenten, kunnen gemeenten met een partnerschap een subsidieaanvraag indienen voor een intensieve variant, waarbij jongeren zich minimaal 320 uur in maximaal 6 maanden inzetten. Het doel is om bij te dragen aan het landelijk beschikbaar stellen van de intensieve variant van MDT. Lees meer over programmalijn 2.
  • In programmalijn 3: MDT in het onderwijs, krijgen instellingen voor en in het onderwijs en hun partners de mogelijkheid om een MDT-project in het onderwijs te starten of uit te breiden en daarmee het MDT-aanbod tijdens onderwijs te vergroten en aan te sluiten op het MDT-netwerk. In deze variant vindt MDT minimaal deels in begeleide onderwijsuren plaats en is het MDT-traject gekoppeld aan onderwijsdoelen. Lees meer over programmalijn 3.

Het is mogelijk om in meerdere programmalijnen een subsidieaanvraag in te dienen, mits de subsidieaanvragen aansluiten op de doelstellingen en voorwaarden uit de betreffende programmalijn. Deze subsidieaanvragen worden per programmalijn met de bijbehorende voorwaarden beoordeeld.

Omdat iedere lijn andere doelstellingen en voorwaarden heeft, is het niet mogelijk om dezelfde aanvraag in meerdere programmalijnen in te dienen. Wilt u weten in elke programmalijn(en) u kunt indienen? Bekijk dan deze publicatie. Hierin vindt u samenvattingen van de verschillende programmalijnen en leest u waar u met uw organisatie kunt indienen.

Belangrijke data

Als u voornemens bent om een subsidieaanvraag in te dienen, meld uw subsidieaanvraag dan uiterlijk vrijdag 30 april 2021 bij ons aan.

De deadline voor het indienen van de subsidieaanvraag verschilt per programmalijn. Voor programmalijn 1 is de deadline dinsdag 1 juni 2021,12.00 uur. Voor programmalijn 2 en 3 is de deadline om een aanvraag in te dienen dinsdag 25 mei 2021, 12.00 uur.

Informatiebijeenkomst

In april organiseert ZonMw enkele digitale informatiebijeenkomsten waarin we de subsidieoproep en de procedures om een subsidieaanvraag in te dienen nader toelichten en uw vragen beantwoorden. U kunt uzelf hier inschrijven voor een van de informatiebijeenkomsten.

Houdt voor meer informatie over de publicatie van de subsidieoproep onze LinkedIn-pagina ZonMw: Jeugd, website en nieuwsbrief in de gaten.

Over MDT

MDT is de ontdekkingsreis voor jongeren naar de beste versie van henzelf. Een kans voor jongeren om hun talenten te ontdekken, van betekenis te zijn, nieuwe mensen te ontmoeten en keuzes te maken voor de toekomst. Persoonlijke ontwikkeling en vrijwillige inzet van jongeren voor anderen maakt onze samenleving sterker. Binnen deze ambitie staat maatschappelijke impact voorop en daarbij zijn 3 kernbegrippen van belang: iets doen voor een ander en/of de samenleving, talentontwikkeling en elkaar ontmoeten.

Meer weten?

]]>
news-7077 Wed, 24 Mar 2021 14:12:25 +0100 Subsidieoproep voor innovaties in de jeugdsector https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/subsidieoproep-voor-innovaties-in-de-jeugdsector/ Een vernieuwende aanpak voor een maatschappelijk vraagstuk. In de subsidieoproep ‘Innovaties in de jeugdsector’ is ruimte voor het ontwikkelen en onderzoeken van nieuwe innovatieve werkwijzen in de jeugdsector. Die aansluit bij de leefwereld en behoefte van kinderen, jongeren en gezinnen, samen met alle betrokkenen en vaak dwars door bestaande domeinen heen. Projectideeën kunnen door onderzoeksorganisaties worden ingediend tot 25 mei 2021, 14.00 uur. Innovatie in de jeugdsector

Het doel van deze subsidieoproep is het ontwikkelen en onderzoeken van innovatieve werkwijzen in de jeugdsector. Een innovatie in de jeugdsector is een ‘out of the box’ oplossing voor een maatschappelijk vraagstuk die resulteert in een vernieuwende aanpak. Het innovatieve zit vaak in een nieuwe manier van verbinden van verschillende actoren, verschillende expertises of verschillende methodieken. Wat leidt tot een vernieuwende aanpak die aansluit bij de leefwereld en behoefte van kinderen, jongeren en gezinnen. Die wordt uitgevoerd samen met alle betrokkenen en vaak dwars door bestaande domeinen heen gaat.

Aanvragen subsidie

Er kan subsidie worden aangevraagd voor ontwerpgericht onderzoek naar nieuwe innovatieve werkwijzen die waarde hebben voor de psychosociale ontwikkeling van kinderen.

  • Het moet gaan om het ontwikkelen en onderzoeken van een nieuwe innovatie.
  • Let wel: het opschalen of doorontwikkelen van een bestaande innovatie binnen de jeugdsector past nadrukkelijk niet binnen deze subsidieoproep.
  • De subsidieaanvraag beschrijft een ontwerpgericht onderzoeksvoorstel naar een innovatieve werkwijze.
  • De indiener is bereid om na honorering mee te werken aan kennisdelingsactiviteiten (zoals een bijeenkomst, presentaties, vlogs, blogs en dergelijke) van de voortgang en resultaten.

Budget

Er kan maximaal € 200.000,- per project worden aangevraagd met een looptijd van maximaal 30 maanden. Ook kleinere/kortdurende projecten komen in aanmerking voor subsidie. In totaal is voor deze programmalijn maximaal € 1.250.000,- beschikbaar.  

Meer weten?

]]>
news-7038 Thu, 11 Mar 2021 14:17:17 +0100 Digitale tool INKT geeft jongeren inzicht en regie over hun vragenlijstgegevens https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/digitale-tool-inkt-geeft-jongeren-inzicht-en-regie-over-hun-vragenlijstgegevens/ Met de digitale tool INKT krijgen jongeren (12-19 jaar) die in behandeling zijn bij de jeugd-ggz zelf toegang tot en regie over de gegevens uit de vragenlijsten die zij zelf, hun ouders en/of de leerkracht invullen. Jongeren kunnen met de tool hun eigen resultaten vergelijken met bijvoorbeeld de resultaten van hun ouders en resultaten van eerdere metingen. De tool geeft de resultaten in begrijpelijke taal weer en is visueel aantrekkelijk voor de jongeren. Uit het onderzoek blijkt dat de jongeren die INKT gebruiken zeer tevreden zijn over het gebruik en dat ze meer zelfvertrouwen en eigen regie ervaren. Digitale tool INKT

Binnen de geestelijke gezondheidszorg voor de jeugd worden vragenlijsten gebruikt om te zien hoe het met de behandeling van jongeren gaat. Een veelgehoorde klacht is dat jongeren de uitkomsten van de vragenlijsten vaak niet of onvoldoende terug konden zien. Daarom hebben jongeren, samen met ontwerpers en onderzoekers, de digitale tool INKT (vrij naar ‘I Need To Know’) ontwikkeld. Hiermee kunnen ze zelf naar de resultaten van vragenlijsten kijken. Met INKT kunnen jongeren hun eigen resultaten vergelijken met bijvoorbeeld de resultaten van hun ouders en resultaten van eerdere metingen. Zo kan een jongere de resultaten beter bespreekbaar maken en – samen met de behandelaar - actief aan de slag gaan met de verkregen inzichten in de behandeling.

Voor, door en met jongeren

Jongeren zijn van het begin tot het einde betrokken bij de ontwikkeling, implementatie en evaluatie van de INKT-tool. Omdat zij hun ideeën, ongezouten mening en enthousiasme hebben willen delen, is INKT écht een tool voor, door en met jongeren geworden.

Participatievoucher

Dit project heeft een participatievoucher toegekend gekregen. Deze voucher is ingezet om jongeren actief te betrekken bij de implementatie van INKT binnen GGzE Kind en Jeugd. Er is een pizzabijeenkomst georganiseerd waarin jongeren hebben nagedacht over manieren om INKT het beste onder de aandacht te brengen. Tijdens deze bijeenkomst zijn veel nieuwe inzichten opgedaan die de basis zijn geweest voor nieuwe implementatieactiviteiten en pr-uitingen. Zo is er een huisstijl ontwikkeld die aansluit bij de INKT-tool en die op alle folders, flyers en posters terugkomt. De posters en folders zijn in overleg met jongeren opgezet. En er zijn 2 animatiefilmpjes gemaakt waar jongeren aan bijgedragen hebben.

ZonMw-programma Effectief werken in de jeugdsector

Met meer kennis kan de hulp aan kinderen en hun gezinnen effectiever worden. Voor deze kennisvergroting is het ZonMw-programma Effectief werken in de jeugdsector opgezet.  
Dit project is tot stand gekomen met financiering vanuit dit programma.

