Mobiele menu

VIMP Alles Kidzzz

Projectomschrijving

In dit project is gewerkt aan de landelijke verspreiding en implementatie van het programma Alles Kidzzz. Dit project is een vervolg op het project Effectiviteit van Alles Kidzzz: een geïndiceerde preventieve interventie voor externaliserende problemen op de basisschool.

Voor de implementatie is het materiaal vernieuwd, een website met demonstratiefilm ontwikkeld en ook een certificeringstraject voor trainers. Door de transitie gaan andere organisaties dan de ggz Alles Kidzzz nu op de basisschool uitvoeren, vaak met financiering vanuit de gemeente. Uit een monitor studie blijkt dat Alles Kidzzz in de dagelijkse praktijk nog steeds de doelgroep van agressieve kinderen op de basisschool bereikt, volgens de handleiding wordt uitgevoerd en effectief blijft.

Producten

Titel: Promotiefilm Alles Kidzzz
Link: http://www.youtube.com/watch?v=Zp0mOWrJuYc#t=29
Titel: Website Alles Kidzzz
Link: http://www.alleskidzzz.nl
Titel: Hebben we interventies onderzocht.....heeft de transitie de wereld veranderd!
Link: http://bijdrage Alles Kidzzz JIO 2015
Titel: JGZ-Richtlijn Pesten
Titel: Beoordeling anti-pestprogramma's
Titel: Richtlijnen Jeugdzorg. Ernstige gedragsproblemen.
Link: http://www.richtlijnenjeugdzorg.nl/ernstige-gedragsproblemen/
Titel: Van dwars gedrag tot gedragsstoornis.Blauwdruk voor een preventie- en zorgarrangement.
Link: http://www.nji.nl

Verslagen


Eindverslag

Externaliserend probleemgedrag van kinderen op de basisschool is een groot probleem voor leerkrachten (van Overveld & Louwe, 2005), bedreigt de ontwikkeling van klasgenootjes en leidt tot een verhoogde kans op agressie, delinquentie, depressie, verslavingen en schooluitval in de adolescentie (Broidy et al.,2003). Vergeleken met leeftijdgenootjes kosten deze kinderen de maatschappij op termijn meer geld (Scott et al., 2001). Alles Kidzzz is voor deze kinderen met externaliserende gedragsproblemen een uniek programma dat individueel en op maat op school wordt uitgevoerd in 8 sessies door een gecertificeerde trainer, die ouders en school betrekt. De door ZonMw gesubsidieerde RCT studie (Stoltz , 2012) laat zien dat Alles Kidzzz effectief is in het verminderen van externaliserend probleemgedrag, proactieve en reactieve agressie. Het doel van dit VIMP-project is om de interventie Alles Kidzzz landelijk beschikbaar te maken voor een groter deel van de potentiele doelgroep (9000-20.000 kinderen per jaar in groep 6). Daartoe is een mix aan strategieën toegepast: 1) het materiaal vernieuwen, een demonstratiefilm en vernieuwde website ontwikkelen, een certificeringstraject en opleidingsprogramma voor professionals (train-de-trainer) opzetten en uitvoeren en het programma organisatorisch duurzaam borgen. Vervolgens 2) Alles Kidzzz bekender maken via een PR-strategie gericht op de doelgroep, ouders, jeugdzorg-professionals, scholen en gemeenten. Tenslotte 3) via monitoring onderzoeken of Alles Kidzzz in de dagelijkse praktijk (buiten een onderzoekscontext) de beoogde doelgroep blijft bereiken, of het programma nog uitgevoerd wordt volgens de handleiding (treatment-integrity) en of het effectief blijft.

Samenvatting van de aanvraag

Resultaat van dit project zal de landelijke implementatie zijn van de interventie Alles Kidzzz (praktijk) en kennis over de effectiviteit van de implementatie (onderzoek). De interventie Alles Kidzzz is gericht op kinderen in de bovenbouw van de basisschool, die volgens hun leerkracht een verhoogde mate van externaliserend probleemgedrag laten zien.Uit de resultaten van de RCT studie (Stoltz , 2012) naar de Effectiviteit van Alles Kidzzz (ZonMw Programma Jeugd, projectnummer 157001006), blijkt Alles Kidzzz een effectieve interventie om externaliserend probleemgedrag op de basisschool te doen verminderen. De interventie Alles Kidzzz is door de Erkenningscommissie Effectieve Interventies van het NJi beoordeeld als ''waarschijnlijk effectief'' en is opgenomen in de Databank Effectieve Interventies (DEI) van het NJi en de databank Gezond Leven van het RIVM. Externaliserend probleemgedrag van kinderen op de basisschool is een groot probleem voor leerkrachten (van Overveld & Louwe, 2005), kan de ontwikkeling van klasgenootjes bedreigen en geeft bij deze agressieve kinderen een verhoogde kans op blijvend probleemgedrag in de adolescentie (agressie, delinquentie, depressie, verslavingen en schooluitval) (Broidy et al., 2003). Het vertonen van dit gedrag verhoogt dus volgens longitudinale studies de kans op een problematisch ontwikkelingspad (Broidy et al., 2003; Nock, Kazdin, Hiripi, & Kessler, 2006). Daarnaast blijkt uit een longitudinale economische studie van Scott Knapp, Henderson en Maughan (2001), dat kinderen die op 10-jarige leeftijd een verhoogde mate van externaliserend gedrag laten zien, voor de maatschappij tien keer zoveel kosten als kinderen die dit gedrag niet vertonen, wanneer zij volwassen (28 jaar) zijn. Zowel vanwege de negatieve ontwikkelingsuitkomsten bij deze kinderen zelf en hun omgeving, als vanwege maatschappelijke financiele overwegingen is het verantwoord een evidence-based interventie in te zetten om deze negatieve ontwikkeling te doorbreken. Alles Kidzzz is in Nederland ontwikkeld door professionals vanuit de GGZ-jeugd-preventie, in samenwerking met het onderwijs (Kruuk & Hudepohl, 2002) en is op dit moment de enige individuelele evidence-based interventie op voor externaliserend probleemgedrag op de basisschool (Hermanns, Öry, & Schrijvers, 2005). Na een aanmelding door de leerkracht op basis van een standaard-vragenlijst, wordt de interventie van 8 sessies met het kind op school uitgevoerd, door een in de interventie geschoolde preventiewerker. Leerkracht en ouders worden bij deze contextuele interventie betrokken. De meerwaarde van dit project is, dat door een zorgvuldig implementatietraject deze interventie op een kwalitatief verantwoorde wijze voor meer kinderen met deze problematiek beschikbaar komt. De implementatie bestaat uit het moderniseren van het materiaal, landelijke scholing van trainers, een certificerings- en kwaliteitszorg traject, borging van financiering van de interventie via gemeenten (WMO) of zorgverzekeraars( ZVW), en borging van voldoende aanbod vanuit organisaties voor jeugdzorg. Daarnaast is het van belang, de kwaliteit van de implementatie te monitoren via onderzoek: blijven de effecten vanuit de RCT bestaan en voldoen de trainers aan de kwaliteitseisen bij de uitvoering (treatment-integrity). Dit levert wetenschappelijke kennis over implementatie op.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
15700095004
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2013
2015
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Dr. W.M. van Londen PhD
Verantwoordelijke organisatie:
Universiteit Utrecht