Mobiele menu

Implementatie van de Strenghts and Difficulties Questionnaire (SDQ) voor 5-7 jarigen binnen de JGZ.

Projectomschrijving

Producten

Titel: Handleiding voor het gebruik van de Strengths and Difficulties Questionnaire binnen de Jeugdgezondheidszorg
Auteur: Theunissen, M.H.C.; Wolff de, M.; Grieken van, A.; Mieloo, C.
Titel: Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ) factsheet
Auteur: Theunissen, M.H.C.; Wolff de, M.; Grieken van, A.; Mieloo, C.
Titel: Toelichting data- en analysemethoden
Auteur: Theunissen, M.H.C.; Wolff de, M.; Grieken van, A.; Mieloo, C.

Verslagen


Eindverslag

INLEIDING
Volgens het Basistakenpakket Jeugdgezondheidszorg (JGZ) dienen psychosociale problemen bij kinderen op uniforme wijze te worden opgespoord. Gevalideerde signaleringsinstrumenten zijn hiertoe onontbeerlijk. De JGZ beschikte tot dusverre alleen over een valide signaleringsinstrument voor de groep van 7-12 jarige kinderen, namelijk de Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ). De afgelopen jaren is de Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ) ook valide bevonden voor andere leeftijdsgroepen in Nederland, zoals 3-4 jarigen, basisschoolleerlingen en adolescenten. Er ontbreken echter afkapwaarden voor de JGZ om de SDQ ook daadwerkelijk te gebruiken voor deze leeftijdsgroepen.

DOEL
Het doel van dit project is faciliteren van gebruik van de SDQ in de JGZ door middel van:
- Informeren van de JGZ over het gebruik van de SDQ
- Ondersteuning van implementatie van de SDQ middels het ontwikkelen van een SDQ handleiding voor de JGZ voor de leeftijdsgroep 3-17 jarigen.
- Een scholing voor JGZ-medewerkers in het gebruik van de SDQ

WERKWIJZE
Verschillende bestaande datasets van TNO Child Health, Erasmus MC en Radboud Universiteit zijn gebruikt om op uniforme wijze afkapwaarden te berekenen. Dit project is begeleid door een expertgroep waarin onderzoekers, vertegenwoordigers van de landelijke organisaties (GGD-GHOR NL, ActiZ, NCJ) en vertegenwoordigers van de beroepsverenigingen (AJN, V&VN) aan hebben deelgenomen.