Meer informatie

]]>
news-6909 Wed, 10 Feb 2021 11:29:45 +0100 Nieuwe campagne VWS wil stress rond zwangerschap verminderen - Kansrijke Start https://www.kansrijkestartnl.nl/campagne-mamaliefde-en-papaliefde-is/documenten/publicaties/2021/02/09/persbericht-nieuwe-campagne-vws-wil-stress-rond-zwangerschap-verminderen---kansrijke-start Met de nieuwe campagne ‘Mamaliefde is…’ wil staatssecretaris Paul Blokhuis (VWS) helpen om stress onder aanstaande moeders tijdens en na hun zwangerschap te verminderen. news-6885 Mon, 08 Feb 2021 09:24:48 +0100 De kennisrotonde Jeugd komt eraan! https://nwa-jeugd.nl/nieuws/de-kennisrotonde-jeugd-komt-eraan/ De succesvolle Kennisrotonde van het NRO, waar onderwijsprofessionals vragen kunnen stellen die met kennis uit onderzoek worden beantwoord, krijgt nu een uitbreiding op het onderwerp ‘Samenwerking Onderwijs en Jeugd’. news-6629 Thu, 10 Dec 2020 12:57:00 +0100 Waardevolle kennisproducten voor de jeugdsector https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/waardevolle-kennisproducten-voor-de-jeugdsector/ Bent u werkzaam in of vóór de jeugdsector als praktijkprofessional, beleidsmaker of opleider én op zoek naar een innovatieve oplossing die de jeugdhulp in uw regio kan helpen verbeteren? De werkplaatsen jeugd hebben een schat aan kennis opgedaan en bruikbare producten ontwikkeld. Deze kennisproducten kunt u nu toepassen in uw eigen organisatie met behulp van een kennisvoucher. Vanaf 10 december stelt ZonMw maximaal 10.000 euro per voucher beschikbaar. Als gemeente, jeugdorganisatie en opleidingsinstelling kunt u deze laagdrempelige kennisvoucher bij ZonMw aanvragen. Met de voucher kunt u een kennisproduct dat is ontwikkeld door de academische werkplaatsen transformatie jeugd, met ondersteuning van deze werkplaats, inzetten binnen de context van uw eigen werkpraktijk.

Om welke kennis en producten gaat het?

In de kennisetalage vindt u de 15 beschikbare producten waarvoor een kennisvoucher kan worden aangevraagd. Deze producten richten zich op thema’s als eigen regie, eenzaamheid, armoede, diversiteitsgevoelig werken en kwetsbare jongeren. Ook de vorm is divers: het aanbod bestaat uit onder andere methodieken, workshops, scholingstrajecten en tools. Deze producten worden toegelicht met een korte tekst en met een vlog van de werkplaats. Hierin vertellen zowel ontwikkelaars als gebruikers over hun ervaringen met het kennisproduct.

Werkwijze

Ziet u in de kennisetalage een product dat kan voorzien in een vraag of behoefte die leeft binnen uw organisatie? Neem dan contact op met de contactpersoon van de betreffende werkplaats en stel gezamenlijk een aanvraag op. In de subsidieoproep  leest u de randvoorwaarden en andere noodzakelijke informatie over het aanvraagproces.

Voorwaarden

De maximale looptijd van een vouchertraject is 12 maanden. Een organisatie kan maximaal 10.000 euro aanvragen per voucher. In de periode van 10 december 2020 tot en met uiterlijk 9 december 2021 is een totaalbedrag van 300.000 euro beschikbaar. Als dit budget is uitgeput voordat de uiterlijke sluitingsdatum is bereikt, zal de oproep vroegtijdig dichtgaan. Hierbij geldt het principe: ‘wie het eerst komt, het eerst maalt'. Wees er dus snel bij!

Meer informatie

Heeft u vragen over het proces? Neem dan contact op met Iris den Hartog of Merlijne Jaspers via awtjeugd@zonmw.nl. Heeft u inhoudelijke vragen over (één van) de producten? Neem dan contact op met de contactpersoon van de betreffende voucher.

]]>
news-6484 Wed, 11 Nov 2020 08:01:45 +0100 Maatschappelijke diensttijd (MDT) steeds toegankelijker voor jongeren: meer locaties, meer plekken https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/maatschappelijke-diensttijd-mdt-steeds-toegankelijker-voor-jongeren-meer-locaties-meer-plekken/ Het landelijke netwerk van MDT (maatschappelijke diensttijd) gaat zich de komende tijd verder uitbreiden. ZonMw heeft 50 nieuwe projecten gehonoreerd, waarmee jongeren steeds beter in hun eigen regio terecht kunnen voor een MDT. Met deze uitbreiding komen er nieuwe plekken bij voor ongeveer 22.000 jongeren. Landelijk dekkend netwerk

Sinds de officiële start van MDT in maart dit jaar ligt de focus op het uitbreiden van het landelijke MDT-netwerk. Zodat alle jongeren in Nederland tussen de 14 en 27 jaar een MDT kunnen doen. Met de 50 nieuwe projecten wordt verder gebouwd aan dit netwerk, waarbij er extra aandacht is geweest voor de regio’s waar op dit moment nog niet voldoende MDT-aanbod is. In elk van deze regio’s worden de mogelijkheden voor jongeren nu uitgebreid.

Voor iedere jongere een passende MDT

De 50 nieuwe projecten zijn ook deze keer weer zeer divers en aanvullend op het bestaande aanbod. Zo kunnen jongeren zich bijvoorbeeld op een sportieve manier inzetten voor hun wijk of voor natuur en duurzaamheid in Nederland. Een greep uit de nieuwe projecten:

ZOOFF Your Life
Het MDT jongerenpanel was razend enthousiast over het project ZOOFF Your Life. Hier worden jongeren verbonden aan organisaties die staan te springen om hun input. Ze gaan werken aan maatschappelijke vraagstukken als: hoe maak je sport aantrekkelijk voor de echte bankhanger? Welke activiteit brengt jongeren met en zonder beperking met elkaar in contact? Of hoe maak je lezen leuker voor kinderen op de basisschool? De jongeren kijken op de werkvloer, gaan in gesprek met professionals, denken met elkaar na over oplossingen, geven advies en het aller belangrijkste: ze voeren met elkaar één van hun adviezen uit in de praktijk. Bijvoorbeeld door het organiseren van een voorleesmiddag.

MDT|Missie 030
In het project MDT|Missie 030 gaan jongeren aan de slag met het verlagen van drempels. Ze werken aan sociale vraagstukken en opgaven die inspelen op situaties in de samenleving. Denk daarbij aan vraagstukken als: kunnen we het skatepark gebruiken als we zelf de bewaking doen? Hoe kunnen de zwembadjes in de wijk deze zomer toch open? Of kunnen we niet altijd een boodschappendienst voor mensen in de wijk aanbieden? Met het project MDT|Missie 030 wordt MDT binnen de gemeente Utrecht verder uitgebreid. Het is volgens de beoordelingscommissie een mooi voorbeeld van hoe MDT uitgerold kan worden in gemeenten.

Challenge Up!
Jongeren gaan bij Challenge Up! aan de slag met persoonlijke ontwikkeling, maar vooral: met een toffe challenge. Zo kunnen ze bijvoorbeeld activiteiten organiseren voor jongeren met een beperking, filmen of presenteren bij het jongerenplatform Jongin Lelystad of iemand helpen met taal of rekenen. Tijdens de workshops, trainingen en bedrijfsbezoeken in het programma doen jongeren waardevolle kennis en vaardigheden op voor hun toekomst, zoals bijvoorbeeld leren samenwerken.

Subsidiemogelijkheden

Op dit moment zijn er geen nieuwe subsidiemogelijkheden, maar deze komen er wel weer aan. In het eerste kwartaal van 2021 wordt subsidieronde 4c verwacht, waarin partnerschappen een subsidieaanvraag kunnen doen. Begin 2021 komt er ook een subsidieronde waarbij organisaties zich aan kunnen sluiten bij bestaande partnerschappen uit subsidieronde 4a. Een vergelijkbare subsidieronde volgt later ook nog voor de projecten die nu van start gaan. Verder is er een definitieve subsidieregeling in ontwikkeling. Wilt u meer weten over de voorwaarden? Kijk dan regelmatig op www.zonmw.nl/amd, volg ZonMw: Jeugd op LinkedIn of abonneer u op de nieuwsbrief van ZonMw Jeugd .

Over MDT

MDT is de ontdekkingsreis voor jongeren naar de beste versie van henzelf. Een kans voor jongeren om hun talenten te ontdekken, van betekenis te zijn, nieuwe mensen te ontmoeten en keuzes te maken voor de toekomst. Hun persoonlijke ontwikkeling en vrijwillige inzet voor anderen maakt onze samenleving sterker. MDT brengt mensen met verschillende achtergronden en leeftijden dichter bij elkaar.

Meer weten?

]]>
news-5980 Wed, 29 Jul 2020 09:57:16 +0200 Nieuwe subsidieoproep over het tijdig signaleren en ondersteunen van kinderen en gezinnen in kwetsbare omstandigheden https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/nieuwe-subsidieoproep-over-het-tijdig-signaleren-en-ondersteunen-van-kinderen-en-gezinnen-in-kwetsba/ Vanaf vandaag kunnen onderzoeksvoorstellen ingediend worden die kennis opleveren over wat werkt bij het tijdig signaleren en zo goed mogelijk ondersteunen van kinderen en gezinnen in kwetsbare omstandigheden, waarvoor kansrijk opgroeien en opvoeden niet vanzelfsprekend is. Verschillende omstandigheden of factoren kunnen het ouderschap en het opgroeien en ontwikkelen van kinderen negatief beïnvloeden. Maar de aanwezigheid van deze kwetsbare omstandigheden staan niet altijd het kansrijk opvoeden en opgroeien in de weg. Beschermende factoren kunnen tegenwicht geven aan die negatieve invloed van risicofactoren. Voorbeelden van beschermende factoren zijn: zelfvertrouwen, sensitief ouderschap, veerkracht en een ondersteunend netwerk.

Beschermende factoren

Met het onderzoek binnen deze subsidieronde willen we meer te weten komen over hoe kinderen en gezinnen in kwetsbare omstandigheden tijdig gesignaleerd en bereikt kunnen worden. Daarnaast willen we weten hoe de beschermende factoren geactiveerd en versterkt kunnen worden zodat de kinderen en gezinnen zo goed mogelijk ondersteund kunnen worden.

