Mobiele menu

VIMP ‘Plezier op School’

Projectomschrijving

In dit project wordt gewerkt aan de landelijke verspreiding en implementatie van de interventie Plezier op School. Ook zal het kennis opleveren over de effectiviteit van implementatieonderzoek. Dit project is een vervolg op project Effecten van de zomercursus Plezier op School op het functioneren van kinderen met sociale problemen: Een randomized trial rond een belangrijke schooltransitie.

Verspreiding en implementatie

Voor de implementatie worden multimedia-uitingen geactualiseerd. De borging van kwaliteit krijgt bijzondere aandacht in een businessplan en in de train-de-trainer-cursus.

Verslagen


Eindverslag

Met behulp van de VIMP is gewerkt aan het implementeren van Plezier op School. Ten eerste is de website van Plezier op School is volledig vernieuwd en is nu beter toegankelijk voor zowel kinderen en ouders als professionals. Daarnaast is Plezier op School nu beter vindbaar via Google. Ten tweede is er een businessplan geschreven waarin programmaomschrijving, borging van kwaliteit, informatie over uitvoerders en uitvoering aan de orde komen. Het businessplan dient als ondersteuning voor uitvoerende instellingen bij het aanvragen van financiering voor de uitvoer van Plezier op School. Ten derde is er een landelijke netwerk van train-de-trainers opgericht. Tot slot is de procedure rondom aanvragen van materialen aangepast. Materialen kunnen in principe alleen nog maar aangeschaft worden door gecertificeerde trainers.

Samenvatting van de aanvraag

Implementatieactiviteiten: Multi-media Er is in de afgelopen tijd een website ontwikkeld; www.plezieropschool.nl. Deze website is echter aan een update toe. De website moet een breed publiek dienen en zal daar beter op moeten worden ingericht. Er zullen apart afgeschermde gedeeltes moeten komen voor kinderen en trainers. Voor kinderen om de generalisatie naar de eigen situatie te verbeteren en ‘follow-up’-activiteiten in te bouwen, voor trainers om ervaringen en nieuwe informatie (zoals artikelen over ‘POS’) te kunnen uitwisselen. Voor kinderen zal bekeken worden of de ontwikkeling van App’s, waarbij reminders zoals het opfrissen van helpende gedachten en andere tips uit de training worden opgenomen, een bijdrage kunnen leveren aan de generalisatie van het geleerde. Daarnaast willen we dat ‘POS’ via de meest gebruikte zoekmachines beter te vinden is, via verschillende zoektermen zoals plezier, school, of brugklastraining. Verder zullen we op de website een hernieuwd overzicht maken van alle aanbieders van ‘POS’. 2. Businessplan Ondanks het feit dat ‘POS’ al door een groot aantal instellingen wordt uitgevoerd en in Nederland een ‘spontane implementatie’ heeft gekend, verdient borging van kwaliteit en meer gecontroleerde implementatie bijzondere aandacht. Daarom zullen we een businessplan schrijven. In het businessplan willen we een aantal zaken naar voren laten komen. a. Programmaomschrijving. Voor wie is het programma bedoeld? Waarom is het een belangrijk programma (het belang van preventie op het gebied van internaliserende problematiek)? Wat is de inhoud? b. Borging kwaliteit. Uitvoerders van ‘POS’ moeten worden gecertificeerd. Ook zal in het businessplan een kwaliteitsmonitoringsysteem worden opgezet zodat de effectiviteit van de uitvoering op peil blijft (zie ook 3). c. Uitvoerders. Momenteel wordt ‘POS’ hoofdzakelijk uitgevoerd door GGD/GGZ professionals. Voor het businessplan willen we uitzoeken of het daarnaast mogelijk is ‘POS’ op te nemen in het gezonde school aanbod/passend onderwijs. Op deze manier wordt het draagvlak van ‘POS’ uitgebreid en worden de mogelijkheden rondom financiering ook groter. Daarnaast verhoogt dit de aandacht voor internaliserende problemen op scholen. Om deze mogelijkheid te onderzoeken hebben we contact met het RIVM. d. Wat betekent de uitvoering van ‘POS’? Wat kost de uitvoering van het programma? Hoe en waar kun je gecertificeerd trainer worden? Wat kost een train-de-trainer cursus? Wat voor manieren van financiering zijn er mogelijk (gemeente, zorgverzekeraars, passend onderwijs/gezonde school? Het businessplan is bedoeld voor aanbieders van ‘POS’. Zij kunnen het gebruiken in gesprekken met financiers. Op deze manier hebben aanbieders een correct en duidelijk overzicht van ‘POS’, dat ze kunnen gebruiken in gesprekken met mogelijke financiers. 3. Train de trainer Om de kwaliteit van de interventie te borgen is het van belang dat trainers geschoold worden in het geven van ‘POS’. De huidige tweedaagse train-de-trainer cursus wordt jaarlijks door de ontwikkelaar van de interventie aangeboden, maar geldt momenteel niet als verplichting voor het kunnen aanbieden van de training of aanschaf van draaiboek en trainersbenodigdheden. Gelet op de gestage toename van aanbieders en de borging van kwaliteit is het wenselijk dat de uitvoering van de interventie aan striktere kwaliteitseisen is gebonden. Zo zullen we een kwaliteitscheck gaan ontwikkelen en inbouwen voordat materialen kunnen worden aangeschaft. De kwaliteitscheck zal beschreven worden in het businessplan. Te denken valt hierbij aan: het verplicht stellen van de ‘train-de-trainer cursus’ voor nieuwe aanbieders, tenzij aangetoond kan worden dat de aanbieder over aantoonbare kennis en vaardigheden beschikt om ‘POS’ zonder train-de-trainer cursus uit te voeren. De kwaliteitscheck zal dus uitgevoerd worden bij iedere nieuwe trainer die aangeeft geen behoefte te hebben aan de train-de-trainer curus. Gezien de landelijke dekking zullen we een plan ontwikkelen om een landelijk netwerk van ‘train-de-trainers’ op te bouwen die op hun beurt nieuwe trainers kunnen opleiden en in de eigen regio kwaliteitsmonitoring kunnen uitvoeren. We trachten daartoe in iedere provincie één train-de-trainer te hebben. Momenteel zijn er in Limburg en Zeeland al train-de-trainers. Wij zullen dus 10 nieuwe mensen opleiden. Deze mensen zullen binnen de VIMP activiteiten worden opgeleid tot train-de-trainer. Intervisiebijeenkomsten en scholing zullen hierin een plek krijgen. Daarnaast is Plezier op School voorlopig goedgekeurd door de Commissie Anti-pestprogramma's. Een aantal activiteiten moeten ondernomen worden op het programma goedgekeurd te krijgen: -Definitie van pesten aanpassen -Duidelijkere beschrijving de gebruikers en betrokkenen van het programma -Duidelijker beschrijven van de schoolse situatie -Beschrijven resultaten van RCT -Beter beschrijven randvoorwaarden -Beschrijven van borging en evaluatie van programma

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
15700095013
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2014
2015
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
S.F. Mulder MSc
Verantwoordelijke organisatie:
Universiteit Utrecht