Samenvatting van de aanvraag

OPBRENGST PROJECT Volgens het Basistakenpakket Jeugdgezondheidszorg (JGZ) dienen psychosociale problemen bij kinderen op uniforme wijze te worden opgespoord. Gevalideerde signaleringsinstrumenten zijn hiertoe onontbeerlijk. GGD Nederland koos in 2005 voor de ouderversie van de Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ) als het standaard signaleringsinstrument voor psychosociale problemen in de jeugdgezondheidszorg (JGZ) voor 7 tot 12 jarigen. Recent is de SDQ ouder- en leerkrachtversie voor 5-7 jarigen gevalideerd. De SDQ bleek een betrouwbaar en valide instrument voor de signalering van psychosociale problemen bij 5-7 jarigen. Deze deel-Vimp levert de volgende eindproducten op: - Afkapwaarden die de JGZ kan gebruiken voor de SDQ ouder- en leerkracht- versies voor de 5-7 jarigen. Deze afkapwaarden zijn op uniforme wijze bepaald voor alle versies van de SDQ en alle leeftijdsgroepen. Daarnaast wordt gekeken naar culturele diversiteit bij het bepalen van de afkappunten. - Een hoofdstuk in de SDQ handleiding voor de JGZ waarin de ouderversie en de leerkrachtversie van de SDQ voor de 5-7 jarigen aan bod komt. In de handleiding zal rekening worden gehouden met culturele diversiteit en de inzetbaarheid van de ouder- dan wel de leerkrachtversie van de SDQ bij 5-7 jarigen. DOEL - Het doel van deze VIMP is het bepalen van uniforme afkapwaarden voor de SDQ ouder- en leerkrachtversie voor 5-7 jarigen waarmee de JGZ een onderscheid kan maken tussen kinderen met en zonder psychosociale problemen. - het schrijven van een hoofdstuk in de SDQ handleiding voor de JGZ waarbij de ouder- en leerkrachtversie van de SDQ voor 5-7 jarigen aan bod komt. AANPAK We onderscheiden de volgende drie stappen in ons plan van aanpak: 1) Samenstellen van een expertgroep 2) Analyses met als doel het berekenen van de afkapwaarden voor de SDQ ouderversie voor 5-7 jarigen volgens uniforme procedure 3) Uitbreiding van de JGZ-handleiding voor het gebruik van de SDQ ouderversie voor 5-7 jarigen. Expertgroep Een expertgroep wordt opgericht waarin onderzoekers, vertegenwoordigers van de landelijke organisaties (ActiZ en GGD-Nederland, NCJ), vertegenwoordigers van de beroepsverenigingen (AJN, V&VN, NVDA) en JGZ-hoofden deelnemen. Deze expertgroep heeft als taak om de communicatie te verzorgen en advies te geven over de implementatie. Ook geeft de expertgroep advies over welke afkapwaarden het beste gebruikt kunnen worden in de JGZ (besluit over gehanteerde sensitiviteit en specificiteit) en hoe deze afkapwaarden beschreven kunnen worden in de SDQ handleiding. Hierbij is expliciet aandacht voor de afkapwaarden voor verschillende etnische groepen. Verder geeft de expertgroep advies over het gebruik van de SDQ tijdens de contactmomenten. Bijvoorbeeld op welk JGZ-contactmoment de SDQ het beste ingezet kan worden (contactmoment 3 jaar of contactmoment 3 jaar en 9 maanden of beide ). Deze expertgroep komt 3 keer bij elkaar. Bepalen van afkapwaarden De Radboud Universiteit heeft van 2238 kinderen de leerkracht SDQ en de CBCL gegevens verzameld, daarnaast zijn van 1500 kinderen de SDQ ouderversie gegevens en de CBCL gegevens verzameld (Stone et al., 2010, Stone et al., 2013, Janssens et al., 2012, Stone et al., 2013). De GGD Rotterdam-Rijnmond heeft in samenwerking met het Erasmus MC van 17135 kinderen de leerkrachtversie van de SDQ (waarvan 1495 TRF) en van 14651 de ouderversie van de SDQ (waarvan 2907 CBCL) (Mieloo et al., 2012, Mieloo et al., 2013). De drie samenwerkingspartijen spreken in overleg met de expertgroep een uniforme wijze af waarop de afkapwaarden van alle SDQ versies (ouder/leerkracht/kind) en leeftijdsgroepen bepaald worden waarmee de JGZ een onderscheid kan maken tussen kinderen met en zonder psychosociale problemen. In principe wordt uitgegaan van de CBCL als criterium voor het bepalen van de afkapwaarden Vervolgens worden op alle datasets (3 en 4 jarigen en 7-12 jarigen) analyses uitgevoerd om de afkapwaarden te berekenen op de afgesproken uniforme wijze. Ook worden afkapwaarden waar mogelijk bepaald per subpopulatie (differentiatie naar geslacht en etniciteit). De expertgroep geeft vervolgens advies of de JGZ afkapwaarden moet gebruiken die verschillen per subpopulatie, en op welke wijze deze afkapwaarden beschreven worden in de SDQ handleiding voor de JGZ. JGZ handleiding voor het gebruik van de SDQ Bij de eerdere implementatie van de SDQ bij 7-12 jarigen is een SDQ handleiding ontwikkeld ter ondersteuning van JGZ-artsen en -verpleegkundigen die de ouderversie van de SDQ gaan gebruiken tijdens het Preventieve Gezondheidsonderzoek (PGO). Deze handleiding wordt uitgebreid met toelichting voor de leeftijdsgroep 5-7 jarigen. Aandacht wordt besteed op welke wijze de SDQ het beste gebruikt kan worden in de JGZ. ACTIES EN PLANNING Expertgroep (31 december 2014-1 januari 2016) Berekenen van afkapwaarden: (31 december 2014-1 juni 2015). SDQ-handleiding (1 juni 2015-1 januari 2016)

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
15700095017
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2015
2016
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Prof. dr. H. Raat MD
Verantwoordelijke organisatie:
Erasmus MC