Indienen van onderzoeksvoorstellen

Deadline voor het indienen van een projectidee is 27 oktober 2020 14.00 uur. Lees de subsidieoproep voor meer details over het indienen van een aanvraag binnen deze ronde en de randvoorwaarden waar een aanvraag aan moeten voldoen.

ZonMw-programma Wat werkt voor de jeugd

Met dit kennisontwikkelingsprogramma willen we meer weten over wat werkt in de hulp en ondersteuning voor jongeren en gezinnen.

Meer informatie

]]>
news-5937 Tue, 14 Jul 2020 08:10:29 +0200 Inzet ervaringsdeskundigen bij onderzoek naar suïcide-problematiek in leefgroepen als positief ervaren https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/inzet-ervaringsdeskundigen-bij-onderzoek-naar-suicide-problematiek-in-leefgroepen-als-positief-ervar/ Het onderzoeksproject “Als suïcide en suïcidale uitingen je dag kleuren: wat doet dat dan met jou en mij?” verwerft inzicht en kennis over de beleving van jongeren die verblijven in leefgroepen in de JeugdzorgPlus waar suïcide-problematiek speelt. Het onderzoeksteam bestaat uit de projectleider en 6 ervaringsdeskundige jongeren. De belangrijkste tips van jongeren: praat met en luister naar jongeren. Toon gevoel als hulpverlener. Neem tijd om een band op te bouwen. Laat iemand die suïcidaal is niet alleen, zeker niet geïsoleerd. Voor het onderzoek zijn er inmiddels meer dan 30 interviews afgenomen bij jongeren en hulpverleners in de jeugdzorg plus en de keten. Ook de analyses van de interviews, het voorbereiden van bijeenkomsten en presentaties op symposia, worden samen met ervaringsdeskundigen uitgevoerd.

Fijn om ervaringen te delen

De jongeren die het onderzoeksteam tot nu gesproken heeft (9 in totaal) gaven na afloop van het interview aan dat ze het fijn vonden om over hun ervaringen met suïcide en zelfbeschadiging op de groep te praten. Het luchtte op. Een aantal jongeren gaf expliciet aan dat ze nog niet eerder zo lang over het onderwerp suïcide en zelfbeschadiging met iemand gepraat hadden.

In de interviews geven jongeren aan dat er regelmatig niet naar hen geluisterd wordt. Ook vinden jongeren dat ze niet alleen gelaten moeten worden als ze suïcidaal zijn “Want dat maakt je niet beter. Je moet zo'n jongere sturen en samen met de jongere afleiding zoeken en niet alleen laten. Vooral niet alleen laten.” (Melanie, 15 jaar)

Tijdens een expertmeeting begin maart, waar meer dan 30 professionals en bestuurders aanwezig waren, werd letterlijk geïllustreerd door het onderzoeksteam dat een “warme ontvangst (en overdracht)” een belangrijk aspect van de zorg is. De bijdrage van de ervaringsdeskundigen aan de interviews leverde mooie verhalen en inzichten voor de aanwezigen op.

Rapportage december 2020

Momenteel worden er met jongeren voorbereidingen getroffen voor het maken van een korte film, waarin jongeren aan hulpverleners vertellen wat voor hen helpend is geweest. De eindrapportage van het onderzoek “Als suïcide en suïcidale uitingen je dag kleuren: wat doet dat dan met jou en mij?” volgt in december 2020.

Impact van het coronavirus op de JeugdzorgPlus

Door het coronavirus zijn de interviews tijdelijk on hold gezet, omdat het onderwerp zich minder leent voor online interviews. Om het effect van de  coronamaatregelen in beeld te brengen, zijn in april en mei twee vragenlijsten uitgezet onder hulpverleners die eerder waren geïnterviewd. Dit levert een factsheet op die een beeld schetst van de impact van de corona maatregelen in de JeugdzorgPlus.

Meer weten?

]]>
news-5926 Thu, 09 Jul 2020 14:52:12 +0200 Tussenresultaten systeemgerichte aanpak van trauma bij huiselijk geweld https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/tussenresultaten-systeemgerichte-aanpak-van-trauma-bij-huiselijk-geweld/ In december 2019 zijn voor het onderzoeksprogramma Geweld hoort nergens thuis 2 onderzoeken gestart binnen de onderzoekslijn ‘Herstel van veiligheid en systeemgerichte aanpak van trauma’. Deze onderzoeken zijn erop gericht om voor het specifieke thema van trauma te kijken wat effectieve interventies zijn. Onlangs hebben de onderzoeken de eerste fase van hun onderzoek afgerond. Daarin voerden zij een literatuuronderzoek uit en hielden zij een expertbijeenkomst. De onderzoeken presenteerden onlangs hun eerste tussenresultaten. Naar verwachting zullen ze in de zomer van 2023 de definitieve resultaten opleveren. ‘Samen stap voor stap vooruit’

Onderzoek naar de behandeling van getraumatiseerde gezinnen met jonge kinderen na huiselijk geweld staat nog in de kinderschoenen. Er is in de praktijk nog een zeer grote behoefte aan meer kennis over effectieve interventies en mechanismen voor deze doelgroep. Van géén van de geselecteerde interventies voor de beslisboom is de effectiviteit al onderzocht in de specifieke toepassing voor deze doelgroep in Nederland. Het doel van de interventiestudie die volgt zal dan ook eerst zijn om de effectiviteit van NIKA en EMDR voor de ouder te onderzoeken in een gerandomiseerde studie die zal plaatsvinden op een aantal vrouwenopvang locaties in Nederland. Vanwege praktische overwegingen zal EMDR voor het kind niet worden meegenomen in dit gerandomiseerde onderzoek. Parallel aan deze gerandomiseerde studie zal de beslisboom eerst verder worden ontwikkeld en opnieuw worden voorgelegd aan een groep experts en ervaringsdeskundigen. Vervolgens wordt de effectiviteit van de beslisboom op exploratieve wijze getoetst middels een single case experimental design.

Rewind and fastforward

Huiselijk geweld treft een aanzienlijk deel van de gezinnen in Nederland. Er bestaat een noodzaak voor behandelingen die, naast een effect op herstel van de gezinsleden, een blijvend effect hebben op de emotionele en fysieke veiligheid binnen de gezinnen. Er is nog weinig bekend over hoe ouderbegeleiding en systeemtherapie binnen behandelingen aangrijpen op emotionele en fysieke veiligheid en de rol van opvoedgedrag en ouder-kindrelatie hierin. Ouderbegeleiding en systeemtherapie zijn op basis van de bestaande kennis vanuit zowel de wetenschap als de praktijkervaringen van cliënten en professionals echter nog steeds veelbelovend. Met de effectiviteitsstudie van FITT hopen we een bijdrage te kunnen leveren aan de bestaande kennis over systeemgericht behandelen bij huiselijk geweld en bij het verbeteren van het behandelaanbod voor gezinnen die zijn blootgesteld aan huiselijk geweld

Meer weten?

]]>
news-5878 Thu, 02 Jul 2020 10:26:35 +0200 Versterken en verbeteren wijkgericht werken met kinderen en gezinnen https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/versterken-en-verbeteren-wijkgericht-werken-met-kinderen-en-gezinnen/ Onlangs zijn er 12 projecten gehonoreerd die gaan onderzoeken hoe de kwaliteit van wijkgericht werken met kinderen en gezinnen kan worden verbeterd. Dit doen zij op de thema’s professionals en hun organisatie, en bestuurlijke en sturingsvraagstukken voor gemeenten. Daarnaast is een project gehonoreerd dat de verschillende trajecten verbindt. De projecten dragen bij aan kennisontwikkeling over wat werkt rond wijkgericht werken en om zo beter in staat te zijn om integraal beleid te ontwikkelen en maatwerk te bieden, afgestemd op de lokale situatie en uitgaande van de mogelijkheden (eigen kracht) en de behoeften van individuele kinderen en hun ouders.

Binnen deze subsidieronde zijn projecten op 2 thema’s gehonoreerd:

Professionals en hun organisatie
Dit thema is gericht op professionals en hun organisatie en het vinden van passende oplossingen voor de situatie en vraag van het gezin. Hierbij ligt de focus op integraal werken. Het gaat om onderzoek naar hoe tijdig passende hulp en/of ondersteuning vanuit een brede blik dichtbij de leefwereld van kind en gezin in de wijk verbeterd kan worden.

Gehonoreerde projecten:

Bestuurlijke- en sturingsvraagstukken voor gemeenten
Dit thema richt zich op wat werkt in de gemeentelijke sturing en verantwoording rond wijkgericht werken. Dit gaat om vragen als hoe kan de gemeente het beste sturen op effectiviteit en doelmatigheid van wijkgericht werken en wat hiervoor nodig is.

Daarnaast is een project gehonoreerd dat de verschillende trajecten verbindt
De focus van dit project ligt op het bundelen, toepasbaar maken en toepassen van kennis over wat werkt. Dit project betrekt ook de andere gehonoreerde onderzoeken binnen deze subsidieronde. Zij verbinden de lopende en te starten trajecten en stimuleren tussentijdse uitwisseling van kennis en ervaringen.

De projecten starten tussen september 2020 en januari 2021 en hebben een looptijd van 2 jaar.

ZonMw-programma Wat werkt voor de jeugd

Met meer kennis kan de hulp en ondersteuning aan jongeren en gezinnen verbeterd worden. Daarvoor is het kennisontwikkelingsprogramma Wat werkt voor de jeugd opgezet. Deze projecten zijn tot stand gekomen met financiering vanuit dit programma.

Meer weten?

