Implementatie van de Strenghts and Difficulties Questionnaire (SDQ) voor 5-7 jarigen binnen de JGZ.
Projectomschrijving
Producten
Auteur: Theunissen, M.H.C.; Wolff de, M.; Grieken van, A.; Mieloo, C.
Auteur: Theunissen, M.H.C.; Wolff de, M.; Grieken van, A.; Mieloo, C.
Auteur: Theunissen, M.H.C.; Wolff de, M.; Grieken van, A.; Mieloo, C.
Verslagen
Eindverslag
INLEIDING
Volgens het Basistakenpakket Jeugdgezondheidszorg (JGZ) dienen psychosociale problemen bij kinderen op uniforme wijze te worden opgespoord. Gevalideerde signaleringsinstrumenten zijn hiertoe onontbeerlijk. De JGZ beschikte tot dusverre alleen over een valide signaleringsinstrument voor de groep van 7-12 jarige kinderen, namelijk de Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ). De afgelopen jaren is de Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ) ook valide bevonden voor andere leeftijdsgroepen in Nederland, zoals 3-4 jarigen, basisschoolleerlingen en adolescenten. Er ontbreken echter afkapwaarden voor de JGZ om de SDQ ook daadwerkelijk te gebruiken voor deze leeftijdsgroepen.
DOEL
Het doel van dit project is faciliteren van gebruik van de SDQ in de JGZ door middel van:
- Informeren van de JGZ over het gebruik van de SDQ
- Ondersteuning van implementatie van de SDQ middels het ontwikkelen van een SDQ handleiding voor de JGZ voor de leeftijdsgroep 3-17 jarigen.
- Een scholing voor JGZ-medewerkers in het gebruik van de SDQ
WERKWIJZE
Verschillende bestaande datasets van TNO Child Health, Erasmus MC en Radboud Universiteit zijn gebruikt om op uniforme wijze afkapwaarden te berekenen. Dit project is begeleid door een expertgroep waarin onderzoekers, vertegenwoordigers van de landelijke organisaties (GGD-GHOR NL, ActiZ, NCJ) en vertegenwoordigers van de beroepsverenigingen (AJN, V&VN) aan hebben deelgenomen.