]]>
news-5859 Mon, 29 Jun 2020 19:17:17 +0200 Jongeren positief over hun leven, maar niet dankzij JeugdzorgPlus https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/jongeren-positief-over-hun-leven-maar-niet-dankzij-jeugdzorgplus/ Het gaat nu goed met de meeste jongeren die tussen 2008 en 2013 verbleven in een instelling voor JeugdzorgPlus, maar dat is niet te danken aan de hulp die zij kregen. Zij voelen zich vaak niet gehoord, soms weggestopt en sommigen hadden geen idee waarom ze in een instelling van JeugdzorgPlus zijn geplaatst. Dat blijkt uit een onderzoek dat het Verwey-Jonker Instituut samen met de Hogeschool Utrecht deed naar hoe jongeren na hun opname terug kijken op JeugdzorgPlus. Ze deelden hun levensverhalen. JeugdzorgPlus is bedoeld voor jongeren die niet bereikbaar zijn voor lichtere vormen van hulpverlening en die zonder behandeling een risico voor zichzelf en hun omgeving zijn. JeugdzorgPlus zou een uiterste vorm van hulp moeten zijn, die alleen ingezet wordt als het echt niet anders kan. Dat is in de praktijk nog niet het geval, zo blijkt uit de verhalen. Jongeren voelen zich vaak weggestopt in een instelling en ervaren JeugdzorgPlus dan ook lang niet allemaal als behandeling. Sommige geven aan geen idee te hebben waarom ze in de instelling zijn geplaatst. Ze vinden dat er te weinig naar hen wordt geluisterd, te weinig samen wordt besloten wat passende hulp is, te weinig gewerkt wordt aan de oorzaken van hun problemen en ze niet goed worden voorbereid op de tijd na JeugdzorgPlus.

Met name het eerste jaar na JeugdzorgPlus hebben de jongeren het lastig. De nazorg blijkt te beperkt en het merendeel ervaart moeilijkheden bij het weer oppakken van hun leven. Ze lopen aan tegen onopgeloste schulden, een thuissituatie die onveranderd is gebleven waardoor ze snel weer terugvallen in oude gedragspatronen. Het kost ze moeite om school weer op te pakken of werk te vinden.
Dat het veel jongeren jaren later toch gelukt is om het leven weer op te pakken, is volgens de meesten niet te danken aan JeugdzorgPlus. Ze hebben dat op eigen kracht voor elkaar gekregen.

Als ze desgevraagd toch een paar positieve dingen van JeugdzorgPlus op moeten noemen, komen ze met de dagstructuur die ze in de instelling hebben aangeleerd. Soms was er een mentor die oprecht interesse in hen had of kregen ze een andere vorm van sociale steun, waardoor ze sterker en positiever in het leven konden staan. Vooral de persoonlijke gesprekken werden door de jongeren als nuttig ervaren, helaas is het aanbod in de meeste instellingen nog gericht op groepen. Jongeren gaven ook aan het fijn te vinden als hun ‘gewone leven’ tijdens de opname enigszins door kon gaan. Door bijvoorbeeld naar hun eigen school te mogen blijven gaan, te kunnen blijven sporten buiten de instelling of een ‘gewoon’ bijbaantje te hebben. Dat maakte voor jongeren het verschil en daardoor konden ze hun leven na JeugdzorgPlus makkelijker weer oppakken.

JeugdzorgPlus kan door de feedback van jongeren die opgenomen zijn, sterk worden verbeterd. Er moet meer aandacht komen voor praktische ondersteuning en tijdig worden begonnen met de voorbereiding op het leven na JeugdzorgPlus. Ook is er meer aandacht nodig voor de emotionele verwerking van de opname en de weerslag die dat kan hebben op het zelfstandige leven daarna.

Het project is vanuit het programma Longitudinale effectmonitor JeugdzorgPlus gefinancierd.

Meer weten?

]]>
news-5845 Thu, 25 Jun 2020 10:52:43 +0200 Instrumenten huiselijk geweld, kindermishandeling en risicojongeren nog onvoldoende gebruikt https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/instrumenten-huiselijk-geweld-kindermishandeling-en-risicojongeren-nog-onvoldoende-gebruikt/ Professionals in onder meer onderwijs, (jeugd)gezondheidszorg en kinderopvang spelen een belangrijke rol in het signaleren van 2 grote maatschappelijke problemen; huiselijk geweld en kindermishandeling, en het signaleren van risicojongeren. Daarom is er wetgeving die de signalering en aanpak ervan moet verbeteren: de Wet verplichte meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling (2013) en de Wet verwijsindex risicojongeren (2010). In 2019 zijn beide wetten geëvalueerd, zowel apart als in samenhang. Hieruit blijkt dat beide instrumenten onvoldoende worden gebruikt door professionals. Professionals die de instrumenten wel gebruiken, ervaren meerwaarde. De verplichte meldcode biedt professionals een concreet stappenplan bij vermoedens van huiselijk geweld of kindermishandeling. De verwijsindex wordt in sommige regio’s als een waardevol instrument gezien om tot samenwerking te komen. In de praktijk worden echter een dusdanig aantal knelpunten geconstateerd dat de onderzoekers de minister oproepen om het bestaan van de verwijsindex te heroverwegen.

Meldcode

Bij de verplichte meldcode biedt het bijbehorende stappenplan professionals voldoende handvatten als eenmaal vermoedens van geweld bestaan. Het herkennen van signalen en dan met name de minder zichtbare en moeilijker herkenbare signalen blijkt voor professionals lastig. Bijvoorbeeld verwaarlozing is lastig te herkennen. Ook signalen van andere vormen van geweld in afhankelijkheidsrelaties zoals eergerelateerd geweld, ouderenmishandeling en financiële uitbuiting worden gemist. Dit geldt zowel voor professionals in de zorg als daarbuiten.

Het gesprek tussen een betrokkene en professional heeft tot doel om met de betrokkenen over de situatie te praten en na te gaan hoe hulp en ondersteuning aan de betrokkenen kan worden geboden. Wat we zien is dat bij professionals verkeerde veronderstellingen bestaan over het gesprek met betrokkene, waardoor dit gesprek door hen als een drempel wordt ervaren om de meldcode te gebruiken. Zo ligt er ten onrechte veel nadruk op het melden bij Veilig Thuis; professionals denken de meldcode en de mogelijke melding al te moeten benoemen in het eerste gesprek met betrokkene(n). Meer doelgroepgerichte voorlichting aan professionals en het duurzamer borgen van het gebruik binnen organisaties die werken met de meldcode is nodig.

Verwijsindex

Bij de verwijsindex bestaat een wisselend beeld. Het gebruik van de verwijsindex is de afgelopen jaren geleidelijk aan toegenomen tot 250.341 meldingen in 2018. Deze cijfers worden sterk beïnvloed door het gebruik in enkele regio’s. Van de 65 gemeentelijke convenantgebieden zijn namelijk tien regio’s verantwoordelijk voor ruim de helft van de meldingen. Niet-gebruikers geven onder meer aan weinig meerwaarde te zien van de melding. Reden hiervan is dat de betrokken hulpverleners al bij hen bekend zijn en zij het lastig te vinden ouders en betrokkenen te informeren over de melding. Het niet-gebruik vormt, ondanks langdurige en herhaalde aandacht voor de implementatie van de verwijsindex, een belangrijke belemmering voor het goed werken van het instrument.

Doordat het instrument geen landelijke dekking heeft, ontbreekt de rechtvaardiging om persoonsgegevens van jeugdigen centraal op te slaan in een landelijke database. Nicolette Woestenburg, projectleider van de evaluaties: ‘De wet is 10 jaar geleden in werking getreden. Het doel dat met het instrument werd beoogd, het realiseren van vroegtijdige en onderlinge afstemming tussen professionals zodat tijdig hulp kan worden geboden, is nog steeds belangrijk, maar met dit instrument lijkt dit niet te worden bereikt.’ In het onderzoek komt ook naar voren dat de samenwerkingsverbanden die onder de Jeugdwet sinds 2015 zijn ontstaan mogelijk evenveel of meer effect hebben dan de verwijsindex.

Over het onderzoek

Onderzoekers van Pro Facto en het Amsterdam UMC (locatie VUmc) hebben in opdracht van ZonMw onderzocht hoe beide wetten in de praktijk werken. De aanbevelingen van beide evaluaties zijn gericht aan de wetgever, het ministerie van VWS, beroepsgroepen, instellingen en het Landelijk Netwerk Veilig Thuis.

De evaluatierapporten zijn aangeboden aan de minister en aan de Tweede Kamer. Dinsdagavond 23 juni 2020 zijn de rapporten in het Algemeen Overleg Jeugd aan de agenda toegevoegd.

Meer weten?

]]>
news-5770 Fri, 05 Jun 2020 09:53:03 +0200 Aanvullende subsidieronde voor projecten maatschappelijke diensttijd opengesteld https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/aanvullende-subsidieronde-voor-projecten-maatschappelijke-diensttijd-opengesteld/ Vandaag is een nieuwe subsidieoproep gepubliceerd die projecten uit subsidieronde 4a - MDT groeit naar een landelijk dekkend netwerk in de gelegenheid stelt om extra budget aan te vragen voor uitbreiding van hun partnerschap met nieuwe partners. Hiermee kunnen zij MDT laten groeien naar een landelijk dekkend netwerk. Het extra budget stelt de projecten in de gelegenheid om meer jongeren (uit verschillende groepen) te bereiken, binnen andere regio’s aanbod te genereren, het lerend vermogen rondom de MDT te versterken en/of aanbod in andere sectoren/interessegebieden aan te kunnen bieden.

Over de subsidieoproep

Een subsidieaanvraag kan alleen ingediend worden door de hoofdaanvrager van het project uit subsidieronde 4a. De deadline hiervoor is maandag 7 september 2020 15.00 uur. Het besluit wordt (onder voorbehoud) bekendgemaakt op 24 november 2020. De voorwaarden kunt u terugvinden in de subsidieoproep.

Wilt u aansluiten bij een project?

Denkt u dat u met uw organisatie bij kan dragen aan het uitbreiden van het MDT-netwerk?  Neem dan contact op met de projectleider van een van de projectleiders uit subsidieronde 4a. Een overzicht van deze projecten is te vinden op deze pagina (de projecten met ** achter de naam).

Mogelijk worden er ter voorbereiding op de uitbreiding van partnerschappen extra netwerkbijeenkomsten georganiseerd. Dit initiatief komt vanuit het kernteam MDT om organisaties actief met elkaar in contact te brengen. Houd www.doemeemetmdt.nl, de nieuwsbrief en/of de LinkedIn in de gaten voor de data.

Over de maatschappelijke diensttijd

De maatschappelijke diensttijd (MDT) is de ontdekkingsreis voor jongeren naar de beste versie van henzelf. Een kans voor jongeren om hun talenten te ontdekken, van betekenis te zijn, nieuwe mensen te ontmoeten en keuzes te maken voor de toekomst. Hun persoonlijke ontwikkeling en vrijwillige inzet voor anderen maakt onze samenleving sterker. MDT biedt ook de mogelijkheid om mensen met verschillende achtergronden en leeftijden dichter bij elkaar te brengen, oftewel het stimuleren van sociale cohesie. Het is meedoen, door anderen te laten meedoen. Meer weten? Kijk op www.doemeemetmdt.nl.

Meer weten?

]]>
news-5724 Mon, 25 May 2020 09:43:55 +0200 Helpen wanneer je nodig bent: #ookditisMDT https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/helpen-wanneer-je-nodig-bent-ookditismdt/ MDT gaat over iets doen voor een ander. Juist in een lastige periode als deze, willen jongeren helpen. Om in deze behoefte tegemoet te komen, is er een laagdrempelige subsidieronde ingericht voor bestaande MDT-organisaties. Helpen wanneer je nodig bent: #ookditisMDT. Organisaties die een lopend of afgerond MDT-project hebben, konden hun projectvoorstel indienen. Hiervoor was per project maximaal € 50.000 beschikbaar. In totaal zijn er 19 projecten gehonoreerd, waarbij jongeren zich inzetten voor een ander én werken aan hun talentontwikkeling in aangepaste vorm. Bij het project MDT op Zuid 2.0. geven jongeren nu bijvoorbeeld digitale huiswerkbegeleiding en persoonlijke coaching aan kwetsbare scholieren en statushouders uit de buurt, die niet gewend zijn om thuis met school bezig te zijn. Deze jongeren dreigen door de situatie achterop te raken. De coaches bieden hen nu een luisterend oor en dagen scholieren uit om zich te ontwikkelen.

In de Zaanstreek gaan 100 jongeren onder de noemer 075 Heroes zich inzetten tegen eenzaamheid. Voor ouderen organiseren ze onder meer balkonworkouts en voor kinderen allerlei activiteiten tijdens de Ramadan. Young Impact helpt in heel Nederland jongeren met een beperking met online thuisopdrachten en challenges. Bij een project in de Utrechtse wijk Overvecht gaan 250 MDT-jongeren ouderen, mensen met een taalachterstand en basisschoolleerlingen helpen.

Op www.doemeemetmdt.nl/ook-dit-is-mdt is een overzicht te vinden van alle hulpinitiatieven.

Over MDT (maatschappelijke diensttijd)

MDT is de ontdekkingsreis voor jongeren naar de beste versie van henzelf. Een kans voor jongeren om hun talenten te ontdekken, van betekenis te zijn, nieuwe mensen te ontmoeten en keuzes te maken voor de toekomst. Hun persoonlijke ontwikkeling en vrijwillige inzet voor anderen maakt onze samenleving sterker. Binnen deze ambitie staat maatschappelijke impact voorop en daarbij zijn 3 kernbegrippen van belang. Namelijk iets doen voor een ander en/of de samenleving, talentontwikkeling en elkaar ontmoeten. Doordat jongeren iets doen voor een ander en/of voor de samenleving, komen ze zelf ook een stap verder. Met talentontwikkeling ontwikkelen jongeren vaardigheden en vergroten zij hun zelfvertrouwen en hun netwerk. MDT heeft ook tot doel mensen met verschillende achtergronden en leeftijden dichter bij elkaar te brengen, oftewel het stimuleren van sociale cohesie. Het is meedoen, door anderen te laten meedoen.

Meer weten?

]]>
news-5636 Thu, 30 Apr 2020 11:26:01 +0200 ScheidingsATLAS informeert en ondersteunt ouders na scheiding https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/scheidingsatlas-informeert-en-ondersteunt-ouders-na-scheiding/ In een onlangs afgerond project is de training ScheidingsATLAS ontwikkeld. Deze training is gericht op het verwerken van en beter omgaan met een scheidingssituatie, om emotioneel in staat te zijn hernieuwd ouderschap vorm te geven. In de evaluatie gaven ouders de training gemiddeld een 7,5. Ze voelen zich geïnformeerd en gesteund. Ouders zeiden handvatten te hebben gekregen voor ondersteuning van hun kinderen. De training ScheidingsATLAS gaf daarnaast nieuwe ideeën en een impuls om hiermee aan de slag te gaan. Ondersteuning gescheiden ouders

Jaarlijks worden in Nederland 49,5 duizend huwelijk-, partnerschap- en samenwoonrelaties met betrokken minderjarige kinderen beëindigd. Ouders zijn dan geen partners meer, maar blijven doorgaans wel samen verantwoordelijk voor de kinderen. Dit roept vragen en onzekerheid op. Bijvoorbeeld over de impact van de scheiding op de kinderen, opvoeding na de scheiding en communicatie hierover met de andere ouder. De korte training ScheidingsATLAS kan hierbij helpen en is erop gericht gescheiden ouders te ondersteunen, informatie en tips te geven over steun aan hun kinderen en over communicatie met de andere ouder.

Online training en groepsprogramma

Er zijn 2 onderbouwde interventievarianten ontwikkeld en geëvalueerd: een groepsprogramma en een online eHealth module. De onderzoekers volgden 65 deelnemers die ScheidingsATLAS online deden en 141 deelnemende ouders van 25 ScheidingsATLAS groepen.

De groepstraining bestaat uit 2 bijeenkomsten van elk 3 uur. De bijeenkomsten zijn interactief met het uitwisselen van tips of ervaringen, animaties, (video’s van) rollenspellen en begeleide oefeningen. De online variant kan iedere ouder op een eigen moment en op eigen tempo bekijken. Ouders krijgen in de training tips en informatie en bekijken korte filmpjes van experts en andere gescheiden ouders. Ook spelen acteurs enkele herkenbare scènes. Onderdelen van de training worden afgesloten met quizachtige vragen, met feedback op antwoorden.

ZonMw-programma Effectief werken in de jeugdsector

Met meer kennis kan de hulp aan kinderen en hun gezinnen effectiever worden. Voor deze kennisvergroting is het ZonMw-programma Effectief werken in de jeugdsector opgezet.  
Dit project is tot stand gekomen met financiering vanuit dit programma.

Meer informatie

 

]]>
news-5608 Thu, 23 Apr 2020 10:33:49 +0200 Nieuwe subsidiemogelijkheden voor onderzoek naar kindermishandeling en huiselijk geweld https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/nieuwe-subsidiemogelijkheden-voor-onderzoek-naar-kindermishandeling-en-huiselijk-geweld/ Voor het onderzoeksprogramma Geweld hoort nergens thuis is een nieuwe subsidieoproep gepubliceerd. Deze richt zich op onderzoek naar professionele norm en kennisverwerving. We vragen u uw intentie tot indienen door te geven vóór 9 juni 2020. Voor het indienen van de subsidieaanvraag heeft u tot 2 september 2020 14.00 uur. Het onderzoeksprogramma Geweld hoort nergens thuis levert een bijdrage aan de ondersteuning van de praktijk en biedt handvatten om de aanpak van kindermishandeling en huiselijk geweld te verbeteren, te borgen en te verduurzamen. Professionals en beleidsmakers hebben hiervoor de juiste informatie en (wetenschappelijke)kennis nodig om te weten wat werkt in hun handelen, en moeten dit ook kunnen toepassen. De subsidieoproep die nu open staat richt zich op onderzoekslijn 4: onderzoek naar professionele norm en kennisverwerving.

Waarvoor kan subsidie aangevraagd worden?

Het herkennen en stoppen van kindermishandeling en huiselijk geweld vraagt om basis- en specialistische kennis en vaardigheden. Professionals in zorg- en hulpverlening, gemeenten, politie en justitieorganisaties en onderwijs werken samen binnen de aanpak en zetten hierbij allemaal hun eigen specialisme in. Het is belangrijk te onderzoeken welke kennis en vaardigheden nodig zijn, welke rol (initiële) opleidingen hierbij hebben en hoe deze kennis en vaardigheden (onder welke voorwaarden) benut kunnen worden in de praktijk.

De subsidieoproep richt zich op aanvragen op het gebied van onderzoek naar professionele norm en kennisverwerving. Deze onderzoekslijn bestaat uit 2 thema’s:

  1. professionaliteit
  2. organisatorische context

Beschikbare budget en looptijd

Voor deze ronde is 300.000,- euro beschikbaar (max. 150.000 euro per aanvraag). Projecten dienen uiterlijk 15 december 2020 te starten en hebben een looptijd van maximaal 18 maanden.

Meer informatie en indienen

Voor meer informatie en voor het indienen van uw vooraanmelding kunt u contact opnemen met ghnt@zonmw.nl of +31 70 349 52 06.

Meer weten?

 

]]>
news-5565 Tue, 14 Apr 2020 11:04:27 +0200 Subsidieoproep MDT groeit naar een landelijk dekkend netwerk opengesteld https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/subsidieoproep-mdt-groeit-naar-een-landelijk-dekkend-netwerk-opengesteld/ Subsidieronde 4b van het Actieprogramma Maatschappelijke Diensttijd is vandaag opengesteld. Met deze subsidieronde wordt bijgedragen aan verdere uitbreiding van het MDT-netwerk met aanvullende partnerschappen. Hiermee kunnen op steeds meer plekken in het land MDT’s worden aangeboden aan jongeren bij een verscheidenheid aan maatschappelijke organisaties. MDT schaalt op door te versterken wat werkt. ZonMw nodigt met deze subsidieoproep uit tot het uitbreiden van het MDT-netwerk met:

  • proeftuinen die door willen gaan met MDT en kunnen opschalen;
  • partnerschappen uit subsidieronde 4a die in één of meer nieuwe regio’s een MDT-aanbod willen opzetten met lokale partners en daar aanvullend zijn op het bestaande MDT-aanbod;
  • nieuwe organisaties met een bestaand netwerk gericht op jongeren, die voldoen aan de randvoorwaarden en richtlijnen voor de inrichting van MDT-programma’s, die een MDT-partnerschap kunnen vormen of die alle MDT-rollen zelf kunnen vervullen, en goede redenen hebben om zelfstandig te opereren en aanvullend zijn op het bestaande MDT-aanbod.

Vooraanmelden aanvraag verplicht

Indien u een subsidieaanvraag wilt indienen voor subsidieronde 4b, dient u deze eerst aan te melden via dit formulier. De deadline voor deze vooraanmelding is woensdag 20 mei 2020, 12.00 uur. Aanvragen die niet zijn aangemeld, worden niet in behandeling genomen. De deadline voor het indienen van de subsidieaanvraag is maandag 15 juni 2020, 12.00 uur.

Meer informatie over de subsidieaanvraag

In de subsidieoproep leest u meer details en de randvoorwaarden. In de periode tussen 20 april 2020 en 12 mei 2020 worden er informatiebijeenkomsten via Zoom georganiseerd. Tijdens deze bijeenkomst wordt meer uitleg gegeven over de subsidieoproep en krijgt u de mogelijkheid om vragen te stellen. U kunt zich hiervoor aanmelden via dit formulier. Tevens wordt er medio april een digitale brochure gepubliceerd waarin u achtergrondinformatie, antwoord op veelgestelde vragen en tips vindt voor het schrijven van uw subsidieaanvraag.

Over de maatschappelijke diensttijd

MDT is de ontdekkingsreis voor jongeren naar de beste versie van henzelf. Een kans voor jongeren om hun talenten te ontdekken, van betekenis te zijn, nieuwe mensen te ontmoeten en keuzes te maken voor de toekomst. Hun persoonlijke ontwikkeling en vrijwillige inzet voor anderen maakt onze samenleving sterker. Binnen deze ambitie staat maatschappelijke impact voorop en daarbij zijn 3 kernbegrippen van belang. Namelijk iets doen voor een ander en/of de samenleving, talentontwikkeling en elkaar ontmoeten. Doordat jongeren iets doen voor een ander en/of voor de samenleving, komen ze zelf ook een stap verder. Met talentontwikkeling ontwikkelen jongeren vaardigheden en vergroten zij hun zelfvertrouwen en hun netwerk. MDT heeft ook tot doel mensen met verschillende achtergronden en leeftijden dichter bij elkaar te brengen, oftewel het stimuleren van sociale cohesie. Het is meedoen, door anderen te laten meedoen.

Meer weten?

]]>
news-5448 Fri, 13 Mar 2020 15:42:13 +0100 Meedoen aan project Met Andere Ogen - https://www.nji.nl/nl/Actueel/Nieuws-van-het-NJi/Meedoen-aan-Met-Andere-Ogen In april starten de Communities of Practice van het programma Met Andere Ogen. Daarin wisselen deelnemers expertise en ervaring uit om de samenwerking tussen onderwijs, zorg en jeugd te verbeteren, zodat kinderen optimale ontwikkelkansen krijgen. De communities staan ook open voor andere organisaties die willen aansluiten en samen met de inspiratieregio's willen leren en verbeteren. Heb je interesse om mee te doen? Lees dan verder. news-5340 Mon, 17 Feb 2020 14:11:05 +0100 Aanmelden informatiebijeenkomst Actieprogramma Maatschappelijke Diensttijd subsidieronde 4b nu mogelijk https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/aanmelden-informatiebijeenkomst-actieprogramma-maatschappelijke-diensttijd-subsidieronde-4b-nu-mogel/ Na de fase van experimenteren, groeit MDT (maatschappelijke diensttijd) nu door naar een landelijk dekkend netwerk. De eerste projecten die dit landelijke netwerk moeten gaan vormen hebben inmiddels te horen gekregen dat zij mogen starten. Op 14 april 2020 wordt de subsidieoproep (subsidieronde 4b) voor de tweede groep opengesteld. Voor deze subsidieoproep zouden twee informatiebijeenkomsten georganiseerd worden. In verband met de maatregelen rondom het coronavirus zijn deze afgelast. In plaats daarvan organiseren we bijeenkomsten via Zoom. Wie kan aanvragen?

In deze subsidieoproep nodigt ZonMw partnerschappen uit die kunnen voortbouwen op de reeds behaalde resultaten in de proeftuinen. Dit doen zij door het versterken van werkzame elementen, verbinding te zoeken met andere MDT-partners én door zorg te dragen voor opschaling in volume en naar andere steden en/of landelijke gebieden. Zodoende wordt bijgedragen aan een landelijk dekkend netwerk van het MDT-aanbod en alle jongeren de mogelijkheid krijgen om een passende MDT te doen. Om in te kunnen dienen, moeten de MDT-aanpak, het partnerschap en met name de hoofdaanvrager en trekker van het partnerschap, aantoonbaar passen binnen de ontwerpschets en dus MDT-proof zijn. Het partnerschap dat indient mag voortkomen uit de proeftuinen, maar ook nieuw gevormd zijn, zolang deze MDT-proof is.

De exacte vooraarden voor indienen worden in de subsidieoproep bekendgemaakt. Deze wordt op dinsdag 14 april gepubliceerd, afhankelijk van de ontwikkelingen rondom het coronavirus. 

Meer informatie en inschrijven

We organiseren diverse bijeenkomsten tussen 20 april en 12 mei. We organiseren de bijeenkomsten in kleine groepen, zodat we alle vragen goed kunnen beantwoorden. Daarom kan het aanbod van beschikbare data wisselen. Kijk daarom voor de beschikbare data op het inschrijfformulier. Inschrijven voor de Zoom-bijeenkomst kan via dit formulier. Wilt u meer weten over de subsidieoproep of het programma? Houdt dan www.zonmw.nl/amd in de gaten.

Als u nu al vragen heeft, kunt u contact opnemen met het programmateam via amd@zonmw.nl of 070 34 95 245. 

Meer weten?

]]>
news-5057 Tue, 17 Dec 2019 15:54:18 +0100 Nieuwe subsidiemogelijkheden vanuit onderzoeksprogramma Geweld hoort nergens thuis https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/nieuwe-subsidiemogelijkheden-vanuit-onderzoeksprogramma-geweld-hoort-nergens-thuis/ Voor het onderzoeksprogramma ‘Geweld hoort nergens thuis’ zijn vandaag 2 subsidieoproepen gepubliceerd. Eén die zicht richt op (vroeg)signalering en één die zicht richt op ‘regie en samenwerking bij huiselijk geweld en kindermishandeling’. De subsidieaanvraag kan ingediend worden tot 3 maart 2020. We vragen u uw intentie tot indienen door te geven vóór 5 februari 2020. Het onderzoeksprogramma Geweld hoort nergens thuis levert een bijdrage aan de ondersteuning van de praktijk en biedt handvatten om de aanpak van kindermishandeling en huiselijk geweld te verbeteren, te borgen en te verduurzamen. Professionals en beleidsmakers hebben hiervoor de juiste informatie en (wetenschappelijke)kennis nodig. Om dit mogelijk te maken staan er nu 2 subsidieoproepen voor onderzoek open. 

Waarvoor kan subsidie aangevraagd worden?

De subsidieoproepen bieden ruimte voor onderzoek naar complexe casuïstiek rondom huiselijk geweld en kindermishandeling. Onder vormen van huiselijk geweld vallen ook onderwerpen als ouderenmishandeling en bijvoorbeeld eergerelateerd geweld. Er is subsidie beschikbaar voor onderzoek naar ‘(vroeg)signalering’ (max. 150.000 euro per aanvraag, totaal 300.000 euro beschikbaar) en voor onderzoek naar ‘samenwerking en regie’ (max. 200.000 euro per aanvraag, totaal 900.000 euro beschikbaar).

Subsidieoproep Regie en samenwerking

De subsidieoproep Regie en samenwerking richt zich op actiegericht en empirisch onderzoek om de samenwerking, afstemming en regievoering in de integrale aanpak van huiselijk geweld te verbeteren. Het gaat daarbij om de thema’s: Samenwerking en regie, Integraliteit casuistiek, efficiente en samenhangende inrichting en bijdrage technologie.

Subsidieoproep (vroeg)signalering

De subsidieoproep (vroeg)signalering richt zich op onderzoek naar goede aanpakken voor (vroeg)signalering. Het gaat daarbij om de thema’s: instrumenten, disclosure, normstelling en het herkennen van trauma’s. 

Zorg voor vluchtelingen

Parallel aan deze rondes staat er vanuit het programma Zorg voor vluchtelingen een oproep Zorg en ondersteuning aan Vluchtelingen in Nederland – Praktijkprojecten, met speciale aandacht voor projecten die binnen het verbeteren van de positie en zorg van statushouders in nulde- en eerstelijnszorg specifiek gericht zijn op vluchtelingenvrouwen die met seksueel en gender-gerelateerd geweld te maken hebben gehad. 

Meer informatie en indienen

Voor meer informatie en voor het indienen van uw vooraanmelding kunt u contact opnemen met ghnt@zonmw.nl of +31 70 349 52 06. 

Meer weten?

]]>
news-5056 Tue, 17 Dec 2019 15:41:59 +0100 Reflectietool Eigen kracht ontwikkeld voor gemeenten https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/reflectietool-eigen-kracht-ontwikkeld-voor-gemeenten/ Wilt u binnen uw gemeente samen met professionals, samenwerkingspartners en inwoners in gesprek gaan over eigen kracht van kinderen en hun gezinnen? Dan kan de reflectietool u hierbij helpen. De tool, ontwikkeld door het Verwey-Jonker Instituut en TNO, helpt het begrip eigen kracht inhoud te geven en een gezamenlijke taal rondom dit begrip te ontwikkelen. En met een Quick Scan kan inzichtelijk worden gemaakt waar in gemeenten (on)duidelijkheden zijn ten aanzien van het begrip ‘eigen kracht’. Het ‘versterken van eigen kracht’ van burgers is een centraal uitgangspunt in gemeentelijk beleid en in het dagelijks werk van professionals. Het begrip staat in vele lokale, regionale en landelijke beleidsstukken. ‘Eigen kracht vergroten’, ‘aanboren’, ‘benutten’, de burger ‘in zijn kracht zetten’ of ‘beroep doen op eigen verantwoordelijkheid’ zijn veelgehoorde termen, maar lang niet altijd is uitgewerkt wat men precies onder ‘eigen kracht’ verstaat en wat het versterken ervan dan concreet betekent voor sturing door de overheid en uitvoering in de praktijk. Hoe weet en meet je of de ondersteuning en hulp aan jeugdigen en ouders daadwerkelijk uitgaat van het versterken van hun ‘eigen kracht’? Hoe meet en weet je wat de resultaten zijn? Met andere woorden: hoe monitor je dit?

Met deze reflectietool kunnen gemeenten binnen de gemeente en daarbuiten, samen met professionals, samenwerkingspartners en inwoners, het gesprek aangaan over ‘eigen kracht’. Zo krijgt het begrip ‘eigen kracht’ inhoud en wordt een gezamenlijke taal ontwikkeld. 

Deze tool is ontwikkeld in een implementatieproject dat is opgezet in samenwerking met 13 projectleiders van ZonMw-projecten op het gebied van eigen kracht. Naast deze reflectietool is in een ander implementatieproject een gesprekswaaier voor professionals ontwikkeld. 

ZonMw-programma Effectief werken in de jeugdsector 

Met meer kennis kan de hulp aan kinderen en hun gezinnen effectiever worden. Voor deze kennisvergroting is het ZonMw-programma Effectief werken in de jeugdsector opgezet.  
Deze projecten zijn tot stand gekomen met financiering vanuit dit programma.

Meer weten?

]]>
news-4915 Thu, 21 Nov 2019 15:17:11 +0100 Reflectietool Eigen kracht voor gemeenten https://www.verwey-jonker.nl/publicaties/2019/reflectietool-voor-gemeenten Het ‘versterken van eigen kracht’ van burgers is een centraal uitgangspunt in gemeentelijk beleid en in het dagelijks werk van professionals. Het begrip staat in vele lokale, regionale en landelijke beleidsstukken. Maar hoe doe je dat precies? Het Verwey-Jonker Instituut en TNO ontwikkelden een reflectietool voor medewerkers, beleidsadviseurs en bestuur van gemeenten, om in gesprek te gaan over eigen kracht. news-4878 Fri, 15 Nov 2019 14:40:48 +0100 AnneLoes van Staa wint eerste Deltapremie https://www.scienceguide.nl/2019/11/deltapremie-hanze-rotterdam/ Deze nieuwe prijs is bedoeld voor lectoren die een bijdrage leveren aan de samenleving. Het lectoraat van AnneLoes van Staa werd vooral bekendheid met onderzoek naar de ondersteuning van jongeren met chronische aandoeningen die de overstap moeten maken naar de volwassenenzorg. Een van de projecten is het ZonMw-project ‘Op Eigen Benen’. Haar onderzoek heeft bijgedragen aan de nationale kwaliteitsstandaard over transitiezorg voor deze jongeren. news-4792 Mon, 04 Nov 2019 08:55:43 +0100 Gesprekswaaier: werkwijze om het gesprek aan te gaan over eigen kracht https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/gesprekswaaier-werkwijze-om-het-gesprek-aan-te-gaan-over-eigen-kracht/ Onderzoekers van het Verwey-Jonker Instituut en TNO hebben een nieuwe gesprekswaaier gepubliceerd. De gesprekswaaier is een hulpmiddel voor uitvoerend professionals, leidinggevenden, beleidsmakers, jeugdigen en opvoeders om het gesprek aan te gaan over spanningsvelden waar je mee te maken krijgt bij het uitgaan van eigen kracht. Eigen kracht wordt namelijk als hét aangrijpingspunt gezien voor effectieve hulpverlening. Maar wat er precies mee bedoeld wordt, en wat het betekent voor je werk als professional of voor beleid, blijft vaak in het midden. Met de waaier kan men hier concreet het gesprek over aangaan. De waaier is op dinsdag 29 oktober gepresenteerd tijdens de mini-conferentie ‘Ken je kracht?’. Op deze conferentie gingen gemeentelijke beleidsadviseurs en uitvoerend professionals met elkaar in gesprek over wat ‘uitgaan van eigen kracht’ behelst in beleid en praktijk. Hierbij ging men aan de slag met een recent ontwikkelde gesprekswaaier voor professionals.

De gesprekswaaier is tot stand gekomen in samenwerking met professionals, leidinggevenden, jongeren, ouders, beleidsmedewerkers en wethouders. De onderzoekers bouwden daarbij voort op kennis uit recent afgeronde ZonMw-onderzoeksprojecten rondom empowerment en eigen kracht bij jeugd en gezin. Naast de gesprekswaaier is ook een reflectietool voor gemeenten ontwikkeld, die verschijnt binnenkort.

Enkele reacties op de gesprekswaaier door deelnemers aan de conferentie:
“Het is mooi dat de gesprekswaaier ruimte houdt voor meerdere perspectieven.”
“Ik herken de spanningsvelden en zou de gesprekswaaier met collega’s willen gebruiken, bijvoorbeeld in intervisie.”

U kunt de gesprekswaaier hier downloaden. Een papieren versie is hier op te vragen.

ZonMw-programma Effectief werken in de jeugdsector 

Met meer kennis kan de hulp aan kinderen en hun gezinnen effectiever worden. Voor deze kennisvergroting is het ZonMw-programma Effectief werken in de jeugdsector opgezet. De gesprekswaaier en reflectietool zijn tot stand gekomen met financiering vanuit dit programma.
 

]]>
news-4746 Tue, 22 Oct 2019 13:06:16 +0200 Natuurlijk mentorschap effectief in jeugdhulp https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/natuurlijk-mentorschap-effectief-in-jeugdhulp/ De Universiteit van Amsterdam heeft onderzoek gedaan naar de langetermijneffecten van de JIM (Jouw Ingebrachte Mentor). Deze methode in de jeugdhulp, waarbij samengewerkt wordt met natuurlijke mentoren uit het sociale netwerk rondom een jongere, blijkt ook op de lange termijn effectief. In de meeste gevallen zijn dreigende uithuisplaatsingen door deze methode afgewend, waardoor jongeren thuis of in hun vertrouwde omgeving konden blijven wonen. Het onderzoek geeft een goed beeld van de verschillende ervaringen van de JIMs nadat de hulpverlening is afgerond. Eerder onderzoek laat de gunstige effecten van de JIM-aanpak op de korte termijn zien. Zo blijkt dat volwassenen buiten het gezin, met wie jongeren een goede, sterke band en vertrouwensrelatie hebben (i.e., natuurlijke mentoren), een positief effect hebben op het algemeen welbevinden, sociaal-emotioneel functioneren, fysieke gezondheid, schoolsucces en psychische problemen van de jongeren. Het inzicht dat deze positieve effecten het gevolg zijn van de spontaan ontstane relaties tussen jongeren en de volwassenen om hen heen heeft destijds geleid tot de JIM-benadering. Een JIM is niet alleen een vertrouwensfiguur voor de jongere, maar ook zijn of haar ambassadeur richting ouders en/of professionals. Eind 2013 is met deze benadering gestart als alternatief voor uithuisplaatsing. 

Het onderzoek

Hoe gaat het met JIMs en jongeren een aantal maanden of jaren na afronding van de hulp? En hoe kijken JIMs terug op het hulpverleningstraject? Deze vragen staan centraal in dit onderzoek. Daarbij ligt de focus op de volgende domeinen:

  • Betekenisgeving: wat heeft het betekend JIM te zijn en hoe is er invulling gegeven aan het mentorschap?
  • Relatiekwaliteit: is de relatiekwaliteit tussen de jongere, JIM en gezinsleden veranderd door het JIM traject? 
  • Ondersteuning: hoe is de ondersteuning vanuit de hulpverlening ervaren? 
  • Duurzaamheid: is er na afronding van het traject nog contact met de jongere? En hoe gaat het nu met de jongere?

In het huidige onderzoek zijn in totaal zijn 24 (voormalig) JIMs geïnterviewd uit de regio Amsterdam, Amersfoort en Veenendaal. Dit onderzoek geeft een goed beeld van de verschillende ervaringen van de JIMs, nadat de hulpverlening is afgerond. Het merendeel van de JIMs houdt contact met de jongere na afloop van het hulpverleningstraject en in de meeste gevallen is de dreigende uithuisplaatsing afgewend en woont de jongere thuis of in zijn vertrouwde omgeving. Daarmee is het werken met een JIM een positieve en veelbelovende aanpak in de jeugdhulp, mits deze door alle betrokken partijen op waarde wordt geschat.

Rapport

In het rapport ‘Natuurlijk mentorschap in de jeugdhulp. Duurzame oplossing voor een complex probleem?’ leest u meer over de uitkomsten van het onderzoek.

ZonMw-programma Effectief werken in de jeugdsector 

Met meer kennis kan de hulp aan kinderen en hun gezinnen effectiever worden. Voor deze kennisvergroting is het ZonMw-programma Effectief werken in de jeugdsector opgezet.  
Dit project is tot stand gekomen met financiering vanuit dit programma.

Meer weten?

]]>
news-4587 Fri, 20 Sep 2019 10:35:38 +0200 Gemeenten aan de slag met maatschappelijke diensttijd (MDT) voor jongeren met een ‘tussenjaar’ https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/gemeenten-aan-de-slag-met-maatschappelijke-diensttijd-mdt-voor-jongeren-met-een-tussenjaar/ Vandaag hebben 11 gemeenten bericht gekregen dat zij mogen starten met hun MDT-project. De gemeenten gaan in deze projecten experimenteren met een MDT-vorm die is geïnspireerd op de aanpak van de Belgische Samenlevingsdienst. 20-28 uur per week

De kern van deze aanpak is dat verschillende groepen jongeren elkaar ontmoeten, dat zij zowel individueel als in groepsverband begeleid worden en dat zij gestimuleerd worden om te werken aan hun competenties. Het verschil met de lopende proeftuinen is dat deze vorm van MDT intensiever is. De deelnemende jongeren gaan zich 20 tot 28 uur per week inzetten voor hun MDT. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om jongeren die kiezen voor een tussenjaar of jongeren die uitvallen op school. 

Helpen en erkenning krijgen

Jongeren noemen als belangrijkste motivatie om mee te doen aan MDT dat ze anderen willen helpen en daarvoor erkenning willen krijgen. Ze willen vaardigheden ontwikkelen en zinvol werk doen, hun leven weer op de rit krijgen, grip krijgen op baan of studiekeuze of de kans op succes daarin vergroten. De gemeenten gaan samen met buurgemeenten, het bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties aan de slag om de jongeren een waardevolle MDT te bieden.

Over de projecten

Een overzicht van deze 11 nieuwe projecten is hier te vinden. Meer informatie over deze projecten wordt begin oktober op onze website gepubliceerd. 

Over MDT

MDT is de ontdekkingsreis voor jongeren naar de beste versie van henzelf. Een kans voor jongeren om hun talenten te ontdekken, van betekenis te zijn, nieuwe mensen te ontmoeten en keuzes te maken voor de toekomst. Hun persoonlijke ontwikkeling en vrijwillige inzet voor anderen maakt onze samenleving sterker. MDT biedt ook de mogelijkheid om mensen met verschillende achtergronden en leeftijden dichter bij elkaar te brengen.

Meer weten? 

]]>
news-4531 Fri, 13 Sep 2019 11:52:00 +0200 Als je ouders uit elkaar gaan https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/als-je-ouders-uit-elkaar-gaan/ Veel kinderen en jongeren hebben het gevoel dat hun wereld instort wanneer hun ouders gaan scheiden. Een scheiding is voor hen een heel ingrijpende, vaak overweldigende gebeurtenis. En ruim 1 op de 5 kinderen krijgt ermee te maken. Om te helpen bij de verwerking hun emoties is er voor deze kinderen en jongeren een nieuw werkboek beschikbaar. Dit praktische werkboek helpt jongeren bij het verwerken van een scheiding. Aan de hand van denkvragen, oefeningen en puzzels krijgen ze inzicht in hun eigen situatie en hun gevoelens. Ook geeft het informatie over wat er precies gebeurt bij een scheiding en welke rechten je hebt als kind. Daarnaast bevat het vele herkenbare verhalen van andere kinderen en jongeren die een scheiding hebben meegemaakt.

Het werkboek is ontstaan vanuit de ervaringen met INBOX. INBOX is een digitaal platform voor jongeren met gescheiden ouders dat door de auteurs, Mariska Klein Velderman en Fieke Pannebakker (TNO) met Schoolformaat, praktijkpartners en jongeren ontwikkeld werd in het project “Passende ondersteuning voor jongeren van gescheiden ouders”.
Dit project is tot stand gekomen met financiering vanuit het programma effectief werken in de jeugdsector. Het boek is te bestellen via onder andere bol.com. 

ZonMw-programma Effectief werken in de jeugdsector 

Met meer kennis kan de hulp aan kinderen en hun gezinnen effectiever worden. Voor deze kennisvergroting is het ZonMw-programma “Effectief werken in de jeugdsector” opgezet.  

Meer weten?

]]>
news-4455 Thu, 22 Aug 2019 14:18:51 +0200 Friese dialoogtafels bieden ruimte voor reflectie op het zorgtraject https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/friese-dialoogtafels-bieden-ruimte-voor-reflectie-op-het-zorgtraject/ Een hulpverleningstraject is in de praktijk vaak een complex proces dat zich niet altijd ontwikkelt zoals gewenst of verwacht. Om systematisch te kunnen evalueren welke factoren bevorderend en belemmerend werken in het zorgtraject, heeft de Academische Werkplaats Transformatie Jeugd Friesland (AWTJF) de Dialoogtafelmethodiek ontwikkeld. De dialoogtafel biedt jeugdigen, ouders en hulpverleners de ruimte om vanuit een gelijkwaardige positie te reflecteren op de hulpverlening die zij hebben ontvangen of gegeven. Tijdens een dialoogtafelbijeenkomst van de AWTJF delen de deelnemers de ervaringen die zij hebben opgedaan in het hulpverleningstraject. Een onafhankelijke voorzitter creëert ruimte voor een open dialoog, waarin inzichten over het verloop en de uitkomsten van het traject worden opgehaald. Hoe verliep bijvoorbeeld de communicatie tussen de jongere en de betrokken hulpverleners? Werkten de ingezette interventies? En welk effect hadden de gemaakte beleidsmatige keuzes op de hulpverlening aan ouders en jongeren? Aan de hand van dit soort vragen brengen de deelnemers succesfactoren en belemmerende factoren tijdens het traject in kaart en formuleren ze gezamenlijk aanbevelingen. 

Gelijkwaardige gesprekspartners 

Jongeren en ouders die hebben deelgenomen aan de Friese dialoogtafels geven aan dat ze zich door deze methode als gelijkwaardige gesprekspartner gehoord voelen. Ook kan de dialoogtafel bijdragen aan het gevoelsmatig afsluiten van de moeilijke periode waarin het traject heeft plaatsgevonden. Aan de andere kant kunnen de betrokken hulpverleners, zoals sociaal werkers en therapeuten, een toelichting geven op de keuzes die zij gemaakt hebben tijdens het traject. In een dialoogtafel draait het niet om schuld, maar om samen leren van opgedane ervaringen.  

Casusprofielen 

Inmiddels zijn er 25 casus-specifieke dialoogtafels gehouden. De AWTJF geeft de belangrijkste inzichten uit de dialoogtafel weer in een ‘casusprofiel’. Een voorbeeld van zo’n profiel betreft een casus van een jongere die thuis in een onveilige situatie verkeerde en daardoor een posttraumatische stress stoornis (PTSS) heeft ontwikkeld. Door middel van de dialoogtafelmethodiek is het hulpverleningstraject in kaart gebracht en zijn de positieve en belemmerende factoren hierin geïdentificeerd. Zo bleek de inzet van hulp in de thuissituatie tot escalatie geleid te hebben en richtten de professionals zich onvoldoende op het versterken van de eigen kracht van de jongere. Uithuisplaatsing bleek in dit geval wel positief uit te pakken voor de gemoedstoestand en het zelfvertrouwen van de jongere. 

Alternatieve dialoogtafels 

De dialoogtafels blijken echter niet alleen behulpzaam in het reflecteren op casus-specifieke trajecten. Zo heeft de AWTJF ook een alternatieve dialoogtafelvariant ingezet als instrument voor de evaluatie van de samenwerking tussen 2 jeugdzorginstellingen. Ook organiseerde de werkplaats 3 alternatieve dialoogtafels om het functioneren van Structuur Plus-groepen voor kinderen met autisme binnen het Speciaal Basisonderwijs (SBO) te evalueren. 
Op dit moment wordt er gewerkt aan een light versie van de Dialoogtafelmethodiek, die zelfstandig binnen instellingen en gemeenten kan worden toegepast. 

Over de AWTJF

De AWTJF is een van de 13 academische werkplaatsen transformatie jeugd die gesubsidieerd worden vanuit het ZonMw-programma Academische Werkplaatsen Transformatie Jeugd. De werkplaats betreft een samenwerkingsverband tussen (vertegenwoordigers van) jeugdigen en ouders, praktijkorganisaties uit de jeugdsector, gemeenten, universiteit en hogescholen. Samen verzamelen, bundelen, vernieuwen en verspreiden ze kennis die aansluit op de vragen en behoeften van jeugdigen en hun opvoeders.

Meer weten? 

]]>